Pagina 1 van 2
Strengere controle op fietsverlichting
Geplaatst: 30 okt 2007, 10:17
door refo
Het RD van 30 oktober 2007 schreef:
DEN HAAG (ANP) - De politie zal dit najaar strenger controleren op fietsverlichting. Daarbij worden draagbare lampjes die aan kleding of tassen bungelen niet meer geaccepteerd. Ook knipperende fietsverlichting kan een boete opleveren.
De Raad van Hoofdcommissarissen heeft alle politiekorpsen een brief geschreven waarin staat dat ze de wet consequent moeten handhaven. „Dat betekent dat verlichting die niet vastzit op de fiets, verleden tijd is”, zei een woordvoerder van de raad dinsdag naar aanleiding van een bericht in een aantal ochtendkranten. „Voor moet wit licht zitten en achter rood”.
De boete voor ondeugdelijke verlichting bedraagt 20 euro. De politie krijgt wel de ruimte om eerst een waarschuwing te geven, bijvoorbeeld als een fietser weliswaar verlichting heeft, maar deze niet goed is bevestigd.
Sommige politiekorpsen namen tot nu toe genoegen met draagbare lampjes die duidelijk zichtbaar op kleding of tassen zitten. De hoofdcommissarissen willen daar vanaf en vragen alle korpsen dezelfde lijn te hanteren.
Hm, gaat het nou om de letter of om de geest van de wet?
Geplaatst: 30 okt 2007, 11:21
door vlinder
Ik vind het wel goed! Het is een kleine moeite om je verlichting in orde te hebben. Een neef van mij heeft nu door zijn eigen stommiteit een arm eraf. Sja vervelend, maar eigen schuld. Soms rij je in een auto en zie je net voor je zo'n lampje op de fiets waarvan de batterij bijna leeg is, ja lekker als ik diegene aanrijdt, is het mijn fout! Aanpakken die fietsers zonder licht!! ( zelf zou ik niet zeuren over knipperlichtjes, want die zijn soms wel goed zichtbaar)
Geplaatst: 30 okt 2007, 11:34
door Marnix
vlinder schreef:Ik vind het wel goed! Het is een kleine moeite om je verlichting in orde te hebben. Een neef van mij heeft nu door zijn eigen stommiteit een arm eraf. Sja vervelend, maar eigen schuld. Soms rij je in een auto en zie je net voor je zo'n lampje op de fiets waarvan de batterij bijna leeg is, ja lekker als ik diegene aanrijdt, is het mijn fout! Aanpakken die fietsers zonder licht!! ( zelf zou ik niet zeuren over knipperlichtjes, want die zijn soms wel goed zichtbaar)
Hm ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn verlichting ook zelden op orde hebt. Nu moet ik weer nieuwe battarijen kopen. In die lampjes van mij gaan van die vage battarijen, misschien maar eens zoeken naar iets dat op penlites werkt, scheelt denk ik wel. Binnenkort maar weer even langs de Halfords. Ik begrijp dat het voor automobilisten heel vervelend is. Gelukkig heb je in Arnhem bijna overal aparte fietspaden, dat scheelt wel.
Geplaatst: 30 okt 2007, 11:57
door Kislev
Als je je rijbewijs hebt en regelmatig autorijdt dan begrijp je dat de politie dit gaat aanpakken.
Als je op een onverlichte (plattelandsweg) rijdt en er komt een tegenligger aan (auto) dan zie je een fietser zonder licht 100% niet. Op het moment dat die auto voorbij is zet ik direct mn grote licht aan om wat te zien. Ik kan op de dag wachten dat ik, op het moment dat ik mn groot licht aanheb, nog net een fiets onder mn auto zie verdwijnen.
Geplaatst: 30 okt 2007, 12:05
door Marnix
Kislev schreef:Als je je rijbewijs hebt en regelmatig autorijdt dan begrijp je dat de politie dit gaat aanpakken.
Als je op een onverlichte (plattelandsweg) rijdt en er komt een tegenligger aan (auto) dan zie je een fietser zonder licht 100% niet. Op het moment dat die auto voorbij is zet ik direct mn grote licht aan om wat te zien. Ik kan op de dag wachten dat ik, op het moment dat ik mn groot licht aanheb, nog net een fiets onder mn auto zie verdwijnen.
Dat snap ik. Als ik op het platteland woodne had ik ook allang verlichting gehad

Ik heb eens met een fiets zonder licht 's nachts op een donkere dijk gereden en dat is ook als fietser geen pretje.... Verlichting is wel zo handig ja. Maar ja, daar is zo vaak wat mee aan de hand

