Recensie Geloven in de Praktijk - dr. Beeke

Plaats reactie
pietjebel

Recensie Geloven in de Praktijk - dr. Beeke

Bericht door pietjebel »

--------------------------
Laatst gewijzigd door pietjebel op 22 dec 2008, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
memento

Bericht door memento »

Bij Joel Beeke staat (over het algemeen) het leven uit het geloof centraal, niet het komen tot het geloof. In de GG staat (over het algemeen) meer het komen tot geloof en de strijd om zekerheid centraal. Met centraal staan bedoel ik dat dat punt het meeste aandacht krijgt, niet dat de andere punten niet aan de orde komen.

Ik denk dat dit een btje verklaard waarom een GG-er Joel Beeke oppervlakkig vindt.
Polemicus

Bericht door Polemicus »

Dr. J.R. Beeke brengt 'gewoon' een algemeen en onvoorwaardelijk aanbod van genade aan zondaren. Hij reserveert Christus niet voor overtuigde zondaren, maar brengt de hele Christus, met al Zijn ambten, tot zondaren. Dus ook tót overtuiging van zonden.

En dan is het echt niet zo, dat ze Christus dan alleen nog maar kennen in Zijn profetisch ambt, zonder ook meer iets van Zijn priesterlijk ambt te kennen. De Messias is de Christus, in al Zijn ambten. Jezus confronteert de zondaar rechtsreeks, bijv. de blindgeborene: gelooft gij in de Zoon van God? En de Samaritaanse vrouw: Ik ben het, Die met u spreekt. En in alle 'Ik ben' teksten: Ik ben het Licht der wereld. Ik ben het Brood des levens. Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Het is dan ook gewoon laf van ds. Van Ruitenburg om eerst een subtiel artikeltje over Baxter te schrijven en dan daar achteraan een recensie van het boek van dr. J.R. Beeke waarin hij daarnaar verwijst. Toen dr. Beeke in Nederland was, getuigde Westerbeeke, die zijn bezoek had georganiseerd, dat de sporen van juist deze lezingen door heel Whales zichtbaar waren. Jonge mensen waren erdoor tot verandering gekomen. Ds. Van Ruitenburg mag wel voorzichtig zijn om dit werk van de Heilige Geest zo laag neer te zetten. Indroevig. De lezingen van dr. Beeke hier waren heerlijk. Luister maar eens naar zijn lezing voor de Kom ook-groep, waarbij de jonge mensen op tafels moesten zitten, zo druk was het.
Grace

Bericht door Grace »

Polemicus schreef:Dr. J.R. Beeke brengt 'gewoon' een algemeen en onvoorwaardelijk aanbod van genade aan zondaren. Hij reserveert Christus niet voor overtuigde zondaren, maar brengt de hele Christus, met al Zijn ambten, tot zondaren. Dus ook tót overtuiging van zonden.

En dan is het echt niet zo, dat ze Christus dan alleen nog maar kennen in Zijn profetisch ambt, zonder ook meer iets van Zijn priesterlijk ambt te kennen. De Messias is de Christus, in al Zijn ambten. Jezus confronteert de zondaar rechtsreeks, bijv. de blindgeborene: gelooft gij in de Zoon van God? En de Samaritaanse vrouw: Ik ben het, Die met u spreekt. En in alle 'Ik ben' teksten: Ik ben het Licht der wereld. Ik ben het Brood des levens. Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Het is dan ook gewoon laf van ds. Van Ruitenburg om eerst een subtiel artikeltje over Baxter te schrijven en dan daar achteraan een recensie van het boek van dr. J.R. Beeke waarin hij daarnaar verwijst. Toen dr. Beeke in Nederland was, getuigde Westerbeeke, die zijn bezoek had georganiseerd, dat de sporen van juist deze lezingen door heel Whales zichtbaar waren. Jonge mensen waren erdoor tot verandering gekomen. Ds. Van Ruitenburg mag wel voorzichtig zijn om dit werk van de Heilige Geest zo laag neer te zetten. Indroevig. De lezingen van dr. Beeke hier waren heerlijk. Luister maar eens naar zijn lezing voor de Kom ook-groep, waarbij de jonge mensen op tafels moesten zitten, zo druk was het.
Wie is Westerbeeke, Polemicus? VOlgens mij bedoel jij de heer Pieterman.

grace
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik denk ook dat hij Johan Pieterman bedoelt; zijn stichting had het bezoek georganiseerd, naar ik in het RD van 26/7 j.l. las (zie onderstaand artikel).

Laf zou ik de artikelen van ds. Van Ruitenburg niet noemen, maar ik moet toegeven, dat aan de boekbespreking wel een verkeerd luchtje zit. Dat had beter een ander kunnen doen, zelfs al had de inhoud verder hetzelfde geweest.
[hr]
Stichting Herleving

VEENENDAAL - Dr. J. R. Beeke is dezer dagen in Nederland op uitnodiging van de Stichting Herleving te Arnemuiden. Wat beoogt deze onbekende stichting en waarin verschilt ze van bijvoorbeeld de Stichting Reformatorische Appèl (SRA) of de George Whitefield Stichting (GWS)?

