Dat mag Joost weten

JALP

Dat mag Joost weten

Bericht door JALP »

Pas zei ik bij mijn schoonouders: "Nou, dat mag Joost weten."
Ik kreeg toen gelijk mijn schoonmoeder over me heen dat ik dat helemaal niet mag zeggen, omdat daar de duivel mee bedoeld wordt. Evenals de uitdrukking "Om den drommel niet."

Ik vond het eerlijk gezegd een beetje vergezocht en had het idee dat het gewoon versteende uitdrukkingen zijn.

Wie weet hier meer van?
Lassie

Bericht door Lassie »

Dat mag joost weten! (is toch een soort van uitdrukking/gezegde?)
Johannes 3:16

Re: Dat mag Joost weten

Bericht door Johannes 3:16 »

JALP schreef:Pas zei ik bij mijn schoonouders: "Nou, dat mag Joost weten."
Ik kreeg toen gelijk mijn schoonmoeder over me heen dat ik dat helemaal niet mag zeggen, omdat daar de duivel mee bedoeld wordt. Evenals de uitdrukking "Om den drommel niet."

Ik vond het eerlijk gezegd een beetje vergezocht en had het idee dat het gewoon versteende uitdrukkingen zijn.

Wie weet hier meer van?
http://www.onzetaal.nl/advies/joost.php
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik heb verder de naam "Joost" ook nog nooit in verband met de duivel gehoord.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Rens

Bericht door Rens »

Ja hoor...........we zijn er weer....................ik vind het allemaal zo onzinnig ver gezocht.....

dan kun je niks meer zeggen...........

ik ken een vrouw die lid is van de Gemeente van Christus in Haarlem. Toen ze daar lid van werd, kreeg ze een hele lijst mee met woorden die ze niet meer mocht zeggen, zoals "rododendron" of "wel alle koffiepotten nog aan toe".............

jaaaaaaaa, want dat waren afgeleiden van krachttermen en die kwamen van de duivel.............

zo lust ik er nog wel een paar dozijn, je kunt overal de duivel wel bij gaan slepen..................

absurd gewoon (is mijn mening)
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
rekcor

Bericht door rekcor »

De betekenis verandert door de jaren heen (zie ook de link naar onzetaal hieronder). Tegenwoordige bedoelt niemand de duivel met Joost. Het is meer een algemene uitdrukking geworden van 'wij weten het niet'.

Een uitdrukking is niet verkeerd omdat hij ooit, in een ver verleden verkeerd was. Anders ken ik er nog een paar: zaterdag (Saturni dies = dag van Saturnus), oogst (keizer Augustus), ....
Laatst gewijzigd door rekcor op 23 jan 2008, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Rens

Bericht door Rens »

rekcor schreef:De betekenis verandert door de jaren heen (zie ook de link naar onzetaal hieronder). Tegenwoordige bedoelt niemand de duivel met Joost. Het is meer een algemene uitdrukking geworden van 'wij weten het niet'.

Een uitdrukking is niet verkeerd omdat hij ooit, in een ver verleden verkeerd was. Anders ken ik er nog een paar, bijv. de dagen van de week (vernoemd naar Romeinse goden)
en Germaanse goden
Moderatorbericht:
JALP

Bericht door JALP »

Gelukkig dat ik dus niet de enige ben die er zo over denk...
Rens

Bericht door Rens »

hoe mag ik je opmerking interpreteren??? "die er zó over denk"
Moderatorbericht:
JALP

Bericht door JALP »

Rens schreef:hoe mag ik je opmerking interpreteren??? "die er zó over denk"
Dat ik het een beetje onzin vond van mijn schoonmoeder... Ik geloof dat ik ook met hele grote vraagtekens in mijn ogen heb zitten kijken.....

Het gekke is alleen dat zodra ik het nu zeg, ik er aan moet denken.
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

Hier dan een ander geluid. Het is mij ook geleerd om uitdrukkingen als "Dat mag Joost weten" en "om d'n drommel niet" niet te gebruiken. Waarbij mij vaag iets bjistaat dat met Joost juist Jezus werd bedoeld (ook logischer? - alwetendheid), maar ik zeg erbij dat ik dat zeker niet zeker weet.
Unionist

Bericht door Unionist »

Overigens geeft Wikipedia wel aan dat Joost een benaming is voor satan. Er schijnen meer uitdrukkingen te zijn met "Joost":
http://nl.wikipedia.org/wiki/Satan
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Zonderling

Re: Dat mag Joost weten

Bericht door Zonderling »

JALP schreef:Pas zei ik bij mijn schoonouders: "Nou, dat mag Joost weten."

Wie weet hier meer van?
Ik heb ook eens gelezen (in het RD) dat er ook een theorie is dat de uitdrukking betrekking heeft op Joos van Laren (de oude of de jonge dat weet ik niet), predikant in Zeeland. Vanwege zijn geleerdheid zouden de mensen zeggen bij een moeilijke vraag: Dat mag Joos(t) weten! (Maar ik niet!)

Ik betwijfel of dit waar is, maar misschien toch wel aardig om het hier te vermelden.
Gian

Bericht door Gian »

En wat dan nog als het duivel betekent?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Er wordt nu ook een hele bevolkingsgroep met de voornaam Joost weggezet. Want hun voornaam zou nu ook "duivel" betekenen. Terwijl Joost vaak afkomstig is van Johannes. En dat betekent weer: God is genade.

Dat geldt juist voor de duivel niet.
Plaats reactie