Ook wortels GGN liggen in vereniging van 1907
Ook wortels GGN liggen in vereniging van 1907
Ook wortels GGN liggen in vereniging van 1907
Wachter Sions in teken van 1907-2007
OPHEUSDEN - De vereniging van 1907 was een teken van Gods trouwe zorg over Zijn Kerk. Dat schrijft drs. A. Ros in De Wachter Sions, het kerkelijk weekblad van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. De Wachter Sions besteedt deze week extra aandacht aan het 100-jarig bestaan van de vereniging.
De vereniging van 1907 was het begin van de Gereformeerde Gemeenten. In 1953 scheurde het kerkverband en gingen de Gereformeerde Gemeenten in Nederland zelfstandig verder.
In De Wachter Sions (kerkblad van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland) schrijft Ros dat de wortels van het kerkverband ook in de vereniging liggen, „ook al zijn thans niet alle gemeenten met dezelfde wortels in één kerkverband meer verenigd.”
Ds. F. Mallan, die als predikant van 28 jaar de scheuring van nabij heeft meegemaakt, schrijft in zijn rubriek ”Antwoord per brief” dat er „tot op heden geen mogelijkheid is om nog weer tot een hereniging te komen. We moeten constateren dat er op vele plaatsen een afwijking is gekomen van de rechte weg in leer en leven. Het blijkt uit het schrijven van bepaalde personen dat ons nu onder de ogen komt, dat men zich voor een afwijking van de zuivere leer kan beroepen op predikanten in hetzelfde kerkverband met wie men het goed eens kan zijn. Als zulk een afwijking bij die predikanten nog is gedoogd, is men dus in het gebruik van de kerkelijke censuur wel in gebreke gebleven.”
In de rubriek ”Terzijde” schrijft L. M. P. Scholten over veranderingen in honderd jaar kerkelijk leven. Er komt met name veel af op de jongere generatie, schrijft hij. Jongeren hebben veel vragen, maar ze hebben vaak het gevoel er nergens mee terecht te kunnen. „Het is hun niet om een leerstellig antwoord te doen -dat kunnen ze in een boek ook wel vinden- maar om een antwoord uit de ware zielspraktijk. Waar zijn de mensen die ze daar in alle liefde over kunnen vertellen?”
Zuiverheid in de leer is belangrijk, zegt Scholten. „Maar rechtzinnigheid zonder zielsbeleving bezwijkt na twee, drie geslachten. Waar de vreze Gods wijkt, zal al het andere blijken onnut te zijn.”
Het laatste artikel is geschreven door ds. Mallan, hoofdredacteur van De Wachter Sions. Hij schrijft over „een strijd met een nabijkomende godsdienst, die wel rechtzinnige woorden weet te gebruiken, maar toch niet naar het hart van Jeruzalem weet te spreken.”
Velen, zegt ds. Mallan, weten wel leed te dragen over kerkelijke gescheidenheid. „Steeds weer horen we hetzelfde vrome gemoedelijke praatje: wie zou niet wenen? Men weet de mensen te wijzen op Jezus’ woorden in Joh. 17, waar we Zijn voorbede vinden om de eenheid van de Kerk. Maar welke eenheid bedoelt Hij daar? Men schijnt dat niet meer te weten. Jezus’ hogepriesterlijke gebed is een gebed voor de aan Hem gegevenen van de Vader. Die zijn in Hem één, maar worden er ook toe geroepen om die eenheid in broederlijke liefde te openbaren.”
bron: refdag.nl
Jammer dat er een wat negatieve toon uit spreekt....
Wachter Sions in teken van 1907-2007
OPHEUSDEN - De vereniging van 1907 was een teken van Gods trouwe zorg over Zijn Kerk. Dat schrijft drs. A. Ros in De Wachter Sions, het kerkelijk weekblad van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. De Wachter Sions besteedt deze week extra aandacht aan het 100-jarig bestaan van de vereniging.
De vereniging van 1907 was het begin van de Gereformeerde Gemeenten. In 1953 scheurde het kerkverband en gingen de Gereformeerde Gemeenten in Nederland zelfstandig verder.
