100 jarig bestaan Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

100 jarig bestaan Gereformeerde Gemeenten

Bericht door geledu »

I.v.m. het 100 jarig bestaan van de Gereformeerde Gemeenten stonden er aan aantal aardige artikelen in het RD.
Hier een interview met Ds Moerkerken en Dhr vd Schans.
Het Reformatorisch Dagblad van 6 sept 2007 schreef: Het eeuwfeest van de Gereformeerde Gemeenten leidt niet tot een feest. „Ik heb er geen triomfantelijke stemming bij”, zegt ds. A. Moerkerken, rector van de Theologische School. Drs. A. A. van der Schans, docent geschiedenis aan christelijke hogeschool de Driestar en ouderling in Bodegraven, ziet een donkere wolk boven het jubileum. „Het getuigenis van de kerk naar de wereld toe wordt gebroken door verdeeldheid.” Een tweegesprek over een eeuwfeest in de branding. De vlag ligt met gebroken stok op zolder. En bloemen zijn er niet.


Ds. Moerkerken staat, zegt hij, met veel liefde in zijn kerk, „zonder kerkisme, en zonder te denken dat des Heeren tempel uitsluitend onze gemeenten zou betreffen. Ik heb zorg over de kerk waarin de Heere mij een plaats gaf, zorg over de jeugd vooral. Maar er is ook hartelijke erkentenis voor alles wat Hij gaf, en voor alles wat Hij ons nog gelaten heeft.”

Het verwondert Van der Schans dat in een land als Nederland, „waarin zo veel op drift is, er nog een groep christenen is die de Schriftuurlijk-bevindelijke waarheid trouw gebleven is. In de Gereformeerde Gemeenten is volstrekte eerbied voor het Woord van God. Dat typeert deze kerk, dat de dienst der verzoening ook een persoonlijke spits krijgt: Hoe sta ik zelf voor de hoge en de heilige God?”

Publicaties
De Gereformeerde Gemeenten verkeren in een periode vol onrust. Met enige regelmaat verschijnen boeken en publicaties waarin kritische vragen worden gesteld bij de prediking.

Van der Schans, die onder meer in het blad Wapenveld (tijdschrift van de reünistenvereniging van de CSFR) kritisch schreef over de Gereformeerde Gemeenten, stelt vast dat de afgelopen decennia vele appelschriften zijn verschenen. „Er leven kennelijk bezwaren tegen de prediking, gecentreerd rond thema’s als verkiezing, de verbondsbeschouwing, het aanbod van genade. Iedereen kan constateren dat bezwaarmakers geen voet aan de grond krijgen, dat ze vervolgens buiten de kring van de gemeenten komen te staan en dat discussies vaak uitmonden in kerkelijke uitspraken die de functie hebben om de identiteit af te bakenen. Dit verschijnsel zie je in deze mate alleen in de Gereformeerde Gemeenten.”

Ds. Moerkerken: „Dat is de situatie waartoe we veroordeeld schijnen te zijn. Overigens zie ik om me heen geen kerk waarin uitsluitend rust en vrede heersen. Dat bezwaarmakers op een gegeven ogenblik búíten de gemeenten komen te staan, is inderdaad vaak het wrange eindresultaat van het verschil van inzicht. Toch is dat soms slechts ten dele waar. Stónden ze er al niet buiten voordat ze naar buiten traden? Daarbij komt dat we bezwaarden wel degelijk serieus nemen. Hoeveel ambtelijke uren zijn er al niet besteed aan allerhande bezwaarschriften, allemaal tijd die onttrokken is aan het andere ambtelijke werk. Ik vind het verdrietig als mensen dan uiteindelijk toch afhaken.”

Voor kerkleden die verontrust zijn, is er de kerkelijke weg waarlangs zij hun bezwaren kunnen laten behandelen. Deze zou echter te lang zijn.

Ds. Moerkerken: „Ik begrijp dat wel. Maar in het burgerlijk recht duurt de rechtsgang vaak ook lang. En je kunt toch ook niet voor ieder bezwaarschrift een aparte generale synode uitschrijven.”

Men verwijt de Gereformeerde Gemeenten wel dat er geen open gesprek kan zijn, dat er in De Saambinder geen gelegenheid is om met elkaar van gedachten te wisselen.

Ds. Moerkerken: „Ik weet dat, maar dat vind ik onheus. Ik heb het ook moeilijk met zulke verwijten. Iedere serieuze publicatie is diepgaand besproken, soms zelfs in dertien afleveringen. Dat men daarin niet het gewenste antwoord krijgt, is een andere zaak. Dat kan in elk geval geen reden zijn om te beweren dat men niet serieus genomen wordt. De Saambinder moet mediteren, stichten, informeren, opiniëren. Het is geen orgaan van een debatclub. In het kerkblad moet helder zijn wat de koers van de gemeenten is.”

