"Jij Daar" onder censuur.......

Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Kislev schreef:
Josephus schreef:Want er zijn ook GG's te vinden waar men een dergelijke handelwijze nooit zou toepassen, sterker nog, waar jongeren zelfs gestimuleerd worden om naar zulke avonden te gaan.
Noem er is één.
Dat is heel verleidelijk, maar ik doe het toch maar niet. Je moet geen slapende honden wakker maken.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ander schreef:De boodschap die op Jij daar avonden gebracht wordt staat ver af van de leer van de Ger. Gem. Ik hoop en denk dat er niet zoveel GerGem's zullen zijn die stimuleren deze avonden te bezoeken.
Het probleem met Jij-Daar en soortgelijke evenementen is de verscheidenheid.

Ik heb pas even eea zitten luisteren. Bv een lezing van ds. Simons, waar ik van ganser harte achter kan staan. Niet alleen vanwege de woorden (want daar zal een kriticus misschien nog wat op aan kunnen merken), maar ook vanwege de ernst, liefde en bewogenheid die erin meeklonk. Een man die vanuit de grond van zn hart de jeugd niet overheeft voor het eeuwig verderf, en ze daarom aanspoort om tot Christus te gaan, en Hem ook in al Zijn heerlijkheid tracht uit te stallen.

Aan de andere kant ook een lezing van Arjan Baan. Daar had ik toch wat moeite mee. Was het niet vanwege de woorden, dan ook wel vanwege de 'dubieuze' voorbeelden. De sfeer van zijn toespraak was toch anders, en ik kan me heel goed indenken dat een kerkeraad van een GG niet zo gelukkig is als hun jeugd daar met smaak zit te luisteren...

Echter, kerkeraden (zeker de leden op leeftijd) moeten wel bedenken dat ze van een andere generatie zijn. De jeugd van nu is (itt tot vroeger) opgevoed om altijd kritisch te zijn. Ook in de kerk. En ik hoop ook op zulke avonden. Zeker degenen met godvruchtige ouders of anderen in hun omgeving waar wat van de vreze des Heeren mag uitgaan, zullen het sfeer-verschil proeven, en uiteindelijk (hoop ik) des te sterker de waarheid liefkrijgen.

En ten laatste: Door het werk van de remonstrantse Wesley zijn er meer tot het ware geloof gekomen, dan vele rechtzinnige predikers die niet zo veel uitstraalden als hem. Laat het ons voorzichtig stemmen, en aanzetten tot zelfonderzoek, of wij die liefde van Christus uitstralen, en of wij alles eraan doen om onze naaste Hem aan te prijzen, en tot Hem te leiden.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik hoor hier allerlei kreten als "zielsmisleidend" enzo. Maar is het jullie opgevallen dat (volgens het artikel) nergens concreet aangeeft waar de avonden misgaan? Er worden retorische vragen gesteld, maar meer niet.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Bericht door Ander »

Goeie reactie, memento! Dat mag ook gezegd worden :wink:

Een paar kanttekeningen:
-Ik heb ook wel eens e.e.a. beluisterd. Het is wel duidelijk dat ze zich keren tegen wat er in o.a. de GG geleerd wordt. Dat komt vaak iets te duidelijk naar voren.
-Jij beschrijft het verschil tussen oudere ambtsdragers en de (kritische) jeugd. Als de boodschap hetzelfde was maar de verpakking wat anders, had ik er minder moeite mee gehad. Maar de inhoud is toch wel anders. Al ben ik wel iemand die alles graag bij het oude houdt, zal ik niet zo snel struikelen over een powerpoint en een piano. Al gaat een andere sfeer bijna altijd samen met een andere leer.
-Jij hebt een sterk punt: Getuige zijn van tere Godsvrucht in je omgeving verbindt aan de waarheid. Absoluut!
-Tenslotte: een remonstrant tot een voorbeeld stellen is niet een vrijbrief om remonstranten voor te laten gaan. Jij zult dat ongetwijfeld zo niet bedoelen. Zelfonderzoek is erg belangrijk!
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

plebe schreef:
Duuk schreef:
Ander schreef:Mooi dat de gemeente van Terwolde de Vecht hun betrokkenheid bij de jeugd laat zien. Uit bewogenheid waarschuwen voor avonden waarop een andere wind van leer te horen is, is een bijbelse plicht.
Velen binnen o.a. de Ger. Gemeenten zullen ook worstelen met de vraag wat te doen wanneer jongeren vanuit de gemeenten zulke avonden bezoeken. Moedig dat de kerkenraad van Terwolde een daad stelt. Dat verdient navolging! Met elkaar het goede zoeken!

