De Achterkrant

Houthakker

De Achterkrant

Bericht door Houthakker »

Sinds maandag komt het Reformatorisch Dagblad met iets nieuws. De Achterkrant. Die is op een aantal dagen per week te vinden op de laatste pagina van het eerste katern.

Maandag jl. stelde in de Achterkrant een meisje van 14 jaar de volgende vragen:
Waarom is geloven zo moeilijk? Waarom houdt de duivel je tegen om te geloven? Hij is toch al verslagen?

L. Snoek uit Zeist antwoordde daarop als volgt:
Geloven is voor ons mensen niet moeilijk, maar onmogelijk. Je bent namelijk geestelijk dood, tenzij je door God bent wedergeboren.
Ligt het dan aan de duivel dat je niet kunt geloven? Onder andere: hij wil je namelijk niet kwijt.
Maar een veel belangrijker oorzaak ligt bij jezelf: je onkunde, je onwil, je plezier in de zonde.
Kun jij dan wel zalig worden?
Nee, van jouw kant niet. Wat echter van jouw kan niet kan, kan van Gods kant wel. “De dingen die onmogelijk zijn bij de mensen, zijn mogelijk bij God”. (Lukas 18:27). En daarom is er niets eenvoudiger dan geloven. Je krijgt het, uit genade.
De Heere Jezus zegt als het ware tegen jou en tegen ieder die God zoekt: Laat het nu eens aan Mij over! Geef al dat getob over geloof en bekering nu eens in Mijn handen!
Dat is geloven: in het gebed tot Hem gaan en alles in Zijn handen leggen. Alles, vooral ook je ongeloof en je vuile hart. Waarom juist tot Hem? Hij heeft de duivel verslagen, Hij heeft Zijn bloed gestort. Satan staat jou in de weg, Maar vergeleken met Koning Jezus is hij volkomen machteloos. Bij ieder die naar Gods genadetroon vlucht, kan de duivel niet anders dan knarsetandend erkennen dat Jezus machtiger is dan hij.

Weet je niet hoe het moet? Dan wordt het tijd dat je je Bijbel opendoet. Daarin staat alles over geloven in Christus. Ga met de woorden die over Hem getuigen naar Hemzelf toe.
En dan wachten? Inderdaad, verlangend wachten, totdat Hij persoonlijk tot jou spreekt, in het vertrouwen dat Hij dat zal doen op Zijn tijd en op Zijn manier.
Hij zegt: “Wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen”(Joh. 6:37).

Tot zover vraag en antwoord.

Wat vinden jullie van dit antwoord?
Is dit een goed, een bijbels antwoord?

Met vriendelijke groet,
H. Houthakker.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Houthakker
En dan wachten? Inderdaad, verlangend wachten, totdat Hij persoonlijk tot jou spreekt, in het vertrouwen dat Hij dat zal doen op Zijn tijd en op Zijn manier.
"Wie tot Mij komt"- die wacht niet af!
Die zoekt, die klopt, die rust niet!
~~Soli Deo Gloria~~
Houthakker

Mag ik uit de reacties concluderen dat het dus geen goed antwoord is?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Het is verder geen slecht stuk -al zou ik bijvoorbeeld graag hebben gezien dat Gods beloften een ruimere plaats hadden gekregen-, maar het uiteindelijke advies om maar af te wachten doet de positieve indruk weer teniet.

Jammer: een gemiste kans!
~~Soli Deo Gloria~~
Unionist

Bericht door Unionist »

"wachten tot Hij persoonlijk tot jou spreekt", zegt Snoek.

Dat heeft Hij allang gedaan: '
En als wij in den naam des Zoons gedoopt worden, zo verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in zijn bloed van al onze zonden, ons in de gemeenschap zijns doods en zijner wederopstanding inlijvende, alzo dat wij van al onze zonden bevrijd, en rechtvaardig voor God gerekend worden.
En daarna werd jouw naam genoemd. Dat jij gedoopt werd in Zijn naam.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
"wachten tot Hij persoonlijk tot jou spreekt", zegt Snoek.

Dat heeft Hij allang gedaan: '
En als wij in den naam des Zoons gedoopt worden, zo verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in zijn bloed van al onze zonden, ons in de gemeenschap zijns doods en zijner wederopstanding inlijvende, alzo dat wij van al onze zonden bevrijd, en rechtvaardig voor God gerekend worden.
En daarna werd jouw naam genoemd. Dat jij gedoopt werd in Zijn naam.
Dat is geloven: in het gebed tot Hem gaan en alles in Zijn handen leggen. Alles, vooral ook je ongeloof en je vuile hart. Waarom juist tot Hem? Hij heeft de duivel verslagen, Hij heeft Zijn bloed gestort. Satan staat jou in de weg, Maar vergeleken met Koning Jezus is hij volkomen machteloos. Bij ieder die naar Gods genadetroon vlucht, kan de duivel niet anders dan knarsetandend erkennen dat Jezus machtiger is dan hij.

Weet je niet hoe het moet? Dan wordt het tijd dat je je Bijbel opendoet. Daarin staat alles over geloven in Christus. Ga met de woorden die over Hem getuigen naar Hemzelf toe.
Unionist,

Hij heeft al gesproken, zeg je. Dat is zeker waar, maar dan kom ik er toch nog niet uit.
Als Hij dan daarna niet meer bevestigend spreekt, hoe kun je dan zeker zijn? Zijn Woord is zeker, maar zelf zijn we zo onzeker als 't maar zijn kan.
Je legt alles in het gebed in Zijn handen (zoals ds. Snoek ook zegt), maar kun je er van jezelf zeker van zijn dat je dan ook echt alles uit handen gegeven hebt?
Of je geeft het uit handen, maar na je Amen neem je het net zo hard weer terug.

“Wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.” Dat staat vast, maar hoe kun je er zeker van zijn dat je echt gekomen bent, als je geen bevestiging krijgt?
memento

Bericht door memento »

“Wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.” Dat staat vast, maar hoe kun je er zeker van zijn dat je echt gekomen bent, als je geen bevestiging krijgt?
Het geloof zélf is de bevestiging. De Heilige Geest, die in de gelovige 'zucht met onuitsprekelijke verzuchtigingen', is ook degene die in ons roept 'abba Vader'.

Hoe dat bevindelijk ervaren wordt, kan ik moeilijk onder woorden brengen. Maar een gelovige weet het zéker, ook al is het maar bij momenten.

------------------
Maargoed, een ongelovige wordt (als het goed is) opgeroepen om tot Jezus te komen. En een ieder die dat serieus probeerd zal, in het komen, zien dat hij een zondaar is die helemaal niet tot een heilig God naderen kan. God weet wel hoe Hij mensen alles uit handen kan slaan, zodat ze Jezus echt nodig hebben.

[Aangepast op 30/9/2005 door memento]
Unionist

Bericht door Unionist »

Je weet het omdat Hij het zegt. Veel mensen willen iets voelen. Maar als Hij nou A zegt, en je gevoel zegt B, wie heeft er dan gelijk?

Het geloof is een bewijs van de dingen die je niet ziet. Zalig hij die niet gezien heeft en nochtans geloofd.

Toen Petrus op de golven liep, hoe wist hij zo zeker dat hij er niet doorheen zou zakken? Dat voelde hij niet, hij ging gewoon omdat hij Jezus zag en naar Hem toe wou. Toen hij het zich ging afvragen of het wel kon, ging het mis.

Als je je aan het kruis van Golgotha vastklemt, en nergens anders je zaligheid op baseert dan op Jezus, dan geloof je. En dan ben je veilig. Niet omdat je gelooft, maar vanwege dat kruis, vanwege die Jezus, vanwege dat Woord.

Als je gered wordt uit de oceaan door een reddingsboei, wat redt je dan: die boei of het feit dat je die boei vasthoudt? Volgens mij die boei. En zo is het met het geloof in Jezus ook. Jezus is de Reddingsboei en jouw geloof de armen waarmee je je aan Hem vastklemt.

En als je je eenmaal aan Hem vastklemt, mag je weten dat je veilig bent. Laat jij los, dan mag je weten dat Hij je vast houdt. Voor eeuwig!
Houthakker

Mooi uitgelegd, Unionist!
Lecram

Bericht door Lecram »

Luisteren we naar Jezus, dan zegt Hij zelf:

Openb. 22:16 Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om ulieden deze dingen te getuigen in de Gemeenten. Ik ben de Wortel en het geslacht Davids, de blinkende Morgenster.
17 En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.

Niets wachten of bevestigd krijgen. Wil je? Heb je dorst? Kom!! Neem!! Drink!!

Wie willen er? Ga maar bij je zelf na. Als je wilt, zal je ook een weerstand hiertegen merken. Als je die weerstand merkt is dat juist een reden om aan de roep van de Geest en de bruid gehoor te geven.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Lecram schreef:Wie willen er? Ga maar bij je zelf na. Als je wilt, zal je ook een weerstand hiertegen merken.
Waar tegen, wat bedoel je hiermee?
Lecram

Bericht door Lecram »

Corydoras schreef:
Lecram schreef:Wie willen er? Ga maar bij je zelf na. Als je wilt, zal je ook een weerstand hiertegen merken.
Waar tegen, wat bedoel je hiermee?
Ik bedoel de strijd tussen de oude en nieuwe mens. Als je merkt dat je een verlangen hebt (dorst hebt, wil hebt, net hoe je het onder woorden brengt) zal je ook merken dat er 'tegenkrachten' actief zijn. Een inwendige weerstand tegen God.

Maar dat moet des te meer een reden zijn te vluchten tot Jezus en te betrouwen op het onfeilbare Woord van God. Dan hebben de beloften ook echt waarde.
ahuibers

Bericht door ahuibers »

Ik heb ook het idee dat het laatste gedeelte van zijn antwoord niet helemaal klopt. Er stond o.a. dit in: 'Ga met de woorden die over Hem getuigen naar Hemzelf toe. ' Dit komt op mij over of je de Heere moet herinneren aan Zijn belofte, die Hij in Zijn Woord gedaan heeft. Net of je het van Hem moet eisen dat Hij wat Hij beloofd heeft in Zijn Woord ook aan jouw moet doen. Terwijl wij helemaal geen rechten meer hebben en dus zeker niets te eisen hebben.
Unionist

Bericht door Unionist »

ahuibers schreef:Ik heb ook het idee dat het laatste gedeelte van zijn antwoord niet helemaal klopt. Er stond o.a. dit in: 'Ga met de woorden die over Hem getuigen naar Hemzelf toe. ' Dit komt op mij over of je de Heere moet herinneren aan Zijn belofte, die Hij in Zijn Woord gedaan heeft. Net of je het van Hem moet eisen dat Hij wat Hij beloofd heeft in Zijn Woord ook aan jouw moet doen. Terwijl wij helemaal geen rechten meer hebben en dus zeker niets te eisen hebben.
Opent uwe mond
eist van Mij vrijmoedig
op Mijn trouw verbond.
Al wat u ontbreekt
schenk Ik zo gij het smeekt
Mild en overvloedig.
Plaats reactie