Van der Schans: „De Saambinder reageert inderdaad wel degelijk op kritische geluiden. Maar de Gereformeerde Gemeenten vormen wel, meer dan andere kerken, een gesloten kerktype, waar al gauw gezegd wordt: Hier staan we, we kunnen niet anders. Anderzijds is ook het waar dat sommigen de Gereformeerde Gemeenten daadwerkelijk overvragen. Men kan van een geit nu eenmaal geen schaap maken.”

Voor Van der Schans behoeven de Gereformeerde Gemeenten hun theologische koers niet te wijzigen. „Maar over een aantal bezwaren zou opener gesproken moeten kunnen worden. Niemand mag van de kerk verwachten dat ze bij voorbeeld de zes leeruitspraken uit 1931 over het genadeverbond schrapt. Maar de kerk moet wel bevraagd willen worden op de gereformeerde belijdenis. Binnen de gereformeerde belijdenis leggen de Gereformeerde Gemeenten hun eigen accenten. Laten we beducht zijn andere accenten en andere keuzen minder legitiem en gereformeerd te verklaren.”

Ds. Moerkerken: „De Gereformeerde Gemeenten hebben niet de pretentie de enige juiste vertolking van de gereformeerde belijdenis te zijn. Maar de keuzes die de kerk de afgelopen honderd jaar gemaakt heeft rond bijvoorbeeld de verbondsbeschouwing zijn kerkhistorisch legitiem en exegetisch-Schriftuurlijk juist geweest.”

Ds. Kersten
Van der Schans kan zich niet aan de indruk onttrekken dat de redactie van De Saambinder nadrukkelijk keuzes maakt. „Maar om veilig aan de overkant van de weg te komen, moeten we wel twee kanten uitkijken.”

Ds. Moerkerken: „Ds. G. H. Kersten kon openlijk kritische vragen stellen aan ds. G. van Reenen. En toch bleven ze vrienden. Dat kon toen nog. Dat kon toen lijden. Misschien zijn we dat een beetje kwijtgeraakt. Tussen ds. Kersten en ds. Van Reenen is wel eens een harde noot gekraakt, en toch bleven ze hartelijk broeders, omdat ze het in de kern van de zaak zo eens waren, over hoe God een mens bekeert. Daarover was geen millimeter verschil van inzicht. Ik vrees dat na de jaren zeventig dingen zijn gaan schuiven, waardoor een andere geloofsbeleving openbaar kwam. En dát zet de verhoudingen zo op scherp.”

Van der Schans: „Helemaal mee eens! Waar het sommigen echter om gaat, is dat er ruimte zou moeten zijn om elkaar eerlijk te bevragen, niet om elkaar de oren te wassen, maar om elkaar te dienen. Er is ook kritiek die juist tot doordenking leidt. Die moeten we niet uit de weg gaan. Kritiek houdt ons ook een spiegel voor.”

Over de gebeurtenissen in 1950 en 1953 blijken ds. Moerkerken en Van der Schans verschillend te denken. Ds. Moerkerken vindt dat de synodebesluiten van zowel 1950 (waarbij ds. R. Kok als predikant werd geschorst) als van 1953 (waarbij dr. C. Steenblok als docent werd ontslagen) inhoudelijk niet anders hadden kunnen worden genomen. „Maar dat niet wil zeggen dat ik alle gevolgde procedures goedkeur en evenmin dat ik de gevolgen ervan niet zou betreuren. Ik had graag de persónen Kok en Steenblok voor de gemeenten willen behouden.”

Van der Schans vindt dat zowel ds. Kok als dr. Steenblok paste binnen de Gereformeerde Gemeenten. „We moeten de gereformeerde belijdenis ook daadwerkelijk praktiseren. Over bijvoorbeeld de volgorde van wedergeboorte en geloof kun je vanuit de belijdenisgeschriften tot een verschillende keus komen, zonder ongereformeerd te worden. Laten we de brede gereformeerde traditie in het oog houden en niet versmallen.”

Is er in een kerkelijke gemeenschap met 100.000 leden ruimte voor accentverschillen, voor flanken en stromingen, zoals die er bijvoorbeeld in de Christelijke Gereformeerde Kerken zijn?

Ds. Moerkerken: „Je hoeft allemaal niet eender te zijn om het toch eens te kunnen zijn. Accenten en liggingsverschillen zijn er altijd geweest. Ds. Kersten was meer dogmatisch belijnd, ds. Van Reenen was meer beeldend en pastoraal, maar beiden hamerden op precies hetzelfde aambeeld. Wat we de laatste decennia zien, is meestal echter geen zaak van accentverschillen, maar van een andere geloofsbeleving. Er mogen best kleurverschillen zijn, maar in de meeste bezwaarschriften is veel meer aan de hand.”

