Romeinen 7:14 Wij weten immers, dat de wet geestelijk is; ik echter ben vlees, verkocht onder de zonde.
Kan iemand me een uitleggen wat het "vlees" is waar Paulus in Romeinen 7:14 over schrijft ?
Wat is het vlees ?
- Christiaan
Re: Wat is het vlees ?
Dr. H.F. Kohlbrugge heeft hier een preek over geschreven.mayflower schreef:Romeinen 7:14 Wij weten immers, dat de wet geestelijk is; ik echter ben vlees, verkocht onder de zonde.
Kan iemand me een uitleggen wat het "vlees" is waar Paulus in Romeinen 7:14 over schrijft ?
Deze tekst is een openbaring voor hem geweest.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Ik kan mij niet voor de geest halen dat DIT met de vraag bedoeld wordt. Dat deze of gene Ds. er een preek over geschreven heeft, dat zal best wel, maar de vraag is toch geheel ánders.Christiaan schreef:
Dr. H.F. Kohlbrugge heeft hier een preek over geschreven.
Helaas kan ik zélf die vraag niet beantwoorden, daarvoor ontbreekt mij de benodigde kennis ter zake.
Hoi Christiaan,Christiaan schreef:Dr. H.F. Kohlbrugge heeft hier een preek over geschreven.mayflower schreef:Romeinen 7:14 Wij weten immers, dat de wet geestelijk is; ik echter ben vlees, verkocht onder de zonde.
Het vleselijke wat bedoelt wordt betekend alles wat van vlees en bloed is ..dus jezelf alles wat het vlees begeert is werelds.
Maar als je Geestelijk bent dan ben je met alle eerbied gesproken in Hogere Sferen en verlang je alleen naar GOD.
Hartelijke Groet Nellie.
- Christiaan
Toch acht ik het nuttig, naar de preken van Dr. H.F. Kolhbrugge hierover te verwijzen.Jonathan Westmore schreef:Ik kan mij niet voor de geest halen dat DIT met de vraag bedoeld wordt. Dat deze of gene Ds. er een preek over geschreven heeft, dat zal best wel, maar de vraag is toch geheel ánders.Christiaan schreef:
Dr. H.F. Kohlbrugge heeft hier een preek over geschreven.
Helaas kan ik zélf die vraag niet beantwoorden, daarvoor ontbreekt mij de benodigde kennis ter zake.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Dat er een komma staat (die er in de grondtekst niet staat) was voor Kohlbrugge de openbaring.
Geest = inzake God en Goddelijke zaken
Vlees = inzake de aarde, de wereld, dus menselijk.
Geest = inzake God en Goddelijke zaken
Vlees = inzake de aarde, de wereld, dus menselijk.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Over de beroemde "komma-preek" van Kohlbrugge zie bijvoorbeeld hier.Christiaan schreef:Dr. H.F. Kohlbrugge heeft hier een preek over geschreven.mayflower schreef:Romeinen 7:14 Wij weten immers, dat de wet geestelijk is; ik echter ben vlees, verkocht onder de zonde.
sowieso moet je meer lezen dan alleen dit vers of zelfs dit hoofdstuk... om de chronologie van de Romeinenbrief te zien.
Romeinen 7 gaat over de ellende. Paulus zegt dan: Ik ben vlees, verkocht onder de zonde. Het gaat dus over de zondige staat van de mens.... Hier gaat Romeinen 7 over met als climaxen: "Niet het goede, wat ik niet wil, doe ik, maar het kwade, wat ik niet wil, dat doe ik" en "Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen?"
De verzen die op vers 14 volgen zijn de uitwerking van het "ik ben vlees" en laat denk ik aan duidelijkheid niets te wensen over:
15 Wat ik doe, doorzie ik niet, want ik doe niet wat ik wil, ik doe juist wat ik haat. 16 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, dan erken ik dat de wet goed is. 17 Dan ben ik het niet die handelt, maar de zonde die in mij heerst. 18 Immers, ik besef dat in mij, in mijn eigen natuur, het goede niet aanwezig is. Ik wíl het goede wel, maar het goede doen kan ik niet. 19 Wat ik verlang te doen, het goede, laat ik na; wat ik wil vermijden, het kwade, dat doe ik. 20 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, ben ik daar niet zelf de oorzaak van, maar de zonde die in mij heerst. 21 Ik ontdek in mij de wetmatigheid dat het kwade zich aan mij opdringt, ook al wil ik het goede doen. 22 Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God, 23 maar in alles wat ik doe zie ik die andere wet. Hij voert strijd tegen de wet waarmee ik met mijn verstand instem en maakt van mij een gevangene van de wet van de zonde, die in mij leeft.
Romeinen 7 gaat over de ellende. Paulus zegt dan: Ik ben vlees, verkocht onder de zonde. Het gaat dus over de zondige staat van de mens.... Hier gaat Romeinen 7 over met als climaxen: "Niet het goede, wat ik niet wil, doe ik, maar het kwade, wat ik niet wil, dat doe ik" en "Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen?"
De verzen die op vers 14 volgen zijn de uitwerking van het "ik ben vlees" en laat denk ik aan duidelijkheid niets te wensen over:
15 Wat ik doe, doorzie ik niet, want ik doe niet wat ik wil, ik doe juist wat ik haat. 16 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, dan erken ik dat de wet goed is. 17 Dan ben ik het niet die handelt, maar de zonde die in mij heerst. 18 Immers, ik besef dat in mij, in mijn eigen natuur, het goede niet aanwezig is. Ik wíl het goede wel, maar het goede doen kan ik niet. 19 Wat ik verlang te doen, het goede, laat ik na; wat ik wil vermijden, het kwade, dat doe ik. 20 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, ben ik daar niet zelf de oorzaak van, maar de zonde die in mij heerst. 21 Ik ontdek in mij de wetmatigheid dat het kwade zich aan mij opdringt, ook al wil ik het goede doen. 22 Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God, 23 maar in alles wat ik doe zie ik die andere wet. Hij voert strijd tegen de wet waarmee ik met mijn verstand instem en maakt van mij een gevangene van de wet van de zonde, die in mij leeft.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."