Deze bemoeienis in de private sfeer gaat wel heel erg ver. Te ver, in mijn ogen.Refonieuws schreef: Van Lodensteincollege doet hyves in de ban
nieuwsredactie
AMERSFOORT - Het Van Lodensteincollege met locaties in Amersfoort, Barneveld, Hoevelaken en Kesteren schreef onlangs in het nieuwsbulletin van het Centraal Management Team (CMT) over hyves. Impliciet wordt het voor het personeel verboden om actief te zijn op hyves. Dit meldt Mediawijzer vandaag.
De tekst zoals deze onder het personeel is verspreid: "Sociale netwerken op internet zijn momenteel bijzonder populair. Dat geldt voor jongeren, maar in toenemende mate ook voor volwassenen. In Nederland functioneert met name het vriendennetwerk hyves. Via hyves kunnen op een laagdrempelige manier allerhande contacten worden aangegaan en onderhouden. Naast aantrekkelijke, blijken daar in de praktijk ook heel gevaarlijke kanten aan te zitten. Het CMT heeft geconstateerd dat diverse betrokkenen bij het Van Lodensteincollege gebruikmaken van hyves. Gezien de reële gevaren van een dergelijk open netwerk vraagt het CMT alle betrokkenen bij de school zich van dit sociale netwerk te distantiëren.
Dit bericht wordt door het CMT geplaatst op aangeven van de beleidsgroep ICT. Overigens zal het CMT zich op korte termijn beraden hoe met deze problematiek verder moet worden omgegaan."
Reactie
De collega's die actief zijn op hyves kijken op van de 'maatregel'. "Hier schrik ik van. Wat moet ik hiermee?" Een collega die heel betrokken is op de mediavorming van de leerlingen snapt het verbod van de directie niet. Volgens hem is het veel beter een open gesprek te starten met de leerlingen over een verschijnsel als hyves. Daarbij is het dan belangrijk ook goede, positieve voorbeelden te hebben. Het is voor een docent moeilijk de leerlingen goed te leiden wanneer hij of zij er geen kennis van kan nemen.
Een klein onderzoek in een aantal klassen leverde op dat gemiddeld meer dan de helft van alle leerlingen op het VLC een eigen profiel op hyves heeft.
Wat vindt men hier?