Het is naast waarschuwen en spreken over jongeren(avonden) met elkaar zo nodig om het bij de Heere te brengen.
Dit valt niet onde 'met elkaar het goede zoeken', maar per definitie afwijzen wat 'niet door ons gecontroleerd wordt'.

Het getuigt van grote hoogmoed als je stelt dat alleen datgene wat 'wij' verkondigen de enige echte waarheid is.
Vreemd dat wij dergelijke problemen met jongeren niet hebben in onze gemeente, waar jongeren juist gestimuleerd worden dergelijke avonden te bezoeken, bijbelstudies te houden, gebedskringen te organiseren enz.

Juist die bekrompen, controlerende, verbiedende houding van zo'n kerkenraad zorgt ervoor dat jongeren de gemeente verlaten.
Mee eens!
Deze avonden werken juist vaak verdiepend. Vele jongeren komen tot een persoonlijk geloof door/op deze avonden! Daarom maakt dergelijke blinde tucht me zo verdrietig!!
Laten ze zicht toch bezig houden met de èchte problemen van de gergem!i
'...bekrompen, controlerende, verbiedende houding...', 'dergelijke blinde tucht'.

Beseffen we wel wat de ambten in komen te houden? Dat is ontzaglijk. Zovele zielen toevertrouwd, waar de Heere rekenschap van zal eisen. 'Hebt gij ze getrouw behandeld?' Dat ambt staat voor het aangezicht des Heeren. Dat jawoord dat gegeven is toen men ambtsdrager werd, is opgeklommen als een eed in de oren des Heeren, en Hij zal er op terug komen. Een ambtsdrager die dat recht beseft kan wel eens een nacht wakker liggen, vooral als er iemand overleden is. 'Heb ik getrouw gehandeld met die ziel? Heb ik mij vrijgemaakt van Zijn bloed?'
De kerkenraad van genoemde gemeente heeft daarom goed gehandeld om mensen te waarschuwen voor deze stichting die op zijn zachtst gezegd, zo moest helaas geconstateerd worden, remonstrantse trekken vertoont. Ook al zijn er wel sprekers die mogelijk nog wel getrouw zijn aan de waarheid, dat is juist het gevaarlijke, om je toch daar mee bezig te houden en zulke avonden te bezoeken. Het is maar beter om je er verre van te houden, als je zieleheil je lief is, en je te zetten onder getrouwe predikers, die niet alleen leven, maar ook dood verkondigen, en die niet spreekt over lieve mensen, maar monsters van ongerechtigheid.
Die met de grootste eerbied over de Middelaar spreekt, en valse gronden ontdekt.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Als we nu eens ophouden met 2 maten te meten, zijn we al een heel eind gekomen.

-Er wordt hier reclame gemaakt voor de GBS-toogdag. Georganiseerd door een particuliere stichting, er spreken predikanten van verschillende kerken, veel mensen uit de Ger Gez zijn het er niet mee eens.
-Er wordt hier afgerekend met de avonden van Jijdaar. Georganiseerd door een particuliere stichting, er spreken predikanten en anderen van verschillende kerken, veel mensen uit de Ger Gez zijn het er niet mee eens.

Vreemd.

-Er mag beslist niet in negatieve zin over dominees en kerken gesproken worden. "Wie Gods volk aanraakt..." wordt dan vaak dreigend gezegd.
-Er wordt uitgebreid in negatieve zin over evangelisten en stichtingen gesproken. Blijkbaar is dat niet Gods volk, want er wordt gezwegen door de mensen die zo met die tekst zwaaien.

