Auteur Bram Bart verlaat Geref. Gem.
van onze redactie kerk
KRABBENDIJKE - Auteur mr. Bram Bart, schrijver van het boek Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?, heeft zijn lidmaatschap van het kerkverband opgezegd. Bart (35) stond onder censuur sinds het verschijnen van het boek in juni. De kerkenraad van de Gereformeerde Gemeente in Krabbendijke zag zijn schrijven als een bezwaarschrift tegen de leer in het kerkverband. In Waar staan de Gereformeerde Gemeenten? constateert Bart dat het preken van 'standen in het genadeleven' gemeengoed is geworden in het kerkverband. Het gaat dan over de stappen waarmee iemand tot geloof moet komen. Daarover maakt hij zich zorgen, omdat die leer ,,een blokkade is voor mensen om tot geloof te komen''.
Bart maakte bij de classis Goes bezwaar tegen de censuur, maar de kerkelijke vergadering wees zijn bezwaren af. Vrijwel tegelijkertijd verklaarde de generale synode van de Gereformeerde Gemeenten een bezwaarschrift van onder meer Bart niet ontvankelijk. Dit bezwaar was gericht tegen een recensie in kerkblad De Saambinder van het boek van dr. Klaas van der Zwaag.
,,Voor ons standpunt, dat het geestelijk leven begint met een toevlucht nemen tot Christus, is binnen de Gereformeerde Gemeenten geen ruimte meer'', concludeert Bart. ,,Iedere weg om nog in beroep te gaan was afgesloten. Alles terugnemen was geen optie waardoor ik eigenlijk niets anders kon dan mijn lidmaatschap opzeggen. Dat is mij erg zwaar gevallen. Ik blijf verbonden met de bezwaarden, die gebukt gaan onder het heilsordelijk systeem in dit kerkverband.''
Bart oriënteert zich op een lidmaatschap bij een andere kerk.
Ds. A. Verschuure van de Gereformeerde Gemeente in Krabbendijke wil niet op de kwestie reageren.
Bron: ND
van onze redactie kerk
KRABBENDIJKE - Auteur mr. Bram Bart, schrijver van het boek Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?, heeft zijn lidmaatschap van het kerkverband opgezegd. Bart (35) stond onder censuur sinds het verschijnen van het boek in juni. De kerkenraad van de Gereformeerde Gemeente in Krabbendijke zag zijn schrijven als een bezwaarschrift tegen de leer in het kerkverband. In Waar staan de Gereformeerde Gemeenten? constateert Bart dat het preken van 'standen in het genadeleven' gemeengoed is geworden in het kerkverband. Het gaat dan over de stappen waarmee iemand tot geloof moet komen. Daarover maakt hij zich zorgen, omdat die leer ,,een blokkade is voor mensen om tot geloof te komen''.
Bart maakte bij de classis Goes bezwaar tegen de censuur, maar de kerkelijke vergadering wees zijn bezwaren af. Vrijwel tegelijkertijd verklaarde de generale synode van de Gereformeerde Gemeenten een bezwaarschrift van onder meer Bart niet ontvankelijk. Dit bezwaar was gericht tegen een recensie in kerkblad De Saambinder van het boek van dr. Klaas van der Zwaag.
,,Voor ons standpunt, dat het geestelijk leven begint met een toevlucht nemen tot Christus, is binnen de Gereformeerde Gemeenten geen ruimte meer'', concludeert Bart. ,,Iedere weg om nog in beroep te gaan was afgesloten. Alles terugnemen was geen optie waardoor ik eigenlijk niets anders kon dan mijn lidmaatschap opzeggen. Dat is mij erg zwaar gevallen. Ik blijf verbonden met de bezwaarden, die gebukt gaan onder het heilsordelijk systeem in dit kerkverband.''
Bart oriënteert zich op een lidmaatschap bij een andere kerk.
Ds. A. Verschuure van de Gereformeerde Gemeente in Krabbendijke wil niet op de kwestie reageren.
