Maar waar zit de rotte plek?
Maar waar zit de rotte plek?
Het gaat niet zo goed. Rechts worden de avondmaalsgangers zeldzaam en links worden de kerkgangers steeds zeldzamer. De som is een afname van het aantal leden, maar het aantal actieve leden daalt misschien nog wel sneller.
Aan de rechterkant is de source of all evil het loslaten van de rechtzinnigheid die uiteindelijk zorgt voor kerkverval en aan de linkerkant is de source of all evil het vasthouden aan dode traditie waardoor mensen afhaken.
Arminianisme, sport en de tv versus dood gewoontegeloofen en gebrek aan opwekking.
Ten diepste is het elkaar verwijten van de verkeerde methode? Maar zit daar de rotte plek? Zit die niet in onszelf? Worden alle zonden nog wel benoemd of mogen sommige zonden wanneer het zondagse pak weer in de kast zit? Zijn we nog wel rechtlijnig naar de jeugd toe? En waaruit bestaat die rechtlijnigheid? Is het een beetje jezelf witkalken met dode regels of zoeken we de weg van God? Durven we dan vervolgens radicaal te zijn tegenover de zonden die ons dierbaar zijn? Ook al zijn ze geaccepteerd door de omgeving?
Is het werkelijk waar dat je comatisch zalig wordt? Of juist de andere kant: door lekker mee te praisen? Is het niet de bijbel die ons voorhoud dat het doen van de wil van de Vader noodzakelijk is om door Jezus gekent te worden? Moeten we niet alles kruizigen om Hem als dierbaarste kostbaarheid over te houden? Zijn we niet te rijk geworden in Nederland? Snappen we nog wel de essentie van het Christenzijn? Is dát niet hét kerkbrede probleem?
Aan de rechterkant is de source of all evil het loslaten van de rechtzinnigheid die uiteindelijk zorgt voor kerkverval en aan de linkerkant is de source of all evil het vasthouden aan dode traditie waardoor mensen afhaken.
Arminianisme, sport en de tv versus dood gewoontegeloofen en gebrek aan opwekking.
Ten diepste is het elkaar verwijten van de verkeerde methode? Maar zit daar de rotte plek? Zit die niet in onszelf? Worden alle zonden nog wel benoemd of mogen sommige zonden wanneer het zondagse pak weer in de kast zit? Zijn we nog wel rechtlijnig naar de jeugd toe? En waaruit bestaat die rechtlijnigheid? Is het een beetje jezelf witkalken met dode regels of zoeken we de weg van God? Durven we dan vervolgens radicaal te zijn tegenover de zonden die ons dierbaar zijn? Ook al zijn ze geaccepteerd door de omgeving?
Is het werkelijk waar dat je comatisch zalig wordt? Of juist de andere kant: door lekker mee te praisen? Is het niet de bijbel die ons voorhoud dat het doen van de wil van de Vader noodzakelijk is om door Jezus gekent te worden? Moeten we niet alles kruizigen om Hem als dierbaarste kostbaarheid over te houden? Zijn we niet te rijk geworden in Nederland? Snappen we nog wel de essentie van het Christenzijn? Is dát niet hét kerkbrede probleem?
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt Kaw.
Gebed, gebed,gebed, hiervoor is en blijft hard nodig.
Wij zouden ons moeten gedragen zoals Jezus deed.
Ik vrees dat als Hij nu bij onze kerken een bezoekje kwam brengen, Hij veelal niet eens welkom was.
Als we in de Evangelien lezen wie Hij was, waar Hij mee omging, wat Hij zei, .... en we laten dat op ons inwerken, dan hebben we nog heel wat af-en aan te leren.
Ik vrees dat als Hij nu bij onze kerken een bezoekje kwam brengen, Hij veelal niet eens welkom was.
Als we in de Evangelien lezen wie Hij was, waar Hij mee omging, wat Hij zei, .... en we laten dat op ons inwerken, dan hebben we nog heel wat af-en aan te leren.
Ik denk dat ze hun ogen niet kunnen geloven en het nog maar eens lezen en nog maar eens. Want zoveel unieke bezoekers hebben we niet in zo'n korte tijd.Kaw schreef:1000 views, geen reactie? :o
Bovendien zat ik in een ander topic een lange posting te composeren.
Maar serieus: je zal wel gelijk hebben.
We zijn rijk geworden en verrijkt en menen nergens gebrek aan te hebben.
Ik ben ook wel eens bang, dat we meer op de gemeente van Laodicea lijken dan we denken.
Precies. En dan gaat het niet alleen maar om gebed, gebed en gebed. Natuurlijk is bidden heel belangrijk. Maar het zegt op zich nog niet zoveel. De farizeers baden ook heeeeel veel. We kunnen bidden, bidden en nog eens bidden en ondertussen niets doen. Of het verkeerde doen.Gabrielle schreef:Ik denk dat je helemaal gelijk hebt Kaw.
