Jongens jarenlang opgesloten en mishandeld

Plaats reactie
Rens

Bericht door Rens »

Gepubliceerd: vandaag 15:27
Update: vandaag 15:32

Twee Amsterdamse broertjes van 10 en 13 jaar zijn door hun ouders jarenlang mishandeld en opgesloten. De rechtbank van Amsterdam behandelt volgende week donderdag de zaak tegen de 43-jarige moeder, die wordt beschuldigd van mishandeling en vrijheidsberoving. Dat meldt het Openbaar Ministerie. Advocaat Elke van Esser zegt dat de 43-jarige vrouw zelf slachtoffer is van de agressieve vader, die vorig jaar in de gevangenis zelfmoord heeft gepleegd.

De broers is tussen juni 1995 en mei vorig jaar ernstig lichamelijk en psychisch letsel toegebracht. Hun werd verboden met de buitenwereld om te gaan en te praten over de situatie thuis. De jongens werden in het weekeinde in de schuur of op hun kamer opgesloten. Ook werden de jongens met webcams in de gaten gehouden. De ramen van het huis werden geblindeerd en de broertjes werden bewaakt als zij buiten speelden. Volgens Van Esser was de moeder ook slachtoffer van de man. "Ook zij is mishandeld", zegt de advocaat.

Daarnaast zouden de kinderen zijn geslagen met een honkbalknuppel en bamboestokken. De jongens werden geduwd en er werd met hen gegooid. De vader was volgens de advocate de agressor. "Hij stelde ook regels op waar het gezin zich aan moest houden, maar daar hield de moeder zich niet aan", zegt de advocate.

====

"De man is het hoofd van het gezin, heeft dús het gezag over dat gezin, niks mis mee dus, moeten ze maar luisteren...regels zijn regels" ...... ik hóór het een bepaald persoon al denken (of zeggen)
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
refo

Re: Jongens jarenlang opgesloten en mishandeld

Bericht door refo »

Rens schreef:Jongens jarenlang opgesloten en mishandeld

Twee Amsterdamse broertjes van 10 en 13 jaar zijn door hun ouders jarenlang mishandeld en opgesloten. De rechtbank van Amsterdam behandelt volgende week donderdag de zaak tegen de 43-jarige moeder, die wordt beschuldigd van mishandeling en vrijheidsberoving. Dat meldt het Openbaar Ministerie. Advocaat Elke van Esser zegt dat de 43-jarige vrouw zelf slachtoffer is van de agressieve vader, die vorig jaar in de gevangenis zelfmoord heeft gepleegd.

De broers is tussen juni 1995 en mei vorig jaar ernstig lichamelijk en psychisch letsel toegebracht. Hun werd verboden met de buitenwereld om te gaan en te praten over de situatie thuis. De jongens werden in het weekeinde in de schuur of op hun kamer opgesloten. Ook werden de jongens met webcams in de gaten gehouden. De ramen van het huis werden geblindeerd en de broertjes werden bewaakt als zij buiten speelden. Volgens Van Esser was de moeder ook slachtoffer van de man. "Ook zij is mishandeld", zegt de advocaat.

Daarnaast zouden de kinderen zijn geslagen met een honkbalknuppel en bamboestokken. De jongens werden geduwd en er werd met hen gegooid. De vader was volgens de advocate de agressor. "Hij stelde ook regels op waar het gezin zich aan moest houden, maar daar hield de moeder zich niet aan", zegt de advocate.

====

"De man is het hoofd van het gezin, heeft dús het gezag over dat gezin, niks mis mee dus, moeten ze maar luisteren...regels zijn regels" ...... ik hóór het een bepaald persoon al denken (of zeggen)
Zal wel weer nix van kloppen. Die ene jongen was er nog niet in 1995 en de andere ook niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Rens

Bericht door Rens »

2008 - 1995 = 13

dusssssss de oudste is vanaf z'n geboorte niet behandeld zoals zou moeten.............maar ja...............hier schijnt men op álle slakken zout te moeten leggen.................

bah
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Jongere

Bericht door Jongere »

Rens, ik stel voor dat je even gaat eten en lekker afkoelen! Doe even een rondje Moddergat ofzo en vergeet Refoforum een avondje. Lijkt me goed voor je humeur! :wink:
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Rens schreef:Jongens jarenlang opgesloten en mishandeld

====

Ik denk niet dat dit een goede manier is van hoofd zijn in het gezin. Volgens mij moet een man hoofd zijn met liefde voor het gezin. Liefde? Daar is in deze situatie geen sprake van.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Voorwaardelijke straf voor moeder mishandelde zoons
Uitgegeven: 13 maart 2008 13:25
Laatst gewijzigd: 13 maart 2008 15:00

AMSTERDAM - De rechtbank in Amsterdam heeft donderdag de 43-jarige Gerarda R. veroordeeld tot zes maanden voorwaardelijke gevangenisstraf.

Zij heeft volgens de rechters verzuimd in te grijpen tijdens de jarenlange mishandeling van haar twee zoons door haar man in hun huis in de hoofdstad.

De vrouw is daarom medeplichtig aan mishandeling en wederrechterlijke vrijheidsberoving, aldus de rechtbank. Justitie had negen maanden voorwaardelijke celstraf geëist.

Zelfmoord

De vader pleegde vorig jaar zelfmoord in de gevangenis. Voor zijn dood bekende hij de jongens, nu 10 en 13 jaar oud, jarenlang te hebben mishandeld, onder meer met een honkbalknuppel.

Ook sloot hij ze regelmatig op in de schuur of in hun kamer. De mishandelingen duurden van 1995 tot 2007.

Verwijt

De rechtbank erkent dat R. zelf ook werd mishandeld, onder meer toen ze haar zoons probeerde te beschermen.

"Het aan verdachte gerichte verwijt is dat zij, toen haar tegenstand onvoldoende bleek om de mishandeling te stoppen, geen hulp heeft ingeroepen."

Depressie

De advocaat van de vrouw betoogde tijdens de rechtszaak dat zijn cliënte zo depressief en bang was dat ze niet meer tegen haar echtgenoot in opstand durfde te komen.

"Tot het inroepen van hulp, ook al vreesde zij de consequenties daarvan, had zij wel de gelegenheid", oordeelde de rechtbank echter.

School

De school van de jongens ontving vanaf 1999 geregeld signalen dat er iets mis was in het gezin.

Van 2003 tot 2005 stond de familie onder toezicht van een gezinsvoogd van het Leger des Heils. De mishandelingen gingen toen gewoon door, heeft de vader verklaard.

Onderzoek

Pas vorig jaar werden de zoons uit huis geplaatst en de ouders opgepakt. De Inspectie Jeugdzorg kijkt momenteel of het nodig is een officieel onderzoek in te stellen naar de hulpverlening aan het gezin.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Andrea

Bericht door Andrea »

Wat een trieste zaak. Wanneer ik dit lees besef ik weer hoe bevoorrecht ik ben met een ''gewoon'' thuis.
Plaats reactie