Pagina 1 van 1

Verschil tussen kastijding en beproeving

Geplaatst: 10 nov 2007, 12:44
door uitgeworpen
Kan iemand wat zeggen over kastijding en-of beproeving van een gelovige?

Wanneer is iets een kastijding?
Wanneer een beproeving?

Hoe zie je bij je zelf wat een kastijding is en wat een beproeving?

Geplaatst: 10 nov 2007, 13:46
door Tiberius
Kastijding is het middel; beproeving is het doel.

Lees hiervoor Hebreeen 12 en Jakobus 1.

Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.
(...)
En alle kastijding, als die tegenwoordig is, schijnt geen [zaak] van vreugde, maar van droefheid te zijn; doch daarna geeft zij van zich een vreedzame vrucht der gerechtigheid dengenen, die door dezelve geoefend zijn.


Acht het voor grote vreugde, mijn broeders, wanneer gij in velerlei verzoekingen valt;
Wetende, dat de beproeving uws geloofs lijdzaamheid werkt.



PS> Ik heb even de topictitel aangepast, ter verduidelijking.

Geplaatst: 10 nov 2007, 17:19
door Unionist
Kan "kastijding" ook een correctie als doel hebben?

Geplaatst: 10 nov 2007, 18:11
door Kees
Kastijding lijkt mij meer als 'straf' op een bepaalde zonde om je weer op het rechte spoor te brengen.
Beproeving hoeft geen bepaalde zonde als oorzaak te hebben.
Job werd beproefd en niet gekastijdt. Er was bij hem geen bepaalde zonde die aanleiding gaf voor hetgeen hem overkwam.

Geplaatst: 10 nov 2007, 20:59
door JolandaOudshoorn
Kees schreef:Kastijding lijkt mij meer als 'straf' op een bepaalde zonde om je weer op het rechte spoor te brengen.
Beproeving hoeft geen bepaalde zonde als oorzaak te hebben.
Job werd beproefd en niet gekastijdt. Er was bij hem geen bepaalde zonde die aanleiding gaf voor hetgeen hem overkwam.
Maar hij was ook weer geen heilige. Aan het eind wordt hij door God toch op de vingers getikt.
Kastijding en beproeving hebben mi hetzelfde doel: je weer dichter bij God brengen

Geplaatst: 10 nov 2007, 21:08
door Kees
De vraag ging niet over het doel maar over het verschil.
Er staat lijkt me zeer duidelijk in het boek Job dat het hem niet overkwam door zijn zonde. En dat Job 'op zijn vingers wordt getikt' was om iets tijdens de beproeving en niet om iets ervoor.

Geplaatst: 10 nov 2007, 21:11
door refo
Bij een beproeving wil God weten wat je zult doen onder bepaalde omstandigheden.

Kastijding is een bestraffing.

Geplaatst: 12 nov 2007, 17:46
door Rochus
Abraham krijgt de opdracht om Izak te offeren. Was dit kastijding of beproeving. Ik zou het beproeving noemen.

Geplaatst: 12 nov 2007, 20:02
door jvdg
Rochus schreef:Abraham krijgt de opdracht om Izak te offeren. Was dit kastijding of beproeving. Ik zou het beproeving noemen.
Ik ook.
Zonder Gods genade zou die beproeving niet te dragen zijn geweest,

Geplaatst: 12 nov 2007, 20:49
door Rochus
Maar in de voorbeelden die genoemd zijn (Abraham & Job) krijgen zij (uiteindelijk) alles terug. Er is sprake van een soort happy end.

Vraag: Is een happy end noodzakelijk om iets een beproeving te laten zijn ipv kastijding?

Geplaatst: 12 nov 2007, 20:51
door uitgeworpen
Ik weet het niet.
Wat denk je van de doorn in Paulus´vlees?
Die werd niet weggenomen; geen happy end dus.
Maar misschien was dat geen beproeving maar een kastijding? :roll:

Geplaatst: 12 nov 2007, 20:58
door jvdg
uitgeworpen schreef:Ik weet het niet.
Wat denk je van de doorn in Paulus´vlees?
Die werd niet weggenomen; geen happy end dus.
Maar misschien was dat geen beproeving maar een kastijding? :roll:
Goeie vraag!

Naar mijn gevoelen was dit een beproeving welke door Paulus als een kastijding is ervaren.
Maar, zei ik, naar mijn gevoelen.
Onderbouwen kan ik het niet.

Geplaatst: 12 nov 2007, 21:15
door helma
het is nog maar de vraag of die doorn niet werd weggenomen
in vs 13 staat:


Mijne genade is u genoeg

de kantt:
Namelijk waardoor ik u tegen deze zwakheden alzo sterk, dat gij die overwint.

Geplaatst: 13 nov 2007, 08:34
door uitgeworpen
Is het zo dat een doorn altijd een ´zwakheid´ is, die te overwinnen valt?

Ik dacht dat deze tekst op een andere manier ook waardevol kan zijn. Ook al neemt de Heere niet alle doornen weg, Zijn genade is genoeg om onze doorn te accepteren, te dragen.

Trouwens...is er in deze tekst sprake van een beproeving of een verzoeking?
Dat maakt natuurlijk ook verschil.

Geplaatst: 13 nov 2007, 16:37
door Bert Mulder
Die doorn had Paulus, en werd niet weggenomen, dat Paulus niet hoogmoedig zou worden.

Omdat hij namelijk dingen gezien had, die mensen normaal niet meemaken.