We moeten gewoon ook eens gaan doen wat God van ons vraagt en wat Jezus ons voorleefde. Opkomen voor zwakken en verdrukten, het evangelie de wereld in brengen, liefdevol zijn, gastvrij, mensen opzoeken, naar hoeren en tollenaars gaan enzovoorts. We zijn maar met onszelf bezig, met interne zaken....
Niet voor niets was de barmhartige een samaritaan en waren de onbarmhartigen een priester en een liviet. Ze waren op weg naar de tempel om God te aanbidden en te dienen. En hadden dus geen tijd voor die halfdode op de grond. Zijn wij soms ook niet zo bezig? We gaan naar de tempel en zijn daar zo op gericht dat we niet doen wat Hij echt van ons vraagt. Echt in navolging van Hem te leven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Bert Mulder
- Contacteer:
Re: Maar waar zit de rotte plek?
Denk dat je gelijk hebt, broeder Kaw.Kaw schreef:Het gaat niet zo goed. Rechts worden de avondmaalsgangers zeldzaam en links worden de kerkgangers steeds zeldzamer. De som is een afname van het aantal leden, maar het aantal actieve leden daalt misschien nog wel sneller.
aan bijde kanten die je stelt komt het er op mensenwerk aan.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- JolandaOudshoorn
Ik denk dat Gebrielle hier het echte gebed noemt en niet zoals zoveel, een gedachteloos gebed. En een oprecht gebed gaat altijd gepaard met daden, met werken, gegeven door God. Het gebed is de ademhaling van een gelovige, we kunnen niet zonder!Marnix schreef:Precies. En dan gaat het niet alleen maar om gebed, gebed en gebed. Natuurlijk is bidden heel belangrijk. Maar het zegt op zich nog niet zoveel. De farizeers baden ook heeeeel veel. We kunnen bidden, bidden en nog eens bidden en ondertussen niets doen. Of het verkeerde doen.Gabrielle schreef:Ik denk dat je helemaal gelijk hebt Kaw.
We moeten gewoon ook eens gaan doen wat God van ons vraagt en wat Jezus ons voorleefde. Opkomen voor zwakken en verdrukten, het evangelie de wereld in brengen, liefdevol zijn, gastvrij, mensen opzoeken, naar hoeren en tollenaars gaan enzovoorts. We zijn maar met onszelf bezig, met interne zaken....
Niet voor niets was de barmhartige een samaritaan en waren de onbarmhartigen een priester en een liviet. Ze waren op weg naar de tempel om God te aanbidden en te dienen. En hadden dus geen tijd voor die halfdode op de grond. Zijn wij soms ook niet zo bezig? We gaan naar de tempel en zijn daar zo op gericht dat we niet doen wat Hij echt van ons vraagt. Echt in navolging van Hem te leven.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Anderzijds hoeven we niet te eindigen in het defaitisme wat ik in je startposting een beetje proef.
Want de Kerk is van de Koning, niet van de onderdanen. Daarom is er verwachting.
Elia dacht ook, dat hij de enig overgeblevene was. Maar er waren er nog 7000 die de knie voor Baal niet gebogen hadden.
Want de Kerk is van de Koning, niet van de onderdanen. Daarom is er verwachting.
Elia dacht ook, dat hij de enig overgeblevene was. Maar er waren er nog 7000 die de knie voor Baal niet gebogen hadden.
De kerk is van de Koning. Dat is juist. Maar of je nu zo maar mag stellen WIJ=KERK is de vraag.Tiberius schreef:Anderzijds hoeven we niet te eindigen in het defaitisme wat ik in je startposting een beetje proef.
En of er nu nog 7000 over zijn eveneens. Want die 7000 van Elia, mag je de projecteren op onze situatie?
Kortom, soms moet je wel eindigen in defaitisme. Dat komt omdat wij tegenwoordig geloof anders benaderen. Is het in de Bijbel af te leiden uit iemands werken (de vruchten) tegenwoordig leiden we het liever af aan een goed verhaal dat iemand vertelt. Dan zijn we zo 'verblijdt' dat we iemands werken op de koop toe nemen.

Defaitisme is niet verkeerd, ongeloof in eigen succes is nog niet zo slechtTiberius schreef:Anderzijds hoeven we niet te eindigen in het defaitisme wat ik in je startposting een beetje proef.

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Als je vind van niet, moet je direct je lidmaatschap opzeggen.WSO schreef:Maar of je nu zo maar mag stellen WIJ=KERK is de vraag.
Want waar ben je dan lid van? Van een of ander sociologisch clubje of een soort van vereniging.
Het getal 7000 niet, natuurlijk.WSO schreef:En of er nu nog 7000 over zijn eveneens. Want die 7000 van Elia, mag je de projecteren op onze situatie?
Maar wel kunnen we de NGB naspreken:
En deze heilige Kerk wordt van God bewaard, of staande gehouden, tegen het woeden der gehele wereld; hoewel zij somwijlen een tijdlang zeer klein en als tot niet schijnt gekomen te zijn in de ogen der mensen
Gelukkig kan jij zien wat er in iemands hart leeft.WSO schreef:Kortom, soms moet je wel eindigen in defaitisme. Dat komt omdat wij tegenwoordig geloof anders benaderen. Is het in de Bijbel af te leiden uit iemands werken (de vruchten) tegenwoordig leiden we het liever af aan een goed verhaal dat iemand vertelt. Dan zijn we zo 'verblijdt' dat we iemands werken op de koop toe nemen.
- JolandaOudshoorn
Het antwoord op de vraag is: hier!
Ik en er zelf debet aan dat ik zo weinig uitstraal, zo weinig getuig, dat mijn relatie met God zo vaak niet is als wat het behoort te zijn, dat ik soms chaggerijnig naar de kinderclub of zondagschool ga en daar de schijn probeer op te houden, dat ik....
Waar zit de rotte plek? Tijd om de hand in eigen boezem te steken!
Ik en er zelf debet aan dat ik zo weinig uitstraal, zo weinig getuig, dat mijn relatie met God zo vaak niet is als wat het behoort te zijn, dat ik soms chaggerijnig naar de kinderclub of zondagschool ga en daar de schijn probeer op te houden, dat ik....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
- MarthaMartha
amenJolandaOudshoorn schreef:Het antwoord op de vraag is: hier!
(even geheel los van jouw reactie)MarthaMartha schreef:amenJolandaOudshoorn schreef:Het antwoord op de vraag is: hier!
Akkoord, maar dit antwoord is me doorgaans ook weer een beetje gemakkelijk. Het is nu eenmaal goed reformatorisch om de hand in eigen boezem te steken, maar ik heb vaak gezien dat het bijna een automatisme wordt. We moeten gewoon zeggen dat het onze eigen schuld is, anders klopt er iets niet. Het hoort bij het reformatorische taalspel. "Maar doen ouwe, daar gaat het om", om Pa Pinkelman van de schrijver Godfried Bomans eens te citeren.
Waar het hart vol van is.....Tiberius schreef:Als je vind van niet, moet je direct je lidmaatschap opzeggen.WSO schreef:Maar of je nu zo maar mag stellen WIJ=KERK is de vraag.
Want waar ben je dan lid van? Van een of ander sociologisch clubje of een soort van vereniging.
Het getal 7000 niet, natuurlijk.WSO schreef:En of er nu nog 7000 over zijn eveneens. Want die 7000 van Elia, mag je de projecteren op onze situatie?
Maar wel kunnen we de NGB naspreken:
En deze heilige Kerk wordt van God bewaard, of staande gehouden, tegen het woeden der gehele wereld; hoewel zij somwijlen een tijdlang zeer klein en als tot niet schijnt gekomen te zijn in de ogen der mensen
Gelukkig kan jij zien wat er in iemands hart leeft.WSO schreef:Kortom, soms moet je wel eindigen in defaitisme. Dat komt omdat wij tegenwoordig geloof anders benaderen. Is het in de Bijbel af te leiden uit iemands werken (de vruchten) tegenwoordig leiden we het liever af aan een goed verhaal dat iemand vertelt. Dan zijn we zo 'verblijdt' dat we iemands werken op de koop toe nemen.
Aan de vruchten herken je de boom....
Kortom, je kan er wel degelijk iets van zien als het er is. En laten we dan daar maar naar gaan kijken. Of de mond van mensen overloopt. Laten we nou maar kijken of er vruchten zijn. Is er liefde, geduld, zachtmoedigheid of haat, nijd, jaloezie, twisten? Staat de kerk in de gunst bij het volk vanwege de liefde voor de wereld die zich uit in dienstbaarheid? Weet je plaats wat je kerk is en wat ze doet en gelooft? Of zien ze op zondag de mensen naar de kerk reizen maar merken ze op dat en de klokken waarmee ze 's ochtends gewekt worden niets van de kerk? Daar gaat het toch om bij het kerk-zijn, dat we leven in navolging van Christus? Dat we de armen en verdrukten helpen, dat we het evangelie doorgeven etc?
Bij de vraag of je kan zeggen: Wij = Kerk kan je dit er gelijk aan koppelen: Gedragen wij ons zo? Zo ja, dan zijn we idd Kerk van Christus. Zo nee, dan noemen we ons wel kerk maar leven we er niet naar en zijn we het dus ook niet.