Uit het topic over 'roepstem' bij sterfgeval. In hoeverre kun je dit zeggen?rekcor schreef:Gunnende (bijbelse) prediking = vaker troostvolle woorden bij het graf.
Resultaten prediking
Resultaten prediking
- Jan Klaassen
Re: Resultaten prediking
Bijbelse prediking is per definitie gunnend. En dat gunnende aspect reikt verder dan enkel 'er is nog plaats voor de grootste der zondaren'. Is die prediking er niet, dan zullen het inderdaad vaak droevige begrafenissen zijn. Verder denk ik dat een gebed ook bijbels moet zijn; wij hebben soms best mooie leespreken, maar vooral ná het gebed wordt er doorgaans een geheel eigen toepassing aan gegeven. Zoiets als: "dat dát ons nog eens mocht gebeuren". En iedereen knikt eens, een gaat over tot de orde van de dag.Jongere schreef:Uit het topic over 'roepstem' bij sterfgeval. In hoeverre kun je dit zeggen?rekcor schreef:Gunnende (bijbelse) prediking = vaker troostvolle woorden bij het graf.
En in het verlengde van dit topic nog iets: bij ons is pas iemand overleden. Het was altijd een serieuze man, maar ja...altijd nog duister in geestelijk opzicht. Toen hij nog op z'n sterfbed lag werd in het grote gebed de wens uitgesproken dat hij dan maar van schrik de hemel in mocht vallen. De ouderling had gelezen dat dit wel eens gebeurt. Ik heb nooit zo'n afschuwelijke opmerking gehoord; ik heb er nog dágen mee gelopen. Als dit het enige is wat een enkele serieuze ziel nog gegund wordt, waar gaan we dan heen? Het ergste was nog dat de familie gemaand werd om toch maar in de voetsporen van hun overleden ouder te wandelen...Nee, ik vind het niet raar dat veel begrafenissen maar troostelozen gebeurtenissen zijn. "Hoe zullen zij geloven als ze er nooit van gehoord hebben", stelt Paulus ergens vragenderwijs. Ik denk dat hier het probleem ligt.
-
Hoe weet je dat? Ken jij het innerlijk van alle mensen?freek schreef:En iedereen knikt eens, een gaat over tot de orde van de dag.
Ik denk dat je net moet zeggen dat dit het "enige is wat een enkele serieuze ziel nog gegund wordt"? Want dat is natuurlijk onzin.freek schreef:En in het verlengde van dit topic nog iets: bij ons is pas iemand overleden. Het was altijd een serieuze man, maar ja...altijd nog duister in geestelijk opzicht. Toen hij nog op z'n sterfbed lag werd in het grote gebed de wens uitgesproken dat hij dan maar van schrik de hemel in mocht vallen. De ouderling had gelezen dat dit wel eens gebeurt. Ik heb nooit zo'n afschuwelijke opmerking gehoord; ik heb er nog dágen mee gelopen. Als dit het enige is wat een enkele serieuze ziel nog gegund wordt, waar gaan we dan heen? Het ergste was nog dat de familie gemaand werd om toch maar in de voetsporen van hun overleden ouder te wandelen...Nee, ik vind het niet raar dat veel begrafenissen maar troostelozen gebeurtenissen zijn. "Hoe zullen zij geloven als ze er nooit van gehoord hebben", stelt Paulus ergens vragenderwijs. Ik denk dat hier het probleem ligt.
Ik herken overigens de problematiek. Het heeft m.i. te maken met het feit dat er weinig doorbrekend werk van de Geest is. Dan is er ook geen 'duidelijk' sterfbed. Maar ons past dan niet het oordeel over zo iemand!
Ligt er helemaal aan welk kerverband je bedoelt.Jan Klaassen schreef:Je ziet wel vaak bij bepaalde dominees de avondmaalstafel volstromen of juist leger worden. Ik heb daar zeer mijn bedenkingen bij, maar wat reckor ziet gebeuren is wel waar denk ik.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
En hoe komt dat? Doe de H. Geest ons te kort? Of zijn wij daar zelf schuldig aan?Afgewezen schreef: (...) Het heeft m.i. te maken met het feit dat er weinig doorbrekend werk van de Geest is. (...)
Wat denk je zelf?Rochus schreef:En hoe komt dat? Doe de H. Geest ons te kort? Of zijn wij daar zelf schuldig aan?Afgewezen schreef: (...) Het heeft m.i. te maken met het feit dat er weinig doorbrekend werk van de Geest is. (...)
We moeten de oorzaak altijd bij onszelf zoeken. God is immers de God die wil werken onder ons, als wij Zijn wil gehoorzamen.Rochus schreef:En hoe komt dat? Doe de H. Geest ons te kort? Of zijn wij daar zelf schuldig aan?Afgewezen schreef: (...) Het heeft m.i. te maken met het feit dat er weinig doorbrekend werk van de Geest is. (...)
Als Gods Geest weinig werkt, moeten we niet blijven steken in de verzuchting 'ach, wat werkt Gods Geest toch spaarzamelijk', maar moeten we dus opzoek naar de oorzaak, opzoek naar de punten waarop wij niet gehoorzamen aan Gods wil. En onze schuld daarover belijden, en ons bekeren.
Dit alles niet als automatisme, maar door de weg die God ons, uit genade, wijst in Zijn woord.
Wat Memento zegt.Afgewezen schreef: Wat denk je zelf?