Vreemd.

-Jijdaar wordt afgekeurd, want veel mensen die er komen vertonen niet de vruchten van het geloof.
-Kerken mogen niet worden afgekeurd, ook al komen daar ook veel mensen die niet de vruchten van het geloof vertonen.

Vreemd.

-Als er over kerken gepraat wordt, wordt er al gauw iets gezegd van "de Heere wil er werken".
-Dat wil Hij blijkbaar niet op Jijdaar, ondanks Zijn belofte "waar 2 of 3 in Mijn naam vergaderd zijn..."

Vreemd.

IK heb verschillende keren moeten denken aan bepaalde Bijbelpassages. De gelijkenis van het onkruid en de tarwe, de woorden van Gamaliël. Telt dat nog voor ons?

Stel nou dat het wél Gods werk is, daar op Jijdaar? Hoe weten wij zo zeker dat het dat níet is? Moeten we niet vuurbang zijn om daar met onze vingers aan te zitten? Ligt dáár geen enorme verantwoordelijkheid?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

Dat is ook goed om eens bij stil te staan en na te denken. Maar dat neemt nog steeds de argumenten niet weg. Er dient gewaarschuwd te worden tegen zielsmisleidende leringen, en daarbij dienen overigens ook geen personen genoemd te worden, tenzij ze die leer openlijk vertegenwoordigen, zoals bijvoorbeeld Ds. Uytenboogaert dat deed voor de leer der remonstranten, tijdens de Dordtse synode van 1618-1619.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
MariaW
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 mei 2005, 17:55

Bericht door MariaW »

caprice schreef:Dat is ook goed om eens bij stil te staan en na te denken. Maar dat neemt nog steeds de argumenten niet weg. Er dient gewaarschuwd te worden tegen zielsmisleidende leringen, en daarbij dienen overigens ook geen personen genoemd te worden, tenzij ze die leer openlijk vertegenwoordigen, zoals bijvoorbeeld Ds. Uytenboogaert dat deed voor de leer der remonstranten, tijdens de Dordtse synode van 1618-1619.
Ik wil dan heel concreet horen van mensen die er geweest zijn, welke zielsmisleidingen/zielsmisleidende leringen er dan zijn.

Ik heb er toch moeite mee, net als Unionist dat er zo tegen Jijdaar tekeer gegaan wordt. Blijkbaar hebben jongeren honger naar iets, anders bezoeken ze vaak niet dergelijke avonden. Bovendien, als je niet wilt dat een jongere daarnaar toe gaat, moet je een goed alternatief bieden denk ik, en dan wel op die avond zélf!

Ik ben ook vaak op Jijdaar-avonden geweest. Ik wil ze absoluut niet afkeuren, maar het was niet echt mijn plek. Maar je werd er wel elke keer weer bij stilgezet en op gewezen dat je een ziel hebt, en dat het op een eeuwigheid aanloopt. Mag dat niet meer tegenwoordig? Het wordt dan wel in iets andere taal gezegd, maar je moet kijken naar de essentie!

Ach ja, en de duivel is altijd bezig om dingen die goed zijn, kapot te krijgen. En het is al vaker de duivel op de veluwe gelukt, helaas...
MariaW
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 mei 2005, 17:55

Bericht door MariaW »

Open brief aan kerkenraad Ger. Gem. Terwolde-De Vecht

Recent ontvingen de leden en doopleden van de gemeente te Terwolde-De Vecht van u een brief. Deze brief betreft, zo schrijft u, jongerenavonden. U richt zich tot de gemeente en in het bijzonder tot de bezoekers van de jongerenavonden. Daarna beschrijft u de sfeer van de jongerenavonden, vanzelfsprekend voor zover die u bekend is.

Vraagje tussendoor: bent u zelf ook al eens op de jongerenavonden geweest? U bent daar van harte welkom!

