Geen hyves voor Lodensteiners

cosmo

Geen hyves voor Lodensteiners

Bericht door cosmo »

Refonieuws schreef: Van Lodensteincollege doet hyves in de ban

nieuwsredactie

AMERSFOORT - Het Van Lodensteincollege met locaties in Amersfoort, Barneveld, Hoevelaken en Kesteren schreef onlangs in het nieuwsbulletin van het Centraal Management Team (CMT) over hyves. Impliciet wordt het voor het personeel verboden om actief te zijn op hyves. Dit meldt Mediawijzer vandaag.

De tekst zoals deze onder het personeel is verspreid: "Sociale netwerken op internet zijn momenteel bijzonder populair. Dat geldt voor jongeren, maar in toenemende mate ook voor volwassenen. In Nederland functioneert met name het vriendennetwerk hyves. Via hyves kunnen op een laagdrempelige manier allerhande contacten worden aangegaan en onderhouden. Naast aantrekkelijke, blijken daar in de praktijk ook heel gevaarlijke kanten aan te zitten. Het CMT heeft geconstateerd dat diverse betrokkenen bij het Van Lodensteincollege gebruikmaken van hyves. Gezien de reële gevaren van een dergelijk open netwerk vraagt het CMT alle betrokkenen bij de school zich van dit sociale netwerk te distantiëren.
Dit bericht wordt door het CMT geplaatst op aangeven van de beleidsgroep ICT. Overigens zal het CMT zich op korte termijn beraden hoe met deze problematiek verder moet worden omgegaan."

Reactie
De collega's die actief zijn op hyves kijken op van de 'maatregel'. "Hier schrik ik van. Wat moet ik hiermee?" Een collega die heel betrokken is op de mediavorming van de leerlingen snapt het verbod van de directie niet. Volgens hem is het veel beter een open gesprek te starten met de leerlingen over een verschijnsel als hyves. Daarbij is het dan belangrijk ook goede, positieve voorbeelden te hebben. Het is voor een docent moeilijk de leerlingen goed te leiden wanneer hij of zij er geen kennis van kan nemen.

Een klein onderzoek in een aantal klassen leverde op dat gemiddeld meer dan de helft van alle leerlingen op het VLC een eigen profiel op hyves heeft.
Deze bemoeienis in de private sfeer gaat wel heel erg ver. Te ver, in mijn ogen.

Wat vindt men hier?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

De volgende stap is dat je alleen nog in zwarte auto's mag rijden, alleen nog op een bepaald soort krant geabonneerd mag zijn, uitsluitend een klikzeef abonnement mag hebben, uitsluitend je kleding mag kopen bij bepaalde winkels in Putten, Sliedrecht en Kootjebroek, enzovoort.
Dit gaat wel erg ver. Hier zou ik niet willen werken.
judith

Bericht door judith »

Op school op de computer kan ik ook niet meer op hyves...jamr genoeg...maarjah :|
eerst wel een poosje..daarna niet meer... :roll:
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik vind de punten van Hendrikus toch niet helemaal vergelijkbaar. Toen ik op de middelbare school zat heb ik een keer met een leraar gesproken over onder andere msn en hyves. Hij zei dat je als leraar heel terughoudend moet zijn met alle mogelijke communicatiemiddelen omdat je erg snel problemen kan krijgen. Het is ook bijvoorbeeld verboden voor een leraar om leerlingen op msn te hebben. Niet zozeer vanwege het 'verderfelijke' van msn, maar omdat je distantie moet bewaren.
Al weet ik niet zeker of het college deze reden heeft gehad, vind ik het niet vergelijkbaar met kleding, een filter of een auto. Als het gaat over communicatiemiddelen die gebruikt worden en de relatie leraar-leerling kunnen beïnvloeden mag een school volgens mij wel regels stellen.
Maar nogmaals: ik ken de motivatie van de directie niet helemaal.
Vincent

Bericht door Vincent »

Ik ben op Hyves weleens docenten tegengekomen van ref. scholen. Ik vind het niet gepast als een docent zich daarop begeeft, zoals ook Jongere aangeeft.
judith

Bericht door judith »

Vincent schreef:Ik ben op Hyves weleens docenten tegengekomen van ref. scholen. Ik vind het niet gepast als een docent zich daarop begeeft, zoals ook Jongere aangeeft.
ik ben er nog geen 1 tegen gekomen :wink: :roll:
Gian

Bericht door Gian »

Wetticisme, wettisicme.
Raak niet, smaak niet, roer niet aan.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
freek

Bericht door freek »

Gian schreef:Wetticisme, wettisicme.
Raak niet, smaak niet, roer niet aan.
Dat was ook mijn eerste reactie: verbod op verbod, regel op regel, en niemand wordt er beter van.

Maar aan de andere kant: het is de vraag of het verstandig is om als docent op hyves actief te zijn. Er kan wel eens misbruik van gemaakt worden door leerlingen. Ik weet van diverse docenten die hun hyves afgeschermd hebben voor niet-vrienden. Omdat men zich er toch niet lekker bij voelde. In dat geval zou ik me als docent helemaal niet op hyves begeven, maar goed, dat is een persoonlijke keuze.
Gian

Bericht door Gian »

Ik denk dat binnenkort het goddeloze msn'nen verboden wordt.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Alstjeblieft zeg, mag er nog wel wat gezegd worden over bepaalde normen en waarden of is dat helemaal not done ?

Een leraar die zijn tijd besteed aan hyves is toch ook niet serieus te nemen.
Rens

Bericht door Rens »

Hyves, wat is er feitelijk mis mee? zo ook msn.............

ik heb beiden, maar of ik er nu zoveel slechter door wordt, dat dachik nie.....................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Wilhelm schreef: Een leraar die zijn tijd besteed aan hyves is toch ook niet serieus te nemen.
:shock:
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Mister schreef:
Wilhelm schreef: Een leraar die zijn tijd besteed aan hyves is toch ook niet serieus te nemen.
Vind je wel dan ?
Ik ga er voor het gemak van uit dat docenten de pubertijd zijn ontgroeid.
wim

Bericht door wim »

Een CMT dat zich bezig houdt met Hyves is toch niet serieus te nemen?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Wilhelm schreef:
Mister schreef:
Vind je wel dan ?
Ik ga er voor het gemak van uit dat docenten de pubertijd zijn ontgroeid.
Toch lijkt het me heel goed voor docenten om af een toe eens te kijken wat hun lievelingetjes op dat Hyves uitspoken...
Plaats reactie