schelddadig

Plaats reactie
gravo

schelddadig

Bericht door gravo »

Vaak ontstaat er, mijns inziens, enorme verwarring in een theologisch of kerkelijk debat vanwege een wijdverbreid 'geladen' taalgebruik.

We kennen allemaal de theologische scheldwoorden, die in deze debatten gebezigd worden: arminiaan!, evangelische! of vanuit de andere hoek: orthodoxe!, zware! of lijdelijke!.

Het succes, dat het gebruik van deze termen heeft moedigt de gebruikers natuurlijk aan om ze meer dan eens te gebruiken. De topics gaan weer lopen, mensen worden witheet, rood, of geel en groen en er tekenen zich duidelijke scheidingen af: men is voor of tegen de éne of de andere partij.

De grote vergissing is naar mijn gevoel, dat door dit soort effecten de suggestie wordt gewekt, dat de genoemde stigmatiserende termen inderdaad een bepaalde waarheid beschrijven. Immers, anders zou er toch niet zo op gereageerd worden? Deze scheldwoorden lijken door al die heftige reacties hele effectieve en juiste typeringen te zijn.

Maar dat is het 'm nou juist: volgens mij zeggen de reacties, die woorden oproepen helemaal niets over de waarheid van die woorden.

Iemand kan bijvoorbeeld heel fel reageren, omdat een scheldwoord hem in een hoek duwt, waarin hij zichzelf helemaal niet thuis voelt. Omdat hij de kracht weet van zo'n scheldwoord (hierdoor worden anderen gemobiliseerd en uitgenodigd om een front te vormen), zal zo iemand zich willen verdedigen om te ontkomen aan de indruk, die velen waarschijnlijk van hem zullen opdoen. De drukte die ontstaat, wanneer iemand gaat schelden is wel een realiteit en de scheldwoorden lijken daarmee ook een zekere waarheid te hebben onthuld, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

Iemand kan in een ander geval ook op het schelden als zodanig willen reageren. Wie arminiaan is en als zodanig wordt uitgescholden, reageert dan niet inhoudelijk, maar hij reageert vooral om het scheldende karakter van een opmerking aan te vechten. Hij wil niet dat er vijanden van hem in het leven worden geroepen, hoe waar de typering 'arminiaan' inhoudelijk misschien ook is, toch protesteert hij of zij.

Kortom: met schelden (en dan bedoel ik een kwaadaardige stigmatisering ten einde iemand tegenover een grote overmacht in de hoek te krijgen) worden mensen altijd van hun mogelijkheid beroofd om rustig en inhoudelijk te reageren. Het enige doel van schelden is daarmee duidelijk geworden: machtsvorming om iemand uit te sluiten.

Ook al gebruiken we geen schuttingtaal, de algemeen bekende generaliserende en stigmatiserende typeringen, die in kerkelijk en theologisch gebied de ronde doen, kunnen maar al te vaak als scheldwoorden worden gezien.

En zoals gezegd, woorden die tot scheldwoorden worden zeggen helemaal niets over de waarheid. Ze zijn daarom vooral leugens!

Wie scheldt liegt!

Ik weet het...vervolgens ontstaat de discussie hoe we bepaalde meningsverschillen dan uit moeten praten. Vuistregel lijkt me dan toch: wees inhoudelijk, vertrouw je gesprekspartner en bedien je niet van schelddadige taal. In wezen gaat het er om of je iemand wilt begrijpen!

gravo

PS. dit topic is niet specifiek op iets of iemand gericht. Het betreft een algemene bijdrage.
Jan Klaassen

Bericht door Jan Klaassen »

Herkenbaar. Goed punt. Laten we afstappen van het idee van stigmatisering door het maken van hokjes. Misschien kan er op gemodereerd worden?
vlinder

Bericht door vlinder »

:?

Wordt dit de zoveelste topic om ze mekkeren over het forum? Heel veel dingen weten we al en er zijn weet ik het hoeveel topics over geweid, hoe het beter zou moeten......
Een beter forum begint bij jezelf!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
jvdg

Bericht door jvdg »

vlinder schreef::?
En zo is het!
wim

Bericht door wim »

vlinder schreef::?

Wordt dit de zoveelste topic om ze mekkeren over het forum? Heel veel dingen weten we al en er zijn weet ik het hoeveel topics over geweid, hoe het beter zou moeten......
Ja zeg, wat is een beter forum volgens jou? Wanneer we bij onszelf beginnen proberen we misschien wel een wat minder begrensde discussie, zodat het forum ook echt forum kan zijn. Moet je voor de grap eens proberen....
Ander

Bericht door Ander »

Hiermee zet je de orthodoxe refo's in een hoek, ga je totaal voorbij aan het verschil tussen links en rechts in de gereformeerde gezindte, doe je net of zwaar en licht niet bestaat en geef je het juichend christendom vrij spel! Bovendien zijn er ook altijd nog de schriftuurlijken en bevindelijken.

Gelukkig bestaan er nog contra-remonstranten, protestanten en refo's.
Jan Klaassen

Bericht door Jan Klaassen »

Ander schreef:Hiermee zet je de orthodoxe refo's in een hoek, ga je totaal voorbij aan het verschil tussen links en rechts in de gereformeerde gezindte, doe je net of zwaar en licht niet bestaat en geef je het juichend christendom vrij spel! Bovendien zijn er ook altijd nog de schriftuurlijken en bevindelijken.

:mrgreen: Je geeft een goed voorbeeld hoe het hier aan toegaat. Vooral dat juichend christendom... Goed gevonden...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ach, een beetje zelfreflectie af en toe kan geen kwaad.
Maar ik heb toch de indruk dat als de inhoud van je post iemand niet welgevallig is, het toch vaak niet uitmaakt hoe de vormgeving is.
Wat niet wegneemt dat ik persoonlijk van mening ben dat de regels van het algemeen fatsoen gehandhaafd dienen te worden. Alleen ja, hoe zien die regels eruit?... 8) :mrgreen:
jvdg

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:Ach, een beetje zelfreflectie af en toe kan geen kwaad.
Maar ik heb toch de indruk dat als de inhoud van je post iemand niet welgevallig is, het toch vaak niet uitmaakt hoe de vormgeving is.
Wat niet wegneemt dat ik persoonlijk van mening ben dat de regels van het algemeen fatsoen gehandhaafd dienen te worden. Alleen ja, hoe zien die regels eruit?... 8) :mrgreen:
Kijk, daarvoor nu heeft het forum mods aangesteld. :wink:

Die mods doen oprecht hun best, om met alle lek en gebrek, de forumregels te doen naleven.
freek

Bericht door freek »

Jan Klaassen schreef:
Ander schreef:Hiermee zet je de orthodoxe refo's in een hoek, ga je totaal voorbij aan het verschil tussen links en rechts in de gereformeerde gezindte, doe je net of zwaar en licht niet bestaat en geef je het juichend christendom vrij spel! Bovendien zijn er ook altijd nog de schriftuurlijken en bevindelijken.

:mrgreen: Je geeft een goed voorbeeld hoe het hier aan toegaat. Vooral dat juichend christendom... Goed gevonden...
Ik vond vooral die laatste erg leuk :D
Plaats reactie