Geplaatst: 30 okt 2007, 12:40
door BJD
Ik vind het goed hoor, consequent handhaven, alleen komt er dan geen fietser meer op tijd op z'n werk. Het voertuigreglement stelt aan permanente eisen van een fiets dat
Artikel 5.9.3
Het frame van fietsen mag:
niet zodanig zijn vervormd,
geen zodanige breuken of scheuren vertonen,
niet zodanig door corrosie zijn aangetast, dat de stijfheid en sterkte ervan in gevaar worden gebracht.
§ 2. Afmetingen en massa’s
Artikel 5.9.6
Fietsen op twee wielen mogen niet breder zijn dan 0,75 m.
Fietsen op meer dan twee wielen en fietsen met zijspanwagen mogen niet breder zijn dan 1,50 m.
§ 7. Stuurinrichting
Artikel 5.9.29
Fietsen moeten zijn voorzien van een deugdelijke stuurinrichting.
De voor de overbrenging van de stuurkrachten noodzakelijke onderdelen moeten deugdelijk zijn bevestigd.
De voorvork van fietsen mag geen zodanige breuken of scheuren vertonen en niet zodanig door corrosie zijn aangetast, dat vervorming optreedt.
§ 8. Reminrichting
Artikel 5.9.38
Fietsen moeten zijn voorzien van een goed werkende rem.
Fietsen met uitsluitend velgremmen moeten zijn voorzien van twee goed werkende afzonderlijke remmen, waarmee twee wielen kunnen worden geremd.
Artikel 5.9.39
Van fietsen op meer dan twee wielen en fietsen met zijspanwagen moet de rem of één van de remmen in aangezette toestand kunnen worden vastgezet, tenzij een afzonderlijke vastzetinrichting aanwezig is.
§ 9. Carrosserie
Artikel 5.9.46
De trappers van fietsen moeten deugdelijk zijn bevestigd en zijn voorzien van een stroef oppervlak.
Artikel 5.9.48
Fietsen mogen geen scherpe delen hebben die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren.
§ 10. Verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen
Artikel 5.9.51
Fietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van:
een niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig;
witte of gele retroreflectoren aan de wielen;
vier ambergele of gele retroreflectoren aan de trappers.
Fietsen op meer dan twee wielen moeten zijn voorzien van:
een niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig;
een naar voren gerichte witte retroreflector indien de fiets breder is dan 0,75 m en is voorzien van één voorwiel;
witte of gele retroreflectoren aan de wielen;
vier ambergele of gele retroreflectoren aan de trappers.
Artikel 5.9.52
Zijspanwagens, verbonden aan een fiets, moeten zijn voorzien van:
een niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig;
een witte of gele retroreflector aan het wiel.
Artikel 5.9.54
De rode retroreflector moet zijn aangebracht:
bij fietsen met één achterwiel tussen de bagagedrager en het spatbord, dan wel bij afwezigheid van een bagagedrager op het spatbord op een hoogte van niet minder dan 0,35 m en niet meer dan 0,90 m boven het wegdek, dan wel onder het zadel;
bij fietsen met twee achterwielen aan de uiterste linkerzijde, op een hoogte van niet minder dan 0,35 m en niet meer dan 0,90 m boven het wegdek;
bij zijspanwagens aan de uiterste buitenzijde, op een hoogte van niet minder dan 0,35 m en niet meer dan 0,90 m.
De in artikel 5.9.51, tweede lid, onderdeel b , genoemde witte retroreflector moet zijn aangebracht aan de uiterste linkerzijde van het voertuig.
De witte of gele retroreflectoren aan de wielen moeten de omtrek van het wiel volgen en op of zo dicht mogelijk bij de velg zijn aangebracht, zodanig dat zij aan beide zijkanten van het voertuig zichtbaar zijn.
Artikel 5.9.55
De in de artikelen 5.9.51 en 5.9.52 bedoelde retroreflectoren mogen niet zijn afgeschermd.
De in de artikelen 5.9.51 en 5.9.52 bedoelde retroreflectoren mogen geen gebreken vertonen die de retroreflectie beïnvloeden.
De niet-driehoekige rode retroreflectoren en de witte of gele retroreflectoren aan de wielen moeten zijn voorzien van een door Onze Minister bekendgemaakt goedkeuringsmerk.
Artikel 5.9.57
Fietsen op twee wielen en fietsen op drie wielen met één voorwiel mogen zijn voorzien van een licht aan de voorzijde.
Fietsen op meer dan twee wielen met twee voorwielen mogen zijn voorzien van twee lichten aan de voorzijde.
Fietsen mogen zijn voorzien van een achterlicht dat is voorzien van een door Onze Minister bekendgemaakt goedkeuringsmerk.
Fietsen mogen zijn voorzien van:
een naar voren gerichte witte retroreflector indien deze niet reeds ingevolge artikel 5.9.51 verplicht is;
ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig.
Zijspanwagens, verbonden aan een fiets, mogen zijn voorzien van:
een naar voren gerichte witte retroreflector;
ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig.
Fietsen en zijspanwagens mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra niet-driehoekige rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.
Artikel 5.9.60
De witte retroreflector op de zijspanwagen moet zijn aangebracht aan de uiterste buitenzijde.
Artikel 5.9.64
Fietsen mogen niet zijn voorzien van verblindende verlichting.
Fietsen mogen niet zijn voorzien van knipperende verlichting.
Artikel 5.9.65
Fietsen mogen niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.9.51, 5.9.52 en 5.9.57 is voorgeschreven of toegestaan.
§ 12. Diversen
Artikel 5.9.71
Fietsen moeten zijn voorzien van een goed werkende bel.
Er zijn dan nogal wat fietsen die niet aan alle eisen van de wet voldoen..
Daarnaast is het wel zo dat indien je een ongeval overkomt, je verlichting niet op deugdelijk wijze is bevestigd, de verzekering moeilijk kan gaan doen omdat je in "overtreding" bent van het voertuigreglement.
Geplaatst: 30 okt 2007, 13:05
door Marnix
hm ik heb geen acherreflector op mijn moutainbike maar ja, je kan ook overdrijven... lampjes moeten voldoende zijn hoor.
Geplaatst: 30 okt 2007, 13:28
door vlinder
een neefje van mij heeft pas een boete gekregen omdat zijn bel het niet goed deed

