Onderzoek: "seks voor het huwelijk nauwelijks probleem&

Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Re:

Bericht door henriët »

Hen schreef:Sorry hoor maar waar gaat dit over............

Wat een geleuter over huizenprijzen.
Dat heeft toch niets met sex voor het huwelijk te maken?
eerst lezen voordat je schreeuwt....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Re:

Bericht door memento »

Hen schreef:Sorry hoor maar waar gaat dit over............

Wat een geleuter over huizenprijzen.
Dat heeft toch niets met sex voor het huwelijk te maken?
Langere verkeringen leiden tot eerder sex voor het huwelijk. En sociale druk om een mooi groot huis te kopen en een dure bruiloft te houden, leidt weer tot langere verkeringen (moet langer voor gespaard worden). Het verband is er dus wel degelijk.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Onderzoek: "seks voor het huwelijk nauwelijks probleem&

Bericht door Marnix »

uberhaupt leidt de druk om een huis te kopen tot langere verkeringen. Wat dat betreft hadden ze het vroeger beter voor elkaar met de meergeneratiewoningen :) Maar ja, dan moet je idd beginnen met huren. Het is alleen zo jammer van het geld.

Ik krijg Deo volente in zomer 2009 een vast contract... en eind 2008 is Joanne als het goed is afgestudeerd. Dus half 2009 kan ik wel op huizenjacht. Ik hoop dat Joanne dan ook een baan heeft, waar we gaan wonen hangt er wel van af waar ze komt te werken (omdat in de journalistiek de banen niet dik bezaaid zijn en ik vrij ver van mijn werk af woon)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Onderzoek: "seks voor het huwelijk nauwelijks probleem&

Bericht door vlinder »

@ marnix,

Wil je een hypotheek nemen op 2 salarissen?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Onderzoek: "seks voor het huwelijk nauwelijks probleem&

Bericht door memento »

Marnix schreef:uberhaupt leidt de druk om een huis te kopen tot langere verkeringen. Wat dat betreft hadden ze het vroeger beter voor elkaar met de meergeneratiewoningen :) Maar ja, dan moet je idd beginnen met huren. Het is alleen zo jammer van het geld.
Je moet ongeveer 7 jaar in dezelfde woning blijven wonen, voordat kopen voordeliger is dan huren. Je hebt namelijk de overdrachtsbelasting (7% van de waarde van het huis), en daarnaast betaal je ook nog eerst een hele hoop rente over je hypotheek, voordat je begint met aflossen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Onderzoek: "seks voor het huwelijk nauwelijks probleem&

Bericht door Marnix »

vlinder schreef:@ marnix,

Wil je een hypotheek nemen op 2 salarissen?
Neej, op 1 salaris. Een vast contract is dan wel handig... Dat Joanne eerst een baan heeft is puur voor waar we dan DV gaan wonen. Dat hoeft niet voor het tweede salaris.

Memento, ja... op zich kan je wel wat met prijsstijging compenseren maar idd lang niet alles. Daar moet je dan inderdaad wel rekening mee houden. Ligt ook wel weer aan de kinderwens... maar misschien dat sommigen die ook wel weer aanpassen... Ik heb niet het idee dat als ik getrouwd ben, ik binnen 2 jaar vader ben... dus tegen de tijd dat het niet meer past wordt het dan tijd om verder te gaan kijken :) Zou best rond na een jaar of 7 zijn... maar ik wil niet teveel tevooruitlopen op zaken als ik niet eens weet of ik morgen nog leef.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
MaCx
Berichten: 95
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:38

Re: Onderzoek: "seks voor het huwelijk nauwelijks probleem&

Bericht door MaCx »

We dwalen iets van van het onderwerk ;-)
Gebruikersavatar
MaCx
Berichten: 95
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:38

Re: Onderzoek: "seks voor het huwelijk nauwelijks probleem&

Bericht door MaCx »

Om er nieuw leven in de discussie te blazen.

ik heb een zeer goede en sirieuze vriend die echt een worsteling heeft met verkeerde keuzes die hij heeft gemaakt tijdens relaties die hij heeft gehad in zijn leven.

