-

Marie-Henriëtte

-

Bericht door Marie-Henriëtte »

-
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 02 feb 2010, 23:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Rens

Re: Vrouw en carrière

Bericht door Rens »

Marie-Henriëtte schreef:Ikzelf zou na afronding van me opleiding, een carrière wel zien zitten in combinatie met zorg voor het gezin.

Hoe denken jullie over christen vrouwen en een carrière naast het gezin? Is dit geoorloofd, of hoort een vrouw indien er kinderen komen alleen binnen het gezin werkzaam te zijn :?:
wat "hoort" en wat niet, is in sterke mate afhankelijk van de kerkelijke achtergrond.

de "zwaren" zullen veeleer geneigd zijn de taak van de vrouw thuis te zien, meer dan bij de "lichteren"

je kunt t.a.v. de taak van de vrouw geen éénduidig antwoord vinden.

ook spelen persoonlijke opvattingen náást de kerkelijke achtergrond mee.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Als vrouwen niet zouden werken, zou het er in de zorg en in het onderwijs niet best uitzien.

Een vrouw mag ook haar talenten gebruiken. Maar voor kinderen is het ook érg belangrijk dat de moeder (of vader!) thuis is als ze uit school komen. Sleutelkinderen, crèche-kinderen, naschoolse opvang: daar komt niet veel goeds van.

Maar als een vrouw een goede opleiding heeft genoten, laat ze daar dan ook wat mee doen, voorzover het gezin daaronder niet lijdt.
wijkie

Bericht door wijkie »

Ik ben er niet op tegen als een vrouw gaat werken.
Zelf ben ik een jonge moeder van 3 kinderen. Ik had een leuke baan, toen ik zwanger werd van de 1e. Toch ben ik totaal gestopt met werken en heb me volledig gericht op het verzorgen en opvoeden van de kinderen.

Ik vind het heel erg belangrijk dat de kinderen altijd iemand (vader of moeder) thuisvinden om hun verhalen bij kwijt te kunnen. Juist in de eerste jaren wordt de vertrouwensband en liefdesband gemaakt en onderhouden.

Daarom zou ik er nooit voor kiezen om mijn kind bij een oma/vriendin of zelfs oppas of dagverblijf te brengen, omdat ik zo nodig mijn carriere moet maken.

Als ik de tijd krijg en de kinderen allemaal naar school zijn, wil ik er gerust over denken om weer te werken. Maar op het moment heb ik er zelfs niet eens de tijd voor.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Rens schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Ikzelf zou na afronding van me opleiding, een carrière wel zien zitten in combinatie met zorg voor het gezin.

Hoe denken jullie over christen vrouwen en een carrière naast het gezin? Is dit geoorloofd, of hoort een vrouw indien er kinderen komen alleen binnen het gezin werkzaam te zijn :?:
wat "hoort" en wat niet, is in sterke mate afhankelijk van de kerkelijke achtergrond.

de "zwaren" zullen veeleer geneigd zijn de taak van de vrouw thuis te zien, meer dan bij de "lichteren"

je kunt t.a.v. de taak van de vrouw geen éénduidig antwoord vinden.

ook spelen persoonlijke opvattingen náást de kerkelijke achtergrond mee.
Ik denk dat dit een vooroordeel is. Ook bij lichte/ evangelischen christenen leeft vrij sterk de opvatting dat een moeder bij haar kinderen "hoort" te zijn. Over het algemeen zie je zelfs: hoe dichter men bij het Woord leeft, hoe sterker die opvatting is!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
JolandaOudshoorn

Een boek die mij erg aansprak en ook ingaat op dit soort vragen is: de roeping van het moederschap
Marie-Henriëtte

-
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 02 feb 2010, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Lassie

Bericht door Lassie »

Het hangt van vele zaken af! De baan van je man, het werk van jezelf. Hoe gaat het met je kind(eren).

Zo ken ik een gezinnetje, die hun een kindje kregen (te vroeg geboren, doof, spasme). Zij wilde naast moeder zijnde ook gaan werken. Maar door dat het kindje gehandicapt werd is zij als moeder gewoon thuis gebleven en heeft ze haar baan opgezegd.

Heb je een man die bijv. op een vrachtwagen zit is het best moeilijk te combineren om naast je gezin te gaan werken!

Het hangt er ook af van wat voor werk je doet!
Kislev

Bericht door Kislev »

Hendrikus schreef:Als vrouwen niet zouden werken, zou het er in de zorg en in het onderwijs niet best uitzien.
En dat komt weer omdat de christelijke jongens hun taak niet verstaan door voor de goede banen te gaan ipv onze jeugd te onderwijzen. Dat mogen onze vrouwen als deeltijdbaantje doen.
henriët

Bericht door henriët »

Kislev schreef:
Hendrikus schreef:Als vrouwen niet zouden werken, zou het er in de zorg en in het onderwijs niet best uitzien.
En dat komt weer omdat de christelijke jongens hun taak niet verstaan door voor de goede banen te gaan ipv onze jeugd te onderwijzen. Dat mogen onze vrouwen als deeltijdbaantje doen.
klinkt beetje denigrerend kislev...auw :(
JolandaOudshoorn

Kislev schreef:
tja, die auto en meubels en etc. moeten toch ergens van betaald worden :(
Marie-Henriëtte

-
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 02 feb 2010, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
wim

Bericht door wim »

Wij hebben nog een itc-er nodig. Is er een vrouw in de aanbieding? De mannen laten het een beetje afweten.
henriët

Bericht door henriët »

Marie-Henriëtte schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Kislev schreef:
tja, die auto en meubels en etc. moeten toch ergens van betaald worden :(
Als een vrouw dan toch besluit naast het gezin te blijven werken, dan hoeft het toch niet altijd een baan in de zorg-onderwijs sector te zijn? Het kan toch ook een baan zijn als accountant of ict'er? :roll:
wel is het zo dat een onderwijs (deeltijd) baan goed te combineren valt met een gezin
Marie-Henriëtte

-
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 02 feb 2010, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie