Superstorm op komst?

Hendrikus

Superstorm op komst?

Bericht door Hendrikus »

AMSTERDAM - Zandzakken voor de deur want een vooraanstaand weerkundige in Engeland voorspelt deze maand een storm die we nog nooit eerder hebben meegemaakt.

De kans op noodweer schat hij in op tachtig procent. Piers Corbijn baseert zijn verwachting op de zonne-activiteit. Volgens hem begint november rustig (kijk maar uit het raam), maar tussen 8 en 13 november breekt de hel in etappes los. Er is dus een kans van vier op vijf dat de wind over ons land gaat razen, met aanvankelijk windstoten van 145 tot 175 km/uur.

Daarna wisselen koudere en zachtere perioden elkaar af, terwijl zich op de Atlantische Oceaan een depressie ontwikkelt. Daaromheen weer een zeer actief koufront. Het gevolg is een verschijnsel dat zich als een superstorm laat beschrijven; een exemplaar dat groter zal zijn dan de storm van 1987, zo concludeert ook Piet Paulusma <http://pietpaulusma.sbs6.nl/piets-blog- ... ember.html> .

Deze superstorm wordt tussen 24 en 28 november verwacht, met windstoten van meer dan 200 km per uur. Zelfs tornado's worden niet uitgesloten. Eind november zal deze superstorm langzaam uitdoven, terwijl het stormachtig en nat blijft. Maar begin december lijkt het kouder te worden met kans op sneeuw, zo verwacht Corbijn.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7448 ... html?p=3,1
MariaW

Bericht door MariaW »

Ik ben benieuwd. Dat betekent dus een echte herfst (met storm) en een echte winter (met kou en sneeuw). Kunnen we ook nog schaatsen dan?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Onrust over 'superstorm'
Geplaatst op: 5 November 2007

In de media verschijnen berichten over een superstorm die volgens een Brits weerbedrijf aan het einde van de maand over Nederland zou gaan trekken. De storm staat gepland voor de periode van 24 tot 28 november en zou windstoten opleveren van 200 km/u.

De huidige kennis van het weer, de huidige weermodellen en de huidige seizoensmodellen laten het nog niet toe om dit soort precieze verwachtingen te maken. Om deze reden kan Weathernews de verwachting met betrekking tot de superstorm niet ondersteunen. We blijven ons beperken tot verwachtingen voor de komende tien dagen, die overigens ook zeer interessant weer kunnen opleveren. Zo gaat het vrijdag mogelijk langs onze kust stormen, maar dan met een 'gewone' 9 Bft.

De heer Piers Corbijn, die deze 'superstorm' verwachting heeft gemaakt, maakt niet gebruik van weersmodellen maar van de zonnevlekken. Hoe hij precies te werk gaat, wil hij niet bekend maken. Dit maakt het extra moeilijk zijn werk op waarde te schatten.

De heer Corbijn staat in het Verenigd Koninkrijk bekend als iemand die geregeld extreme verwachtingen via de media verspreid. Vrijwel nooit komen ze uit. Het advies van Weathernews is dan ook, om voorzichtig om te gaan met zijn 'voorspellingen'.

bron: nu.nl
Ik weet, mijn Verlosser leeft
jvdg

Bericht door jvdg »

Niet door enige kennis gekweld zeg ik: Wat een onzin zeg.

Ik houd mezelf vast aan onze God die de regenboog heeft "geschonken".
Marco

Bericht door Marco »

jvdg schreef:Niet door enige kennis gekweld zeg ik: Wat een onzin zeg.

Nou ja.. Een storm is nog geen zondvloed, hoor!

Maar het klinkt nogal onzinnig, inderdaad. Zonnevlekken die een storm op de Noordzee veroorzaken..?
Gian

Bericht door Gian »

Marco schreef:

Maar het klinkt nogal onzinnig, inderdaad. Zonnevlekken die een storm op de Noordzee veroorzaken..?
Misschien interessant om je er eens in te verdiepen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Marco

Bericht door Marco »

Gian schreef:
Marco schreef:

Misschien interessant om je er eens in te verdiepen.
Niet zozeer dat zonnevlekken invloed op het weer hebben, maar vooral de voorspelling dat die precies hier invloed gaan hebben. Dan moet je dus van tevoren kunnen voorspellen hoe actief de zon gaat zijn in het einde van deze maand, en hoe laat de activiteit precies plaats zal vinden (de stand van de aarde ten opzichte van de zon dus) én je moet een model hebben van de invloed van de zonneactiviteit op het weer in het algemeen. Dat klinkt nogal vergezocht.
Jongere

