Herstelden formuleren voorwaarden eenheid

Anti-quoq
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 jun 2007, 21:23

Bericht door Anti-quoq »

Nou, daar gaan we dan weer. Wat een ongeestelijk gebazel allemaal.

Eenheid komt voort uit geestelijke herkenning. En inderdaad, dat gaat gepaard met uiterlijke moeilijkheden, maar ook theologische.
Geven we elkaar de ruimte om eigen theologische accenten te leggen?
Ik wil inderdaad niet de PKN/HHK discussie overdoen, maar uit al die postings hier maak ik één ding i.i.g. op: wat een frustraties over het refowereldje! Is het bij jullie echt niet meer dan kleding, hoedjes, gebruiken, etc. Kunnen jullie daar niet doorheen prikken?

Ik houd er ook niet zo van, al die donkere kleding. Ritmisch zingen vind ik mooi, ik lees geregeld uit de herziene SV, maar mensen die daar principieel bezwaar tegen hebben, zijn ook rustig mijn vrienden, evenals mijn onkerkelijke buurman (met tv...:)).
Laten we elkaar de ruimte laten als het kan en duidelijk zijn als het moet.

Dat laatste zullen we moeten zijn tegen een ieder die zalig wil worden met een nagelschrap eigen werken. En ja, dan valt Rome af, dan valt het koude verbondsautomatisme af, dan valt evangelische geestdrijverij af. Niet omdat we zo triomfantelijk de waarheid in pacht hebben, maar omdat het gaat om de eenvoud van Gods genadewerk waarin het een wonder is als de Heere zaligmakend wil werken in verlorenen.
Het gaat dus niet alleen om de mondbelijdenis dat God alles doet, maar ook om de praktijk der godzaligheid.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Anti-quoq schreef: maar mensen die daar principieel bezwaar tegen hebben, zijn ook rustig mijn vrienden, evenals mijn onkerkelijke buurman (met tv...:)).
.
Kun je tenminste met goed fatsoen vragen of je ff mag kijken..... :wink: :mrgreen: 8)
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Kaw schreef:
geledu schreef:
Kaw schreef:Misschien moeten we eerst het begrip Refo eens defineren? :mrgreen:

Wat is nu een echte refo?
Een van de kenmerken is het liefhebben van de naasten , en niet het zich ergeren aan hen, om dat zij zich trachten te houden, met alle fouten en gebreken , (maar wie heeft die niet ?) aan een op de Bijbel gegronde levensstijl.

Ik zie een refo als iemand die oprecht zich richt op de bijbel en daarbij de consequenties voor lief neemt. Dat houdt in dat hij geestelijk wil buigen voor de bijbel inclussief een mishagen over zijn zonden, een dagelijkse bekeringsleven, het uitzien naar het nieuwe koninkrijk en het verwachten daarvan.
(........)

Een refo geloofd.
Kaw , ik kan in bepaalde gedeelten , zoals gequoot een heel eind meekomen, verder had ik het idee dat je heiligen of engelen beschreef.
Ik ken een kind van God die heel ver doorgeleid was in het genade leven , of zoals ze het vandaag de dag liever horen : hij had veel mogen groeien in zijn geloof.
En aan het einde van zijn leven moest hij nog steeds belijden : Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? (Rom 7 :24)
Maar gelukkig mocht hij hier wel doorgaan , want toen mocht hij ook roemen in Hem die genade schenkt, : 25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.

Dus als je zegt : een refo geloofd , dan zeg ik , zo hoort het wel ja.
Maar als je zegt dat een refo heilig leeft , dan moet ik erkennen dat de eis daar wel ligt, maar in de praktijk is een gelovige refo maar wat blij, dat het niet ligt in onze eigen verdiensten...
Dit neemt niet weg dat we wel naar de volmaaktheid moeten staan in dit leven zowel in ons gedrag als in ons uiterlijk.
Dan zullen we elkaar op proberen vast te houden en dan zijn we blij als we gelijkgestemden tegen komen op beurzen , fietstochten of in dierenparken , want uiteindelijk is Jakob dun geworden , en dan zijn we blij dat we soms nog medestanders mogen ontmoeten.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Marco »

Kaw schreef:
Marco schreef:
Kaw schreef:
Anti-quoq schreef:Hoe de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt in hersteld verband hierin zouden moeten passen, vermag ik niet in te zien. Dan zal de verbondsgedachte en de veronderstelde wedergeboorte van Kuyper toch besproken en afgewezen moeten worden.
Ik meen dat juist het herstelde verband tegen deze zaken strijden binnen de oude GKV?
En verbondsgedachte? Wie kan mij uitleggen wat daar mee bedoelt wordt?
De veronderstelde wedergeboorte is in de GKV nooit geaccepteerd geweest, en Kuyper is in de NHK - en dus de HHK - nooit geaccepteerd geweest. De hersteld gereformeerden protesteren tegen een aantal zaken die - grof samengevat - erop neerkomen dat de GKV aan vervlakking onderhevig zou zijn. Veronderstelde wedergeboorte is daarbij niet aan de orde.

Veronderstelde wedergeboorte was het punt waarover het synodebesluit ging dat aanleiding was voor het ontstaan van de GKv in 1944/45. Juist de GKV wezen dit af, terwijl de 'synodalen' dit als officiële leer institueerden.
Dat is juist. Ik bedoelde dit ook in dat licht. Ik geloof dat er in de huidige GKV wel een soort van praktische veronderstelde wedergeboorte heerst. En dan wel in de zin van: mensen die naar de kerk gaan en niet iets doen wat tuchtwaardig is, zijn kinderen van God. Ik ken de GKV van binnen vrij goed en ken genoeg ouders die het vaak genoeg vinden dat hun kinderen naar de cathechisatie gaan en 2 keer naar de kerk op een zondag en veronderstellen dat het dan wel goed komt. Dat is in 99% van de gevallen ook zo. Toch is dit niet hetzelfde als het zoeken naar een levend geloof, ook bij je kinderen.
Dat is een nogal vage maar eigenlijk ook wel heftige beschuldiging aan een heel kerkverband. Ik ken er ook een boel die... Laat maar, ik kan niet in de harten kijken.. Laten we dat allemaal maar niet doen.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Anti-quoq schreef:Nou, daar gaan we dan weer. Wat een ongeestelijk gebazel allemaal.

Eenheid komt voort uit geestelijke herkenning. En inderdaad, dat gaat gepaard met uiterlijke moeilijkheden, maar ook theologische.
Geven we elkaar de ruimte om eigen theologische accenten te leggen?
Ik wil inderdaad niet de PKN/HHK discussie overdoen, maar uit al die postings hier maak ik één ding i.i.g. op: wat een frustraties over het refowereldje! Is het bij jullie echt niet meer dan kleding, hoedjes, gebruiken, etc. Kunnen jullie daar niet doorheen prikken?

Ik houd er ook niet zo van, al die donkere kleding. Ritmisch zingen vind ik mooi, ik lees geregeld uit de herziene SV, maar mensen die daar principieel bezwaar tegen hebben, zijn ook rustig mijn vrienden, evenals mijn onkerkelijke buurman (met tv...:)).
Laten we elkaar de ruimte laten als het kan en duidelijk zijn als het moet.

Dat laatste zullen we moeten zijn tegen een ieder die zalig wil worden met een nagelschrap eigen werken. En ja, dan valt Rome af, dan valt het koude verbondsautomatisme af, dan valt evangelische geestdrijverij af. Niet omdat we zo triomfantelijk de waarheid in pacht hebben, maar omdat het gaat om de eenvoud van Gods genadewerk waarin het een wonder is als de Heere zaligmakend wil werken in verlorenen.
Het gaat dus niet alleen om de mondbelijdenis dat God alles doet, maar ook om de praktijk der godzaligheid.
Ik kan me voor een heel groot deel in jouw posting vinden. Maar ten aanzien van het zwartgedrukte gedeelte vind ik je eenzijdig. Als Rome, verbondsautomatisme en evangelische geestdrijverij - terecht!! - afvallen, dan moeten we zeker ook de dooie lijdelijkheid, in de categrorie 'och mocht het nog eens komen te gebeuren', afwijzen. Maar goed, het probleem lost zich vanzelf wel op, want Rome, 'verbondsautomaten', 'geestdrijvers' en 'lijdelijken' zullen niet eens in een bijbels-gereformeerde kerk willen zitten.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

