Blad: In het SGPoor

Bonny
Contacteer:

Blad: In het SGPoor

Bericht door Bonny »

Een tijdje geleden heb ik aardig wat nummers van het blad "In het SGPoor" doorgelezen. Dit is eind jaren 70 opgericht door een groep behoudende SGP'ers die het niet eens waren dat de partij zich minder principieel opstelde in bepaalde kwesties. Zo werd er in het blad gepotesteerd dat SGP-gemeenteraadsfracties voor subsidies aan zwembaden, sportverenigingen en muziekscholen hadden gestemd.

Er verschijnen regelmatig artikelen in dit blad waarin sport, tv, radio en internet allemaal zondermeer worden afgewezen. Daarnaast is men zeer kritisch over de CU of over het feit dat Van der Vlies regelmatig op tv verschijnt. Tussen de regels door komt er een sfeer naar boven van: "alle vertier is slecht, en zelfs de SGP doet er aan mee, Nederland gaat en onder".

De ongebreidelde kritiek op van alles en nog wat stemde mij treurig, kunnen we elkaar niet in zijn waarde laten.

Zijn er hier mensen die dit blad kennen of lezen? Wat is jullie mening?
The Groom's still waiting at the altar
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kennen wel; lezen niet.

Ik vind het een beetje te veel hang vertonen naar "oud omdat het oud is".
Gert10

Bericht door Gert10 »

Tja elkaar in de waarde laten lijkt moeilijk te zijn en dat gaat refoforummers niet voorbij! Maar voor je mening uitkomen in een artikel word snel gelezen alsof de één de ander niet in z'n waarde laat; een gesprek met de auteur zal dit beeld vaak veranderen. Dat is tenminste mijn ervaring. :lol: Dat wil niet zeggen dat een ander dit anders heeft ervaren. :lol:
Strijd tegen het koninkrijk van de zonde en de satan in de wereld en in uw eigen hart. Th. Boston
memento

Bericht door memento »

Mja, de schrijvers van t Spoor zijn iig wel consequent. Want hoe je t ook wendt of keert is de SGP de laatste decennia toch aardig verschoven, van een principiële partij naar een partij die eigen belang verdedigd.

Bekende voorbeelden:
SGP vroeger: TV is slecht, meiden dus. Nu: Bas op TV
SGP vroeger: Tegen bouw moslimscholen/moskeeën. Nu: Niet tegen, want strax verbieden ze christelijke ook.
SGP vroeger: Vrouw hoort niet in politiek. Nu: Vrouw kan lid worden.

Nee, ik kan meer sympathie hebben voor de Spoor-mensen, dan voor de SGP.
Unionist

Bericht door Unionist »

Consequent zijn is niet het enige waar een mens naar moet streven. Ik heb het blad In het Spoor vaak gelezen, soms met instemming, maar meestal met verontwaardiging.

Wat zij doen is alles wat er in de SGP gebeurt op een goudschaaltje wegen en dat vervolgens afzetten tegen 1920/30. Daarbij schuwt men niet ook mensen de geestelijke maat te nemen. Zo schroomde men indertijd niet ds. Abma "een vijand van Gods volk" te noemen.

Kijk, ik vind het prima als een partij een rechterflank heeft die zo nu en dan een waarschuwing laat horen. Maar deze vereniging lijkt een bediening van de achterdocht te hebben.
freek

Re: Blad: In het SGPoor

Bericht door freek »

Bonny schreef:Een tijdje geleden heb ik aardig wat nummers van het blad "In het SGPoor" doorgelezen. Dit is eind jaren 70 opgericht door een groep behoudende SGP'ers die het niet eens waren dat de partij zich minder principieel opstelde in bepaalde kwesties. Zo werd er in het blad gepotesteerd dat SGP-gemeenteraadsfracties voor subsidies aan zwembaden, sportverenigingen en muziekscholen hadden gestemd.

Er verschijnen regelmatig artikelen in dit blad waarin sport, tv, radio en internet allemaal zondermeer worden afgewezen. Daarnaast is men zeer kritisch over de CU of over het feit dat Van der Vlies regelmatig op tv verschijnt. Tussen de regels door komt er een sfeer naar boven van: "alle vertier is slecht, en zelfs de SGP doet er aan mee, Nederland gaat en onder".

De ongebreidelde kritiek op van alles en nog wat stemde mij treurig, kunnen we elkaar niet in zijn waarde laten.

Zijn er hier mensen die dit blad kennen of lezen? Wat is jullie mening?
Triest blad. Het druipt van wetticisme en behoudzucht. Ik vraag me af of mensen als Kersten en Zandt zich - in de huidige context - in dit blad zouden herkennen.