In De Wachter Sions (kerkblad van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland) schrijft Ros dat de wortels van het kerkverband ook in de vereniging liggen, „ook al zijn thans niet alle gemeenten met dezelfde wortels in één kerkverband meer verenigd.”
Ds. F. Mallan, die als predikant van 28 jaar de scheuring van nabij heeft meegemaakt, schrijft in zijn rubriek ”Antwoord per brief” dat er „tot op heden geen mogelijkheid is om nog weer tot een hereniging te komen. We moeten constateren dat er op vele plaatsen een afwijking is gekomen van de rechte weg in leer en leven. Het blijkt uit het schrijven van bepaalde personen dat ons nu onder de ogen komt, dat men zich voor een afwijking van de zuivere leer kan beroepen op predikanten in hetzelfde kerkverband met wie men het goed eens kan zijn. Als zulk een afwijking bij die predikanten nog is gedoogd, is men dus in het gebruik van de kerkelijke censuur wel in gebreke gebleven.”
In de rubriek ”Terzijde” schrijft L. M. P. Scholten over veranderingen in honderd jaar kerkelijk leven. Er komt met name veel af op de jongere generatie, schrijft hij. Jongeren hebben veel vragen, maar ze hebben vaak het gevoel er nergens mee terecht te kunnen. „Het is hun niet om een leerstellig antwoord te doen -dat kunnen ze in een boek ook wel vinden- maar om een antwoord uit de ware zielspraktijk. Waar zijn de mensen die ze daar in alle liefde over kunnen vertellen?”
Zuiverheid in de leer is belangrijk, zegt Scholten. „Maar rechtzinnigheid zonder zielsbeleving bezwijkt na twee, drie geslachten. Waar de vreze Gods wijkt, zal al het andere blijken onnut te zijn.”
Het laatste artikel is geschreven door ds. Mallan, hoofdredacteur van De Wachter Sions. Hij schrijft over „een strijd met een nabijkomende godsdienst, die wel rechtzinnige woorden weet te gebruiken, maar toch niet naar het hart van Jeruzalem weet te spreken.”
Velen, zegt ds. Mallan, weten wel leed te dragen over kerkelijke gescheidenheid. „Steeds weer horen we hetzelfde vrome gemoedelijke praatje: wie zou niet wenen? Men weet de mensen te wijzen op Jezus’ woorden in Joh. 17, waar we Zijn voorbede vinden om de eenheid van de Kerk. Maar welke eenheid bedoelt Hij daar? Men schijnt dat niet meer te weten. Jezus’ hogepriesterlijke gebed is een gebed voor de aan Hem gegevenen van de Vader. Die zijn in Hem één, maar worden er ook toe geroepen om die eenheid in broederlijke liefde te openbaren.”
bron: refdag.nl
Jammer dat er een wat negatieve toon uit spreekt....
Boeken schrijven veroorzaakt verdeeldheid. Zo is het maar net!ds. F. Mallan schreef: "Het blijkt uit het schrijven van bepaalde personen dat ons nu onder de ogen komt, dat men zich voor een afwijking van de zuivere leer kan beroepen op predikanten in hetzelfde kerkverband met wie men het goed eens kan zijn. Als zulk een afwijking bij die predikanten nog is gedoogd, is men dus in het gebruik van de kerkelijke censuur wel in gebreke gebleven.”
Ook waar! Wat zien we nu gebeuren? Herdenkingsboeken verschijnen (niet te goedkoop), symposium, beeldje van ds. Kersten op de Synode. Vele malen de opmerking dat ons bescheidenheid past. Is het niet vaak vorm zonder wezen. Ik steek mijn hand in eigen boezem hoor. 'Opdat zij allen een zijn' moet geen stopwoord worden. Sinds de zondeval zijn we allemaal een stelletje vechtersbazen. We moeten ons maar niet boven een ander verheffen. Dan past ootmoed.ds. F. Mallan schreef: „Steeds weer horen we hetzelfde vrome gemoedelijke praatje: wie zou niet wenen? Men weet de mensen te wijzen op Jezus’ woorden in Joh. 17, waar we Zijn voorbede vinden om de eenheid van de Kerk. Maar welke eenheid bedoelt Hij daar? Men schijnt dat niet meer te weten. Jezus’ hogepriesterlijke gebed is een gebed voor de aan Hem gegevenen van de Vader. Die zijn in Hem één, maar worden er ook toe geroepen om die eenheid in broederlijke liefde te openbaren.”
