Gaan Refoforummers naar de kroeg of niet?

Kroegbezoek refoforummers

Peiling eindigde op 29 okt 2007, 14:19

principieel op tegen
28
50%
geen principiele bezwaren
24
43%
geen mening
4
7%

Totaal aantal stemmen: 56

Gert10

Gaan Refoforummers naar de kroeg of niet?

Bericht door Gert10 »

Met Marnix sprak ik elders op dit forum over kroegbezoek. Ik stelde voor om net als NaarHouse een NaarKroeg-club op te richten. Dit vond Marnix niet zo'n goed idee omdat hij Houseparty bezoek principieel afwijst en kroegbezoek niet.

Ben benieuwd naar jullie mening en argumenten! :shock: :D
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik ben niet principieel tegen. natuurlijk verschilt het wel per cafe, wat ze er draaien, hoe de mensen er zijn. Ik hou wel van een biertje, wat gezelligheid en een goed gesprek. Ga vaak met mijn vriendin, met vrienden, mijn zusje etc. Heel soms es ergens een beetje dansen. Je zult me niet in danscafe's met snoeiharde muziek, sensueel dansende schaarsgeklede vrouwen etc. vinden. En idd, in kroegen heb je ook kans genoeg om met mensen over het geloof te praten, dat komt best regelmatig voor.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik vind de kroeg wel een beetje een breed begrip. Als ik op vrijdagmiddag met mijn collega's een biertje wil drinken, dan doe ik dat zonder enige bedenksel. Als ik vrienden zou hebben die het leuk zouden vinden om goede gesprekken te hebben op een plek die dat extra gezellig zou maken en dat is dan een kroeg, tja, misschien ging ik wel mee.
Maar mijn beeld van vloekend je vol zuipen... En ja, dat heb ik wel eens meegemaakt. Bijv. een studiereis naar Letland. Het ontgroeningskamp van de opleiding. Het ging er niet fraai aan toe. Ik heb echt een afschuw gekregen van uitgaan in die context.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Als je nu gelijk even de volgende polls opent :

- dragen de refoforum dames een broek of niet
- geven de refoforummers geld uit op zondag of niet?
- draaien de refoforummers popmuziek of niet ?
- gaan de refoforummers naar de bioscoop of niet ?

Dan hebben we dit allemaal weer gehad.

Volgens mij is hier n.l helemaal geen discussie over , want al deze dingen zijn voor ons allemaal duidelijk.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Wilhelm schreef:Volgens mij is hier n.l helemaal geen discussie over , want al deze dingen zijn voor ons allemaal duidelijk.
Ik hoop dat je tegen je kinderen (als je die hebt, of wellicht in de toekomst) toch wat meer argumenten hebt, want met dergelijke dooddoeners hoef je bij de jeugd echt niet aan te komen.

Daarnaast, om op je lijstje terug te komen, hoop ik dat je het niet meent dat je geen geld uitgeeft op zondag.
memento

Bericht door memento »

Kaw schreef:Ik vind de kroeg wel een beetje een breed begrip. Als ik op vrijdagmiddag met mijn collega's een biertje wil drinken, dan doe ik dat zonder enige bedenksel. Als ik vrienden zou hebben die het leuk zouden vinden om goede gesprekken te hebben op een plek die dat extra gezellig zou maken en dat is dan een kroeg, tja, misschien ging ik wel mee.
Maar mijn beeld van vloekend je vol zuipen... En ja, dat heb ik wel eens meegemaakt. Bijv. een studiereis naar Letland. Het ontgroeningskamp van de opleiding. Het ging er niet fraai aan toe. Ik heb echt een afschuw gekregen van uitgaan in die context.
Hier kan ik het mee eens zijn. Alhoewel ikzelf niet echt de behoefte heb om er heen te gaan.

Er is nogal verschil tussen de ene gelegenheid en de andere. Je hebt tenten met geen of zachte muziek, met beschaafde mensen die gematigd drinken. Hier kan ik weinig op tegen hebben. Sterker nog, veel oudere refo's (zoals bv een ouderling uit de GG die ik eens over kroegen sprak) komen er, als ze bv na een dagje uitwaaien op Scheveningen ergens een kopje koffie gaan drinken.