Bericht door Jongere »

Tja.. bij de bron van dit bericht vraag ik me eerder af of informatie wèl klopt dan andersom.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik heb het gisteravond onderzocht. Deze man heeft in het verleden al tientallen keren een grote storm voorspelt of wat voor ramp dan ook en in Engeland noemen ze hem een charlatan. Op een forum voor weerkundigen ontdekte ik een topic die over hem ging en waar hij niet bepaald serieus genomen wordt. Hij voorspelt op waarschijnlijkheid en niet op wetenschappelijke basis. De kans is groot dat we in november een redelijke storm krijgen. Als dat gebeurd, dan verklaart hij zichzelf als voorspeller van die storm. Hij voorspelt immers ruim een maand vooruit? Je mag niet verwachten dat hij het op de dag nauwkeurig goed heeft.
Hij doet 40 voorspellingen en als er dan 1 blijkt te zijn die ongeveer uit lijkt te komen, dan is hij ineens de magische onverslagen profeet van het weer in de pers. Dat deze 'voorspelling' is overgenomen door Piet Paulusma is enkel sensatiezucht van een bedenkelijk SBS6 niveau. Niet serieus nemen. Als je het artikel leest van Piet Paulusma, dan zie je hem ook geen uitspraken doen of we nu moeten oppassen of niet. Hij meldt het enkel en krijgt aandacht. Daar gaat het hier om: aandacht. Niet waarheid.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

'Onnodige paniek door voorspelling superstorm'

DE BILT - Het KNMI vindt dat de voorspelling van de Britse weerkundige Piers Corbyn over een 'superstorm' die Nederland eind november zou treffen, onnodige paniek veroorzaakt.

Cees Molenaars van het weerinstituut zegt dat de berichten over de storm gebaseerd zijn op sensatie en iedere wetenschappelijke grond missen. "Op deze manier maak je mensen onnodig bang en dat is gevaarlijk."

Molenaars is gebeld door een vrouw in een rolstoel. "Door de sensatieberichten die verspreid zijn, is deze vrouw bang dat ze haar huis niet uitkan als het gaat stormen. Het is vreselijk dat een weersvoorspelling zo'n effect heeft. Daar moeten we echt verre van blijven."

Najaar

Volgens meteorologen van het KNMI kan het komend weekeinde best stormachtig worden maar hoort dat gewoon bij het najaar. Mocht er reden zijn tot paniek dan geeft het KNMI een weeralarm af.

Weerman Piet Paulusma, die het bericht publiceerde op zijn weblog, vindt niet dat hij aan bangmakerij doet. "Dat zouden we dus geen storm meer mogen noemen. En als die storm er komt hebben we met z'n allen een enorm groot probleem."

bron: http://www.nu.nl
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies.

Storm in een glas water.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

:mrgreen: Storm op komst
Geplaatst op: 6 November 2007

De herfst kent twee gezichten. Het ene is een rustig en stil weertype waarbij de kans op mist groot is, het andere betekent onrust in de atmosfeer met wind en regen. Dit laatste weertype is waar we ons nu in bevinden en de wind neemt de komende dagen steeds verder toe. Vooral vrijdag zal het langs de kust stormen.

De activiteit op de Atlantische Oceaan is al flink toegenomen, een lagedrukgebied met een kerndruk van 980 hPa trekt naar Denemarken en ligt daar vrijdagnacht. De wind bij ons is dan inmiddels toegenomen tot een windkracht 9, een volle noordwesterstorm. Op volle zee kan ten noorden van ons land zelfs een zware of zeer zware storm, windkracht 10 of 11, woeden. Na vrijdag neemt de wind heel langzaam af.

:mrgreen:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Hummel

Bericht door Hummel »

Ik hoop dat die weerprofeet gelijk heeft! Kom maar op met die stormen, en meteen ook een strenge winter met sneeuw en ijs, prima.
Ik haal m'n schaatsen vast uit de kast 8) :roll:
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Ik weet dat het aantal zonnevlekken invloed heeft op de atmosfeer , maar heb nog nooit iemand daar een voorspelling uit zien halen!!
Wij hebben nu sneeuw en hopen op nog heel veel meer , want dat brengt toeristen. Wij zijn een echt ski gebied ( vanaf volgend winter hebben wij een cabin in de verhuur ) grapje!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
freek

Bericht door freek »

Heb wel zin in een stormpje. Als ie maar niet weer over de Uithof raast.
Plaats reactie