Ik moest even slikken bij het woordje "lijkt" in de zin "dit lijkt positief". Deze zin schrijft u na uw uiteenzetting over de sfeer en dat er zoveel jongeren op af komen. Daarna noemt u enkele punten die aanleiding zijn geweest om uw bezorgdheid uit te spreken. Deze punten werkt u uit, zegt u.

Opnieuw moest ik even slikken bij het lezen van "ambtelijke leiding" bij het onderzoeken van Gods Woord. Ik zal het u eerlijk vertellen: zelf lees en zoek ik graag in Gods Woord. Hoe meer ik in Zijn Woord zoek en graaf, hoe meer ik ontdek. En hoe meer ik ontdek, hoe meer ik wil vinden. En door Gods genade heb ik al vele malen opnieuw Gods genade mogen ontdekken, mogen ontvangen en mogen omhelzen. Maar nu schrik ik: ik heb dit gedaan zonder ambtelijke leiding! Wat nu? Wel mag ik er eerlijk en vrij bij vertellen dat ik alles verwacht van de leiding van de Heilige Geest en dat Hij mij nog nooit heeft beschaamd! O ja, ik beschaam Hem maar al te vaak, maar dan ook weer mag ik vluchten met al mijn gebrek en tekort naar de Zaligmaker van zondaren, Die iemand die tot Hem komt, geenszins zàl uitwerpen. Dat heb ik in Gods heilig Woord gelezen. En ik vertrouw op Zijn Woord!

Vraagje tussendoor: hoe zit dat in uw gemeente met de verenigingen die onder uw toezicht vallen? Is er bij elke verenigingsbijeenkomst een ouderling aanwezig? Het toezien op de leer en levenswandel schrijft u toe aan predikanten en ouderlingen. Hoe kan dan in uw gemeente bijvoorbeeld de Bijbelkring -een kring die zich bij uitstek buigt over de Bijbel; Gods Woord onderzoekt dus- geleid worden door een niet-ouderling, een niet-predikant? Ik begrijp dat in het licht van uw brief niet. Had u dat over het hoofd gezien bij de "wisseling van de wacht"?

U schrijft ook dat jongeren op zoek zijn en met veel vragen lopen en zoeken naar een antwoord. Op deze jongerenavonden, zo schrijft u, krijgen ze antwoord. Bent u daar blij mee? U schrijft daar pal achter: "Krijgen ze antwoord op hun vragen gegrond op Schrift en belijdenis?" Waarom stelt u deze vraag in deze brief aan de leden en doopleden van uw gemeente? Hebt u deze vragen in een eerlijk gesprek al aan de jongeren zèlf gesteld? Wat zou het fijn zijn als jongeren ook in uw gemeente antwoorden krijgen op hun vragen; antwoorden uiteraard op grond van Schrift en belijdenis.

Vervolgens schrijft u allerlei zinnen onder het kopje "Schrift en belijdenis". U vraagt zich af wat de Bijbelse leer is. U vraagt zich ook af wat de juiste uitleg van de Bijbel is. De Dordtse Synode, zo schrijft u, heeft zich daarover uitgesproken.

Vraagje tussendoor: Nog nergens lees ik in uw brief een feitelijke "overtreding", begaan door "de jongerenavonden". Waarom haalt u de Dordtse Synode en hun geschriften aan in deze brief? En ook: u schrijft: "Het is dan verdrietig te constateren, dat de kerkenraad nogal eens moet horen, dat er minderwaardig over onze belijdenisgeschriften gesproken wordt." Vraagje: door wie wordt er minderwaardig over onze belijdenisgeschriften gesproken? Dat schrijft u er namelijk niet bij. Op deze manier wordt de suggestie gewekt dat dat op de jongerenavonden zou gebeuren. En dan de vraag aan u: wordt dat inderdaad op de jongerenavonden gedaan - of roept u maar wat? En zo ja: in welke context wordt dat dan gedaan? Ik kan me voorstellen dat men -dat doet u hopelijk zelf ook- de belijdenisgeschriften minder waardig acht dan Gods Eigen Woord. En ja, vanuit de Reformatie hebben we toch geleerd: Sola Scriptura!? Dat betekent, naar ik heb geleerd: Alléén de Schrift.

