Heel de Bijbel lezen in 2008

Kislev

Heel de Bijbel lezen in 2008

Bericht door Kislev »

In 2008 wil ik met behulp van een leesrooster de bijbel helemaal lezen.

Misschien liefhebbers om mee te doen zodat we er over kunnen spreken/discussieren? Je leest in de Bijbel wel eens passages die vragen oproepen. Het is fijn als er dan meerderen zijn die op dat moment dat stuk hebben gelezen en we het samen kunnen overleggen.

Ik heb deze roosters gevonden:
Bijbel in volgorde lezen in 1 jaar
Bijbel door elkaar lezen in 1 jaar
Alternerend leesrooster

Naar deze laatste gaat mijn voorkeur uit. Wie dit leesrooster volgt krijgt elke weekdag een bijbelgedeelte uit een andere categorie aangeboden (maandag: de Wet; dinsdag: Geschiedenis; woensdag: Psalmen, donderdag: Poëzie; vrijdag: Profetie; zaterdag: Evangelie en zondag: Brieven). Dit rooster brengt wat meer afwisseling in je bijbellezen dan het vorige.

Wie doet er mee en welk rooster kiezen we?

Topic mede nav het boek Thuiskomst wat ik net uit heb. Als je dat leest zie je hoe je zelf de bijbel verwaarloost.
helma

Re: Heel de Bijbel lezen in 2008

Bericht door helma »

Kislev schreef:In 2008 wil ik met behulp van een leesrooster de bijbel helemaal lezen.

Misschien liefhebbers om mee te doen zodat we er over kunnen spreken/discussieren? Je leest in de Bijbel wel eens passages die vragen oproepen. Het is fijn als er dan meerderen zijn die op dat moment dat stuk hebben gelezen en we het samen kunnen overleggen.

Ik heb deze roosters gevonden:
Bijbel in volgorde lezen in 1 jaar
Bijbel door elkaar lezen in 1 jaar
Alternerend leesrooster

Naar deze laatste gaat mijn voorkeur uit. Wie dit leesrooster volgt krijgt elke weekdag een bijbelgedeelte uit een andere categorie aangeboden (maandag: de Wet; dinsdag: Geschiedenis; woensdag: Psalmen, donderdag: Poëzie; vrijdag: Profetie; zaterdag: Evangelie en zondag: Brieven). Dit rooster brengt wat meer afwisseling in je bijbellezen dan het vorige.

Wie doet er mee en welk rooster kiezen we?

Topic mede nav het boek Thuiskomst wat ik net uit heb. Als je dat leest zie je hoe je zelf de bijbel verwaarloost.

ik doe mee!
en het maakt me niet uit welk rooster

en ik ben Thuiskomst aan het voorlezen nu op zondagavond; heb het zelf al wel 3 keer gelezen en vind dat iedereen dit boek zou moeten lezen. Heb er veel van geleerd en het heeft me meermalen beschaamd
Unionist

Bericht door Unionist »

Is het heel zinvol om in een sneltreinvaart lange lappen te lezen? Is het niet beter om "door de tekst heen te kruipen"?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Kislev

Bericht door Kislev »

Unionist schreef:Is het heel zinvol om in een sneltreinvaart lange lappen te lezen? Is het niet beter om "door de tekst heen te kruipen"?
In een lezing op een jongerenavond zei evangelist Den Hartog (die in gevangenissen evangeliseert) dat een christen eigenlijk elk jaar z'n bijbel in zn geheel hoort te lezen.

En door de tekst heenkruipen kan evengoed, ernaast....
Laatst gewijzigd door Kislev op 20 dec 2007, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
helma

Bericht door helma »

Unionist schreef:Is het heel zinvol om in een sneltreinvaart lange lappen te lezen? Is het niet beter om "door de tekst heen te kruipen"?

je kunt het toch verdelen over de dag?

en ik lees nu ook altijd een paar hoofdstukken per dag (ligt aan de lengte en hoe laat de eerste naar beneden komt 's morgens)
Jager

Bericht door Jager »

Bijbelstudie noodzakelijk, jawel. Maar een tekst moet je allereerst lezen zoals die zich aandient. Een Evangelie bijv. geeft een min of meer doorlopende beschrijving van Jezus' wandel en handel. Hoe denk je dat dat door de eerste Christenen werd gelezen? Ik stel me voor, alsof je een boek leest dat je 'pakt', en dat je in een ruk uitleest...
Marco

Bericht door Marco »

helma schreef:

je kunt het toch verdelen over de dag?

en ik lees nu ook altijd een paar hoofdstukken per dag (ligt aan de lengte en hoe laat de eerste naar beneden komt 's morgens)
Ik ga ook meedoen. Goed idee om het van tevoren vast te leggen. Twee opmerkinkjes:
1. Jammer dat de week op maandag begint
2. De lappen zijn niet zo groot. Je hebt een schrikkeldagje extra :D
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Zeker, we lezen snel over bepaalde zaken of belangrijke zinnen heen. Zaken die van belang kunnen zijn, die zelf belangrijk kunnen zijn voor het rest verstaan van het bijbelgedeelte of het vers.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gian

Bericht door Gian »

Kislev schreef:
In een lezing op een jongerenavond zei evangelist Den Hartog (die in gevangenissen evangeliseert) dat een christen eigenlijk elk jaar z'n bijbel in zn geheel hoort te lezen.
Snel bijbellezen kan en wil ik niet meer. Als je elke dag 3 hoofdstukken met aandacht wil lezen ben je relatief veel tijd kwijt. Vluchtig je dagelijkse portie lezen is mi nutteloos. Het streelt hooguit je ego als het je een jaar lang lukt. Verder lijkt het me enigzins een wettisch streven om de bijbel elk jaar een keer gelezen te hebben. Ik bestudeer liever een aantaal keren de brieven van Paulus als dat ik elk jaar zonodig de geslachtsregisters door moet worstelen.

Ik doe dus niet mee, maar wens anderen die dit serieus willen doen veel doorzettingsvermogen toe :wink:
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Ik ga het volgend jaar voor de derde maal doen! Het is verslavend. :wink:
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Kislev

Bericht door Kislev »

- dubbelpost - sorry!
Laatst gewijzigd door Kislev op 20 dec 2007, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Kislev

Bericht door Kislev »

- dubbelpost -
Laatst gewijzigd door Kislev op 20 dec 2007, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Kislev

Bericht door Kislev »

Let wel: het kost inderdaad veel tijd. Verder is het geen vervanging van de stille tijd / bijbellezen met een dagboek. Dus het komt er bovenop.

Ik leg het mezelf mede op om me te dwingen in Gods Woord bezig te zijn. Dat kan ook door een brief diepgravend te bestuderen etc. Maar de Bijbel wil ik in een jaar lezen omdat je dan alles leest en niet selectief. Bovendien vergroot het je bijbelkennis dat je bij een tekst niet denkt: huh, staat dat echt in de bijbel?

Ik noteer:
- Helma
- Marco
- Margriet ?
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Ja hoor zet mij er maar op en ik heb iedere keer er zon 20 minuten per dag aan besteed. Met een goed rooster valt het echt mee!!!
Je word gedwongen dingen echt te lezen , waar je normaal overheen kijkt!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Ik sluit me ook bij jou aan wat het rooster betreft , het alternerend!!
Plaats reactie