Ik kan er niet zo om wenen. Ds. Moerkerken was openbaar altijd wel erg positief over de GGiN. Ik vreesde dat ten koste van een hoop weer meer samengedaan zou gaan worden.JALP schreef:Tuurlijk klopt het e.e.a. wel, maar ik vind het jammer dat het op deze manier geventileerd wordt.
De uitspraken van ds. Mallan leiden daar echter niet toe lijkt me.
Tja, zo gaat het in het gewone leven ook: avances worden niet altijd beantwoord...Kislev schreef:Ik kan er niet zo om wenen. Ds. Moerkerken was openbaar altijd wel erg positief over de GGiN. Ik vreesde dat ten koste van een hoop weer meer samengedaan zou gaan worden.
De uitspraken van ds. Mallan leiden daar echter niet toe lijkt me.
Nee JALP, ik denk dat de vinger bij de zere plek gelegd wordt. We kunnen wel lief doen, we kunnen wel een ootmoedige gestalte aannemen maar het is veel belangrijker dat we eerlijk zijn. Ds. Mallan doet dat hier en dat is goed.
Vooral dat citaat over dat schrijven: er zijn de laatste tijd wat boeken geschreven die onderlinge verdeeldheid in de hand werken. Leg het maar eens uit: ds. X. uit het kerkverband zegt dat, dus hij ondersteund mijn visie op de leer, terwijl dat niet de leer van het kerkverband is. Dat wordt lastig. En dat gebeurt wel.
Vooral dat citaat over dat schrijven: er zijn de laatste tijd wat boeken geschreven die onderlinge verdeeldheid in de hand werken. Leg het maar eens uit: ds. X. uit het kerkverband zegt dat, dus hij ondersteund mijn visie op de leer, terwijl dat niet de leer van het kerkverband is. Dat wordt lastig. En dat gebeurt wel.
Dus niet alleen de boekenschrijvers worden onder vuur genomen. Ook predikanten waar men zich op kan beroepen:Ander schreef:Nee JALP, ik denk dat de vinger bij de zere plek gelegd wordt. We kunnen wel lief doen, we kunnen wel een ootmoedige gestalte aannemen maar het is veel belangrijker dat we eerlijk zijn. Ds. Mallan doet dat hier en dat is goed.
Vooral dat citaat over dat schrijven: er zijn de laatste tijd wat boeken geschreven die onderlinge verdeeldheid in de hand werken. Leg het maar eens uit: ds. X. uit het kerkverband zegt dat, dus hij ondersteund mijn visie op de leer, terwijl dat niet de leer van het kerkverband is. Dat wordt lastig. En dat gebeurt wel.
Als zulk een afwijking bij die predikanten nog is gedoogd, is men dus in het gebruik van de kerkelijke censuur wel in gebreke gebleven
Laatst gewijzigd door wim op 03 okt 2007, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Het hele probleem van de Ger gemeenten is dat men alles beter weet dan een ander. Een praktisch 'des Heeren tempel is deze'.
Dat kan wel eens (terechte en onterechte) kritiek opleveren. Maar die in- en opstelling zorgt er ook weer voor dat deze wordt genegeerd of juist wordt aangemerkt als kenmerk voor het ware.