Bron: ND
Natuurlijk. Zo zal het worden uitgelegd.freek schreef:Wordt dit nu eigenlijk gezien als ´onttrekken aan de kerkelijke tucht.
Maar niet iedereen is in staat om, zoals dr. K. van der Zwaag, jaar in jaar uit onder censuur te blijven staan, uitgesloten te zijn van deelname aan het heilig avondmaal. Het is bewonderenswaardig dat de man dat volhoudt, want het is wel een hongersnood op die manier.
Ik ken mr. Bart niet, maar als de man een gezin heeft met kinderen kan ik me voorstellen dat hij een veilige haven zoekt voor zijn gezin. In de GG is hij persona non grata, dat komt nooit meer goed.
Hij is wel stout geweest. Het was de medestrijder van Bin Laden. Heeft ook een opstandig boekie geschreven.Unionist schreef:Ik hoor altijd zeggen: als je het er neit mee eens bent, ga je toch weg?freek schreef:Wordt dit nu eigenlijk gezien als ´onttrekken aan de kerkelijke tucht.
Nou, dat heeft hij gedaan. Heel gehoorzaam, zoals het hoort.
Technisch gesproken zal het inderdaad als 'onttrekken aan de kerkelijke tucht' gezien worden. Maar hopelijk ziet men het in de praktijk toch wat genuanceerder.Lassie schreef:geen idee.freek schreef:Wordt dit nu eigenlijk gezien als ´onttrekken aan de kerkelijke tucht.
Wat ik wel weet is dat de gergem wel heel snel met censuur komt.:
Want deze praktijk geeft aan, dat de standenleer de enige binnen de Gereformeerde Gemeenten is geworden die wordt toegestaan. Andere meningen mogen kennelijk niet meer. En dat vind ik (als buitenstaander) toch wel eng.. Ook gezien sommige topics op dit forum, waar vraagtekens worden gezet bij (onderdelen van) deze leer. Die topics mogen dan ook niet?!?
Ik ben dus vooral benieuwd naar de reactie die dit alles vanuit de GerGem oplevert.
Precies. Exact in de lijn van de recente interviews met Moerkerken en van Aalst.Unionist schreef:Ik hoor altijd zeggen: als je het er neit mee eens bent, ga je toch weg?freek schreef:Wordt dit nu eigenlijk gezien als ´onttrekken aan de kerkelijke tucht.
Nou, dat heeft hij gedaan. Heel gehoorzaam, zoals het hoort.
1. Als je het niet eens bent met de leer, ben je vervreemd van de kerk en in feite al geen lid meer.
2. Alleen gesprekken aangaan met mensen die geworteld zijn in de leer. De anderen tellen niet.
Misschien moet dit topic ook maar op slot. Er is hier een ontzettend grote groep die heel boos is over de gang van zaken en ik ben daar één van. In boosheid kun je verkeerde dingen gaan zeggen. Zeker wanneer iemand van de niet-boze kant (
) het waagt om iets in de trant van opgerot staat netjes te zeggen. Het wachten is op dat moment en de rel die dan uitbreekt en het topic die dan verdwijnt. Dan liever een slotje op een topic die blijft bestaan en waar de meesten hun verdriet inmiddels hebben kunnen uiten.
Helemaal mee eens. Heel verstandige opmerking.Kaw schreef:Misschien moet dit topic ook maar op slot. Er is hier een ontzettend grote groep die heel boos is over de gang van zaken en ik ben daar één van. In boosheid kun je verkeerde dingen gaan zeggen. Zeker wanneer iemand van de niet-boze kant () het waagt om iets in de trant van opgerot staat netjes te zeggen. Het wachten is op dat moment en de rel die dan uitbreekt en het topic die dan verdwijnt. Dan liever een slotje op een topic die blijft bestaan en waar de meesten hun verdriet inmiddels hebben kunnen uiten.