Teleurgesteld

Plaats reactie
de Paus

Teleurgesteld

Bericht door de Paus »

Meer en meer raak ik teleurgesteld in zogenaamde 'reformatorische' christenen. Ze maken zich druk over van alles en nog wat, behalve om de zaken waar het echt om draait. Ik kom het ook meer en meer tegen op dit forum. Ik noem u: zwemmen, herziene statenvertaling, baarden en snorren, hoedje voor de vrouw, etc.
En we discussieren maar met z'n allen....... en laten de buitenwereld mooi zien hoe verdeeld we zijn. En als ik dan inhoudelijk kijk naar die reacties in die topics, dan kan ik wel huilen.
'Bij mij geen herziense SV!'
'Je mag niet zwemmen: dat is goddeloos'
'Iemand met baard, mag geen ouderling worden'
'Zonder hoedje ben je geen echte gelovige'
En zo kan ik nog wel even doorgaan.....

Nee mensen, als jullie zo doorgaan, dan zul je op den duur mensen wegjagen, en misschien jaag je mij ook ooit nog wel eens weg hiermee.
Zoeker

Bericht door Zoeker »

Ik ben trots op Neerlands gereformeerde erfenis.
Wij hebben een schitterende historie. Onze vaderen hebben gestreden voor de zuivere waarheid, daarvoor soms met hun leven betaald.
Schitterende boeken hebben ze ons nagelaten, ik noem alleen maar De Redelijke Godsdienst van ds. W. á Brakel.
Dat waren nog eens christenen.

Dáár ben ik trots op.

Maar op het hedendaags refodom niet.

En dan maakt het me niets uit dat er een eigen kringetje bestaat met bv:
- aan tafel lezen Statenvertaling (of er nu geluisterd wordt of niet)
- mama's in lange rokken
- grote gezinnen
- refocontainer, bij voorkeur Chrysler Voyager
m.a.w. dat je een rechtse griffermeerde er zo uithaalt. Dat is uiterlijk. Dat geeft ook zoveel nog niet eens.
Graag geen discussie over bovenstaande dingen! Dat haalt niets uit.

Maar wat mij nu zo ter harte gaat is de vervaging van het christen-zijn. Eigenlijk tot iets uiterlijks. Ik kom het in m'n omgeving nogal eens tegen.
"Video." "Vreselijk!" (dat vind ik dan nog niet zo erg)
"Zomaar durven zeggen dat je bekeerd bent, of dat je bekeerd bent als je enkel eenvoudig gelooft in Jezus Christus." "Vreselijk!" (en dat vind ik dan wel afschuwelijk!)

Van alles is er aanwezig, doorwrochte kennis van de zuivere leer, oudvaders e.d. Lijsten met regels en uiterlijke dingen.
Echter ik zeg niks, ik laat alleen wat zeggen:

1 Korinthe 13:1 Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak,
en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel
geworden.

Ik hoop dat er niemand is die zich in bovenstaand kan herkennen. Maar ik vrees het ergste...
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Origineel geplaatst door de Paus
Meer en meer raak ik teleurgesteld in zogenaamde 'reformatorische' christenen. Ze maken zich druk over van alles en nog wat, behalve om de zaken waar het echt om draait. Ik kom het ook meer en meer tegen op dit forum. Ik noem u: zwemmen, herziene statenvertaling, baarden en snorren, hoedje voor de vrouw, etc.
En we discussieren maar met z'n allen....... en laten de buitenwereld mooi zien hoe verdeeld we zijn. En als ik dan inhoudelijk kijk naar die reacties in die topics, dan kan ik wel huilen.
'Bij mij geen herziense SV!'
'Je mag niet zwemmen: dat is goddeloos'
'Iemand met baard, mag geen ouderling worden'
'Zonder hoedje ben je geen echte gelovige'
En zo kan ik nog wel even doorgaan.....

Nee mensen, als jullie zo doorgaan, dan zul je op den duur mensen wegjagen, en misschien jaag je mij ook ooit nog wel eens weg hiermee.
Inderdaad Pausje,

In deze trant heb ik ook wel eens een aantal reacties geventileerd.

Overigens, altijd bijbels onderbouwd waar dit nodig was, kritisch :%, hier en daar met licht cynisme en een grap of grol, maar nooit afbrekend of denigrerend en het respect voor andermans mening is er en zal er altijd blijven.

Maar ja..........The Critical Brother is nu eenmaal geen refo..........maar "gewoon" christen.........

The Critical Brother (uuuuuhhh ja......inderdaad......met de christelijke vrijheid hoog in het vaandel hoor!)