hij heeft mij verteld dat hij met twee ex-vriendinnen sex voor het huwlijk heeft gehad. met geen van beide is hij getrouwd.

hij voelt zich onder anderen naar God toe erg schuldig en is veel bezig met de vergeving van deze zonde. daar mag hij gelukkig wel wat troost uit halen. om er zeker van te zijn om geen verkeerde keuzes te maken durft hij geen relaties meer aan te gaan. zijn er mensen die ook in deze situaties hebben gezeten? hoe zijn jullie met deze vraagstukken omgegaan?

of wat is jullie mening?
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Re:

Bericht door Zonderling »

memento schreef:
Hen schreef:Sorry hoor maar waar gaat dit over............

Wat een geleuter over huizenprijzen.
Dat heeft toch niets met sex voor het huwelijk te maken?
Langere verkeringen leiden tot eerder sex voor het huwelijk. En sociale druk om een mooi groot huis te kopen en een dure bruiloft te houden, leidt weer tot langere verkeringen (moet langer voor gespaard worden). Het verband is er dus wel degelijk.
Dan moeten we met minder genoegen nemen en niet te lang wachten met trouwen. Inwonen bij het huwelijk was vroeger vrij normaal. Dat is beter dan een (intensieve) verkering die langer dan 2-3 jaar duurt, en 2-3 jaar is naar mijn mening voor velen al een te lange tijd. Inwonen is trouwens vaak niet nodig, het is meestal wel mogelijk iets eenvoudigs te krijgen, een huis kopen is echt niet nodig voor een jong stel.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Onderzoek: "seks voor het huwelijk nauwelijks probleem&

Bericht door Zonderling »

MaCx schreef:Om er nieuw leven in de discussie te blazen.

ik heb een zeer goede en sirieuze vriend die echt een worsteling heeft met verkeerde keuzes die hij heeft gemaakt tijdens relaties die hij heeft gehad in zijn leven.

hij heeft mij verteld dat hij met twee ex-vriendinnen sex voor het huwlijk heeft gehad. met geen van beide is hij getrouwd.

hij voelt zich onder anderen naar God toe erg schuldig en is veel bezig met de vergeving van deze zonde. daar mag hij gelukkig wel wat troost uit halen. om er zeker van te zijn om geen verkeerde keuzes te maken durft hij geen relaties meer aan te gaan. zijn er mensen die ook in deze situaties hebben gezeten? hoe zijn jullie met deze vraagstukken omgegaan?

of wat is jullie mening?
MaCx, wat deze persoon betreft, zo iemand moet bemoedigd worden. De zonde moet beleden worden zoals alle zonden beleden moeten worden, en dan is er ook vergeving mogelijk. Het is ook geen reden om niet meer een nieuwe relatie aan te gaan, mits hij een vast voornemen maakt hart om deze situatie te vermijden.

Als les hieruit zou ik willen trekken:

- Neem een vast besluit om géén sex voor het huwelijk te hebben en neem dit besluit gezamenlijk met vriend/vriendin (nadat je elkaar iets beter hebt leren kennen, vanzelfsprekend spreek je daar niet over bij het eerste contact). Je hebt elkaars steun zéér nodig, want als één andere verwachtingen heeft, gaat het heel gemakkelijk mis.

- Ga niet te lang en te intensief met elkaar om. Je hoeft elkaar niet dagelijks te zien wanneer je verkering hebt. Het is ook onverstandig om langer dan enkele jaren verkering te hebben. Trouw dan al, ook en ben je jong en heb je geen (eigen) huis.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Onderzoek: "seks voor het huwelijk nauwelijks probleem&

Bericht door Gian »

MaCx schreef: hij voelt zich onder anderen naar God toe erg schuldig en is veel bezig met de vergeving van deze zonde. daar mag hij gelukkig wel wat troost uit halen. om er zeker van te zijn om geen verkeerde keuzes te maken durft hij geen relaties meer aan te gaan. zijn er mensen die ook in deze situaties hebben gezeten? hoe zijn jullie met deze vraagstukken omgegaan?

