Is dit een idee, of is het waanzin?

Rens

Is dit een idee, of is het waanzin?

Bericht door Rens »

Zonder diploma geen woning

BRUGGE - Door een nieuwe wet moeten huurders van de sociale woningbouw in Vlaanderen aantoonbaar Nederlands geleerd hebben.

Robert Bastiaens (50) mocht bijna niet in zijn nieuwe appartement in het Vlaamse Brugge. Vanaf 1 januari 2008 moeten Vlamingen namelijk bewijzen dat zij Nederlands kunnen, voordat zij een sociale woning toegewezen krijgen.

Bastiaens is geboren en getogen in Brugge, maar kon zijn diploma's niet meer vinden. Hij deed snel een spoedcursus en kreeg net op tijd alsnog zijn papieren, meldt Het Laatste Nieuws.

"Het klinkt absurd", geeft de verantwoordelijke minister toe. "Maar het is de enige manier op willekeur tegen te gaan." In Vlaanderen moeten anderstalige huurders in een proefperiode van twee jaar eerst aantoonbaar Nederlands leren.

=======

Het IS een idee om ook in Nederland toe te passen, of vinden jullie het waanzin?
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Ariene

Bericht door Ariene »

een waanzinnig idee!
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
vlinder

Bericht door vlinder »

Nee ik vind het terecht!! ( sorrie Ariene, is niet persoonlijk, maar ben het weer niet met je eens) In sommige buurten krijg je van alles wat je als gemeente echt niet wilt. Kon je als gemeente eerst nog op basis van nationaliteit mensen niet in een buurt willen ( gemengde wijken) tegenwoordig is dat veel lastiger omdat mensen die in Nederland zijn geboren ook Nederlander zijn. Maar je wilt niet dat er hele buurten komen waar ze allemaal halfbakken verweggistaans/nederlands spreken. Ik vind het geen dom idee en juich het van harte toe! Intergreren......
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Ariene

Bericht door Ariene »

vlinder schreef:Nee ik vind het terecht!! ( sorrie Ariene, is niet persoonlijk, maar ben het weer niet met je eens) In sommige buurten krijg je van alles wat je als gemeente echt niet wilt. Kon je als gemeente eerst nog op basis van nationaliteit mensen niet in een buurt willen ( gemengde wijken) tegenwoordig is dat veel lastiger omdat mensen die in Nederland zijn geboren ook Nederlander zijn. Maar je wilt niet dat er hele buurten komen waar ze allemaal halfbakken verweggistaans/nederlands spreken. Ik vind het geen dom idee en juich het van harte toe! Intergreren......
Het ligt er maar net aan hoe je mijn posting leest.. :lol:
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik vind het geen goed idee. De vraag is natuurlijk wat er vervolgens gebeurd met de mensen die geen woning krijgen. Ik denk dat het probleem waar vlinder het over heeft - 'hele buurten waar ze allemaal halfbakken verweggistaans spreken' - door dit rare plan juist veel groter wordt. De gedachte om binnen je eigen land alsnog te moeten discrimineren vind ik echt een foute gedachte. Blijkbaar (ik volg even de formuleringen van vlinder) kun je als gemeente het 'echt niet willen' dat mensen met bepaalde nationaliteiten in je wijk komen. Ik vraag me af, waarom niet? Als het enige argument is dat je geen buurten wilt waar half Nederlands wordt gepraat dan moet je juist deze mensen vrij toelaten waar ze willen wonen zodat ze veel met Nederlanders in contact komen en de taal snel leren. Als je dit idee doorvoert zul je automatisch zien dat de kleinere gemeenten met van oorsprong minder allochtonen ze ook veel sneller zullen weigeren dmv deze maatregel. Deze discussie is volgens mij een heel andere dan die van meer of minder buitenlanders in Nederland. Ook daar wil ik ruimhartig in zijn, maar daar kun je verschillend over denken en dat mag natuurlijk. Maar binnen Nederland, waar deze mensen Nederlander zijn of het moeten/willen worden mogen dit soort rare selecties op taalbeheersing helemaal niet plaatsvinden. Dan vind je een burger die de taal goed beheerst blijkbaar een betere burger dan eentje die dat niet goed beheerst. en zo kom je in een kettingeffect - want wordt de stimulans om die taal wèl goed te gaan leren steeds kleiner, hokt iedereen bij elkaar en worden de problemen steeds groter.
vlinder

Bericht door vlinder »

Ariene schreef:
vlinder schreef:Nee ik vind het terecht!! ( sorrie Ariene, is niet persoonlijk, maar ben het weer niet met je eens) In sommige buurten krijg je van alles wat je als gemeente echt niet wilt. Kon je als gemeente eerst nog op basis van nationaliteit mensen niet in een buurt willen ( gemengde wijken) tegenwoordig is dat veel lastiger omdat mensen die in Nederland zijn geboren ook Nederlander zijn. Maar je wilt niet dat er hele buurten komen waar ze allemaal halfbakken verweggistaans/nederlands spreken. Ik vind het geen dom idee en juich het van harte toe! Intergreren......
Het ligt er maar net aan hoe je mijn posting leest.. :lol:
hihi die is goed! :mrgreen:
vlinder