Daarna schrijft u dat het u verdriet doet dat ook ouders bij het organiseren van de jongerenavonden betrokken zijn. En dan citeer ik een zin uit uw brief: "Het kan niet de bedoeling zijn van ouders, die bij de Doop beloven dat ze hun kinderen zullen onderwijzen in de voorzeide leer, dat ze hun kinderen voorgaan in een leer, die niet de leer is waarvan zij belijdenis gedaan hebben." Ik heb even het formulier van de Heilige Doop erbij genomen. Bij de tweede vraag, waarop deze ouders "ja" hebben gezegd, lees ik dat "de voorzeide leer" als volgt wordt omschreven: "de leer, die in het Oude en Nieuwe Testament, en in de artikelen des Christelijken geloofs begrepen is". De ouders wordt gevraagd of dit de waarachtige en volkomen leer der zaligheid is. Zij hebben dus "ja" gezegd op Gods Eigen Woord als waarachtige en volkomen leer der zaligheid. Deze ouders hebben ook "ja" gezegd op de leer die in de artikelen des Christelijken geloofs begrepen is. Dat zijn de Twaalf Artikelen die we iedere zondag mogen horen en die ook in uw gemeente zondag aan zondag worden voorgelezen. Wat een zegen om op deze doopvraag, die de "voorzeide leer" behelst, "ja" te mogen zeggen.

Vraagje aan u: is het werkelijk waar dat deze ouders hun kinderen voorgaan in een andere leer? Bijzonder vind ik het dan dat u nog stééds niet schrijft dat die andere leer (wat dat dan ook mag zijn) op de jongerenavond uitgedragen wordt. Wilt u misschien eens concreet zeggen, op grond van de Bijbel, wat er op de jongerenavonden nìèt is naar "de voorzeide leer"? Het kan zo heilzaam zijn om elkaar in liefde op te scherpen.

U schrijft in uw volgende kopje "Ter verduidelijking de vragen van Voetius bij Openbare Belijdenis gesteld". Deze vragen vormen toch als het ware een verlengstuk van datgene wat bij de doop is gevraagd? En dan gaat het toch over de leer die vanuit de Heilige Schrift wordt geleerd? En daarna enkele vragen over hun leven, zoals zij die beloven in te richten?

Waarom dan uw verdriet, kerkenraad? Is het werkelijk zo dat deze ouders één of meerdere van Gods geboden overtreden, en daarom terecht vermaand moeten worden? Wederom schrijft u zeer algemeen. En nog steeds kan ik in uw brief niet lezen waarìn de jongerenavonden dan feitelijk tegen Gods Woord ingaan.

Daarna hebt u een nieuw kopje geopend: "Eenheid". Weet u wel dat ik elke zin die u schrijft, instemmend kan lezen? Ik citeer: "De Heilige Geest verbindt aan elkaar. Paulus wijst steeds in zijn brieven om de eenheid te bewaren in de gemeente. Paulus waarschuwt in de Korinthe-brief ernstig tegen partijschappen." Ik onderbreek even uw stukje. Zojuist las ik nog in Gods Woord (het was helaas zonder ambtelijke leiding, maar dat terzijde), dat de Heere Jezus Zelf bidt, vóór Hij het zware lijden moet ondergaan om Zijn kinderen te kunnen verlossen: "En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mijn geloven zullen. Opdat zij allen één zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zijn, opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt." Dit gebed ontroert mij. Misschien is het goed om deze verzen nu nog een keertje te lezen...

Hebt u het nogmaals gelezen? En dan opnieuw een vraag aan u: is het wáár dat de jongerenavonden tégen dit gedeelte van Gods Woord in gaan? Graag zou ik daar een eerlijk antwoord op ontvangen van u, met concrete aanwijzingen wáár het dan -op grond van Gods Woord- op de jongerenavonden fout gaat.