Daarentegen heb ik wel een hekel aan gelegenheden waar veel gezopen wordt, harde muziek gedraait, en stoere verhalen (vaak ondersteund met veel krachttermen), etc centraal staan. Of dit nu een kroeg is, of een keet, of een refo-cafe, of een (refo)-verjaardag, dat maakt me niet uit. Hier ben ik wel op tegen. Matigheid past een christen, zeker met drank.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

J.C. Philpot schreef:
Wilhelm schreef:Volgens mij is hier n.l helemaal geen discussie over , want al deze dingen zijn voor ons allemaal duidelijk.
Ik hoop dat je tegen je kinderen (als je die hebt, of wellicht in de toekomst) toch wat meer argumenten hebt, want met dergelijke dooddoeners hoef je bij de jeugd echt niet aan te komen.

Daarnaast, om op je lijstje terug te komen, hoop ik dat je het niet meent dat je geen geld uitgeeft op zondag.

Ik hoop idd richting mijn kinderen de onder ons gebruikelijke reformatorische levensstijl te beargumenteren.

Maar wel een correctie, ik heb helemaal geen dooddoeners opgeschreven.
Ik heb namelijk alleen stellingen neergezet, waar we gezien ons aller achtergrond, zeer waarschijnlijk eensgezind over denken.
Daarom zijn argumenten in deze context totaal overbodig.

En wat je tweede opmerking betreft , ik moet erkennen dat de stelling duidelijker geformuleerd had moeten worden.
Hoewel je je kan afvragen of geld "offeren" hetzelfde is dan geld "uitgeven"

Maar uiteindelijk ging het mij om het feit, dat dit polls zijn waar eigelijk onder reformatorische christenen geen verschil van mening zou kunnen bestaan.

Als je op die plaat kijkt van de brede en de smalle weg is daar duidelijk een kroeg op getekend, en dan hoef ik niet te vertellen waar...
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

memento schreef: Er is nogal verschil tussen de ene gelegenheid en de andere. Je hebt tenten met geen of zachte muziek, met beschaafde mensen die gematigd drinken. Hier kan ik weinig op tegen hebben. .

Maar dan is het van belang dat we de definitie helder hebben van wat een kroeg is.
Een gelegenheid zoals jij die beschrijft, vind ik persoonlijk geen kroeg.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik snap Wilhelm wel een beetje. Ik heb ook niet zo'n behoefte aan allemaal topics die op een persoonlijke enquete lijken.
Gert10

Bericht door Gert10 »

Jongere schreef:Ik snap Wilhelm wel een beetje. Ik heb ook niet zo'n behoefte aan allemaal topics die op een persoonlijke enquete lijken.
Prima, dan doe je gewoon niet mee toch? :D
Jongere

Bericht door Jongere »

Gert10 schreef:
Jongere schreef:Ik snap Wilhelm wel een beetje. Ik heb ook niet zo'n behoefte aan allemaal topics die op een persoonlijke enquete lijken.
:|

Dit lijkt een heel populair idee te zijn de laatste tijd. Als je je ergens aan stoort, zeur er dan niet over maar houd je er gewoon buiten. Dat gaat best op als we het erover hebben hoe vaak jij de planten water geeft per week, maar niet als het gaat om publieke topics op een forum waar we allemaal lid van zijn.

Maar goed, in die zin heb je gelijk dat ik niets te ge-/verbieden heb. Ik probeer alleen maar iets duidelijk te maken. 'k heb zelfs de poll ingevuld. :wink:
Gert10

Bericht door Gert10 »

Jongere schreef:
Gert10 schreef:
:|

Dit lijkt een heel populair idee te zijn de laatste tijd. Als je je ergens aan stoort, zeur er dan niet over maar houd je er gewoon buiten. Dat gaat best op als we het erover hebben hoe vaak jij de planten water geeft per week, maar niet als het gaat om publieke topics op een forum waar we allemaal lid van zijn.

Maar goed, in die zin heb je gelijk dat ik niets te ge-/verbieden heb. Ik probeer alleen maar iets duidelijk te maken. 'k heb zelfs de poll ingevuld. :wink:
Jij maakt het duidelijk. Ik had het al duidelijk.
:D
Jongere

Bericht door Jongere »

mja

laat maar
Gert10

Bericht door Gert10 »

Jongere schreef:mja

laat maar
xxxx
Ander

Bericht door Ander »

Gert10 schreef:
Jongere schreef:mja

laat maar
xxxx
Laten we er eentje op drinken. Thuis smaken ze ook best!
Plaats reactie