Hoe groot schat u beiden de groep verontrusten in?


Ds. Moerkerken: „Als ik de internetfora moet geloven, kunnen het er wel 10.000 zijn. Maar ik lees ook heel vaak: „Velen zijn met mij van mening dat…” Als ik afga op wat ik vanuit de gemeenten hoor, is die groep zo groot niet. Maar, elke ziel is wel een ziel voor de eeuwigheid. Van ieder lid dat ons verlaat, ervaar ik pijn.”

Van der Schans: „Deze groep verontrusten is niet zo groot. In veel gemeenten is rust, velen zijn tevreden over de prediking. Welke kerkenraden hebben zich nu serieus over deze dingen gebogen? Nee, ik neem geen grote golf van onrust waar. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat het grote aantal kerkleden dat trouw naar de kerk komt, nog geen bewijs van geestelijk leven is. Over mensen die onder de prediking komen en blijven zeggen onbekeerd te zijn, dienen we verontrust te zijn.”

Ds. Moerkerken, u staat als rector van de Theologische School nogal in de storm. Wat doet dat met u persoonlijk?

„Ze mogen van mijn persoon van alles zeggen, maar niet van onze kerk. Als het over jezelf gaat, moet je maar proberen als een lam te zijn. Maar als het over de leer gaat, wees dan als een leeuw. De kritiek is vaak zo onzuiver, zo op de persoon gericht. Ik zou bijvoorbeeld de standenleer hebben uitgevonden. Lees de preken van ds. Kersten! De positie die ik heb, brengt mee dat ik wel eens wat wind opvang. Maar ik heb nooit gesolliciteerd naar het rectorschap, noch naar het hoofdredacteurschap van De Saambinder. Er wordt in dit opzicht niet altijd even kerkelijk gedacht. De kerk kent geen leiders, geen top, geen boegbeelden. Niemand van ons is directeur van een of andere onderneming, wij zijn dienaren des Woords, en ik ben slechts een van de vijftig.”

Wat wilt u beiden zeggen, in dit jubileumjaar, tegen hen die kritisch staan in hun kerk, die bezwaren maken, die verontrust zijn over de koers?

Ds. Moerkerken: „Waardeer het goede dat er is, en probeer niet als participant van de kritische tijdgeest de dingen uit te vergroten. Als het gaat over het Schriftgezag, over de scheppingsleer, over de namen, de ambten en de naturen van de Middelaar, over de kerkleer, hebben we geen verschil van mening. Vergroot de overige dingen dan niet zo uit, ruk alsjeblieft geen citaten uit hun verband, en blijf trouw aan de kerk waar de Heere je een plaats heeft gegeven. Breng zorgen liever voor Gods aangezicht dan in de publiciteit.”

Van der Schans: „Als we de meetlat leggen bij de gereformeerde belijdenis, bij de Drie Formulieren, bij de prediking van de Heidelbergse Catechismus, vinden we veel leeropvattingen van de Gereformeerde Gemeenten terug. Ik wil dat ronduit erkennen. Daarbij weten we dat de Heere met Zijn kinderen verschillende wegen gaat. Luther was geen Calvijn. En Philpot was geen Kohlbrugge. En toch waren ze het hartelijk eens over het wezen van de zaak. Tegen bezwaarden wil ik zeggen: Spring niet zo snel over de sloot, want springende schapen worden niet vet. Tegen onze kerk zou ik willen zeggen: Misschien moeten we als kerkverband meer inzien dat de aantrekkelijkheid van een bloeiende bloementuin vooral ligt in de verschillende kleuren en geuren die er zijn. Laten die verschillende bloemen er mogen zijn. Als het maar geen distels worden.”

Is er hoop, na honderd jaar, voor de kerk, voor de Gereformeerde Gemeenten, voor het nageslacht?

Van der Schans: „Ik geloof één heilige, algemene christelijke kerk. Zou er nog eens een opwekking komen, zo’n regenbui als die van Luther? Het lijkt soms allemaal zo uitzichtloos, maar ik zie ook jongeren die de Heere zoeken. Soms beschamend voor de generatie daarboven.”

Ds. Moerkerken: „In Openbaring 4 lezen we over de regenboog rondom de troon. Geen halve regenboog, zoals wij alleen maar de regenboog zien, de Heere ziet altijd de hele regenboog. Dan krijg ik weer fiducie in God, niet in de Gereformeerde Gemeenten, maar in God Zelf. Dat is onzegbaar troostvol. Voor de kerk is er hoop, voor de Gereformeerde Gemeenten is er hoop, voor onze jeugd ook. Laten we echter wel bedenken dat het ontzaglijke oordeel van het wegnemen van de kandelaar ook ons zal treffen als er geen trouw blijft in leer en leven, geen gedurige wederkeer tot God.”