[Veranderd op 20/6/02 door The Critical Brother]
Mirror

Bericht door Mirror »

Paus,

Eerlijk is eerlijk, de meeste onderwerpen die je opnoemt zijn geopend door TCB.

TCB zegt niet te hechten aan tradities maar vind het belangrijk genoeg om achter elkaar onderwerpen erover te openen. Dat begrijp ik niet.

Een aantal personen zijn erg duidelijk in hun bewoording, weer andere personen schrijven suggestief en zijn wat subtieler.

Actie = reactie, dat zul je ook op dit forum terug zien.

Groeten, Mirror
rekna

Bericht door rekna »

Heel herkenbaar bij velen denk ik, deze teleurstelling. Maar hoe komt dat. Ligt dit aan de refo's? Tegenwoordig moet alles op de schop en alles bekritiseert worden. Laten we daar maar erg voorzichtig mee zijn. De tijd verandert, de kerkmens leeft veel meer in de wereld dan vroeger en komt met veel meer dingen in aanraking. Het wordt als maar moeilijk om wel in de wereld te zijn maar niet van de wereld.

Een paar voorbeelden:
-Het erg terughoudend zijn of het zelfs censurabel stellen van internetgebruik: ouderwets, niet van deze tijd, belachelijk. Dit hoor je niet alleen van onkerkelijke mensen maar júist ook van mensen die dichtbij je staan.
Ã
Zoeker

Bericht door Zoeker »

Origineel geplaatst door The Critical Brother

Maar ja..........The Critical Brother is nu eenmaal geen refo..........maar "gewoon" christen.........

The Critical Brother (uuuuuhhh ja......inderdaad......met de christelijke vrijheid hoog in het vaandel hoor!)

[Veranderd op 20/6/02 door The Critical Brother]
Inderdaad, ik heet ook liever christen dan refo. Voor mijn gevoel schept de eerste naam ook veel hogere verplichtingen. Die is immers direct gerelateerd aan Christus. En refo wordt naast aan christendom ook aan een bepaalde levensstijl gebonden.

Nu vraag ik me af, refo, superrefo, refojongere e.a. hoe draag je zo'n naam? Met trots? Of schaam je je ervoor (soms)?
Zoeker

Bericht door Zoeker »

Origineel geplaatst door Mirror
Volgens mij is actie = -reactie. ;)

Goed, beetje flauw, maar wat bedoelde je precies met deze uitspraak?
parsifal

Bericht door parsifal »

Paus,

Kun je je inleven in mensen die een ander stanpunt hebben dan jij, ook over deze punten? Voor mij speelt de vraag over zwemmen niet zo, net als bij mij de vraag over snorren en baarden of over bepaalde soorten muziek tot voor kort nooit gespeeld had. Maar toch kan ik me voorstellen dat als mensen er anders over denken het een discussie oplevert. De een kan het voor zijn geweten niet verantwoorden te zwemmen, de ander wel. Dan mag er best de vraag zijn waarom. De een houdt sterk vast aan de SV, de ander vind dit onnodig moeilijk maken voor de zoeker. De een luistert graag naar muziek, en wil op die manier God prijzen, de ander vind de muziek oneerbiedig. Het is link als we elkaars Christen-zijn in twijfel trekken op grond van deze punten, maar als een mede-Christen oneerbiedig is, of het een ander onnodig moeilijk maakt, mag deze best bekritiseerd worden. Wat betreft de discussie over de hoedjes betreft. Deze discussie is zelfs fundamenteler. Hoe leggen we bepaalde teksten van Paulus uit? En wat ik vaak proef bij mensen die dit onzinsdiscussies vinden, is dat ze deze teksten gewoon willen negeren. Daar is terecht kritiek op denk ik.

Ik geef direct toe dat dit niet de belangrijkste zaken van het Christen-zijn betreft. Daarom hoeven meningsverschillen over deze zaken ook niet te leiden tot ruzies of gemene steken onder water. We kunnen ondanks de meningsverschillen gewoon broeders en zusters blijven. Tenminste als iedereen het erover eens is dat het niet om de belangrijkste zaken van het Christendom gaat, als men er anders over denkt, moeten er zeker discussies gevoerd worden.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mirror

Bericht door Mirror »

Origineel geplaatst door Zoeker
Origineel geplaatst door Mirror
Volgens mij is actie = -reactie. ;)

Goed, beetje flauw, maar wat bedoelde je precies met deze uitspraak?
Precies wat er staat en wat jij op een alternatieve manier verwoordt.
Billy

