Rijk en arm in relatie tot religie

Plaats reactie
jvdg

Rijk en arm in relatie tot religie

Bericht door jvdg »

Geloof maakt niet altijd rijker

DI 18 dec 2007 | 15.03
In rijke landen bestaat een positief verband tussen geloof en inkomen: gelovige mensen hebben gemiddeld een hoger inkomen dan ongelovigen. In arme landen is het juist andersom: gelovige mensen zijn armer dan hun landgenoten.

Dat stellen onderzoekers Leon Bettendorf en Elbert Dijkgraaf van de economische faculteit van de Erasmus Universiteit Rotterdam vast na analyse van interviews met ruim 24.000 mensen uit 25 landen. Zij kwamen uit relatief rijke landen als de oude EU-lidstaten en de Verenigde Staten en relatief arme landen: de nieuwe EU-lidstaten en andere voormalige Oostbloklanden.

Bettendorf en Dijkgraaf denken dat het verschil tussen de rijke en arme landen te maken kan hebben met een bewustere keuze voor een godsdienst. In arme landen vervult de kerk ook een rol als sociaal vangnet, waarvan armen afhankelijk zijn. In rijke landen heeft de staat die rol vrijwel geheel overgenomen.

De twee economen hebben ook nagegaan of de relatie tussen inkomen en religie bij protestanten anders is dan bij rooms-katholieken. Zij constateerden opnieuw dat beide groepen gelovigen in rijke landen rijker en in arme landen armer zijn.

Wel bleek het negatieve effect van het geloof op het inkomen in arme landen bepaald te worden door katholieken. In rijke landen is het positieve effect meer aan protestanten dan aan katholieken te danken. Dat doet denken aan wat de Duitse socioloog Max Weber meer dan een eeuw geleden al betoogde in zijn boek: De protestantse ethiek en de geest van het kapitalisme. Weber meende dat het ascetische leven van de calvinisten het kapitalisme en economische groei bevorderde.

Bron: ANP

Wat doen wij met de uitkomsten van dit onderzoek?
Is die uitkomst negatief voor "ons soort mensen"?

Of zijn we hier "trots" op?

Ikzelf denk dat deze calvinistische inslag positief is, en best mag worden ingevoerd in de arme landen, rekening houdend met de cultuur van die landen.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik kan nooit zoveel met dit soort onderzoeken.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik begrijp je laatste zin niet helemaal, jvdg. Zijn de geloofsgenoten in de arme landen dan ascetisch?
Bovendien, als je de top van een "rijk" land neemt, dan zitten daar ook niet zoveel gelovigen tussen. (denk aan de quote 500)
En ik denk dat de de meeste gelovigen in rijkere landen ook "gieriger" zijn dan de gelovigen in arme landen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Mensen in riijke landen zijn nu eenmaal rijker dan mensen in arme landen, toch??
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
jvdg

Bericht door jvdg »

JolandaOudshoorn schreef:Ik begrijp je laatste zin niet helemaal, jvdg. Zijn de geloofsgenoten in de arme landen dan ascetisch?
Bovendien, als je de top van een "rijk" land neemt, dan zitten daar ook niet zoveel gelovigen tussen. (denk aan de quote 500)
En ik denk dat de de meeste gelovigen in rijkere landen ook "gieriger" zijn dan de gelovigen in arme landen.
Ik denk Jo, dat onze geloofsgenoten die ascese niet kennen.
Juist daarom blijven ze "achter", zonder dat dit deze mensen is te verwijten. Daarom schreef ik: rekening houdend met........
Maar ik pleit juist voor positieve activiteiten, door ons en door die mensen, om hun omstandigheden proberen te verbeteren.

Ten aanzien van jouw slotzin: Helaas heb je volkomen gelijk!
Dat houdt tevens een oproep in voor de rijken (en dat zijn we bijna allemaal) om zoveel als mogelijk is af te staan aan onze minderbedeelde naasten, zelfs (juist) al zijn dit "ongelovigen".
Vrijheid

Bericht door Vrijheid »

Vreemd ondrzoek waar men niets mee kan en niets aan heeft.Wat ascetisch leven is en de innerlijke godskennis is wat de twee heren onderzoekers niet mee gekregen hebben, anders zouden ze dit onderzoek niet gedaan hebben.De ware rijkdom is een geheel andere,al zo niet in geld uit te drukken ,en ook niet de rijk gevulde tafel waar men hier in het Westen dood aan gaat.De geloofszekerheid gaat boven al deze zaken uit.Hen die toegewijd zijn en weet hebben van het Lam Gods en ascetisch leven weten dat en zullen dit onderzoek als niet ter zake doende af doen.
cosmo

Bericht door cosmo »

Vrijheid schreef:Vreemd ondrzoek waar men niets mee kan en niets aan heeft.
Dat is slechts jouw oordeel. Vooralsnog ben je een weinig gerespecteerd wetenschapper.
Wat ascetisch leven is en de innerlijke godskennis is wat de twee heren onderzoekers niet mee gekregen hebben, anders zouden ze dit onderzoek niet gedaan hebben.
Wat een kletskoek. Het is overigens wel iemand die jarenlang leiding heeft gegeven aan de SGP-jongeren.
De ware rijkdom is een geheel andere,al zo niet in geld uit te drukken ,en ook niet de rijk gevulde tafel waar men hier in het Westen dood aan gaat.
Het zijn economen, geen theologen.
De geloofszekerheid gaat boven al deze zaken uit.Hen die toegewijd zijn en weet hebben van het Lam Gods en ascetisch leven weten dat en zullen dit onderzoek als niet ter zake doende af doen.
En op grond van wat denk je dat te kunnen concluderen?
Plaats reactie