Geplaatst: 30 okt 2007, 13:32
door Marnix
vlinder schreef:een neefje van mij heeft pas een boete gekregen omdat zijn bel het niet goed deed

Hm ik heb in mijn leven minstens 12 jaar zonder licht gefietst en nooit heeft iemand daar wat van gezegd heeft. Wat dat betreft is stenger optreden wel goed, anders maak je mensen ook lui

Geplaatst: 30 okt 2007, 13:58
door jvdg
Marnix schreef:vlinder schreef:een neefje van mij heeft pas een boete gekregen omdat zijn bel het niet goed deed

Hm ik heb in mijn leven minstens 12 jaar zonder licht gefietst en nooit heeft iemand daar wat van gezegd heeft. Wat dat betreft is stenger optreden wel goed, anders maak je mensen ook lui

:mrgreen:
Geplaatst: 30 okt 2007, 14:09
door refo
Enne, nog een tip: als je zonder deugdelijk licht rijdt, zorg er dan voor dat je een ID bewijs bij je hebt. Anders komt er nog eens 25 euro bij.
Geplaatst: 30 okt 2007, 14:34
door Marnix
Die heb ik altijd... en tja, die 20 euro, als je ziet wat ik in die 12 jaar aan reparaties en batterijen heb uitgespaard: Daar kan ik 5 boetes van betalen

Geplaatst: 30 okt 2007, 15:10
door BJD
refo schreef:Enne, nog een tip: als je zonder deugdelijk licht rijdt, zorg er dan voor dat je een ID bewijs bij je hebt. Anders komt er nog eens 25 euro bij.
Ik had je ouder ingeschat als 16.

: Voor iemand ouder als 16 en die geen ID kan tonen kost het toch echt 50 euro.
Geplaatst: 30 okt 2007, 16:05
door BJD
De fietserbond, toch wel erkende vereniging stelt op haar website
Tussen zonsondergang en zonsopgang is het verplicht om wit of geel licht voor en rood licht achter te voeren. Licht voeren is ook verplicht als de lucht overdag ineens betrekt en er een zware onweersbui losbarst.
De veelverkochte batterijlampjes met blauw licht zijn dus verboden. Overigens is een koplamp niet verplicht, zolang je maar wit of geel licht voor en rood licht achter voert. Je mag dus ook met een zaklamp of een olielamp rondfietsen; er staat immers niet in de wet met welke lichtbron er gereden moet worden. Het ontbreken van een koplamp kan geen reden zijn om een fiets af te keuren. Zolang er niet in het donker of in een zware onweersbui gefietst wordt, is er überhaupt niets aan de hand.
De voorlamp mag voorzien zijn van een reflector. De Fietsersbond pleit voor verplichte reflectie in de koplamp en de minister overweegt om voorreflectie verplicht te gaan stellen. Bij de aanschaf van een nieuwe koplamp is het misschien iets om alvast rekening mee te houden.
Opmerkelijk, dat van die zaklamp en olielamp.
Want de wet stelt dat
Fietsen
Artikel 5.18.39
1. Fietsen die bij nacht of bij dag indien het zicht ernstig wordt belemmerd, worden gebruikt, moeten zijn voorzien
van verlichting overeenkomstig het tweede tot en met het vierde lid.
Als de fietsersbond niet goed weet hoe het zit dan kan je niet verwachten dat de burgers het goed weten en om dan direct te handhaven :roll: voorlichting lijkt mij beter op z'n plaats.
Overigens weet ook de hoofdcommissaris niet hoe het zit want in het nieuws zegt hij dat er wel ruimte moet zijn voor waarschuwen en dat de betrokkene dan de volgende dag op het bureau zijn fiets met verlichting moet komen laten zien...
MAAR.....als de betrokkene het dan overdag laat zien, bij helder weer, voldoet hij aan geen enkele wet omdat het dan geen eis is volgens het voertuigreglement. Het moet alleen op je fiets zitten bij slecht weer en bij nacht.
't Staat wat slorig..
Geplaatst: 30 okt 2007, 16:07
door Mister
Ik ben al zo blij als (vooral jongeren) een lampje op hun fiets doen, zodat ik ze met mijn kippige ogen ook zie in het donker. Gaan we dat even lekker ontmoedigen... Liever een knipperlampje dan geen lampje!