OGG Sint Philipsland

joost85

OGG Sint Philipsland

Bericht door joost85 »

Kerkscheuring Oud Ger. Gemeente treft Sint-Philipsland
Geplaatst: 4 oktober 2007

Ongeveer helft leden steunt dominee Van der Meer

Opnieuw een kerkscheuring. Deze keer niet op landelijk, maar alleen op lokaal niveau. De Oud Gereformeerde Gemeente in Sint-Philipsland, waar al vijf jaar sprake is van interne spanningen, splitst in tweeën. Ongeveer de helft van de kerkgangers gaat met de eerder geschorste ds. A.P. van der Meer verder in een apart kerkverband: de Oud Gereformeerde Gemeente buiten verband in oprichting.

Zondag a.s. zijn de eerste diensten (om 10.00 en 18.00 uur) in het bedrijfspand van Van Dijke Zeeland aan de Kwekerijweg in Sint-Philipsland. ,,Het is een tijdelijke oplossing’’, benadrukt directeur D. van Dijke van het constructiebedrijf. ,,Ik wil de helpende hand bieden.’’ De initiatiefnemers hebben zowel bij dorpshuis de Wimpel als bij het kerkgebouw van de Hervormde Gemeente aan de Kerkring nul op rekest gekregen. Hoewel het dorpshuis door de gemeente gefinancierd wordt, is de exploitatie in handen van de zelfstandige stichting Dorpsbelangen.

,,Die zag praktische bezwaren als er op zaterdagavond wat te doen is in het dorpshuis, waardoor de zaal op zondagmorgen niet gereed zou zijn voor een kerkdienst.’’ In het Holland Huis te Scherpenisse gebeurde dat destijds overigens wel voor de Vrije Hervormde Gemeente van ds. J. van der Sleen.

Afbeelding
Ds. A.P. van der Meer kerkt met zijn Oud Gereformeerde Gemeente buiten verband in oprichting tijdelijk in het bedrijfspand van Van Dijke Zeeland.

http://www.eendrachtbode.nl
Rens

Bericht door Rens »

Triest dat er weer een scheuring is.

Daarmee wordt voor de "buitenwacht" nogmaals benadrukt wat een "bende" het is in Gereformeerd Nederland...........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
J.C. Philpot

Re: OGG Sint Philipsland

Bericht door J.C. Philpot »

Het Artikel schreef:Ongeveer de helft van de kerkgangers gaat met de eerder geschorste ds. A.P. van der Meer verder
Het Artikel schreef:Zondag a.s. zijn de eerste diensten
Hoe weet men dat het de helft is als de eerste dienst pas zondag is? Het valt nog maar te zien of daadwerkelijk de helft op komt dagen.
freek

Bericht door freek »

Dit is echt bizar. Ik ben bang dat dit best een landelijke scheuring kan worden.
sunlover

Bericht door sunlover »

Ik denk dat dat wel meevalt. In de oud gereformeerde gemeente die ik zondags bezoek bidden ze nog iedere zondag voor hem.
freek

Bericht door freek »

sunlover schreef:Ik denk dat dat wel meevalt. In de oud gereformeerde gemeente die ik zondags bezoek bidden ze nog iedere zondag voor hem.
Misschien wel. Ik bedoel ermeer te zeggen: hij heeft in diverse plaatsen wel een hele groep 'aanhangers', en als het verkeerd loopt gaan ze hem allemaal achterna.
Kislev

Bericht door Kislev »

Ik vind het eigenlijk niet zo bijzonder. Wel erg natuurlijk, maar dit is te verwachten. Ds. v/d Meer gaat echt niet de rest van z'n leven asperges steken. Dus hij blijft predikant, er zijn dan altijd mensen die met een afgezette dominee meegaan.
Het artikel spreekt over de helft. Dat lijkt me nogal voorbarig.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

freek schreef:
sunlover schreef:Ik denk dat dat wel meevalt. In de oud gereformeerde gemeente die ik zondags bezoek bidden ze nog iedere zondag voor hem.
Misschien wel. Ik bedoel ermeer te zeggen: hij heeft in diverse plaatsen wel een hele groep 'aanhangers', en als het verkeerd loopt gaan ze hem allemaal achterna.
Die aanhang zal vooral in Krimpen te vinden zijn. Daar hebben ze al eens getracht een aparte dienst te beleggen.
freek

Bericht door freek »