of wat is jullie mening?
'Wel wat troost' is blijkbaar niet genoeg. Vergeving hebben en ervaren is een zaak van het geloof. Geloof maakt het geweten vrij. Dan is er ook geen probleem meer om een ander meisje te zoeken omdat de volgende zonden ook vergeven kan worden 1Joh1:9. Bovendien zijn er talloze andere dagelijkse zonden. Ik bedoel ermee, accepteer dat je zondig bent, en zondig blijft, en daardoor voortdurend de vergevende en bewarende genade nodig hebt. Leven in afhankelijkheid.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
MaCx
Berichten: 95
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:38

Re: Onderzoek: "seks voor het huwelijk nauwelijks probleem&

Bericht door MaCx »

natuurlijk weten we dat we zondig zijn. maar we moeten er wel tegen strijden. God kan niet samen met de zonde.
iedereen voelt toch ook wanneer er zonde tussen God en Hem in ligt dat dit eerst moet worden opgeruimd?
Gebruikersavatar
MaCx
Berichten: 95
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:38

Re: Onderzoek: "seks voor het huwelijk nauwelijks probleem&

Bericht door MaCx »

Gian schreef:
MaCx schreef: hij voelt zich onder anderen naar God toe erg schuldig en is veel bezig met de vergeving van deze zonde. daar mag hij gelukkig wel wat troost uit halen. om er zeker van te zijn om geen verkeerde keuzes te maken durft hij geen relaties meer aan te gaan. zijn er mensen die ook in deze situaties hebben gezeten? hoe zijn jullie met deze vraagstukken omgegaan?

of wat is jullie mening?
'Wel wat troost' is blijkbaar niet genoeg. Vergeving hebben en ervaren is een zaak van het geloof. Geloof maakt het geweten vrij. Dan is er ook geen probleem meer om een ander meisje te zoeken omdat de volgende zonden ook vergeven kan worden 1Joh1:9. Bovendien zijn er talloze andere dagelijkse zonden. Ik bedoel ermee, accepteer dat je zondig bent, en zondig blijft, en daardoor voortdurend de vergevende en bewarende genade nodig hebt. Leven in afhankelijkheid.
bedankt voor je antwoord. dit is een goede vriend van mij. het is niet mijn vriend zeg maar. we zien elkaar als broeders ;-)
hij snapt ook wel dat hij opzich wel weer zou mogen trouwen, maar in zijn gevoelsleven ligt dat zo teer en bang om weer dezelfde fout te maken. hij is er achter gekomen wie hij is.
Gebruikersavatar
ChristenConservatief
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jan 2010, 23:34

Re: Onderzoek: "seks voor het huwelijk nauwelijks probleem&

Bericht door ChristenConservatief »

Zolang wij in onze kerken blijven en te weinig doen de verpauperde samenleving, die meer weg heeft van het Sodom van het westen dan het Israel van het westen van weleer, te fatsoeneren, desnoods met harde hand, denk ik dat het zinloos is de sexualisering onder jongeren te bestrijden. De buitenwereld moet bestreden worden, of je moet van binnenuit bestand zijn tegen die buitenwereld. Daar veel dat niet zijn moeten we voor het eerste kiezen.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Onderzoek: "seks voor het huwelijk nauwelijks probleem&

Bericht door Jongere »

ChristenConservatief schreef:Zolang wij in onze kerken blijven en te weinig doen de verpauperde samenleving, die meer weg heeft van het Sodom van het westen dan het Israel van het westen van weleer, te fatsoeneren, desnoods met harde hand, denk ik dat het zinloos is de sexualisering onder jongeren te bestrijden. De buitenwereld moet bestreden worden, of je moet van binnenuit bestand zijn tegen die buitenwereld. Daar veel dat niet zijn moeten we voor het eerste kiezen.
Blijf je dit soort niet-onderbouwde kreten roepen? Er staan nog wat argumenten te wachten in een ander topic waar je eenvoudigweg niet op reageert. (Eigenlijk wat je elders Faramir verwijt) Het zou je sieren de discussie aan te gaan in plaats van makkelijke statements te blijven maken.
Plaats reactie