U schrijft verder: "De Geest werkt geen verwarring, geen verscheuring in de gemeente. Integendeel, dat doet satan." Daarin ben ik het helemaal met u eens. Maar u mag eerlijk weten dat ik het er koud van kreeg als ik er aan dacht dat u mogelijk bedoelt dat dit wèl het effect is van de jongerenavonden. En dan weer een vraag aan u: "Waarom wijst u niet concreet een zonde, een overtreding aan?" Ik vind dit zo suggestief: wèl allerlei zinnen zwart-op-wit zetten, maar niet de vinger bij de zere plek leggen.

Opnieuw een vraag aan u: Waarom heeft u alle honderden leden en doopleden van uw gemeente geconfronteerd met deze bezorgdheid van u, die u niet concreet in zaken vat? Niet concreet bij name noemt, maar een algemene beschouwing geeft over ambtelijke leiding, Schrift en belijdenis en andere genoemde zaken in uw brief? Komt er op deze manier dan niet de (door u) gevreesde verwarring in de gemeente van Terwolde-De Vecht?

U schrijft de tekst uit Efeze 4, de verzen 2 en 3. Daarin schrijft Paulus, in opdracht van de Heilige Geest deze woorden: "Met alle ootmoedigheid en zachtmoedigheid met lankmoedigheid, verdragende elkander in liefde; U benaarstigende te behouden de enigheid des Geestes door den band des vredes." U hebt de woorden "enigheid des Geestes" gecursiveerd en vet gemaakt. Duidelijk is dat deze woorden voor u belangrijk zijn.

Mag ik aan u vragen of u, vóór en tijdens het opstellen van deze brief, gebeden hebt om leiding van de Heilige Geest in alle dingen? Mag ik aan u vragen of u beseft dat deze tekst ook in ùw Bijbel staat en dat ook aan u gevraagd wordt om u te benaarstigen om de enigheid des Geestes te behouden? Wat doet u daaraan?

Mag ik dan ook aan u vragen of u wel óóit hebt gebeden of de Heere krachtig wil werken op de jongerenavonden en of Zijn Koninkrijk hierdoor rijk zal worden uitgebreid? Het gaat toch allemaal om de eer van de Heere? En het is pure genade dat die rijke God aan arme zondaren de zaligheid wil schenken. En als u misschien nog nooit voor deze avonden hebt gebeden of deze avonden door God gezegend mogen worden, mag ik u dan vragen wat u weerhoudt om dit te doen?

Wanneer u mogelijk nog niet voor deze avonden hebt gebeden, mag ik u dan vragen of u het voor de volgende avonden wilt doen? En ook: bid alstublieft dat de werken van de satan verstoord mogen worden. Wat zal het de eenheid bevorderen als we eensgezind biddend om Gods genade, Zijn genade mogen ervaren. Dan zullen we niet meer naar elkaar wijzen, en gaan vitten op enig gebrek. Maar dan mogen we, náást elkaar staande, de struikelenden behoeden voor hun val. Omdat mogelijk enige tijd later de rollen omgekeerd zullen zijn. We hebben elkaar zo hard nodig!

In uw "Tenslotte" schrijft u dat het niet de bedoeling is om de Gereformeerde Gemeenten op een voetstuk te zetten. Nee, ik zou bijna schrijven: Hoe zou u durven? Alles wat welke gemeente dan ook is, is genade. En daarom ook is het genade als de Heere in uw gemeenten altijd Zijn volk heeft gehad. Zoals Hij dat ook in véle andere gemeenten heeft en heeft gehad.

Wat een zegen dat er in de hemel geen kerkmuren zijn! En als het mogelijk zou zijn dat kinderen van God zich in de hemel kùnnen schamen, dan zullen ze zich zeker ook schamen over het feit dat er op aarde zo veel kapot gemaakt is, dat de Heere als een eenheid had willen bewaren.

Mag ik u, tenslotte, kerkenraad van de Gereformeerde Gemeente te Terwolde-De Vecht, wijzen op een woord van de al eerder genoemde apostel Paulus? Paulus schrijft, in opdracht van de Heilige Geest, aan de gemeente van Galaten: "Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen."