Oude Paden schreef:
freek schreef:
Die aanhang zal vooral in Krimpen te vinden zijn. Daar hebben ze al eens getracht een aparte dienst te beleggen.
Ja die richting dacht ik ook o.a. op.
astroguy

Bericht door astroguy »

Schisma Oud Gereformeerde kerk
Vrijdag 5 oktober 2007 - SINT PHILIPSLAND - Opnieuw is er een scheuring binnen de Gereformeerde kerk. Dit keer niet landelijk, maar lokaal. Dominee A.P. van der Meer splitst zich van de Oud Gereformeerde Gemeente in Sint Philipsland. Hij gaat verder in een apart kerkverband: de Oud Gereformeerde Gemeente buiten verband in oprichting.

Al jaren rommelt het bij de oud-gereformeerden. Wortel van het conflict is een persoonlijke kwestie tussen Van der Meer en ouderling H. van Westen, een invloedrijk figuur binnen de kerk. Mei dit jaar barstte de bom. De ouderling werd benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. De dominee ging tijdens de preek kritisch in op het lintje, waarop een deel van de kerkgangers uit protest de dienst verliet.

De kernraad schorste daarop Van der Meer. Voor drie maanden werd hij op non-actief gesteld. Onlangs meldde hij dat hij zijn ambt definitief neerlegt. "We hebben nog geprobeerd om met hem te praten", meldt algemeen scriba A. Klein. "Een gesprek was onmogelijk. Ik begrijp het niet. Hij gaat kennelijk gestresst om met dit soort situaties. Iedereen krijgt de schuld, behalve hijzelf. We hebben zelfs voorgesteld om hem een tijdje vrijaf te geven om tot rust te komen. Het is triest dat een dergelijk conflict deze uitwerking heeft."

Klein betreurt de hele gang van zaken. "Ik vraag me af of dit niet anders had gekund, maar aan de andere kant, we hebben kerkelijke regels. Het is jammer. De kerk heeft al met veel splitsingen te maken gehad." Hoeveel kerkgangers met de dominee meegaan, is nog niet bekend. "Dat zal de tijd uitwijzen", meldt Klein.

Van der Meer begint zondag met zijn eerste diensten om 10.00 en 18.00 uur in het bedrijfspand van Van Dijke Zeeland aan de Kwekerijweg in Sint Philipsland.

De dominee was zelf gisteren niet bereikbaar voor commentaar.

Uit BN/De Stem 5 oktoer 2007
Atze
Gian

Bericht door Gian »

Ik denk dat er bij de volgende ruzie een
Hersteld Oud Gereformeerde Gemeente buiten verband in Nederland komt.

:(
Laatst gewijzigd door Gian op 05 okt 2007, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gert10

Bericht door Gert10 »

Triest! :( Walgelijke reclame voor kerkelijk Nederland.
Strijd tegen het koninkrijk van de zonde en de satan in de wereld en in uw eigen hart. Th. Boston
freek

Bericht door freek »

Gian schreef:Ik denk dat er bij de volgende ruzie een
Hersteld Oud Gereformeerde Gemeente buiten verband in Nederland komt.

:(
Ik vind deze naam ook al origineel hoor:

Oud Gereformeerde Gemeenten buiten verband in oprichting.
Rens

Bericht door Rens »

Gert10 schreef:Triest! :( Walgelijke reclame voor kerkelijk Nederland.
ANTI-reclame zul je bedoelen..............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
sunlover

Bericht door sunlover »

Ik vind het een btje onnozel om nieuwe namen te verzinnen voor een kerkverband dat misschien door een volgende scheuring ontstaat. Volgens mij valt er nog weinig te scheuren binnen de Oud Gereformeerde Gemeente. En wat de groep rond Ds van der Meer betreft denk ik dat die groep hooguit bestaat zolang ds van der Meer in leven is. Volgens mij heeft het ook geen zin om nog verder te discussieren over hoe erg de situatie is, dat is volgens al in de treure gedaan.
De enige houding die ons past zijn de gevouwen handen in de eerste plaats voor ds van der Meer zelf met zijn volgelingen. Maar ook voor de rest van de gemeente in Sint-Philipsland alsmede de rest van de Oud gereformeerde Gemeenten die definitief een geliefd predikant kwijt zijn. En ook onszelf kunnen we de vraag stellen of wij de juiste houding aannemen in dezen. Het is veel makkelijker zeker op een forum om over de fouten van anderen te praten dan te bidden voor mensen die het in onze ogen fout doen.
Gesloten