Verder is de vormgeving afschuwelijk en al zolang als ik leef dat nare groen. Nee, mijn blad is het niet. Geef mij maar De Banier :D
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

memento schreef:Mja, de schrijvers van t Spoor zijn iig wel consequent. Want hoe je t ook wendt of keert is de SGP de laatste decennia toch aardig verschoven, van een principiële partij naar een partij die eigen belang verdedigd.

Bekende voorbeelden:
SGP vroeger: Tegen bouw moslimscholen/moskeeën. Nu: Niet tegen, want strax verbieden ze christelijke ook.
SGP vroeger: Vrouw hoort niet in politiek. Nu: Vrouw kan lid worden.

Nee, ik kan meer sympathie hebben voor de Spoor-mensen, dan voor de SGP.
Wat denk je, zou het kunnen dat de "in t SGPoor"-mannen zich gaan afscheiden van de SGP en een nieuwe partij gaan vormen?

PS nog even mieren:
Dat is dus mijden :mrgreen:
rekcor

Bericht door rekcor »

Iemand een link naar hun website? :mrgreen:

Toch lijken me de mensen achter SGsPoor me interessant, zou er graag eentje ontmoeten.
freek

Bericht door freek »

rekcor schreef:Iemand een link naar hun website? :mrgreen:

Toch lijken me de mensen achter SGsPoor me interessant, zou er graag eentje ontmoeten.
Ik kreeg les van zo'n 'In het spoor-man'. Zo interessant was dat niet hoor.
rekcor

Bericht door rekcor »

freek schreef:

Ik kreeg les van zo'n 'In het spoor-man'. Zo interessant was dat niet hoor.
Ok. Het lijkt me gewoon interessant om te kijken hoe zo iemand in het leven staat. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dergelijke mensen overal en 100% consequent zijn in hun ideeen.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Nou, ik denk niet dat iemand die internet fundamenteel afwijst, een eigen website zou hebben. Maar wat dacht je van http://www.inhetsgpoor.nl. Ach, het zal wel niet bestaan.

Staan er in de colofon geen adressen van de redactie? Misschien kun je ze op die manier een brief schrijven.
JALP

Bericht door JALP »

Net wat iemand anders zei: Het is goed dat er een rechterstroming is, die af en toe hun geluid laten horen.

Maar op de manier van het Spoor niet... Overal tegen zijn.

Zo krijg ik zoveel verontwaardiging als ik in het ref dag een advertentie lees om bijv. niet te gaan stemmen voor de EU. Dat is natuurlijk nog tot daar aan toe, dat kan je mening zijn, maar ze moeten hun mening dus kracht bij zetten door een enorme lijst met allemaal namen van predikanten er bij te zetten. Zoiets van: Kijk eens deze ds. is het met mij eens!!!!

Nee, laat maar!
Unionist

Bericht door Unionist »

Bonny schreef:

Nou, ik denk niet dat iemand die internet fundamenteel afwijst, een eigen website zou hebben. Maar wat dacht je van http://www.inhetsgpoor.nl. Ach, het zal wel niet bestaan.

Staan er in de colofon geen adressen van de redactie? Misschien kun je ze op die manier een brief schrijven.
De voorzitter is drs. P.H. op 't Hof uit Scherpenzeel. (broer van)
leraar Duits aan het Van Lodensteincollege.
Gert10

Bericht door Gert10 »

Nee, ik kan meer sympathie hebben voor de Spoor-mensen, dan voor de SGP.[/quote]

:oops: :mrgreen:
Strijd tegen het koninkrijk van de zonde en de satan in de wereld en in uw eigen hart. Th. Boston
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

JALP schreef:Net wat iemand anders zei: Het is goed dat er een rechterstroming is, die af en toe hun geluid laten horen.

Maar op de manier van het Spoor niet... Overal tegen zijn.

Zo krijg ik zoveel verontwaardiging als ik in het ref dag een advertentie lees om bijv. niet te gaan stemmen voor de EU. Dat is natuurlijk nog tot daar aan toe, dat kan je mening zijn, maar ze moeten hun mening dus kracht bij zetten door een enorme lijst met allemaal namen van predikanten er bij te zetten. Zoiets van: Kijk eens deze ds. is het met mij eens!!!!

Nee, laat maar!
Ach ja, een comité van aanbeveling is toch gemeengoed bij verenigingen en stichtingen!
Enne....alhoewel ik niet achter alle standpunten sta van hen: Van hen kan m.i. niet gezegd worden dat ze in hun houding "lauw" zijn! Ze staan voor hun principes. Ook al valt iedereen erover. Dat mis ik veel in de huidige refowereld met hun compromissen!
Plaats reactie