En ook, nogmaals: bid alstublieft voor de jongerenavonden, dat alles mag gaan naar Gods wil en tot Gods eer. Hoe hard heeft óók de jongerenavond uw gebed nodig. Evenals u dat zelf nodig hebt, en uw gemeente. Laat aan de wereld zien dat de kerk en de jongerenavond een eenheid zijn.

Op een jongerenavond is er sfeer, zeker. Maar er is méér: Gods Woord gaat open! En waar er twee of drie, zegt de Heere, in Mijnen Naam vergaderd zijn, daar ben Ik in het midden van hen! Dit is Gods eigen belofte. En mag ik u dan, kerkenraad, van harte uitnodigen om dáárbij aanwezig te zijn?

VDM

Ps. In de brief schrijft u niet dat u tegenwoordig jongeren die belijdenis willen doen in uw gemeente vraagt te beloven dat zij niet meer de jongerenavonden zullen bezoeken. Daarom in deze post scriptum aan u de vraag: "Kunt u, en hòè kunt u, kerkenraad, dit voor God verantwoorden?"

Van harte wens ik u Gods onmisbare zegen toe in uw persoonlijke leven en in uw ambtelijke werk. Ik wens u toe dat -bij àlle dingen- Gods Woord een lamp voor uw voet is en een licht voor uw pad.


Bron: refonieuws
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Unionist schreef:Stel nou dat het wél Gods werk is, daar op Jijdaar? Hoe weten wij zo zeker dat het dat níet is? Moeten we niet vuurbang zijn om daar met onze vingers aan te zitten? Ligt dáár geen enorme verantwoordelijkheid?
Precies Unionist! Ik moet dan altijd denken aan de lastering van de Heilige Geest door de Farizeeën in de tijd van Jezus omwandeling op aarde. Aangezien ik met dit bijbelgedeelte vroeger best behoorlijk gezeten heb, kan ik me nu niet voorstellen dat je zomaar dingen uit kunt maken voor Satanswerk, of iig die suggestie opwerpen.
Caprice schreef:en daarbij dienen overigens ook geen personen genoemd te worden, tenzij ze die leer openlijk vertegenwoordigen, zoals bijvoorbeeld Ds. Uytenboogaert dat deed voor de leer der remonstranten, tijdens de Dordtse synode van 1618-1619.
Eens. En zolang mensen daarom allesbeslissendheid van Gods genade erkennen (en dat doet Jijdaar), kunnen we ze niet betichten van misleiding. Als mensen echt remonstrantse sympathieën hadden, kwamen ze daar volmondig vol uit. Je haalt al Uytenboogaert aan, maar ook mannen als Wesley of William Booth, oprichter van het Leger des Heils maakten geen geheim van hun remonstrantisme.
Het hele probleem is dat veel mensen niet kunnen begrijpen dat een vurige oproep tot bekering en geloof, tot het aannemen en omhelzen van CHristus, samen hoort en KAN gaan met het belijden van Gods vrije genade. Maar dat is weer een hele aparte discussie waard.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Bericht door Ander »

Unionist schreef:Als we nu eens ophouden met 2 maten te meten, zijn we al een heel eind gekomen.

-Er wordt hier reclame gemaakt voor de GBS-toogdag. Georganiseerd door een particuliere stichting, er spreken predikanten van verschillende kerken, veel mensen uit de Ger Gez zijn het er niet mee eens.
-Er wordt hier afgerekend met de avonden van Jijdaar. Georganiseerd door een particuliere stichting, er spreken predikanten en anderen van verschillende kerken, veel mensen uit de Ger Gez zijn het er niet mee eens.

Vreemd.
-Er wordt hier in negatieve zin gesproken over de GBS-toogdag. Een enkeling is positief. Predikanten van verschillende verbanden spreken daar een stichtelijk woord om het werk van de GBS onder de aandacht te brengen en een band te onderhouden met de achterban. Er heerst onderlinge verbondenheid en er wordt eens een keer niet stil gestaan wat er allemaal mis is tegenwoordig.
-Er wordt in positieve zin gesproken over Jijdaar avonden. Daar is de leer en de sfeer anders dan we gewend zijn in de rechterflank van de gereformeerde gezindte, van waaruit gewaarschuwd wordt tegen deze avonden.

