Ken ik Hem?
-
Ken ik Hem?
Wat vinden jullie van de uitspraak:
'Ken ik Hem, dan ken ik mijn zonden...?'
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
-
-
-
8 Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen.
9 En in Hem gevonden worde, niet hebbende mijn rechtvaardigheid, die uit de wet is, maar die door het geloof van Christus is, namelijk de rechtvaardigheid, die uit God is door het geloof;
10 Opdat ik Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding, en de gemeenschap Zijns lijdens, Zijn dood gelijkvormig wordende;
11 Of ik enigszins moge komen tot de wederopstanding der doden.
12 Niet dat ik het alrede gekregen heb, of alrede volmaakt ben; maar ik jaag er naar, of ik het ook grijpen mocht, waartoe ik van Christus Jezus ook gegrepen ben.
13 Broeders, ik acht niet, dat ik zelf het gegrepen heb.
14 Maar een ding doe ik, vergetende, hetgeen achter is, en strekkende mij tot hetgeen voor is, jaag ik naar het wit, tot den prijs der roeping Gods, die van boven is in Christus Jezus.
15 Zovelen dan als wij volmaakt zijn, laat ons dit gevoelen; en indien gij iets anderszins gevoelt, ook dat zal u God openbaren.
16 Doch, daar wij toe gekomen zijn, laat ons daarin naar denzelfden regel wandelen, laat ons hetzelfde gevoelen.
17 Weest mede mijn navolgers, broeders, en merkt op degenen, die alzo wandelen, gelijk gij ons tot een voorbeeld hebt.
18 Want velen wandelen anders; van dewelken ik u dikmaals gezegd heb, en nu ook wenende zeg, dat zij vijanden des kruises van Christus zijn;
19 Welker einde is het verderf, welker God is de buik, en welker heerlijkheid is in hun schande, dewelken aardse dingen bedenken.
20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
21 Die ons vernederd lichaam veranderen zal, opdat hetzelve gelijkvormig worde aan Zijn heerlijk lichaam, naar de werking, waardoor Hij ook alle dingen Zichzelven kan onderwerpen.
9 En in Hem gevonden worde, niet hebbende mijn rechtvaardigheid, die uit de wet is, maar die door het geloof van Christus is, namelijk de rechtvaardigheid, die uit God is door het geloof;
10 Opdat ik Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding, en de gemeenschap Zijns lijdens, Zijn dood gelijkvormig wordende;
11 Of ik enigszins moge komen tot de wederopstanding der doden.
12 Niet dat ik het alrede gekregen heb, of alrede volmaakt ben; maar ik jaag er naar, of ik het ook grijpen mocht, waartoe ik van Christus Jezus ook gegrepen ben.
13 Broeders, ik acht niet, dat ik zelf het gegrepen heb.
14 Maar een ding doe ik, vergetende, hetgeen achter is, en strekkende mij tot hetgeen voor is, jaag ik naar het wit, tot den prijs der roeping Gods, die van boven is in Christus Jezus.
15 Zovelen dan als wij volmaakt zijn, laat ons dit gevoelen; en indien gij iets anderszins gevoelt, ook dat zal u God openbaren.
16 Doch, daar wij toe gekomen zijn, laat ons daarin naar denzelfden regel wandelen, laat ons hetzelfde gevoelen.
17 Weest mede mijn navolgers, broeders, en merkt op degenen, die alzo wandelen, gelijk gij ons tot een voorbeeld hebt.
18 Want velen wandelen anders; van dewelken ik u dikmaals gezegd heb, en nu ook wenende zeg, dat zij vijanden des kruises van Christus zijn;
19 Welker einde is het verderf, welker God is de buik, en welker heerlijkheid is in hun schande, dewelken aardse dingen bedenken.
20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
21 Die ons vernederd lichaam veranderen zal, opdat hetzelve gelijkvormig worde aan Zijn heerlijk lichaam, naar de werking, waardoor Hij ook alle dingen Zichzelven kan onderwerpen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Re: Ken ik Hem?
Niet helemaal mee eens.uitgeworpen schreef:Wat vinden jullie van de uitspraak:
De zondekennis heeft dan wel een ander karakter.
Ik ben het ook niet helemaal eens.Afgewezen schreef:Niet helemaal mee eens.uitgeworpen schreef:Wat vinden jullie van de uitspraak:
Wanneer je Christus kent, ken je niet al je zonden. Volgens mij is het belangrijk om te blijven vragen of Hij je ogen wil openen, om je te leren wat jouw zonden zijn.
-
Maar wat verstaan jullie dan onder 'kennen'?Rochus schreef:Ik ben het ook niet helemaal eens.Afgewezen schreef:Niet helemaal mee eens.uitgeworpen schreef:Wat vinden jullie van de uitspraak:
Wanneer je Christus kent, ken je niet al je zonden. Volgens mij is het belangrijk om te blijven vragen of Hij je ogen wil openen, om je te leren wat jouw zonden zijn.
Dat heeft toch een ontzettend diepe betekenis?
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
- JolandaOudshoorn
Ik denk dat die uitspraak ten diepste wel waar is. Alleen, zoals iemand al terecht opmerkte. die kennis, zowel van de zonde als van Christus zal nooit ten volle zijn. Maar als je beseft wat Christus voor je gedaan hebt, dan zal de zondekennis ook groeien.uitgeworpen schreef:Maar wat verstaan jullie dan onder 'kennen'?Rochus schreef:Ik ben het ook niet helemaal eens.Afgewezen schreef:Niet helemaal mee eens.uitgeworpen schreef:Wat vinden jullie van de uitspraak:
Dat heeft toch een ontzettend diepe betekenis?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Dit vind ik dan weer een gevaarlijke uitspraak. Alsof er voor de smalle poort nog een smaller poortje zou staan.jvdg schreef:Kennis der zonde is wel onmisbaar om kennis van Christus te krijgen.
De discipelen kenden Jezus ook omdat hij gewoon een heel goede Rabbi was. Beide 'kennissen' gaan natuurlijk wel (vaak) samen op en ik denk dat je wel kunt stellen dat je, als je Jezus kent, op een gegeven moment altijd kennis van je zonden zult krijgen.