Praktiserende homo's bij Christen Unie

Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Praktiserende homo's bij Christen Unie

Bericht door BJD »

Uit Reformatorisch dagblad 30 oktober 2007

DEN HAAG - In de ChristenUnie is beroering ontstaan over de vraag of praktiserende homoseksuelen en lesbiennes wel of niet de partij mogen vertegenwoordigen.

Het Amsterdamse deelraadslid Yvette Lont zal op het Uniecongres van 17 november een motie indienen waarin wordt gevraagd praktiserende homoseksuelen niet toe te laten tot bestuursfuncties in de partij of te kandideren voor functies in het openbaar bestuur. Maandag stuurde Lont een mail aan bijna 700 kaderleden van de CU waarin ze haar verontrusting kenbaar maakt en probeert medestanders te vinden.

Het deelraadslid is van mening van de CU „niet consequent haar bijbelse standpunten vertegenwoordigt.” Ze verwijt vicepremier Rouvoet en partijvoorzitter Blokhuis „met twee monden” te spreken.

Lont hekelt uitspraken van Rouvoet en Blokhuis dat praktiserende homoseksuele mannen en vrouwen geaccepteerd kunnen worden als vertegenwoordigers van de ChristenUnie. De partijtop heeft dat laten weten nadat een ChristenUnieraadslid in Wageningen was opgestapt die met haar vriendin ging samenwonen. De Amsterdamse vindt dat de partijtop „eenzijdige positieve” informatie aan de achterban geeft over de successen in de coalitie en niet de informatie doorspeelt die Rouvoet en Blokhuis aan de buitenwereld geven over het accepteren van samenlevende stellen van gelijk geslacht. Het is volgens Lont fout gegaan toen de partij begin dit jaar regeringsverantwoordelijkheid ging dragen.

Het accepteren van de homoseksuele praxis is volgens Lont „in strijd met de fundamenten van de partij en zeker in strijd met de Bijbel.” Het argument van Blokhuis dat de partij hierover geen standpunt kan innemen omdat de kerken daarover geen eenduidig standpunt hebben, snijdt volgens haar geen hout. „In die lijn van Peter Blokhuis denkende kunnen we alle bijbelse standpunten wegstrepen omdat binnen de kerken over alle punten wel anders gedacht wordt. Hierbij word één grote fout gemaakt, we nemen de standpunten van de kerken als uitgangspunt. NEE, we moeten Gods Woord als uitgangspunt nemen.”

Lont benadrukt dat haar motie niet is bedoeld om homoseksuelen te kwetsen, „maar bedoeld is om een eenduidig standpunt, in lijn met de Bijbel, vanuit de partij te verkrijgen.”

Kenners van de ChristenUniereglementen wijzen erop dat de actie van Lont formeel niet kan. Een afzonderlijk lid kan op het Uniecongres geen moties indienen. Daarvoor is de steun van ten minste drie kiesverenigingen noodzakelijk. Naar verluidt zou de kiesvereniging van Amsterdam, waar Lont deel van uitmaakt, niet achter de actie van het eigen deelraadslid staan.

Rouvoet heeft geen behoefte om in dit stadium op de ontstane commotie te reageren.

Via zijn woordvoerder laat hij wel weten nooit in algemene zin te hebben gezegd voorstander te zijn van homoseksuele relaties van CU’ers. Hij heeft zich alleen opgesteld achter een persverklaring van de voorzitter van de CU Wageningen. Die zei dat er „formeel geen belemmering” was voor het raadslid Heger om aan te blijven, maar dat het een „teken van kracht” is dat ze haar zetel opgaf.

Partijvoorzitter Blokhuis was dinsdagmorgen niet bereikbaar voor commentaar. In het ND van dinsdag verklaarde hij de gedachte dat de CU niet meer bijbelgetrouw is sinds de kabinetsdeelname „ten stelligste” verwerpt. Hij zal de motie dan ook ontraden.

Oud CU leider Van Dijke vindt het „heel erg voorbarig” om „met zoveel geweld” een motie in te dienen. Hij was de achterliggende maanden nauw betrokken bij gesprekken tussen Lont en de partijtop. Van Dijke erkent dat zowel Rouvoet als Blokhuis „enkele ongelukkige uitspraken” hebben gedaan.

