vraag over : De viervoudige staat van de mens, door Boston
Geplaatst: 20 nov 2007, 01:36
<inactive>
Goeie vraag. Er is vast wel iemand die het je uitkan leggen.Petervkjr schreef:Op aanraden van de Ds. ben ik maar eens gaan lezen in ; "de viervoudige staat van de mens" geschreven door Boston.
Op een gegeven moment zo rond blz 242, wordt er gesproken over de twaalf bijlslagen.
Er wordt een parallel getrokken naar een wijrank waarin de goede takken uitgesneden worden.
Bij een heel aantal bijlslagen wordt verhaald dat de wijrank wel aangesneden wordt maar nog niet uitgesneden is.
Vraag is : Hoe verhoud zich dat tot de 3 stukken zoals te vinden is in de catechismus.
Daar wordt namelijk vaak over gezegd dat die 3 stukken door elkaar lopen.
Maar als de tak wel aangesneden is, maar niet uitgesneden kun je toch ook niet zeggen dat het geloof in oefening is?
Met andere woorden, dat de Heere een begin heeft gemaakt met Zijn werk?
(of ik moet een hoop termen, onbegrijpelijk door elkaar halen)
Indirect is het ds. C.L. Onderdelinden die de kritiek levert. Maar het maakt niet uit wie het schrijft. Het komt in ieder geval niet alleen uit 'vrijgemaakte hoek'. En dat wou ik maar even laten zien 8)freek schreef:Grappig dat je GPPB aanvoert als bewijs!Hij moet niet zoveel van vrijgemaakten hebben, lijkt me zo
Ik kan je aanraden het boekje van Guthri - Christians great interest (des christens groot interest) er naast te leggen.Maar als de tak wel aangesneden is, maar niet uitgesneden kun je toch ook niet zeggen dat het geloof in oefening is?
De vraag natuurlijk is of jouw punt 2 behoort tot een aangesneden tak of een uitgesneden tak.memento schreef:Ik kan je aanraden het boekje van Guthri - Christians great interest (des christens groot interest) er naast te leggen.Maar als de tak wel aangesneden is, maar niet uitgesneden kun je toch ook niet zeggen dat het geloof in oefening is?
In dat boekje legt Guthri uit waarom hij eea beschrijft, wat verder gaat dan de 3 stukken. In het kort komt het erop neer dat hij schrijft wat hij waarneemt bij veel christenen. Tegelijkertijd schrijft hij ook dat die dingen die hij beschrijft niet bij ieder kind van God zullen voorkomen, en waarschuwd hij ervoor om mensen als ongelovigen te bestempelen die deze kenmerken missen.
Wat betreft de vraag of een aangesneden tak, maar niet uitgesneden tak, wel binnen het geloof valt, is mijn antwoord (en ik volg hier ds. C. Harinck): Bij elke gelovige treffen we 2 soorten voorbereidend werk aan.
1. Als eerste het voorbereidend werk, waarbij de mens zijn zonde ziet, maar het hem aanzet tot boosheid/verwijten tegen God, of hem aanzet tot werken om zo in het goede te komen met God. Dit valt buiten het ware geloof; omdat het de mens niet doet uitgaan tot Christus
2. Als tweede het voorbereidende werk binnen het geloof, waaronder alles valt wat een mens uitdrijft tot Christus. Men denke hier aan bv verdieping van ellendekennis, die een mens de noodzaak van Christus' verdienste laten zien, en de begeerte wekken daar een deel aan te mogen hebben
Doe niet zo moeilijk vententiteitxx schreef:De vraag natuurlijk is of jouw punt 2 behoort tot een aangesneden tak of een uitgesneden tak.memento schreef:Ik kan je aanraden het boekje van Guthri - Christians great interest (des christens groot interest) er naast te leggen.Maar als de tak wel aangesneden is, maar niet uitgesneden kun je toch ook niet zeggen dat het geloof in oefening is?
In dat boekje legt Guthri uit waarom hij eea beschrijft, wat verder gaat dan de 3 stukken. In het kort komt het erop neer dat hij schrijft wat hij waarneemt bij veel christenen. Tegelijkertijd schrijft hij ook dat die dingen die hij beschrijft niet bij ieder kind van God zullen voorkomen, en waarschuwd hij ervoor om mensen als ongelovigen te bestempelen die deze kenmerken missen.
Wat betreft de vraag of een aangesneden tak, maar niet uitgesneden tak, wel binnen het geloof valt, is mijn antwoord (en ik volg hier ds. C. Harinck): Bij elke gelovige treffen we 2 soorten voorbereidend werk aan.
1. Als eerste het voorbereidend werk, waarbij de mens zijn zonde ziet, maar het hem aanzet tot boosheid/verwijten tegen God, of hem aanzet tot werken om zo in het goede te komen met God. Dit valt buiten het ware geloof; omdat het de mens niet doet uitgaan tot Christus
2. Als tweede het voorbereidende werk binnen het geloof, waaronder alles valt wat een mens uitdrijft tot Christus. Men denke hier aan bv verdieping van ellendekennis, die een mens de noodzaak van Christus' verdienste laten zien, en de begeerte wekken daar een deel aan te mogen hebben
Te makkelijkGian schreef:Doe niet zo moeilijk vententiteitxx schreef:De vraag natuurlijk is of jouw punt 2 behoort tot een aangesneden tak of een uitgesneden tak.memento schreef:Ik kan je aanraden het boekje van Guthri - Christians great interest (des christens groot interest) er naast te leggen.Maar als de tak wel aangesneden is, maar niet uitgesneden kun je toch ook niet zeggen dat het geloof in oefening is?
In dat boekje legt Guthri uit waarom hij eea beschrijft, wat verder gaat dan de 3 stukken. In het kort komt het erop neer dat hij schrijft wat hij waarneemt bij veel christenen. Tegelijkertijd schrijft hij ook dat die dingen die hij beschrijft niet bij ieder kind van God zullen voorkomen, en waarschuwd hij ervoor om mensen als ongelovigen te bestempelen die deze kenmerken missen.
Wat betreft de vraag of een aangesneden tak, maar niet uitgesneden tak, wel binnen het geloof valt, is mijn antwoord (en ik volg hier ds. C. Harinck): Bij elke gelovige treffen we 2 soorten voorbereidend werk aan.
1. Als eerste het voorbereidend werk, waarbij de mens zijn zonde ziet, maar het hem aanzet tot boosheid/verwijten tegen God, of hem aanzet tot werken om zo in het goede te komen met God. Dit valt buiten het ware geloof; omdat het de mens niet doet uitgaan tot Christus
2. Als tweede het voorbereidende werk binnen het geloof, waaronder alles valt wat een mens uitdrijft tot Christus. Men denke hier aan bv verdieping van ellendekennis, die een mens de noodzaak van Christus' verdienste laten zien, en de begeerte wekken daar een deel aan te mogen hebben
De redenering is, dat voordat een tak aan de stam Christus ge-ent kan worden, de tak moet worden afgezaagd van zijn natuurlijke, Adamse stam.Bert Mulder schreef:Heb dat boek niet gelezen, maar meende altijd dat wij Christus inge-ent worden, Christus zijnde de wijnstok.
Dus begrijp ik deze voorstellen niet, van goede takken afhakken?