Bericht door vlinder »

Jongere,

Ik bedoel niet dat je geen buitenlanders in je wijk wilt, maar geen wijk met alleen buitenlanders. De onder ons bekende achterbuurten....dat wil je als gemeente voorkomen en meer mixen zeg maar.....
Ik ben het met je eens dat discriminatie binnen nederland niet zou moeten, maar ik vind wel dat nederland bepaalde voorwaarden mag stellen.
Rens

Bericht door Rens »

Maarrrrrrrrrrr, Jongere........................

Wat te denken van al die mensen die al 2 á 3 generaties hier wonen (en werken hoop ik), en die nog stééds geen 4 woorden hollands spreken...............................ik vind dat écht niet kunnen!!

Als je hier komt wonen, dien je de taal te leren: verstaan, spreken én schrijven. Punt.

Oké, dat je een accent zult horen is op zich helemaal niks mis mee, maar wat je nog steeds aan onverstaanbaar koeterwaals hoort is abnormaal.

Neem een simpele hollander die bekend staat om zijn talenkennis..........(nou jáaaaaaaaaaaa), ze spreken ten eerste steenkolen-engels, om over de rest maar te zwijgen, zélfs bewindslieden (ze zouden zich de ogen uit hun hoofd moeten schamen).

Maar goed, je behoort hoe dan ook de taal van het land te leren in al zijn voegen.

Dat daaraan gekoppeld een woning zit, dát gaat me nét even te vér.

Wel een keiharde verplichting voor álle generaties immigranten om onze taal te leren, en ook te gebruiken in de openbare ruimtes, dus op straat, in winkels etc etc etc etc.

Thuis kunnen ze best in hun eigen taal met elkaar spreken, dat is hun eigen zaak.
Moderatorbericht:
Jongere

Bericht door Jongere »

vlinder schreef:Jongere,

Ik bedoel niet dat je geen buitenlanders in je wijk wilt, maar geen wijk met alleen buitenlanders. De onder ons bekende achterbuurten....dat wil je als gemeente voorkomen en meer mixen zeg maar.....
Ik ben het met je eens dat discriminatie binnen nederland niet zou moeten, maar ik vind wel dat nederland bepaalde voorwaarden mag stellen.
Ja ok, maar dan snap ik niet dat je zegt dat dit een goed idee is. Want ik denk dat juist dit plan voor wijken met alleen maar buitenlanders zorgt.
vlinder

Bericht door vlinder »

Jongere schreef:
vlinder schreef:Jongere,

Ja ok, maar dan snap ik niet dat je zegt dat dit een goed idee is. Want ik denk dat juist dit plan voor wijken met alleen maar buitenlanders zorgt.
Juist niet toch? Ja als je het over koopwoningen hebt oké. maar bij huurwoningen kun je dat nu toch juist zelf in de hand houden? Of zie ik dat nu zo verkeerd? :?
Rens

Bericht door Rens »

kunnen jullie beiden je vinden in mijn vorige posting, vlinder en jongere??
Moderatorbericht:
vlinder

Bericht door vlinder »

Rens schreef:kunnen jullie beiden je vinden in mijn vorige posting, vlinder en jongere??
Ja absoluut. Ik denk nu ik er over nadenk dat het inderdaad te ver strekt om woningen te verbieden, maar ze mogen het wel eisen. Kunnen ze niet bijv. een regel instellen dat er bij het betrekken van een nederlandse woning binnen 2 jaar zo'n certificaat afgegeven moet zijn voor behoorlijk nederland?
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik denk dat dat wel meevalt Rens. Laat ik het zo zeggen; als ik om me heen kijk (in de stad, waar toch vrij veel allochtonen rondlopen) dan zie ik dat alle jongere generaties de taal wel goed beheersen. (Of goed, laat ik zeggen: niet slechter dan de gemiddelde autochtone jongere :roll: ) De oudere generaties die de taal echt niet kennen omdat ze nooit moeite hebben gedaan zijn nu langzamerhand aan het verdwijnen en ik vind het absoluut niet nodig om die extra onder druk te zetten. Om Nederlands te gebruiken in openbare ruimtes vind ik dus echt te ver gaan. Hier in de stad is die gedachte vrij onrealiseerbaar en vooral: gewoon niet nodig! Je kunt denk ik niet ontkennen dat de wereld steeds 'kleiner' wordt en dat het veprlichten tot één taal spreken daar niet bij hoort. Ik vind het wel grappig dat je zelf aankomt met het steenkolen engels van veel Nederlanders. In dat verband: we denken bij een allochtenen-discussie al snel aan mensen uit Turkijke e.d. Ik denk als we voor gelijke behandeling kiezen (dat doen we uiteraard) van allochtonen dat we ook niet de mensen in multinationals moeten vergeten die uit bijv. Engeland hier komen. Dat verandert niks aan het verhaal, maar ik stel voor om die mensen in de discussie in ons achterhoofd te houden. Dan krijg je een wat objectievere discussie dan wanneer we denken aan mannen met een baard in een jurk (want daar denken veel mensen aan ben ik bang).
Overigens: het valt me altijd op bij deze discussies dat de meeste voorstanders (niet tegen jou Rens) uit het oosten van het land komen, waar bijvoorbeeld helemaal niet zo'n percentage allochtonen is als in Rotterdam. Ooit las ik een verslag van twee mensen die een discotheek bezochten in Staphorst. 'Komen hier ook allochtonen?' was de vraag aan de eigenaar. 'Nee, gelukkig niet!' was het antwoord. Tja, die instelling gaat er in Rotterdam niet meer in.
Rens

