Dit staat vandaag in het RD: Niet alle
berijmde psalmen van 1773 zijn geschikt
om ritmisch te zingen, de berijmers zijn
ervan uitgegaan dat het niet gebeurde,
aldus Smelik.
Hier ben ik het niet mee eens. Volgens mij zijn de berijmers er wel van uit gegaan dat de psalmen ritmisch zouden worden gezongen.
Mijn vraag is: hoe moeten de psalmen worden gezongen?
Liturgie
Dit staat vandaag in het RD: Niet alle
aldus Smelik.
Hier ben ik het niet mee eens. Volgens mij zijn de berijmers er wel van uit gegaan dat de psalmen ritmisch zouden worden gezongen.
aldus Smelik.
Dit vind ik zeer eigenaardig. Afgelopen zaterdag stond er juist, dat het belangrijk was om ritmisch te zingen. Het is namelijk zo, dat veel psalmen nauwelijks gezongen worden, doordat de wijs zo moeilijk/lelijk zou zijn, waarom de betreffende onderzoeker opperde dat dit wel zou kunnen komen doordat we ze niet meer ritmisch zingen, zoals oorspronkelijk bedoeld, en dat daardoor de melodiën dermate ontwricht worden dat ze niet meer klinken.
Ik vind dus zeker dat psalmen ritmisch gezongen moeten worden. Dit maakt de melodie veel meer af. Bovendien voorkom je zo het muzikaal zeer bedenkelijk niveau van gemeentezang dat onder ons soms gevonden wordt enigszins. Zang moet zijn tot eer van God, en dat gebeurt niet als de melodie nergens naar klinkt doordat wij zonodig zwaar moeten doen. "Looft God, looft Zijn Naam alom!" maar doe dat niet vrolijk, want dan lijkt het of je het echt meent, en dat kan niet, want God werkt niet meer. (Klinkt misschien wel erg cynisch enzo, maar ik heb het idee dat het zo wel overkomt).
Overigens kan ik me heel goed indenken dat er bij de meeste psalmen ritmisch gezongen wordt, maar niet bij klaag- /boetepsalmen zoals psalm 38, 51. Het isometrisch zingen van deze psalmen versterkt naar mijn mening de inhoud ervan, juist ook door de tegenstelling met lofpsalmen die dan wel ritmisch gezongen worden.
Ik vind dus zeker dat psalmen ritmisch gezongen moeten worden. Dit maakt de melodie veel meer af. Bovendien voorkom je zo het muzikaal zeer bedenkelijk niveau van gemeentezang dat onder ons soms gevonden wordt enigszins. Zang moet zijn tot eer van God, en dat gebeurt niet als de melodie nergens naar klinkt doordat wij zonodig zwaar moeten doen. "Looft God, looft Zijn Naam alom!" maar doe dat niet vrolijk, want dan lijkt het of je het echt meent, en dat kan niet, want God werkt niet meer. (Klinkt misschien wel erg cynisch enzo, maar ik heb het idee dat het zo wel overkomt).
Overigens kan ik me heel goed indenken dat er bij de meeste psalmen ritmisch gezongen wordt, maar niet bij klaag- /boetepsalmen zoals psalm 38, 51. Het isometrisch zingen van deze psalmen versterkt naar mijn mening de inhoud ervan, juist ook door de tegenstelling met lofpsalmen die dan wel ritmisch gezongen worden.
Ik zit zelf in een gemeente waar ze op hele noten psalmen zingen. Dit is heel ooi. Het gaat niet te snel en niet te langzaam, je kan goed volgen wat er gezongen wordt en je hoeft niet steeds naar adem te happen. Als je dit als gemeente gewend bent moet je dit niet gaan veranderen(de meeste veranderngen zijn nog geen verbeteringen), want dan maak je meer kapot dan dat je het beter maakt.
Positieve manier van ritmisch zingen: af en toe kom ik in een gemeente waar ze ritmisch zingen, maar wel behorlijk langzaam, (te volgen dus.) Dit is echt heel mooi. Adembenemend. Langzaam, toch ritmisch.
Negatieve manier van ritmisch zingen: ik kom ook wel eens ergens waar ze ritmisch zingen(en zo gaat het volgens mij in de meeste gemeenten in Nederland die ritmisch zingen), maar dat is gewoon niet normaal meer hoe snel het hier gaat. Echt, die zingen zó snel, dat je geen tijd hebt om na te denken. Dat bestaat gewoon niet. Ik kan me het niet voorstellen. Nou, dan denk ik: volgens mij kan je het beter niet zingen, want dit werkt gewoon niet. Waarom zo snèl???
Gr.Grace.
Positieve manier van ritmisch zingen: af en toe kom ik in een gemeente waar ze ritmisch zingen, maar wel behorlijk langzaam, (te volgen dus.) Dit is echt heel mooi. Adembenemend. Langzaam, toch ritmisch.
Negatieve manier van ritmisch zingen: ik kom ook wel eens ergens waar ze ritmisch zingen(en zo gaat het volgens mij in de meeste gemeenten in Nederland die ritmisch zingen), maar dat is gewoon niet normaal meer hoe snel het hier gaat. Echt, die zingen zó snel, dat je geen tijd hebt om na te denken. Dat bestaat gewoon niet. Ik kan me het niet voorstellen. Nou, dan denk ik: volgens mij kan je het beter niet zingen, want dit werkt gewoon niet. Waarom zo snèl???
