EO: 40 dagen zonder seks

jakobmarin

EO: 40 dagen zonder seks

Bericht door jakobmarin »

Afbeelding
Zeven jongen, 40 dagen geen seks: wat blijft er dan nog over? In het nieuwe spraakmakende EO-programma '40 dagen zonder seks' denken jongeren na over de waarde van liefde, trouw en intimiteit. Veel jongeren zijn heel veel bezig met seks. Hun hele leefwereld staat er bol van. Door ze veertig dagen te laten 'vasten' wil de EO deze jongeren laten ontdekken wat ze, behalve seks, nog meer te bieden hebben in hun vriendschappen en relaties.

Vanaf dinsdag 8 januari op TV, zie http://www.eo.nl/programma/40dagenzonde ... -/home.esp

Wie gaat er kijken?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gian

Bericht door Gian »

Ik niet, mits het een veelbesproken programma word. De EO heeft best interesante programma's, dit vind ik onzin.
Doe het met getrouwde stellen als je zo graag kijkers wil.
Natuulijk gaat het hier en daar fout met de kandidaten (gezien het promotie filmpje), anders is het programma niet leuk. Moeten we daarvoor kijken? Sex buiten het huwelijk is geen spelletje, het is zonde.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Gian schreef:Ik niet, mits het een veelbesproken programma word. De EO heeft best interesante programma's, dit vind ik onzin.
Doe het met getrouwde stellen als je zo graag kijkers wil.
Natuulijk gaat het hier en daar fout met de kandidaten (gezien het promotie filmpje), anders is het programma niet leuk. Moeten we daarvoor kijken? Sex buiten het huwelijk is geen spelletje, het is zonde.
Ja!
rekcor

Bericht door rekcor »

Het lijkt me een goed initatief: zo worden dingen bespreekbaar gemaakt.
jvdg

Bericht door jvdg »

40 dagen zonder drugs
40 dagen zonder nicotine

40 dagen zonder geld
40 dagen zonder liefde..........

40 dagen zonder boezemzonde(n)

Een leven lang zonder God......
Jongere

Bericht door Jongere »

Wat een programma zeg. :|
Ben het helemaal met Gian eens. Hoewel ik het ook niet ga kijken als het wel een veelbesproken programma wordt.
En als hij dan ook nog met zijn klas naar Madrid gaat op excursie wordt het voor Niels wel heel erg moeilijk.
Als ze dan ook nog met een vriendin op vakantie gaat naar Blanes, is het maar de vraag of Bregje haar 40 dagen tot een goed einde gaat brengen.
Het einde van de aankondigingen van de eerste twee afleveringen. Het lijkt zo meer op een soort televisiespel met originele insteek.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik zou het zelf niet zo snel gaan kijken/volgen. Aan de andere kant moeten we beseffen dat het buiten ons eigen refo-wereldje er wel zo aan toe gaat en is zo'n programma als bezinning wel goed.
Ik zou blij zijn als een grote groep jongeren zouden gaan kijken en ze bij de EO ook de boodschap meegeven wat seksualiteit werkelijk betekend.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

JolandaOudshoorn schreef:Ik zou het zelf niet zo snel gaan kijken/volgen. Aan de andere kant moeten we beseffen dat het buiten ons eigen refo-wereldje er wel zo aan toe gaat en is zo'n programma als bezinning wel goed.
Zou het in ons eigen refo-wereldtje ook helaas niet voorkomen?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mister schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik zou het zelf niet zo snel gaan kijken/volgen. Aan de andere kant moeten we beseffen dat het buiten ons eigen refo-wereldje er wel zo aan toe gaat en is zo'n programma als bezinning wel goed.
Zou het in ons eigen refo-wereldtje ook helaas niet voorkomen?
In ieder geval niet zo openlijk, tenminste, toen ik jong was :wink:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gian

Bericht door Gian »

JolandaOudshoorn schreef:Aan de andere kant moeten we beseffen dat het buiten ons eigen refo-wereldje er wel zo aan toe gaat en is zo'n programma als bezinning wel goed.
De personen die meedoen zijn anders ook voor de onkerkelijke wereld extreem hoor. Het zijn jongeren die allemaal bar losbandig zijn. Voor een aantal is het zelfs een verslaving.
Die extremiteiten komen ook voor onder jongeren die een paar jaar geleden nog netjes in de kerk zaten en er misschien nog wel zitten.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik heb de eerste aflevering gezien. Ik kon het niet laten ;) Ik heb wat moeite met de aankleding van het programma, maar de uitkomst was dat de onchristelijke jongen, die eerst elke week minimaal 2 verschillende meisjes had om gemeenschap mee te hebben, daarmee is gestopt en aan het eind van het programma probeerd te bouwen aan een echte relatie en dan wel zonder seks als basis.
rekcor

Bericht door rekcor »

Ik heb het programma ook gezien en vond het erg goed. Het format sluit denk ik goed aan bij de huidige jongerencultuur, en aspecten daaruit worden mooi ontmaskerd.