Dat kan wel eens (terechte en onterechte) kritiek opleveren. Maar die in- en opstelling zorgt er ook weer voor dat deze wordt genegeerd of juist wordt aangemerkt als kenmerk voor het ware.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Re: Ook wortels GGN liggen in vereniging van 1907
Paar dingen:JALP schreef: We moeten constateren dat er op vele plaatsen een afwijking is gekomen van de rechte weg in leer en leven. Het blijkt uit het schrijven van bepaalde personen dat ons nu onder de ogen komt, dat men zich voor een afwijking van de zuivere leer kan beroepen op predikanten in hetzelfde kerkverband met wie men het goed eens kan zijn. Als zulk een afwijking bij die predikanten nog is gedoogd, is men dus in het gebruik van de kerkelijke censuur wel in gebreke gebleven.”
1. Erg algemeen. Waar is die afwijking gekomen? Ieder moet dat voor zich invullen? Ik lees dat binnen de GG. Dat vindt men daar ook, dus zijn ze het eens.
2. Bepaalde personen kunnen blijkbaar beter geen boeken schrijven. Vindt de GG ook, zit men op 1 lijn.
3. Er is een afwijking van de zuivere leer die terug te voeren is op een aantal predikanten. Mogelijk wordt er zo ook wel in de GG gedacht.
4. Het venijn zit in de staart: de tucht deugt niet helemaal... Terwijl die toch aardig functioneert binnen de GG.
Zo maar wat losse gedachten. Of dit de samensprekingen tussen de beide kerkgenootschappen bevorderen zal? Het lijkt me van niet. En dat is dan weer erg jammer. Bovenstaand lijkt een reden te zijn om niet te hoeven samenwerken met elkaar. Maar dat is mijn persoonlijke gedachte die ik niet hard kan maken.
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 23 jun 2007, 17:33
- Locatie: Drogeham
- Contacteer:
Ik denk dat dit soort uitspraken dialoog inderdaad niet bevorderen. Eerlijkheidshalve denk ik dat het voor iemand als ds. Mallan, man van het eerste uur, niet meevalt e.e.a. te relativeren en de tegenpartij objectief tegemoet te treden. Waarschijnlijk valt hem dat ook niet kwalijk te nemen. Jammer, met het oog op toenadering, is het wel. Moet een volgende generatie eerst het roer in handen nemen?
Kerkverbanden worden vaak gerechtvaardigd met leerstukken, maar de wortel der verbittering zit in de kopstukken, zei ds. Joh. van der Poel.
Gewoon om eens over na te denken. Niet specifiek speciaal hiervoor bedoeld.
Gewoon om eens over na te denken. Niet specifiek speciaal hiervoor bedoeld.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Wat ik een beetje mis in het verhaal is de rechtvaardigheid die er kan zijn van een scheuring.
Ik laat hier even in het midden of 1953 een rechtvaardige scheuring was of niet, maar het is toch niet meer dan logisch dat een predikant als Ds. Mallan wederom in een herdenkings Wachter voor het licht haald wat de reden is van het alsnog gescheiden optrekken van de gemeenten. Je kunt van die beste man toch niet verwachten dat hij een soort goedmaak stukje gaat schrijven om een vereniging te bevorderen.
Hij vind immers dat er op dit moment genoeg redenen zijn om gescheiden op te trekken.
Kijk, dat er zijn die dat niet terecht vinden is duidelijk, maar hij vind dat wel.
Plak Ds. Mallan dan niet gelijk weer een stempel op van: " Hij houd alles tegen".
Ik vind die nuance vaak ontbreken
Ik laat hier even in het midden of 1953 een rechtvaardige scheuring was of niet, maar het is toch niet meer dan logisch dat een predikant als Ds. Mallan wederom in een herdenkings Wachter voor het licht haald wat de reden is van het alsnog gescheiden optrekken van de gemeenten. Je kunt van die beste man toch niet verwachten dat hij een soort goedmaak stukje gaat schrijven om een vereniging te bevorderen.
Hij vind immers dat er op dit moment genoeg redenen zijn om gescheiden op te trekken.
Kijk, dat er zijn die dat niet terecht vinden is duidelijk, maar hij vind dat wel.
Plak Ds. Mallan dan niet gelijk weer een stempel op van: " Hij houd alles tegen".
Ik vind die nuance vaak ontbreken