Dit vraaggesprek bewijst maar weer eens dat er weldegelijk ruimte in het kerkverband is voor accentverschillen.
Wel aardig om te lezen dat ook Ds Moerkerken met ons meeleest.

Verder is dit topic niet bedoelt om er een kritiek topic van te maken (mods, misschien hetzelfde beleid als in het topic over de GS ? ) , maar enkel om weer even aandacht te geven aan het 100 jarig bestaan van dit kerkverband, waar ondanks alles, de Heere nog doorgaat met Zijn werk.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Ook het kerkhistorisch artikel uit het RD van de hand van Dhr Florijn is lezenswaardig :

Om de ”oude beproefde waarheid”

De Gereformeerde Gemeenten kunnen terugzien op een bewogen geschiedenis. Er was weliswaar eenheid, maar er waren ook verschillen en er ontstonden scheuringen. Inmiddels hebben nog niet zo lang geleden gesprekken plaatsgevonden tussen de kerkverbanden die hun wortels hebben in de vereniging van 1907. Of daarmee de weg gebaand wordt voor een hereniging zal de tijd leren.

Eind 1907 was het zover. Vanaf dat jaar vormde een groot gedeelte van de ledeboeriaanse gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten (onder het kruis) een nieuw kerkverband, dat volgens de agenda van de vergadering ”Gereformeerde Gemeenten in Nederland” zou heten.

Hadden beide groepen dan zo veel gemeen? Dat moet wel, want anders zou er geen fusie gevolgd zijn, of, indien wel, dan was die geen lang leven beschoren geweest. Maar het kerkverband bestaat nog steeds, dus moet er veel geweest zijn waarin men elkaar herkende en erkende.

Bewijzen daarvoor zijn er genoeg te geven. Zo werd bijvoorbeeld gelijk gedacht over het gezag van de Heilige Schrift en over de belijdenisgeschriften, en was er veel waardering voor de Statenvertaling en de ”oude schrijvers”, de zeventiende- en achttiende-eeuwse theologen, die in hun werken met name aandacht hadden voor de praktijk van de godzaligheid. Daarnaast werd in theologisch opzicht zowel bij de ledeboerianen als bij de kruisgemeenten een bevindelijke prediking voorgestaan, waarbij de predestinatie een sterk accent kreeg.

Kerkvisie
Maar er waren ook verschillen. Die betroffen voornamelijk de visie op de kerk en het kerkelijke leven en het is opvallend dat deze opvattingen heel lang zijn blijven spelen. Bij de ledeboerianen, die in veel gevallen waren voortgekomen uit gezelschappen, stond de gezelschappelijkheid centraal. Daarbij was een belangrijke rol voor oefenaars weggelegd, terwijl er weinig zicht was op een juist kerkordelijk handelen, hoezeer men zich ook verbonden had om de Dordtse kerkenordening (DKO) onverkort te zullen handhaven.

De kruisgemeenten bewandelen doorgaans een kerkordelijker weg en hielden, om maar iets te noemen, de grenzen van het eigen kerkverband nauwlettender in het oog. Niet altijd had bij hen de DKO het laatste woord.

Door deze verschillende inzichten botste het al direct tijdens de vergadering van 9 en 10 oktober 1907, want de scriba, ds. G. H. Kersten, merkte op dat meerdere artikelen in de DKO „niet meer van kracht” waren. Het bracht een discussie op gang die nog diepgaander werd toen de berijming van Datheen aan de orde kwam, want aan deze psalmberijming, waaruit de ledeboerianen tijdens de erediensten zongen, en die volgens hen in de DKO verplicht werd gesteld, waren zij erg gehecht. Uiteindelijk vond men elkaar hierin wel, zij het in beslissingen die duidelijk het karakter van een compromis hadden.

De tucht
De verschillen leefden voort. Dat bleek al in 1908. Toch achtte ds. Kersten het nodig om een brochure onder de titel ”De tucht in de Kerke Christi” te publiceren. Het was hem tijdens bezoeken opgevallen dat men „in zoo menig opzicht” in de Gereformeerde Gemeenten „vreemd was van een recht kerkelijk leven.” Vooral ten aanzien van de uitoefening van de tucht gold dat. Tucht, aldus ds. Kersten, behoorde te worden uitgeoefend niet volgens wat ledeboeriaanse voorgangers gezegd hadden (met als gevolg dat in hun gemeenten leden ”geschrapt” werden) maar overeenkomstig „wat onze Dordsche vaderen besloten en schreven.”

Zo’n uitspraak geeft aan dat er in de Gereformeerde Gemeenten ten aanzien van een juist kerkrechtelijk en kerkordelijk handelen twee stromingen gebleven waren. Het ”ledeboerianisme” -om het maar even zo te noemen- was nog niet verdwenen. Vandaar dat de berijming van Datheen vooral in bepaalde Zeeuwse gemeenten lange tijd gehandhaafd bleef en oefenaars geduld werden, ondanks het streven van opnieuw vooral ds. Kersten om iedere toekomstige predikant in theologisch opzicht een scholing te geven.

Hij kreeg hierin echter niet iedereen mee. Een belangrijke tegenstander was lange tijd ds. Jozias Fraanje, die kan gelden als een exponent van het ledeboeriaanse denken.

Beproefd
In de leer daarentegen was eenheid. Men had elkaar gevonden in „de oude beproefde waarheid”, zoals ds. M. Hofman dat verwoordde op 10 oktober 1932, toen herdacht werd dat de Gereformeerde Gemeenten 25 jaar bestonden. Hierbij behoorde „de zuivere bevindelijke prediking”, waarbij „alles afgekerfd en afgesneden wordt wat van de mens is, opdat niemand groot gemaakt zou worden; opdat de deugden van Jehova alleen zouden verheerlijkt worden.” Deze waarheid en bevinding beschouwde men als specifiek behorend bij de Gereformeerde Gemeenten.

Dat werd duidelijk toen aangegeven moest worden wat de eigen identiteit was, in onderscheid van andere kerkverbanden. Want al in 1909 kwam er bij de Gereformeerde Gemeenten een verzoek binnen van de Gereformeerde Kerken in Nederland om tot een vereniging te komen. In het antwoord dat ds. A. Janse en ds. Kersten opstelden, gaven zij aan dat er echter geen sprake kon zijn van een samengaan, want zij konden de Gereformeerde Kerken niet erkennen als ”kerke Christi”.

Weliswaar hadden beide kerkverbanden dezelfde belijdenis, liturgie en kerkorde, maar de verschillen in de leer, waarbij vooral gedacht moest worden aan de opvattingen over de veronderstelde wedergeboorte, en daarnaast de praktijk, waren te groot. De ”oude beproefde waarheid” en de ware bevinding waren daar niet, of hoogstens incidenteel te vinden. Bespeurde men echter bij een gereformeerde voorganger gelijkgezindheid, dan was hij welkom. Dat blijkt uit de komst van ds. W. den Hengst in 1913.

Uitspraken
Rond de jaren twintig informeerden de Christelijke Gereformeerde Kerken of er een samenleven mogelijk was. Ondanks enige toenadering in het begin liep ook dit op niets uit. En toen in 1928 ds. J. D. Barth vanuit de Christelijke Gereformeerde Kerken overstapte naar de Gereformeerde Gemeenten, wees hij er ds. Kersten op dat men in zijn vorige kerkverband in toenemende mate afstand nam van de ”aloude bevindelijke waarheid”.

Ds. Kersten nam dit over, temeer omdat hij een, zoals hij het noemde, „verbondsontzenuwende” leer bij bepaalde voorgangers signaleerde.

Een en ander heeft aanleiding gegeven tot veel twistgeschrijf, en het droeg er mede toe bij dat in 1931 in de Gereformeerde Gemeenten een leeruitspraak werd geformuleerd en aangenomen. In deze leeruitspraak werd uitdrukkelijk gekozen voor de leer van de twee verbonden. Daarnaast werd het verbond der genade geplaatst onder beheersing van de verkiezing.

In 1945 volgde een tweede leeruitspraak, nu over de algemene genade, waarbij uitgesproken werd dat die behoorde tot de voorzienigheid Gods.

Scheuring
Het feit dat er leeruitspraken geformuleerd moesten worden, geeft onder meer aan dat niet iedereen hetzelfde dacht over bepaalde dogmatische zienswijzen. Zo werd dan tegelijk duidelijk dat er nog steeds verschillende stromingen in de Gereformeerde Gemeenten waren. Nu echter niet meer op kerkordelijk, maar op leerstellig gebied. Want in kerkordelijk opzicht was het ledeboerianisme al wel helemaal overwonnen.

Dat bleek in 1932, toen de voormalige ledeboeriaanse predikant L. Boone contact zocht met ds. Kersten. De algemene vergadering van de oud gereformeerden verklaarde zich echter tegen een samengaan, volgens de notulen van dit kerkverband omdat er bij de Gereformeerde Gemeenten na 1907 allerlei organisaties waren opgericht, zoals „instellingen op het terrein van het onderwijs en de politiek.” Dergelijke instellingen kwamen volgens de vergadering voort „meer uit machtsvertoon dan uit de vreze Gods.”

Waar of niet, zo’n uitspraak maakt in ieder geval ondubbelzinnig duidelijk dat de oud gereformeerden maar weinig ledeboeriaanse elementen in de Gereformeerden Gemeenten meer terugzagen.