Sommige beelden waren wel een beetje (te) expliciet naar mijn smaak: toen ik voor de vijfde keer een stelletje voorbij zag komen wat aan het droogn##ken was in de disco, dacht ik 'ja nu weet ik het wel'. Maar goed, het is wel wat er gebeurd.

Ik weet niet of de EO alleen maar de extremen heeft opgezocht - ze zeggen in ieder geval van niet. Daarnaast: er wordt echt heel wat afgerotzooid hoor! Dit zie je bijv. ook in programma's als 'N.... doe je zo' van BNN. Daarnaast geven 'de extremen' (mochten die wel gekozen zijn) vaak wel een goed beeld van de tijdgeest.

Wat me wel steekt is dat 'wij reformatorischen' nooit een dergelijk programma zouden kunnen maken. Een dergelijk initatief zou namelijk direct gekaapt worden door een aantal rechtse rakkers. Hierdoor komen we nauwelijks aan een belangrijke taak voor christenen toe: de cultuur ontmaskeren (A. van de Beek).
Jongere

Bericht door Jongere »

Het is toch jammer dat de EO niet verder komt dan deze manier. Die jongen die nu probeert te bouwen aan een echte relatie heeft niet meegekregen waarom seks voor het huwelijk sowieso niet kan en waarom wij als christenen sowieso geloven dat het beter is om jezelf te beheersen dan om je lusten na te lopen. Niet alleen maar omdat je jezelf dan beter voelt als het je lukt. En dat was wel min of meer de moraal van het programma. Ja, het is ook beter voor de meisjes. Maar het christendom heeft veel meer te zeggen toch?
Ik zeg niet persé dat ik dit niet goed vond, al hoeft het van mij absoluut niet zo. Maar dit programma had door elke willekeurige omroep gemaakt kunnen worden, tot BNN toe. En dat valt me tegen. Maar ongetwijfeld zou het programma wat wel de èchte oplossing aandroeg niet zo goed bekeken worden.
rekcor

Bericht door rekcor »

Jongere schreef:Het is toch jammer dat de EO niet verder komt dan deze manier. Die jongen die nu probeert te bouwen aan een echte relatie heeft niet meegekregen waarom seks voor het huwelijk sowieso niet kan en waarom wij als christenen sowieso geloven dat het beter is om jezelf te beheersen dan om je lusten na te lopen.
Hier ben ik het dus niet mee eens. De levensstijl van veel jongeren staat vaak zover van de bijbel af, dat het niet meer mogelijk is om ze in 1x weer op het goede spoor te zetten. Wat de EO probeert, is de jongeren in ieder geval een (flinke) duw in de goede richting te geven. De opzet is namelijk - aldus de presentator Arie Boomsma in het Elfde Uur - om jongeren de bijbelse waarden van trouw en liefde mee te geven. Dit zul je niet terugvinden bij BNN e.d.
Jongere

Bericht door Jongere »

rekcor schreef:
Jongere schreef:Het is toch jammer dat de EO niet verder komt dan deze manier. Die jongen die nu probeert te bouwen aan een echte relatie heeft niet meegekregen waarom seks voor het huwelijk sowieso niet kan en waarom wij als christenen sowieso geloven dat het beter is om jezelf te beheersen dan om je lusten na te lopen.
Hier ben ik het dus niet mee eens. De levensstijl van veel jongeren staat vaak zover van de bijbel af, dat het niet meer mogelijk is om ze in 1x weer op het goede spoor te zetten. Wat de EO probeert, is de jongeren in ieder geval een (flinke) duw in de goede richting te geven. De opzet is namelijk - aldus de presentator Arie Boomsma in het Elfde Uur - om jongeren de bijbelse waarden van trouw en liefde mee te geven. Dit zul je niet terugvinden bij BNN e.d.
Komt er dan ook nog een vervolgprogramma over de tweede stap? Waar even veel mensen naar kijken? Als EO weet je dat er bijzonder veel mensen gaan kijken naar zo'n programma. En om dan op geen één manier de bijbel te noemen vind ik een misser. Het verhaal van Boomsma klinkt best mooi, maar zag ik niet zo terug - dat is wat ik bedoel als ik zeg dat BNN het ook had kunnen maken. Het leek meer op een groot spel. Nogmaals - ik ben niet persé negatief ofzo over het programma (hoewel nog altijd niet positief - daarvoor staat de opzet me teveel tegen). Het einde kwam ook best mooi over allemaal. Maar stel dat het niet goed loopt met die relatie van die jongen waar hij naar streeft. Wat gebeurt er dan? Nu werd dat (noem het trouw met een groot woord) als zijn rem aangewezen. Maar dat is niet de goede rem voor een christen. En ik vind het een gemiste kans dat dat niet werd aangewezen. Dìt is het programma en hìer moet het gebeuren. Niet later nog eens als ze ervoor 'klaargestoomd' zijn. Naar: 'het vervolg - hoe we de jongeren ook nog bekeerden' kijkt natuurlijk niemand. Volgens mij moet je als christen laten zien dat elk aspect van je leven met je christen-zijn te maken heeft. Niet dat dit er los van kan staan en dat het goed is eerst aan wat uiterlijke dingen te werken.
Plaats reactie