Waarde van de woorden van een zelfmoordenaar

eefie
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jun 2008, 19:24
Locatie: niet te nieuwschierig worden

Re: Waarde van de woorden van een zelfmoordenaar

Bericht door eefie »

Ik vind zelfmoord een moeilijke zaak. Als je zelfmoord wil gaan plegen en je bent een kind van God, dan bewaard hij je toch voor zulke dingen? Ik vind dat we het aan HEM over moeten laten. maar dat is mijn mening.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Waarde van de woorden van een zelfmoordenaar

Bericht door Marco »

Zelfmoord is zonde. Maar... Vul voor 'zelfmoord' eens een willekeurige andere zonde in, en denk dan nog eens na. Bewaart God ons voor door rood rijden (ook al is er niemand in de buurt en gebeurt er dus echt geen ongeluk)?
Wat is de waarde van woorden van iemand die later door rood reed?
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Waarde van de woorden van een zelfmoordenaar

Bericht door albion »

Marco schreef:Zelfmoord is zonde. Maar... Vul voor 'zelfmoord' eens een willekeurige andere zonde in, en denk dan nog eens na. Bewaart God ons voor door rood rijden (ook al is er niemand in de buurt en gebeurt er dus echt geen ongeluk)?
Wat is de waarde van woorden van iemand die later door rood reed?
Ik vind dit geen goed voorbeeld. Zelfmoord is welbewust een eind maken aan jouw leven.
God bewaart ons in het verkeer, dat geloof ik vast. Het is voor mij altijd een wonder dat ik zonder ongelukken weer thuis heb mogen komen (moet je eens zien hoeveel verkeer er is en hoe sommigen rijden!)

Oké de bijbel schrijft er niet over, alleen van Judas en Achitofel die toen zelfmoord pleegden. Maar ik lees het niet van een Manasse of van een David (die wel een moordenaar was (Uria)) of van een ander kind van God.

Omdat wij niet mogen oordelen moeten we het laten rusten. 'k Geloof dat er alleen in de catechismus van Justus Vermeer hier iets over wordt aangehaald. (maar die was ook jurist dacht ik)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Waarde van de woorden van een zelfmoordenaar

Bericht door Marco »

albion schreef:Ik vind dit geen goed voorbeeld. Zelfmoord is welbewust een eind maken aan jouw leven.
God bewaart ons in het verkeer, dat geloof ik vast. Het is voor mij altijd een wonder dat ik zonder ongelukken weer thuis heb mogen komen (moet je eens zien hoeveel verkeer er is en hoe sommigen rijden!)
Je hebt het niet helemaal begrepen, denk ik. Het ging er mij niet om dat men door rood kan rijden, en dan toch heelhuids aankomen; het ging er om dat God ons niet bewaart tegen het doen van enige zonde. Niet altijd tegen door rood rijden, en niet altijd tegen zelfdoding.

De stelling dat zelfmoord welbewust een einde maken aan je leven is, is m.i. ook te 'duidelijk' gesteld. Natuurlijk weet iemand die zich voor de trein gooit dat dat het leven -hier- beëindigt. Maar dat is voor de meeste zelfdoders denk ik niet echt een punt van rationele overweging.

Terug dus naar het onderwerp: Beoordeel de nalatenschap van iemand die door zelfdoding om het leven is gekomen maar net als van iemand van wie bekend is dat hij wel eens door rood heeft gefietst.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Waarde van de woorden van een zelfmoordenaar

Bericht door Lourens »

Hendrikus schreef:Een punt wat binnen dit topic off-topic is, maar waar ik wel mee zit, is dit: hoeveel waarde hebben voor ons de woorden van iemand die uiteindelijk suïcide heeft gepleegd?

Er zijn best wel mooie gedichten bijvoorbeeld, van mensen waarvan we weten dat ze zelfmoord hebben gepleegd. Vanuit m'n opvoeding vind ik dat best moeilijk. Veel mensen in onze gezindte hebben van huisuit meegekregen dat iemand die zelf een eind aan z'n leven maakt onmogelijk een kind van God kan zijn.

Een mooi gedicht van zo iemand wordt dan ook al gauw met argwaan bekeken en gelezen.
Maar is dat terecht?
Volgens mij zijn we helemaal OFF-topic nu met de vraag over het wel of niet zondig zijn van iemand die de hand aan zichzelf slaat. (Ik gebruik liever het woord zelfmoord niet).

De vraag was in dit forum of de muziek en de gedichten waarde (kunnen) hebben van zo iemand.

Naar mijn mening is dat wel zo. Zowel van iemand die in de geestelijke strijd is verwikkeld, maar ook maatschappelijk.
De schilderijen van Van Gogh worden ook flink bekeken.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Waarde van de woorden van een zelfmoordenaar

Bericht door albion »

Hendrikus schreef: Een punt wat binnen dit topic off-topic is, maar waar ik wel mee zit, is dit: hoeveel waarde hebben voor ons de woorden van iemand die uiteindelijk suïcide heeft gepleegd?

Er zijn best wel mooie gedichten bijvoorbeeld, van mensen waarvan we weten dat ze zelfmoord hebben gepleegd. Vanuit m'n opvoeding vind ik dat best moeilijk. Veel mensen in onze gezindte hebben van huisuit meegekregen dat iemand die zelf een eind aan z'n leven maakt onmogelijk een kind van God kan zijn.

