Nieuwste generaties orgels

Welke merk levert de beste orgels?

Domus
1
3%
Johannus
9
30%
Content
2
7%
Eminent
2
7%
Ahlborn
2
7%
Anders, namelijk
1
3%
Het zijn geen pijporgels, dus het is allemaal rotzooi.
13
43%
 
Totaal aantal stemmen: 30

wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Ik ben blij dat ik de beschikking heb over een echte viool. Die organisten moeten zich thuis altijd maar behelpen.
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Als ons electronicum (Johannus Opus15N van 20? jaar oud) er mee ophoudt, zou ik Hauptwerk wel eens willen proberen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

wim schreef:Ik ben blij dat ik de beschikking heb over een echte viool. Die organisten moeten zich thuis altijd maar behelpen.
:mrgreen: Geef mij maar een echte gitaar! :D
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Corydoras schreef:Als ons electronicum (Johannus Opus15N van 20? jaar oud) er mee ophoudt, zou ik Hauptwerk wel eens willen proberen.
Heb jij zulke lange armen dan....... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Corydoras schreef:Als ons electronicum (Johannus Opus15N van 20? jaar oud) er mee ophoudt, zou ik Hauptwerk wel eens willen proberen.
Een vriend van mij noemt zich expert in electronische orgels en vind die digitaal gesampelde orgels maar niets...
Maar ja... Dat was diezelfde persoon die ernstig ruzie stond te maken over de registersetting van ps. 8.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:
Corydoras schreef:Als ons electronicum (Johannus Opus15N van 20? jaar oud) er mee ophoudt, zou ik Hauptwerk wel eens willen proberen.
Een vriend van mij noemt zich expert in electronische orgels en vind die digitaal gesampelde orgels maar niets...
Maar ja... Dat was diezelfde persoon die ernstig ruzie stond te maken over de registersetting van ps. 8.
Het is waarschijnlijk net als met sommige andere onderwerpen op dit forum:
Hoe meer men er van af denkt te weten, hoe meer geschilpunten er te vinden zijn. :wink:
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Kaw schreef:
Corydoras schreef:Als ons electronicum (Johannus Opus15N van 20? jaar oud) er mee ophoudt, zou ik Hauptwerk wel eens willen proberen.
Een vriend van mij noemt zich expert in electronische orgels en vind die digitaal gesampelde orgels maar niets...
Maar ja... Dat was diezelfde persoon die ernstig ruzie stond te maken over de registersetting van ps. 8.
Maakt dat laatste zijn mening over electronicums dan minder betrouwbaar? :wink:
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Bericht door eilander »

Ik zie dat ik de eerste ben die het voor Content heeft opgenomen. Ik zal niet zeggen dat dit DE beste is, maar met mijn orgel (inmiddels al 10 jaar oud) ben ik nog steeds erg tevreden. Ik let dan vooral op klank en da's vooral of ook een kwestie van smaak.... Gelukkig maar.
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Kaw schreef:
Corydoras schreef:Als ons electronicum (Johannus Opus15N van 20? jaar oud) er mee ophoudt, zou ik Hauptwerk wel eens willen proberen.
Een vriend van mij noemt zich expert in electronische orgels en vind die digitaal gesampelde orgels maar niets...
Maar ja... Dat was diezelfde persoon die ernstig ruzie stond te maken over de registersetting van ps. 8.
De reguliere digitaal gesampelde orgels of ook die van Hauptwerk? Hauptwerk heeft veel langere samples, en ook per pijp, ipv de getransponeerde korte samples van de gewone digitale orgels. En ze hebben vaak zowel een droge variant, als een waarbij de ruimte is meegenomen.
Het leuke van Hauptwerk is ook dat je heel flexibel bent, je kunt er zo een 'orgel' bijkopen. Er zijn er inmiddels al heel wat beschikbaar, en er komen er nog steeds bij.

Maar, 't blijft natuurlijk altijd surrogaat...
Afbeelding
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

eilander schreef:Ik zie dat ik de eerste ben die het voor Content heeft opgenomen. Ik zal niet zeggen dat dit DE beste is, maar met mijn orgel (inmiddels al 10 jaar oud) ben ik nog steeds erg tevreden. Ik let dan vooral op klank en da's vooral of ook een kwestie van smaak.... Gelukkig maar.

k heb geen verstand van orgels maar volgens mijn vader is Content inderdaad het mooiste qua klankkleur, mooier dan Johannes orgels bijv.

Wij hebben dan ook zo'n Content-dinges thuis staan, al vindt mijn moeder en met haar ik zo'n gevaarte spoeglelijk.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

wim schreef:Ik ben blij dat ik de beschikking heb over een echte viool. Die organisten moeten zich thuis altijd maar behelpen.
Inderdaad. Heel erg handig als je de rest van het orkest ook mee wil laten spelen thuis. :D
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Vincent schreef:
eilander schreef:Ik zie dat ik de eerste ben die het voor Content heeft opgenomen. Ik zal niet zeggen dat dit DE beste is, maar met mijn orgel (inmiddels al 10 jaar oud) ben ik nog steeds erg tevreden. Ik let dan vooral op klank en da's vooral of ook een kwestie van smaak.... Gelukkig maar.

k heb geen verstand van orgels maar volgens mijn vader is Content inderdaad het mooiste qua klankkleur, mooier dan Johannes orgels bijv.
Hm.. dat blijft natuurlijk smaak maar content is niet zo'n goede ontwikkelaar als het om die klankkleur gaat. Het ligt er ook een beetje aan waar je voor gaat: wil je juist van je tongwerken genieten of meer van de fluiten? Dat verschilt namelijk nogal per merk.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Zou het ook te maken kunnen hebben met het soort oren dat iemand heeft?

Ik bedoel maar, misschien zijn er wel mensen met twee linkeroren en hebben die een andere smaak dan mensen met twee rechteroren :mrgreen:
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Corydoras schreef: De reguliere digitaal gesampelde orgels of ook die van Hauptwerk? Hauptwerk heeft veel langere samples, en ook per pijp, ipv de getransponeerde korte samples van de gewone digitale orgels. En ze hebben vaak zowel een droge variant, als een waarbij de ruimte is meegenomen.
Het leuke van Hauptwerk is ook dat je heel flexibel bent, je kunt er zo een 'orgel' bijkopen. Er zijn er inmiddels al heel wat beschikbaar, en er komen er nog steeds bij.
Blijkbaar heb je er verstand van, want ik weet niet wat het verschil is tussen lange en korte samples. Betekent de tweede versie dat ze beter op pijporgels lijken. En waar zit dan het verschil in als je ernaar luistert? Ik neem aan niet in klankkleur op zich, maar je zal wl wat details kunnen noemen.

Tenslotte claimen alle digitale orgels te lijken op hun natuurlijke varianten.
Maar, 't blijft natuurlijk altijd surrogaat...
Goede surrogaat vind ik beter dan oudere orgels zonder enkele vorm van gelijkenis met een kerkorgel.

Zijn er in het algemeen ervaringen over welke nagalm je het best op je orgel kan hebben? Dat schijnt bij kenners ook een teer punt te zijn. Ligt dat ook aan de samples, of aan de attributen op je orgel?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Johannus kan nu trouwens de techniek leveren dat je kan 'jotteren' op je orgel... Dus even nog een lekkere ram geven voordat je je handen optilt en dat het dan klinkt alsof je ook ècht bijna de blaasbalg van het orgel sloopt. Speciaal voor de liefhebbers. :wink: :|
Plaats reactie