Gr.Grace.
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Wat is snel??Negatieve manier van ritmisch zingen: ik kom ook wel eens ergens waar ze ritmisch zingen(en zo gaat het volgens mij in de meeste gemeenten in Nederland die ritmisch zingen), maar dat is gewoon niet normaal meer hoe snel het hier gaat. Echt, die zingen zó snel, dat je geen tijd hebt om na te denken. Dat bestaat gewoon niet. Ik kan me het niet voorstellen. Nou, dan denk ik: volgens mij kan je het beter niet zingen, want dit werkt gewoon niet. Waarom zo snèl???
Het mag denk ik net zo snel gaan als het zingen van gezangen!! of niet? Dat kunnen we toch ook volgen van wat we zingen?
Het lijkt mij inderdaad ook, dat dit een praktische reden is, die voortvloeit uit hun principe van het weglaten van begeleiding. Omdat wij hierin Calvijn niet meer volgen, en dus wel de beschikking hebben over begeleiding, is het volgens mij goed om ook ritmisch te zingen. Zijn Naam wordt verheerlijkt door de 'schoonste galmen.'
Ik denk dat het helemaal niet uitmaakt of we nu ritmisch zingen of met hele noten.
Het belangrijkste is dat het ter ere van God gebeurt op een manier van niet te snel en niet te langzaam.
Zingen met lange halen en adem moeten halen tussen de woorden om maar flink geluid uit te blazen deugt niet, maar zo snel zingen dat je bijna geen gelegenheid krijgt om adem te halen deugt ook niet.
Ik vind wel als we gewend zijn hele noten te zingen en het gebeurt eerbiedig laten we dan maar gewoon zo doorgaan en zijn we gewend om ritmisch te zingen en het gebeurt eerbiedig laten we dat dan maar zo blijven doen.
Alle veranderingen op dit gebied hebben de kerken zoals we steeds merken ook niet voller gemaakt.
Laten we zorgen dat er eerbiedig en met onzag voor de Heilige God gezongen wordt en dat kan op hele noten maar ook ritmisch.
Het belangrijkste is dat het ter ere van God gebeurt op een manier van niet te snel en niet te langzaam.
Zingen met lange halen en adem moeten halen tussen de woorden om maar flink geluid uit te blazen deugt niet, maar zo snel zingen dat je bijna geen gelegenheid krijgt om adem te halen deugt ook niet.
Ik vind wel als we gewend zijn hele noten te zingen en het gebeurt eerbiedig laten we dan maar gewoon zo doorgaan en zijn we gewend om ritmisch te zingen en het gebeurt eerbiedig laten we dat dan maar zo blijven doen.
Alle veranderingen op dit gebied hebben de kerken zoals we steeds merken ook niet voller gemaakt.
Laten we zorgen dat er eerbiedig en met onzag voor de Heilige God gezongen wordt en dat kan op hele noten maar ook ritmisch.
Dat ligt aan de organist die het zingen begeleid, en aan de gemeenteleden zelf die gewoon niet KUNNEN zingen omdat ze alleen maar niet-ritmisch gewend zijn.Ik kom zelf uit een gemeente waar men ritmisch zong, en als er dan een onbekende psalm gezongen werd, dan was het werkelijk een potje
Er zijn kerken bij mij in de buurt waar ze ritmisch zingen en waar het ook altijd goed gaat.
de paus
Ik denk zeker ook, dat onze gestalte bij het zingen belangijker is dan de manier waarop we zingen. Ik denk echter dat we, als onze gestalte goed is, als we dus vanuit het hart zingen, we zeker ook na mogen denken over de vorm. Bovendien ben ik van mening dat een goede vorm de inhoud ondersteunt, wat het vergemakkelijkt om vanuit het hart te zingen. Als je op zeer langzame wijze een lofpsalm zingt, dan ben je niet zo in de stemming om het ook daadwerkelijk te beleven. Aan de andere kant, als je snel en ritmisch een boetepsalm zingt, dan kan dat ook het inleven belemmeren.
Daarom is mijn mening, dat we het al of niet ritmisch zingen (en de snelheid van het zingen) in feite af zouden moeten laten hangen van de inhoud van de psalm, hoewel ik me realiseer dat het ddarvoor vereist is dat de gemeentezang van een behoorlijke kwaliteit is. Bij ons in de gemeente zou zoiets niet kunnen. We zingen niet-ritmisch, maar dan al wordt er vaak een potje van gemaakt. Ik weet het, het gaat in eerste instantie om de inhoud, maar ik vind het zo toch niet al te zeer verheffend.
Daarom is mijn mening, dat we het al of niet ritmisch zingen (en de snelheid van het zingen) in feite af zouden moeten laten hangen van de inhoud van de psalm, hoewel ik me realiseer dat het ddarvoor vereist is dat de gemeentezang van een behoorlijke kwaliteit is. Bij ons in de gemeente zou zoiets niet kunnen. We zingen niet-ritmisch, maar dan al wordt er vaak een potje van gemaakt. Ik weet het, het gaat in eerste instantie om de inhoud, maar ik vind het zo toch niet al te zeer verheffend.