Bericht door Rens »

Ach Jongere.......ik heb 57 jaar in Haarlem gewoond, ben er geboren en getogen. Tegenwoordig is de helft van de Haarlemmers van niet-Nederlandse afkomst of hebben niet-Nederlandse ouders......

Maar je hebt gelijk wat betreft de wijd verspreide beeldvorming van baarden, badmutsen en soepjurken. Westerse niet-Nederlanders worden probleemloos geaccepteerd, zélfs Chinezen en Japanners worden probleemloos aanvaard, hoewel het gros nauwelijks Nederlands spreekt. Nu moet ik daar gelijk bij aantekenen dat dat feitelijk voor de oude(re) generatie opgeld doet. In Harskamp bijv. spreken de mensen van het Chinese restaurant aldaar vrijwel accentloos Nederlands.......................maar dat zijn dan jongere mensen.

Een eis tot het spreken van Nederlands in de openbare ruimte hou ik hoe dan ook overeind, evenals de eis van het binnen twee jaar met goed gevolg afleggen van een taaltest, zoals Vlinder al opmerkte.
Moderatorbericht:
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Jongere schreef:Ik vind het geen goed idee. De vraag is natuurlijk wat er vervolgens gebeurd met de mensen die geen woning krijgen. Ik denk dat het probleem waar vlinder het over heeft - 'hele buurten waar ze allemaal halfbakken verweggistaans spreken' - door dit rare plan juist veel groter wordt. De gedachte om binnen je eigen land alsnog te moeten discrimineren vind ik echt een foute gedachte. Blijkbaar (ik volg even de formuleringen van vlinder) kun je als gemeente het 'echt niet willen' dat mensen met bepaalde nationaliteiten in je wijk komen. Ik vraag me af, waarom niet? Als het enige argument is dat je geen buurten wilt waar half Nederlands wordt gepraat dan moet je juist deze mensen vrij toelaten waar ze willen wonen zodat ze veel met Nederlanders in contact komen en de taal snel leren. Als je dit idee doorvoert zul je automatisch zien dat de kleinere gemeenten met van oorsprong minder allochtonen ze ook veel sneller zullen weigeren dmv deze maatregel. Deze discussie is volgens mij een heel andere dan die van meer of minder buitenlanders in Nederland. Ook daar wil ik ruimhartig in zijn, maar daar kun je verschillend over denken en dat mag natuurlijk. Maar binnen Nederland, waar deze mensen Nederlander zijn of het moeten/willen worden mogen dit soort rare selecties op taalbeheersing helemaal niet plaatsvinden. Dan vind je een burger die de taal goed beheerst blijkbaar een betere burger dan eentje die dat niet goed beheerst. en zo kom je in een kettingeffect - want wordt de stimulans om die taal wèl goed te gaan leren steeds kleiner, hokt iedereen bij elkaar en worden de problemen steeds groter.
Ik vind het wel een goed idee. Volgens mij gaat dit idee niet over spreiding van bevolking (of juist niet) maar over het feit dat je mensen op de een of andere manier moet verplichten Nederlands te leren. Wat is de stok achter de deur? Geen huis. Dus ze blijven nog maar even in het AZC tot ze de taal wel in voldoende mate spreken. Ik kom zoveel allochtonen tegen die soms al jaren in Nederland zijn maar die als ze terecht moeten staan(bizar dat veel allochtonen vaak eerder een misdrijf plegen dan de taal van het land -waar ze te gast zijn/ die ze een uitkering verschaft- spreken) een tolk nodig hebben (overigens versta ik onder allochtonen ook Oost-Europeanen). Blijkbaar is er geen prikkel om Nederlands te leren spreken.
Plaats reactie