PUTTEN - De synode van de Hersteld Hervormde Kerk (HHK) heeft geen bezwaren tegen het vrij beheer als de verhouding tussen kerkenraad en kerkvoogdij maar goed is geregeld.
Dat blijkt uit het persbericht dat de scriba van de HHK, ds. L. W. Ch. Ruijgrok, zaterdag heeft verstuurd. De generale synode van de HHK vergaderde vrijdag en zaterdag in Kasteel Vanenburg in Putten. Met ingang van 2008 zal de synode steeds twee dagen aaneengesloten vergaderen, zo is verleden jaar besloten.
Een groot deel van de vrijdagmorgenvergadering werd in beslag genomen door de voortgaande bezinning op het beheer, zo meldt ds. Ruijgrok. „De kerk kent momenteel in de praktijk twee soorten van beheer. Er zijn aangepaste en vrije kerkvoogdijen. Voorts leeft in het midden van de kerk de wens om tot eenheid van beheer te komen.”
De synode besprak vrijdag de ”Notitie over het beheer in Hersteld Hervormde Gemeenten”. „In de bespreking van deze notitie kwamen met name de voor- en nadelen van het vrij beheer aan de orde. Gaandeweg de bespreking werd duidelijk dat de synode geen bezwaren heeft tegen het vrij beheer, mits de verhouding met de kerkenraad maar goed is geregeld”, aldus ds. Ruijgrok.
„Met het oog hierop stemde de synode unaniem in met een voorstel van het breed moderamen waarin aan de commissie kerkorde en de commissie bestuur en beheer de opdracht werd gegeven om binnen de reeds eerder door deze commissies gedane voorstellen inzake het beheer één of meer artikelen te ontwikkelen waarin wordt omschreven waaraan de relatie tussen kerkenraad en kerkvoogdij minimaal moet voldoen.”
Volgens het persbericht gaat het de synode niet allereerst om de vraag of er gekozen moet worden voor vrij of aangepast beheer, maar wel daarom dat „tegenstellingen tussen kerkenraad en kerkvoogdij dienen te worden voorkomen en dat beide colleges eendrachtig samenwerken ten dienste van de gemeente en met het oog op de voortgang van de dienst van God.”
In de junivergadering van de synode moeten de ordinanties die gaan over het beheer in de gemeenten in eerste lezing worden vastgesteld.
De synode deed vrijdag ook een aantal benoemingen. Met betrekking tot het breed moderamen van de generale synode werd de scriba, ds. L. W. Ch. Ruijgrok (Monster), herkozen. In de vacature van ouderling T. Liefting (Lunteren), die aftredend en niet herkiesbaar was, koos de synode ouderling R. O. de Boer (Rouveen). Oud-ouderling Liefting werd benoemd in het college van visitatoren-generaal in de vacature van wijlen ouderling J. van Setten (Scherpenzeel).
„Met het oog op de te institueren commissie evangelisatie was aan de classes verzocht leden ter benoeming voor te dragen. De voorgedragen leden werden allen door de synode benoemd, zodat ook deze commissie zijn werkzaamheden op korte termijn kan aanvangen”, aldus het verslag.
Drs. P. C. Hoek (St. Annaland) werd benoemd in de redactie van het ”Kerkblad” in de vacature van ds. C. J. P. van der Bas (Woudenberg). Tegelijk met zijn benoeming besprak de synode het jaarverslag van de redactie van het kerkblad. Er werd een pleidooi gevoerd voor meer artikelen over de kerkelijke actualiteit en meer berichtgeving vanuit de eigen kerk.
Synode HHK: Vrij beheer kan blijven
- MarthaMartha
hi, ik heb je op een verkeerd spoor gezet?Klaas-Jan schreef:Hendrikus, jij was toch moderator? Of heb ik het nu helemaal verkeerdHendrikus schreef:Hans, kijk nou eerst eens even rond voor je weer een topic opent
Van mij mag hij 't worden, maar hij is het nog niet.
tja, voordat je 't weet zet je iemand in een verkeerd vakje... rijtje bedoel ik
Dat bewuste rijtje heb ik gezien jaMarthaMartha schreef:hi, ik heb je op een verkeerd spoor gezet?Klaas-Jan schreef:Hendrikus, jij was toch moderator? Of heb ik het nu helemaal verkeerdHendrikus schreef:Hans, kijk nou eerst eens even rond voor je weer een topic opent
Van mij mag hij 't worden, maar hij is het nog niet.
tja, voordat je 't weet zet je iemand in een verkeerd vakje... rijtje bedoel ik
Maar toch houdt ik vol dat Hendrikus moderator is geweest

Of ik moet me wel heel erg vergissen. Het viel me namelijk net op, voordat ik dat rijtje had gelezen, dat er geen moderator meer onder z'n naam stond...