Over die uitspraken is met Lont uitvoerig gesproken, stelt hij. „In die gesprekken is opgehelderd dat er geen sprake is van een veranderd partijstandpunt. Als Yvette daarvan nog steeds niet overtuigd is, zouden we opnieuw met haar kunnen spreken. Maar nu met veel tumult een motie indienen over een zo teer onderwerp, dat is niet de goede weg.”

Lont en haar woordvoerder Kas willen in dit stadium geen commentaar geven.

Lont is wel iemand met principes. Gaat ze hiermee te ver of is dit een terechte vraag waar de CU nou daadwerkelijk staat mbt praktiserende homo's. Of neemt de positie in de coalitie met zich mee dat de CU niet kan uitspreken wat ze zou willen. Dit standpunt wordt niet en nergens geaccepteerd zo lijkt.... neem de internetreactie's in de dagbladen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik ben erg benieuwd naar het antwoord van de CU. Ik hoop dat er duidelijk komt, en geen politiek correct antwoord, waarin de vraag onbeantwoord blijft.

Hoe dan ook, dit gaat de CU een hoop stemmers kosten. Het zij ter linker, het zij ter rechterzijde. Misschien dat dit de SGP weer een zeteltje erbij oplevert.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

memento schreef:Ik ben erg benieuwd naar het antwoord van de CU. Ik hoop dat er duidelijk komt, en geen politiek correct antwoord, waarin de vraag onbeantwoord blijft.

Hoe dan ook, dit gaat de CU een hoop stemmers kosten. Het zij ter linker, het zij ter rechterzijde. Misschien dat dit de SGP weer een zeteltje erbij oplevert.
Het zou mij als rechtgeaard SGP-er ten zeerste spijten als de SGP om deze reden een zeteltje zou (terug) winnen.

Ik hoop alleen dat de naar de CU "omgezwaaide" SGP-ers, omdat ze meer van de CU verwachtten, terugkeren naar de SGP.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Bidt maar om veel wijsheid. Vooral voor het Uniecongres van 17 november, maar ook voor de lokale afdelingen die nu dit punt in bespreking hebben.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Onze afdeling heeft trouwens een motie ingediend dat ook notoire hardrijders geen vertegenwoordiger kunnen zijn.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Bericht door BJD »

Unionist schreef:Onze afdeling heeft trouwens een motie ingediend dat ook notoire hardrijders geen vertegenwoordiger kunnen zijn.
Als iemand zich zou opstellen dat verkeersregels niet voor hem bedoeld zijn en er lak aan heeft kan je je inderdaad afvragen wat hij in een volksvertegenwoordiging doet van een christelijke partij.

Maar het lijkt erop dat je hiermee de homo-kwestie wil bagatelliseren en aangeeft dat je dan iedereen wel kan weigeren omdat niemand zonder zonde is....of heb ik je dan verkeerd begrepen?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Wat ik bedoel te zeggen, is het volgende:

Iemand die vertegenwoordiger wordt van de CU, moet ondertekenen dat hij leeft naar de norm van Gods Woord.

Daar valt homoseksualiteit ook onder.

Dan is het toch niet nodig dat er een aparte regel komt voor praktiserende homo's? Zo van: je leeft naar Gods Woord en je mag geen praktiserend homo zijn. Je neemt toch ook geen regel op: je leeft naar Gods Woord en je mag op zondag niet voetballen?

Op deze manier wordt er één zonde verbijzonderd en eruit gelicht. En dat vind ik vreemd.
Zonder de zonde van de homopraxis te willen bagatelliseren, moeten we het ook niet als zonde numero één gaan zien. Het is niet erger dan structureel verkeersovertredingen maken of drugs gebruiken.

Ik vind ook dat je als praktiserend homo geen CU-vertegenwoordiger kan zijn, maar dat geldt ook voor b.v. visfraude. En daarvoor ligt er geen motie.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Bericht door Auto »

Unionist schreef:Wat ik bedoel te zeggen, is het volgende:

Iemand die vertegenwoordiger wordt van de CU, moet ondertekenen dat hij leeft naar de norm van Gods Woord.
Alleen wie bepaald nog wat de inhoud van de "de norm van Gods Woord is"?

Want de vraag komt bij me boven of die dame in wageningen die dan in haar overtuiging dan getekend heeft met de wetenschap dat zij niet naar de norm van Gods Woord zou leven?

Is dat niet de verschrikkelijke moeilijke crux die er zit in dit punt?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Wie weet hoe lang deze dame geworsteld heeft met haar probleem? En hoe zij ertoe gekomen is om toch samen te gaan wonen? Omdat ze lekker dingen wilde doen die niet mogen? Of omdat ze het gewoon niet volhield en psychisch in de knoop raakte?