Bericht door Billy »

Deze rubriek heet KERK EN CULTUUR, dan kan je dit soort discussies verwachten...

tzijn mijn favorieten ook niet , maar ik denk dat ze op zijn tijd best wel gevoerd kunen en mogen worden.
Zowel ter rechter als ter linkerzijde zit men vaak niet te wachten op ""uiterlijke"" kritiek. Toch gebeurt het al zolang de kerk bestaat.

het is ook niet specifiek iets van de nederlandse kerken alleen. ( iets wat vaak gezegd wordt) Kijk maar eens in de schotse en engelse kerken, en de baptistengemeenten in Rusland. Als daar mensen van KOEH een sigaret opsteken weten ze niet wat er gebeurt!!

Dus we moeten ons op dit forum niet laten afschrikken door dit soort discussies. Op andere refo-sites en ook Christelijke !!! sites worden ze ook gevoerd. Er vindt zelfs een herhaling plaats , jaarlijks van dit soort discussies , zeker bij aanwas van nieuwe forumleden. ( voor de oudgedienden onder ons: denk ook nog eens aan de discussies op REFOtrefpunt)

Tevens houden dit soort discussies elkaar soms wel scherp denk ik.

Belangrijkste in dit soort onderwerpen is om elkaar in de waarde te laten en ook niet telkens flauwe opmerkingen te maken over zaken die voor een ander wel eens gevoelig kunnen liggen (ook al betreft het uiterlijke!!)

het Forum is er voor en van ons allemaal! van rjong tot oud , rijp en groen, rechts en links. Kortom IEDEREEN!!!!

dus PAUS wees niet teleurgesteld zo zit christelijk nederland in elkaar ( dit is geen excuus maar een realiteit!!) ik heb er ook wel eens de balen van hoor!

en baal je er heeeeel erg van heb ik een tip: Lees die topics gewoon niet , er is nog interessants zat te vinden op dit forum waar je wellicht niet teleurgesteld over hoeft te wezen!

Groet

BILLY

[Veranderd op 20/6/02 door Billy]
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Mijn motivatie om discussies over de kerkelijke cultuur te voeren is te roeien tegen de stroom die alles maar wil afschaffen omdat het maar vormendienst zou zijn. Juist deze discussies zijn er om je weer eens te wijzen op het waardevolle van deze uitingen van het christelijke geloof.
Paus, als jij het niet fijn vindt om daaraan mee te doen, okee, maar zeg alsjeblieft niet dat die discussies er niet toe doen, want de tradities zijn waardevol en zijn het waard verdedigd te worden.

Waarom ik mijzelf Refojongere heb genoemd? Omdat ik toen ik voor het eerst op Refotrefpunt ben gekomen, pas echt in aanraking ben gekomen met de refocultuur (televisie wel/niet die toen door Pied en Billy en nog wat anderen werd gevoerd). Misschien wat tegenstrijdig, maar ik hou absoluut niet van uitdrukkingen als gergemmer, refo..laat staan refocontainer (ik wist niet wat ik hoorde!!!). Ik dacht toen: Ik ben jong, ben reformatorisch, en in de trant van het forum, in navolging van die naam Refotrefpunt, heb ik mezelf dus Refojongere genoemd.

Veel plezier in het discussieren toegewenst~!
de Paus

Bericht door de Paus »

Paus, als jij het niet fijn vindt om daaraan mee te doen, okee, maar zeg alsjeblieft niet dat die discussies er niet toe doen, want de tradities zijn waardevol en zijn het waard verdedigd te worden
Ik zeg toch ook niet dat tradities niet waardevol zijn?
Juist het tegenovergestelde zeg ik: men moet niet vervallen in traditionalisme..... traditie handhaven omdat het traditie is. Dus: SV handhaven, omdat het altijd zo geweest is..... en nog meer voorbeelden kan ik zo opdreunen.
rekna

Bericht door rekna »

Origineel geplaatst door de Paus
Juist het tegenovergestelde zeg ik: men moet niet vervallen in traditionalisme..... traditie handhaven omdat het traditie is. Dus: SV handhaven, omdat het altijd zo geweest is..... en nog meer voorbeelden kan ik zo opdreunen.
Er bestaat ook nog zoiets als onderbouwen Paus. Dan hoef je het er niet altijd mee eens te zijn. Bijv. de discussie sv handhaven wordt ook nog onderbouwd. Dus helemaal niet omdat het altijd zo geweest is.

Helemaal niet overbodig hoor. Het maakt je scherp van geest.
Plaats reactie