De verschillen op leerstellig gebied werden met leeruitspraken niet weggenomen. Op pijnlijke wijze zou dat in 1953 blijken, toen het kerkverband scheurde. Het breekpunt was een conflict over het aanbod van genade. De kwestie daarbij was of de genade van Christus aangeboden moest worden aan alle hoorders, of alleen aan degenen die overtuigd waren van hun zonden en onwaardigheid. Twee kerkverbanden zouden vanaf nu de oude Gereformeerde Gemeenten voortzetten. Daarbij huldigden de Gereformeerde Gemeenten het eerste standpunt, de Gereformeerde Gemeenten in Nederland het tweede. In dit laatste kerkverband heeft in 1980 nog een scheuring plaatsgevonden.

Polemiek
Er is over het aanbod van genade, maar ook over andere zaken druk en heftig gepolemiseerd. Inmiddels lijken de scherpste kantjes er een beetje af te zijn. Zelfs zijn er enige tijd geleden in goede harmonie gesprekken gevoerd tussen vertegenwoordigers van beide kerkverbanden.

Of dit, precies honderd jaar na de vereniging van een gedeelte van de ledeboeriaanse gemeenten en de kruisgemeenten op een nieuw samengaan zal uitlopen, lijkt nog niet voor de hand te liggen. Later misschien?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: 100 jarig bestaan Gereformeerde Gemeenten

Bericht door helma »

geledu schreef:
Wel aardig om te lezen dat ook Ds Moerkerken met ons meeleest.

:idea: Adrianus :!:
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ds. Moerkerken schreef:Maar, elke ziel is wel een ziel voor de eeuwigheid. Van ieder lid dat ons verlaat, ervaar ik pijn.
Deze koppeling vind ik jammer. Doet me ook wat Rooms aan. Gaat elke ziel verloren (of is de kans daarop groter) als zij de Ger Gem verlaat?

Bij ons in de gemeente zijn enkele honderden mensen weggegaan. Dat doet mij ook pijn. Het waren onze slechtste leden niet. Ik ben dan ook bezorgder om wat er van de gemeente overgebleven is dan voor de meesten van hen die ons verlieten.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Unionist schreef:
Ds. Moerkerken schreef:Maar, elke ziel is wel een ziel voor de eeuwigheid. Van ieder lid dat ons verlaat, ervaar ik pijn.
Deze koppeling vind ik jammer. Doet me ook wat Rooms aan. Gaat elke ziel verloren (of is de kans daarop groter) als zij de Ger Gem verlaat?

Bij ons in de gemeente zijn enkele honderden mensen weggegaan. Dat doet mij ook pijn. Het waren onze slechtste leden niet. Ik ben dan ook bezorgder om wat er van de gemeente overgebleven is dan voor de meesten van hen die ons verlieten.
Ik vrees dat je Ds. Moerkerken niet goed verstaat!
Lees maar eens wat hij schrijft over andere kerkverbanden:
"Ds. Moerkerken staat, zegt hij, met veel liefde in zijn kerk, „zonder kerkisme, en zonder te denken dat des Heeren tempel uitsluitend onze gemeenten zou betreffen. Ik heb zorg over de kerk waarin de Heere mij een plaats gaf, zorg over de jeugd vooral. Maar er is ook hartelijke erkentenis voor alles wat Hij gaf, en voor alles wat Hij ons nog gelaten heeft.”
Adorote

Bericht door Adorote »

Unionist schreef:
Ds. Moerkerken schreef:Maar, elke ziel is wel een ziel voor de eeuwigheid. Van ieder lid dat ons verlaat, ervaar ik pijn.
Deze koppeling vind ik jammer. Doet me ook wat Rooms aan. Gaat elke ziel verloren (of is de kans daarop groter) als zij de Ger Gem verlaat?

Bij ons in de gemeente zijn enkele honderden mensen weggegaan. Dat doet mij ook pijn. Het waren onze slechtste leden niet. Ik ben dan ook bezorgder om wat er van de gemeente overgebleven is dan voor de meesten van hen die ons verlieten.
Dat heeft niks met Rooms te maken,maar is goed Katholiek deze uit spraak van die dominee; en zowel de OK als RK en Anglicana en Lutherrana is Katholiek.En de G, G heeft een bepaalde vorm van katholiciteit,dus deze uit spraak is zeer juist.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Adorote schreef:
Unionist schreef:
Ds. Moerkerken schreef:Maar, elke ziel is wel een ziel voor de eeuwigheid. Van ieder lid dat ons verlaat, ervaar ik pijn.
Deze koppeling vind ik jammer. Doet me ook wat Rooms aan. Gaat elke ziel verloren (of is de kans daarop groter) als zij de Ger Gem verlaat?