Een mooi gedicht van zo iemand wordt dan ook al gauw met argwaan bekeken en gelezen.
Maar is dat terecht?
Om eerlijk te zijn kijk ik niet wie het gedicht heeft of wie het geschilderd heeft. Dus waarom moet ik zoiets met argwaan bekijken? Als het gedicht me aanspreekt waarom zou ik het dan ook niet mooi vinden? Bovendien weet ik heel weinig van hoe de meesten zijn overleden.

Ik ben het ook niet eens met de levensstijl van b.v. Godfried Bomans, maar daarom kan ik wat hij geschreven heeft best waarderen of de boeken van Hella Haasse. Fantastisch, maar sta ik achter haar filosofie zoals zij tegen de godsdienst kijk? Nou nee.
En de gedichten van Annie M.G. Schmidt vind ik ook schitterend. En ook zij schopte tegen de godsdienst (dacht ik).

Tja... ik ben maar een eenvoudig mens.

Heb je een voorbeeld van een gedicht b.v. dat je mooi vindt en de schrijver of schrijfster heeft zelfmoord gepleegd?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Waarde van de woorden van een zelfmoordenaar

Bericht door J.C. Philpot »

De waarde van de woorden van een zelfmoordenaar? Ik neem aan dat deze woorden niet minder zijn, we slaan de woorden van Simson toch ook niet over in de bijbel?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Waarde van de woorden van een zelfmoordenaar

Bericht door albion »

J.C. Philpot schreef:De waarde van de woorden van een zelfmoordenaar? Ik neem aan dat deze woorden niet minder zijn, we slaan de woorden van Simson toch ook niet over in de bijbel?
Maar was Simson een zelfmoordenaar?? Wordt hij als dusdanig gezien???
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Waarde van de woorden van een zelfmoordenaar

Bericht door J.C. Philpot »

albion schreef:Maar was Simson een zelfmoordenaar?? Wordt hij als dusdanig gezien???
Simson zegt: Mijn ziel sterve met de Filistijnen (Richteren 16:30). Vervolgens laat hij doelbewust het gebouw instorten. Simson wist dus waar hij mee bezig was, en wat de gevolgen zouden zijn. Derhalve is er geen enkele reden waarom de definitie zelfmoord hier niet van toepassing zou zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Waarde van de woorden van een zelfmoordenaar

Bericht door Jo-Ann »

albion schreef:Zelfmoord is welbewust een eind maken aan jouw leven.
Oneens!
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: Waarde van de woorden van een zelfmoordenaar

Bericht door Oude-Waarheid »

Jo-Ann schreef:
albion schreef:Zelfmoord is welbewust een eind maken aan jouw leven.
Oneens!

:quoi
Lapressa
Berichten: 582
Lid geworden op: 12 jun 2008, 11:36

Re: Waarde van de woorden van een zelfmoordenaar

Bericht door Lapressa »

Bijna altijd komt het voort uit een psychische ziekte. Vaak zijn dat ook hele heftige. Daarbij kan je je inderdaad afvragen in hoeverre ze heel bewust die keuze maken. Want in hoeverre zijn ze daar dan nog toe in staat?
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Waarde van de woorden van een zelfmoordenaar

Bericht door Jo-Ann »

Mijn probleem ligt ook bij het woord welbewust
Hier geloof ik niet in.
Er zijn verschillende redenen waardoor iemand zover kan komen. Ik voel me niet bekwaam om dat hier toe te lichten, er zijn wel boeken over.
Ik noem nu hier alleen het voorbeeld als iemand een psychose heeft. Deze weet niet wat hij/zij doet. Het is dan erg pijnlijk voor familieleden als dit door omstanders als zelfmoord gezien wordt.
Daarnaast zijn er nog zoveel andere redenen, waarbij het absoluut niet welbewust gebeurt.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Waarde van de woorden van een zelfmoordenaar

Bericht door MarthaMartha »

Jo-Ann schreef:Mijn probleem ligt ook bij het woord welbewust
Hier geloof ik niet in.
Er zijn verschillende redenen waardoor iemand zover kan komen. Ik voel me niet bekwaam om dat hier toe te lichten, er zijn wel boeken over.
Ik noem nu hier alleen het voorbeeld als iemand een psychose heeft. Deze weet niet wat hij/zij doet. Het is dan erg pijnlijk voor omstanders als dit als zelfmoord gezien wordt.
Daarnaast zijn er nog zoveel andere redenen, waarbij het absoluut niet welbewust gebeurt.
Dat klopt, mensen willen de dood niet, maar zijn niet meer tegen het leven opgewassen....
daarom is het ook beter om over zelfdoding te spreken.

er zijn mensen die het zelfbewust doen. Die dingen gedaan hebben en de gevolgen niet willen dragen bijvoorbeeld, en dan kiezen voor deze weg, maar dit is een minderheid.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Waarde van de woorden van een zelfmoordenaar

Bericht door albion »

Jo-Ann schreef:Mijn probleem ligt ook bij het woord welbewust
Hier geloof ik niet in.
Er zijn verschillende redenen waardoor iemand zover kan komen. Ik voel me niet bekwaam om dat hier toe te lichten, er zijn wel boeken over.
Ik noem nu hier alleen het voorbeeld als iemand een psychose heeft. Deze weet niet wat hij/zij doet. Het is dan erg pijnlijk voor familieleden als dit door omstanders als zelfmoord gezien wordt.
Daarnaast zijn er nog zoveel andere redenen, waarbij het absoluut niet welbewust gebeurt.
Oké, er zullen mensen die het niet welbewust doen, maar er zijn ook mensen die het wel met voorbedachte raden doen en hun kans afwachten.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie