satan en zijn doel

Kaw
Contacteer:

satan en zijn doel

Bericht door Kaw »

Staan we wel genoeg stil bij het werk van de satan? Dat het sinds het sterven en de opstanding van Christus zijn grootste doel is om mensen van Christus af te houden?

Ik heb het gevoel van niet. Mijn vrouw en ik hebben afgelopen week de laptop radicaal tot werktijd verbannen om savonds niet gevuld te worden door entertainment uit de koker van de satan, want al kijken we niet direct verkeerde dingen, het houdt ons toch af van een zinvolle invulling van die avond. Extreem?

Als we opletten in ons leven, dan zijn we tot de nok gevuld met propaganda van de satan. Sloggi op megaformaat langs de snelweg, je buurman noemt je achter je rug achterlijk en fundamentalistisch dat je nog geloofd in een schepping en je hebt ergens ook nog begrip voor zijn standpunt. Iemand preekt de zin van legalisering van drugs en je staat met je mond vol tanden, want ja, je durft met je bijbelse standpunt niet aan te komen zetten. Dat is immers een gepasseerd station van intollerantie en achterhaalde opvattingen? Je vrienden gaan uit en je durft er niets van te zeggen. Jij bent immers de uitzondering, de grijze sukkel? Ouders durven er ook niet meer iets van te zeggen: het hoort er toch bij?
De kerk moet cool zijn en als de kerk dat niet is, dan moet het alsnog cool worden en wat is cool? Liedjes die fijn in het gehoor liggen en een preek waar iedereen weer blij van uit de kerk komt en waar alles kan en mag en je volledig jezelf mag zijn bij God je Vader. Het nieuwe opvoeden, waarin iedereen in zijn waarde gelaten moet worden.
Tegelijkertijd maken de kerken met 'onderscheidelijk zicht' die fout niet, maar ondertussen hoeft de satan daar zijn best niet te doen om mensen van Christus af te houden. Ze doen het zelf wel?!

Misschien een flinke trap tegen de schenen, maar volgens mij is dat ook satanswerk dat er zo weinig mensen tot Christus komen omdat men hele goede redenen heeft waarom het niet zou kunnen. Dat is net zoveel satanswerk als dat mensen veronderstellen dat Christus op de lippen nemen voldoende is om gerust te sterven.

Ik vind niet dat we paranoide zouden moeten worden, maar als jij Christus nog niet kent: Waarom blijf je bij Hem vandaan? Er is geen goede reden, welke de satan ook influisterd en hoeveel mensen het daar in je omgeving ook mee eens zijn en zelf preken... De satan wil je in die veronderstelling houden. Het is tijd om daar doorheen te breken.
Marco

Bericht door Marco »

Je hebt helemaal gelijk. Satan is in veel van deze dingen flink bezig. Maar kijk uit waar je het etiket 'Satan' op plakt. Of waar je het niet op plakt. Dat wordt al snel een menselijke keuze.

Iets anders viel mij op in je post: 'kerken moeten cool zijn'. Mmja, als het dáárom gaat is Satan bezig. Maar de laatste tijd ben ik ook geneigd om het om te draaien:
'Kerken mogen niet cool zijn'? Is dat wél goed? Of is Satan dan ook bezig? Als de kerken hun drempel lekker hoog maken, stapt geen vreemdeling nog een kerk binnen. En dat wil Satan graag.

Kortom, Satan kon nog wel eens geraffineerder bezig zijn dan wij vaak in de gaten hebben.
Marnix

Bericht door Marnix »

Helemaal mee eens. Satan probeert je niet uit de kerk te houden. Hij probeert je bij Christus weg te houden. Dat kan helaas ook in de kerk. Als je het evangelie al wel hoort probeert hij het zaad weg te roven of je te verstikken in de drukte van het leven. Hij klaagt je aan (mooie boodschap maar dat geldt natuurlijk niet voor jou, zo makkelijk gaat dat niet etc.). Als er weinig mensen aan het avondmaal gaan is dat denk ik net zo goed het werk van de satan dan wanneer iedereen uit automatisme maar wel aangaat, ook al kent hij Christus niet echt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Marco schreef:Je hebt helemaal gelijk. Satan is in veel van deze dingen flink bezig. Maar kijk uit waar je het etiket 'Satan' op plakt. Of waar je het niet op plakt. Dat wordt al snel een menselijke keuze.

Iets anders viel mij op in je post: 'kerken moeten cool zijn'. Mmja, als het dáárom gaat is Satan bezig. Maar de laatste tijd ben ik ook geneigd om het om te draaien:
'Kerken mogen niet cool zijn'? Is dat wél goed? Of is Satan dan ook bezig? Als de kerken hun drempel lekker hoog maken, stapt geen vreemdeling nog een kerk binnen. En dat wil Satan graag.

Kortom, Satan kon nog wel eens geraffineerder bezig zijn dan wij vaak in de gaten hebben.
Hm ja, maar er is een verschil tussen "het moet cool zijn" in de zin van dat je de mens centraal stelt en "het moet cool zijn" in de zin dat geloven ontzettend mooi is en dat er meer dingen (liederen, instrumenten, begrijpelijk vertaling enz.) tot eer van God (hoewel de mensen het hier dat natuurlijk anders niet zo zouden formuleren). Daar zit hem denk ik het grootste probleem, dat mensen moeite hebben met de definitie, het woord "cool" omdat dat wat popiejopie taalgebruik is :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Marco schreef:Iets anders viel mij op in je post: 'kerken moeten cool zijn'. Mmja, als het dáárom gaat is Satan bezig. Maar de laatste tijd ben ik ook geneigd om het om te draaien:

Mij maakt de vorm van de kerk helemaal niets uit. Als men maar onder en in Christus verkeren.
Marnix

Bericht door Marnix »

Kaw schreef:
Marco schreef:Iets anders viel mij op in je post: 'kerken moeten cool zijn'. Mmja, als het dáárom gaat is Satan bezig. Maar de laatste tijd ben ik ook geneigd om het om te draaien:

Mij maakt de vorm van de kerk helemaal niets uit. Als men maar onder en in Christus verkeren.
Dat is inderdaad zo... alleen denken veel mensen al snel anders. Hoe vaak heb ik ze niet horen zeggen dat een band duivels is en zelfs Calvijn dat het orgel een duivels muziekinstrument is.... of dat als* (vul een vorm in) dan is men wereldgelijkvormig..... maakt hij wel degelijk ook gebruik van bijv. tradities / conservatisme om de kerk van Christus dan in ieder geval verdeeld te maken.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Marnix schreef:
Kaw schreef:

Dat is inderdaad zo... alleen denken veel mensen al snel anders. Hoe vaak heb ik ze niet horen zeggen dat een band duivels is en zelfs Calvijn dat het orgel een duivels muziekinstrument is.... of dat als* (vul een vorm in) dan is men wereldgelijkvormig..... maakt hij wel degelijk ook gebruik van bijv. tradities / conservatisme om de kerk van Christus dan in ieder geval verdeeld te maken.
Men is wereldgelijkvormig wanneer het om de mens gaat en niet om God. Martin Mans en Jan Veen bezoeken is dus wereldgelijkvormigheid. Ze vinden het prachtig dat het om hun draait en dat ze met hun hoofd in de krant prijken.
Een begeleidingsband of organist is niets mis mee, zolang het maar niet draait om de muziekvorm, volume, snelheid, hoever je mondje open staat of wat dan ook, maar om God.
Marnix

Bericht door Marnix »

Kaw schreef:
Marnix schreef:
Kaw schreef:

Men is wereldgelijkvormig wanneer het om de mens gaat en niet om God. Martin Mans en Jan Veen bezoeken is dus wereldgelijkvormigheid. Ze vinden het prachtig dat het om hun draait en dat ze met hun hoofd in de krant prijken.
Een begeleidingsband of organist is niets mis mee, zolang het maar niet draait om de muziekvorm, volume, snelheid, hoever je mondje open staat of wat dan ook, maar om God.
uiteraard... en dan mag je het wel professioneel maken of mooi door snelheid, vorm, volume etc. als het maar tot eer van God is. Als een organist concerten houdt heb ik daar ook geen moeite mee, als het niet in de eredienst is. Dat is weer wat anders.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Marnix schreef:
Kaw schreef:
Marnix schreef:
Kaw schreef: Mij maakt de vorm van de kerk helemaal niets uit. Als men maar onder en in Christus verkeren.
uiteraard... en dan mag je het wel professioneel maken of mooi door snelheid, vorm, volume etc. als het maar tot eer van God is. Als een organist concerten houdt heb ik daar ook geen moeite mee, als het niet in de eredienst is. Dat is weer wat anders.
Jawel, maar vervalt zo vaak om de vorm... De vorm moet zus en zo zijn en men zit alleen maar op te letten of het wel zo gaat als men het wil horen en ondertussen zingt men niet met het hart tot God.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zolang iemand niet tot geloof gekomen is, is er sprake van dat de "god dezer eeuw de zinnen verblindt", dat mag duidelijk zijn.
Om nu vervolgens overal etiketjes van satanswerk en wereldgelijkvormigheid op te gaan plakken, lijkt me wat overdreven.
En wanneer 'draait' het nu om een mens? Als deze persoon enige bekendheid geniet en dat wellicht ook nog prettig vindt?
Is dat per definitie verkeerd?
In de Bijbel zie je ook vaak dat er met ere over mensen gesproken wordt; God doet dat Zelf ook.
Laten we niet overvroom worden en ook niet menen dat wij nu eens precies uit kunnen maken wat satanswerk is en wat niet.
Verbeter de wereld (in dit geval de kerk) en begin bij jezelf!
Rochus

Bericht door Rochus »

Satan maakt rustige en lauwe kerkbezoekers. Zorgt ervoor dat gedachten afdwalen. Hoe vaak herkauwen we de preek van de afgelopen Zondag? Zijn we heilig onrustig naar God? Zoeken we Hem in ons dagelijks bezig zijn. Want Satan heeft je liever met een bekerinkje en een beetje eigen gerechtigheid in een degelijke kerk (hoe omschrijf je zoiets?) dan 's Zondags op het voetbalveld. Zoekt de Heere om rechtvaardiging en heiliging.

Wees verder voorzichtig met etiketjes plakken. Alhoewel, er zijn dingen die zeker niet uit God zijn.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik denk trouwens dat we ook moeten oppassen om Satan van alles 'in de schoenen te schuiven'. Deze manier van spreken moet natuurlijk geen verkapte vorm worden om gewoon onze eigen stokpaardjes te bereiden. Noem een punt waar je moeite mee hebt en zet er vervolgens voor dat je denkt dat Satan ook zo werkt. Ik wil me erzelf eigenlijk niet aan schuldig maken, maar ik denk dat juist dat dat soort dingen een valstrik kunnen zijn.

Het boek 'brieven uit de hel' (Lewis) bewonder ik overigens wel, dat is scherp geschreven en confronterend.
Rochus

Bericht door Rochus »

Hier op refoweb worden ook leerzame dingen over Satan vermeld.
Nu de verleiding groot is om van onderwerp te veranderen (welk forum is beter ed) plaats ik direct maar de oproep om een beetje on-topic te blijven.

Satan, een gevaarlijke maar verslagen vijand.
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Voor een deel zijn we satan zelf, want hij gebruikt ons. Ga maar bij jezelf te rade!! Soms heb je het door en kunt tegenspel geven, maar hoe vaak zit je er niet midden in voor je er erg in hebt!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Andreas

Bericht door Andreas »

Plaats reactie