Bij ons in de gemeente zijn enkele honderden mensen weggegaan. Dat doet mij ook pijn. Het waren onze slechtste leden niet. Ik ben dan ook bezorgder om wat er van de gemeente overgebleven is dan voor de meesten van hen die ons verlieten.
Dat heeft niks met Rooms te maken,maar is goed Katholiek deze uit spraak van die dominee; en zowel de OK als RK en Anglicana en Lutherrana is Katholiek.En de G, G heeft een bepaalde vorm van katholiciteit,dus deze uit spraak is zeer juist.
zeer juist: een BEPÁÁLDE VORM, maar daar zullen ze niet blij mee zijn als dat zo gesteld wordt...........

maar.........al met al een gedenkwaardig moment, deze 100-jarige gedenkdag
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Adorote schreef:
Unionist schreef:
Ds. Moerkerken schreef:Maar, elke ziel is wel een ziel voor de eeuwigheid. Van ieder lid dat ons verlaat, ervaar ik pijn.
Deze koppeling vind ik jammer. Doet me ook wat Rooms aan. Gaat elke ziel verloren (of is de kans daarop groter) als zij de Ger Gem verlaat?

Bij ons in de gemeente zijn enkele honderden mensen weggegaan. Dat doet mij ook pijn. Het waren onze slechtste leden niet. Ik ben dan ook bezorgder om wat er van de gemeente overgebleven is dan voor de meesten van hen die ons verlieten.
Dat heeft niks met Rooms te maken,maar is goed Katholiek deze uit spraak van die dominee; en zowel de OK als RK en Anglicana en Lutherrana is Katholiek.En de G, G heeft een bepaalde vorm van katholiciteit,dus deze uit spraak is zeer juist.
Ik zei niet: katholiek, ik zei: Rooms.

Buiten onze kerk geen zaligheid. Dat is niet katholiek, juist niet. Dat is Rooms. En die houding proef ik ook een beetje in het citaat van ds. Moerkerken: als iemand onze kerk verlaat en zich aansluit bij een andere kerk, is dat slecht voor zijn ziel.
Adorote

Bericht door Adorote »

Unionist schreef:
Adorote schreef:
Unionist schreef:
Ds. Moerkerken schreef:Maar, elke ziel is wel een ziel voor de eeuwigheid. Van ieder lid dat ons verlaat, ervaar ik pijn.
Deze koppeling vind ik jammer. Doet me ook wat Rooms aan. Gaat elke ziel verloren (of is de kans daarop groter) als zij de Ger Gem verlaat?

Bij ons in de gemeente zijn enkele honderden mensen weggegaan. Dat doet mij ook pijn. Het waren onze slechtste leden niet. Ik ben dan ook bezorgder om wat er van de gemeente overgebleven is dan voor de meesten van hen die ons verlieten.
Dat heeft niks met Rooms te maken,maar is goed Katholiek deze uit spraak van die dominee; en zowel de OK als RK en Anglicana en Lutherrana is Katholiek.En de G, G heeft een bepaalde vorm van katholiciteit,dus deze uit spraak is zeer juist.
Ik zei niet: katholiek, ik zei: Rooms.

Buiten onze kerk geen zaligheid. Dat is niet katholiek, juist niet. Dat is Rooms. En die houding proef ik ook een beetje in het citaat van ds. Moerkerken: als iemand onze kerk verlaat en zich aansluit bij een andere kerk, is dat slecht voor zijn ziel.

Droom maar lekker verder.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Unionist, ik denk nu dat je toch teveel leest wat er niet staat of zeker niet bedoelt wordt.
Maar als het fundament in de prediking gevonden wordt, en mensen menen toch op te moeten stappen dan zegt dat meer over de vertrekkende mensen als over een kerkverband.
In dit licht heeft Ds Moerkerken het over zielen die vertrekken.

Zie ook het topic over het gaan naar een andere kerk.

Lees ook eens het artikel van vandaag in het RD over de lezing van Ds Golverdingen , in dit topic: acte van afscheiding of wederkeer, door Jvdg geplaatst.

Duidelijk wordt er door Ds Golverdingen geleerd dat de Gereformeerde Gemeenten niet de enige kerk is, maar hij wijst juist op de onSchriftuurlijke verdeeldheid en hij wijst ook op de noodzaak tot (h)erkenning van elkaar .
Hij juicht de samensprekingen toe :
Ds Golverdingen schreef: Federatief groeimodel
De predikant waardeert het positief dat de Gereformeerde Gemeenten sinds 2001 het kerkelijke gesprek zijn aangegaan met vier gereformeerde kerkverbanden. „Daarvan gaat een belangrijke signaalwerking uit. De kerkelijke verdeeldheid van de bevindelijk-gereformeerden is immers in strijd met Schrift en belijdenis. Ze is zonde in de ogen van de Koning van de kerk, al wordt de verdeeldheid van broeders van hetzelfde huis door hen maar zelden als zonde beleefd. Het berusten in de kerkelijke verdeeldheid is in Bijbels licht een schrijnende aanklacht, die roept om verootmoediging voor Gods aangezicht en om een smeekgebed om een herhaling van 1907.”