Ik vind homoseksualiteit één van de moeilijkste problemen. Je bent iets tot in je vezels (niet alleen je seksuele beleving maar heel je bestaan) en je mag jezelf niet zijn. Je hele leven lang een domper op je gevoelens. Er is ook geen hoop dat dat ooit anders wordt.

Ga er maar aan staan.

Moet je dan kil in één juridische regel stellen: voor jou geen plaats als het jou niet lukt om jezelf te onderdrukken? Dat is nogal wat. Ik hoop dat daar zowel in de kerken als in de partij pastoraal mee omgegaan wordt. En zeker niet vanuit een houding van: o foei gij viespeuk.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33456
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

www.refdag.nl schreef:Het Amsterdamse deelraadslid Yvette Lont zal op het Uniecongres van 17 november een motie indienen waarin wordt gevraagd praktiserende homoseksuelen niet toe te laten tot bestuursfuncties in de partij of te kandideren voor functies in het openbaar bestuur.
Hoewel ik het met haar standpunt wel eens ben, natuurlijk, is het niet verstandig om met zoveel bombarie die motie in te dienen.

Als de ChristenUnie deze motie namelijk aanneemt, kan de schade wel eens groter uitpakken dan de winst, vanwege de negatieve publiciteit die ongetwijfeld in de media zal ontstaan als een regeringspartij een dergelijk standpunt uitspreekt.
Net zoals bij het onderwerp trouwambtenaren.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
www.refdag.nl schreef:Het Amsterdamse deelraadslid Yvette Lont zal op het Uniecongres van 17 november een motie indienen waarin wordt gevraagd praktiserende homoseksuelen niet toe te laten tot bestuursfuncties in de partij of te kandideren voor functies in het openbaar bestuur.
Hoewel ik het met haar standpunt wel eens ben, natuurlijk, is het niet verstandig om met zoveel bombarie die motie in te dienen.
Als de ChristenUnie deze motie namelijk aanneemt, kan de schade wel eens groter uitpakken dan de winst, vanwege de negatieve publiciteit die ongetwijfeld in de media zal ontstaan als een regeringspartij een dergelijk standpunt uitspreekt.
Net zoals bij het onderwerp trouwambtenaren.
Tja, dat heb je nu eenmaal met de persvrijheid
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Op zich weet natuurlijk iedereen allang wat de positie van de CU in dezen is.

Dat is ook de reden waarom Jaap Dirkmaat (van Das en Boom), die zeer sympathiek t.o.v. de CU staat, geen lid wordt.

Dus iedere commotie over een eventueel aangenomen motie is of dom of hypocriet.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33456
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Een zelfde redenering had je kunnen houden in de kwestie van de trouwambtenaren.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Unionist schreef:Wie weet hoe lang deze dame geworsteld heeft met haar probleem? En hoe zij ertoe gekomen is om toch samen te gaan wonen? Omdat ze lekker dingen wilde doen die niet mogen? Of omdat ze het gewoon niet volhield en psychisch in de knoop raakte?

Ik vind homoseksualiteit één van de moeilijkste problemen. Je bent iets tot in je vezels (niet alleen je seksuele beleving maar heel je bestaan) en je mag jezelf niet zijn. Je hele leven lang een domper op je gevoelens. Er is ook geen hoop dat dat ooit anders wordt.

Ga er maar aan staan.

Moet je dan kil in één juridische regel stellen: voor jou geen plaats als het jou niet lukt om jezelf te onderdrukken? Dat is nogal wat. Ik hoop dat daar zowel in de kerken als in de partij pastoraal mee omgegaan wordt. En zeker niet vanuit een houding van: o foei gij viespeuk.
Ik vind dit echt een "hellend vlak" redenering. Al is het geheel menselijk om dit te denken, Gods Woord geeft een andere richting aan.
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Bericht door cosmo »

Erasmiaan schreef:
Ik vind dit echt een "hellend vlak" redenering. Al is het geheel menselijk om dit te denken, Gods Woord geeft een andere richting aan.
Ach, hoeveel refo's hebben wel niet de beschikking over zwart geld? Dat is ook niet in overeenstemming met bijbelse richtlijnen.

Niet dat ik de kwestie wil bagatelliseren, maar zodra het over homosexualiteit gaat dan zijn mensen wel heel snel geneigd louter zwart-wit te denken.
Plaats reactie