De stichting bestaat al een paar jaar, zo blijkt. Het gaat om een persoonlijk initiatief van Johan J. Pieterman uit Arnemuiden. Zijn stichting stelt zich ten doel om „meer bekendheid te geven aan ware herleving van de zuivere Godsdienst, zoals de Bijbel daarover spreekt, en zoals de Kerkgeschiedenis er duizenden (!) voorbeelden van geeft”, zo schrijft ze in onder andere de brochure ”Gebed om herleving”. „Onze hoop is dat christenen hierdoor opgewekt mogen worden tot meer gebed om zulk een werk des Heeren. „Het is tijd voor de Heere dat Hij werke, want zij hebben Uw wet verbroken.””

Behalve het uitgeven van brochures en het verzorgen van een website (http://www.revivalsite.nl) nodigt de stichting van tijd tot tijd sprekers uit. „We hebben dr. Beeke een paar jaar geleden al uitgenodigd om naar Nederland te komen, maar nu pas kon hij.”

Met bijvoorbeeld de SRA en de GWS heeft de stichting goede contacten, aldus Pieterman. Zo worden de bijeenkomsten in Hardinxveld-Giessendam, morgen en zaterdag, mede georganiseerd door de SRA.

Stichting Herleving, luidt de naam. Waarom deze stichting? Als, bijvoorbeeld, kerken geen herleving, geen opwekking, kunnen bewerkstelligen, wat denkt een (nieuwe) stichting dan te kunnen doen? „We willen dienstbaar zijn. Ik denk dat het onderwerp herleving niet zo erg leeft binnen de kerken - bij al het goede wat er in Nederland nog is. Wat wij proberen, is dat meer onder de aandacht te brengen. We zien ernaar uit dat Gods Geest met meer kracht werkzaam wil zijn, zoals in de tijd van Jonathan Edwards, Spurgeon, MacCheyne.”
Gefopt

Bericht door Gefopt »

Zondagavond preekte Van Ruitenburg in de GG van Nijkerk. Opzich een mooie preek over de tekst uit Openbaringen 21 vers 6 : "Ik ben de Alfa en de Oméga." enz.

Wat ik al zei, opzich een mooie preek. Waarin hij helder voor de hoorders schilderde hoe het zal zijn in het nieuwe Jeruzalem. Heerlijk om even boven het aards gedruis opgetild te worden.

Alleen waar het mij nu even om ging, is het volgende. Van Ruitenburg haalde er een aantal voorbeelden bij waaruit hij (denk ik) laat zien waar hij staat. Ook ten opzichte van dr. Beeke. Ik noem 2 voorbeelden.

1. Hij had vroeger wel eens onder een prediking gezeten waar hij dan zegmaar leeg de kerk uitging. Hij had niet gehoord van het aanbod van genade, niet van de verantwoordelijkheid van de mens. Hij ergerde zich er aan. Hij logeerde toen bij een vrouw (tante ofzo?) die juist wel heel veel aan die preek gehad had. Waarom? Omdat naar voren kwam dat God begint, doorgaat en afmaakt. Van Ruitenburg ergerde zich er toen nog aan, maar dat is later verandert. En dat wenste hij min of meer zijn hoorders ook toe.

2. Tegenwoordig verwijt men ons, (GG) aldus vR, dat wij voorwaarden opwerpen in het komen tot Christus. Maar dat is niet zo. Wat wij (GG) bedoelen is duidelijk iets anders. Het gaat om de kenmerken. Droefheid naar God, ellendekennis, etc. wat juist plaatsmaakt voor Christus want: God geeft zijn genade niet zo maar weg aan iedereen maar Hij doet dat om vereerd te worden. En dat gebeurt door de diepte waar een mens het leert dat God naar recht hem voorbij kan gaan. En daar leert God de zondaar dat er bij Hem nog wel een mogelijkheid van zaligworden is.

Misschien is het wel 100% waar wat vR hier zegt. Dr. Beeke ziet ook het belang in van het ontdekkende werk van de Heilige Geest, maar dr. Beeke legt de nadruk op het komen tot Christus om niet. Hij ziet in dat de mens een vijand is van genade. Dat loochent vR niet neem ik aan, maar hij legt het accent op de kenmerken die daar mee gepaard gaan.

Dat dit in de praktijk mensen weghoudt omdat ze niet voldoen aan de kenmerken en mensen in slaap wiegt, is een ander verhaal. Het ging mij even om de positie van ds. Van Ruitenburg.
Gefopt

Bericht door Gefopt »

De beste manier om te kijken of dr. Beeke een oppervlakkig Evangelie predikt, is zijn preken er op na te slaan.

Op 29-07 heeft dr. Beeke in Nederland gepreekt. In Woudenberg (HHK) en in Zeist (CGK). Deze 3 preken zijn te downloaden en na te luisteren op http://www.preeklinks.nl.

Mr. Bart heeft ook 2 preken van hem vertaald, deze zijn te vinden op http://www.afwachtenofverwachten.nl
Polemicus

Bericht door Polemicus »

Sorry allemaal, ik bedoelde inderdaad de heer Pieterman, hoe kon ik mij zo verspreken ;-)
Plaats reactie