Wellicht, denkt ds. Golverdingen, kan een federatief groeimodel, dat zich richt op een zeer geleidelijk aan samengaan, de verdere openbaring van de zichtbare eenheid van de kerk van Christus in ons land dienen. „Zo’n model kan echter alleen met vrucht worden gehanteerd als in de harten van Gods kinderen de ootmoedige belijdenis van het geloof leeft: de Heere bouwt Jeruzalem.”
En ik geloof van harte dat ook Ds Moerkerken deze zaken onderschrijft, en dat je de opmerking over kerkverlating, zoals jij hem gelezen hebt , in het licht van het gehele interview geen recht doet.
Geen oordeel maar wel een smart over al diegenen die menen te moeten vertrekken.
H.M.H.
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 apr 2004, 13:07

Bericht door H.M.H. »

Unionist schreef:
Ds. Moerkerken schreef:Maar, elke ziel is wel een ziel voor de eeuwigheid. Van ieder lid dat ons verlaat, ervaar ik pijn.
Deze koppeling vind ik jammer. Doet me ook wat Rooms aan. Gaat elke ziel verloren (of is de kans daarop groter) als zij de Ger Gem verlaat?

Bij ons in de gemeente zijn enkele honderden mensen weggegaan. Dat doet mij ook pijn. Het waren onze slechtste leden niet. Ik ben dan ook bezorgder om wat er van de gemeente overgebleven is dan voor de meesten van hen die ons verlieten.
Wát een muggenzifterij zeg, over zo'n klein zinnetje...
H.M.H.
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 apr 2004, 13:07

Bericht door H.M.H. »

Unionist schreef:
Ds. Moerkerken schreef:Maar, elke ziel is wel een ziel voor de eeuwigheid. Van ieder lid dat ons verlaat, ervaar ik pijn.
Deze koppeling vind ik jammer. Doet me ook wat Rooms aan. Gaat elke ziel verloren (of is de kans daarop groter) als zij de Ger Gem verlaat?

Bij ons in de gemeente zijn enkele honderden mensen weggegaan. Dat doet mij ook pijn. Het waren onze slechtste leden niet. Ik ben dan ook bezorgder om wat er van de gemeente overgebleven is dan voor de meesten van hen die ons verlieten.
Wát een muggenzifterij zeg...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Laten we de wens van sommige forummers om hier anoniem te blijven respecteren!

Het blijft een openbaar forum met zo nu dan veel meelezers.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Ik dank God dat ik gestorven ben aan kerkverbanden. Ik zou dat iedereen toe willen wensen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

H.M.H. schreef:
Unionist schreef:
Ds. Moerkerken schreef:Maar, elke ziel is wel een ziel voor de eeuwigheid. Van ieder lid dat ons verlaat, ervaar ik pijn.
Deze koppeling vind ik jammer. Doet me ook wat Rooms aan. Gaat elke ziel verloren (of is de kans daarop groter) als zij de Ger Gem verlaat?

Bij ons in de gemeente zijn enkele honderden mensen weggegaan. Dat doet mij ook pijn. Het waren onze slechtste leden niet. Ik ben dan ook bezorgder om wat er van de gemeente overgebleven is dan voor de meesten van hen die ons verlieten.
Wát een muggenzifterij zeg, over zo'n klein zinnetje...
Tja, kleine zinnetjes kunnen soms heel veel uitmaken. Soms bepaalt één woord of iemand leeft of sterft. Als de jury zegt: "schuldig" of "onschuldig", scheelt het maar twee letters of je met je vrouw mee naar huis mag of dat je met een blinddoek voor mee naar buiten mag.

Dus is het onzin om mij te verwijten dat ik over "een zinnetje" val. Hoe klein ook, het gaat om de inhoud.

@Geledu,

Als het fundament goed is, en iemand meent toch weg te moeten gaan, (ik heb het hele topic gelezen en allerlei redenen gezien waarom iemand weg zou gaan), en hij gaat naar een andere kerk waar hij ook op datzelfde fundament verkeert, is er geen reden om voor zijn ziel te vrezen.

Een poosje terug was het in een naburige gemeente hier belijdenis doen. Eén van de doopleden koos ervoor om in een gemeente van een ander kerkverband belijdenis te doen. De gemeentepredikant bad voor de catechisanten. Hij bad ook voor de vertrekkende catechisant en vroeg ook of de Heere hem wilde zegenen op de plaats waar hij lid werd.
Dat vond ik mooi. Geen verkeerd woord, geen insinuatie, geen schop na, geen traan, maar gewoon: Hij gaat hier weg, gaat U met hem mee.
Gesloten