Logisch.
Unionist schreef:-Er mag beslist niet in negatieve zin over dominees en kerken gesproken worden. "Wie Gods volk aanraakt..." wordt dan vaak dreigend gezegd.
-Er wordt uitgebreid in negatieve zin over evangelisten en stichtingen gesproken. Blijkbaar is dat niet Gods volk, want er wordt gezwegen door de mensen die zo met die tekst zwaaien.

Vreemd.
-Er wordt wat afgeketterd, bedekt of onbedekt tegen predikanten en kerken. Daar wordt op gereageerd. Natuurlijk mag dat niet.

Logisch.
Unionist schreef:-Jijdaar wordt afgekeurd, want veel mensen die er komen vertonen niet de vruchten van het geloof.
-Kerken mogen niet worden afgekeurd, ook al komen daar ook veel mensen die niet de vruchten van het geloof vertonen.

Vreemd.
Er is kaf tussen het koren. In de bijbeltijd al! De boom wordt aan de vruchten gekend.

Logisch.
Unionist schreef:-Als er over kerken gepraat wordt, wordt er al gauw iets gezegd van "de Heere wil er werken".
-Dat wil Hij blijkbaar niet op Jijdaar, ondanks Zijn belofte "waar 2 of 3 in Mijn naam vergaderd zijn..."

Vreemd.
-De Heere werkt overal waar Zijn Woord gebracht wordt. Dat is het middel. Daar mag op gewezen worden.

Logisch.

Unionist schreef:IK heb verschillende keren moeten denken aan bepaalde Bijbelpassages. De gelijkenis van het onkruid en de tarwe, de woorden van Gamaliël. Telt dat nog voor ons?

Stel nou dat het wél Gods werk is, daar op Jijdaar? Hoe weten wij zo zeker dat het dat níet is? Moeten we niet vuurbang zijn om daar met onze vingers aan te zitten? Ligt dáár geen enorme verantwoordelijkheid?
God is een God van orde. De kerk wordt geregeerd door predikanten en ambtsdragers die Hij daartoe zendt. Wij dienen hen, naar de schrift, onderdanig te zijn.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Is die brief anoniem? Doet me aan iemand denken die er altijd als de kippen bij is om bij dit soort gelegenheden een vermanend woord te schrijven.
MariaW
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 mei 2005, 17:55

Bericht door MariaW »

freek schreef:Is die brief anoniem? Doet me aan iemand denken die er altijd als de kippen bij is om bij dit soort gelegenheden een vermanend woord te schrijven.
Ik heb geen idee. Er staat alleen onder 'VDM'. Ik zou het eerlijk gezegd niet weten.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Bericht door Ander »

MariaW schreef:Open brief aan kerkenraad Ger. Gem. Terwolde-De Vecht
Bron: refonieuws
Wat een nare brief!
1. Er wordt gewoon gespot met: ambtelijke leiding. Tegenwoordig een vies woord. Jammer.
2. Het doopformulier heeft het over: en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt.(...) Wordt gemakshalve vergeten. Jammer hoor.
Adelbach
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 jun 2006, 09:33

Bericht door Adelbach »

OPROEP!

jONGEREN UIT TERWOLDE DE VECHT EN OMGEVING, GA AUB
NAAR DE JONGERENAVONDEN VAN JIJ DAAR OMDAT JE DAAR WOOREN VAN ZALIGHEID HOORT!
JE HOORT DAAR WIE DE HEERE JEZUS OOK VOOR JOU WILT ZIJN.
LAAT JE NIETS WEERHOUDEN OM ER HEEN TE GAAN.
DE DUIVEL ZAL ALLES PROBEREN OM ZIJN WERK VERDACHT TE MAKEN.
VAN HARTE GODS ZEGEN TOEGWENST BIJ HET BEZOEKEN VAN DEZE AVONDEN!
Gesloten