freek schreef: Maar goed, het probleem lost zich vanzelf wel op, want Rome, 'verbondsautomaten', 'geestdrijvers' en 'lijdelijken' zullen niet eens in een bijbels-gereformeerde kerk willen zitten.
en andersom ook niet..............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Anti-quoq
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 jun 2007, 21:23

Bericht door Anti-quoq »

freek schreef:Ik kan me voor een heel groot deel in jouw posting vinden. Maar ten aanzien van het zwartgedrukte gedeelte vind ik je eenzijdig. Als Rome, verbondsautomatisme en evangelische geestdrijverij - terecht!! - afvallen, dan moeten we zeker ook de dooie lijdelijkheid, in de categrorie 'och mocht het nog eens komen te gebeuren', afwijzen. Maar goed, het probleem lost zich vanzelf wel op, want Rome, 'verbondsautomaten', 'geestdrijvers' en 'lijdelijken' zullen niet eens in een bijbels-gereformeerde kerk willen zitten.
Freek,
Het liefst zou ik nu 'ja' zeggen op de vraag of de categorie dooie lijdelijkheid ook moet afvallen, maar dan zit ik met één probleem: In het dal van dorre doodsbeenderen (Ez. 36-37) was het ook één en al "dooie lijdelijkheid" zoals jij het noemt.
Ik vind dat een andere categorie (hoewel evenzeer te beklagen) dan de actieve theologanten met onbijbelse opvattingen.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Anti-quoq schreef:
freek schreef:Ik kan me voor een heel groot deel in jouw posting vinden. Maar ten aanzien van het zwartgedrukte gedeelte vind ik je eenzijdig. Als Rome, verbondsautomatisme en evangelische geestdrijverij - terecht!! - afvallen, dan moeten we zeker ook de dooie lijdelijkheid, in de categrorie 'och mocht het nog eens komen te gebeuren', afwijzen. Maar goed, het probleem lost zich vanzelf wel op, want Rome, 'verbondsautomaten', 'geestdrijvers' en 'lijdelijken' zullen niet eens in een bijbels-gereformeerde kerk willen zitten.
Freek,
Het liefst zou ik nu 'ja' zeggen op de vraag of de categorie dooie lijdelijkheid ook moet afvallen, maar dan zit ik met één probleem: In het dal van dorre doodsbeenderen (Ez. 36-37) was het ook één en al "dooie lijdelijkheid" zoals jij het noemt.
Ik vind dat een andere categorie (hoewel evenzeer te beklagen) dan de actieve theologanten met onbijbelse opvattingen.
Maar sommige mensen hebben onbijbelse opvattingen die als logisch gevolg dode lijdelijkheid hebben.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

geledu schreef:
Kaw schreef:
geledu schreef:
Kaw schreef:Misschien moeten we eerst het begrip Refo eens defineren? :mrgreen:

Wat is nu een echte refo?
Een van de kenmerken is het liefhebben van de naasten , en niet het zich ergeren aan hen, om dat zij zich trachten te houden, met alle fouten en gebreken , (maar wie heeft die niet ?) aan een op de Bijbel gegronde levensstijl.

Ik zie een refo als iemand die oprecht zich richt op de bijbel en daarbij de consequenties voor lief neemt. Dat houdt in dat hij geestelijk wil buigen voor de bijbel inclussief een mishagen over zijn zonden, een dagelijkse bekeringsleven, het uitzien naar het nieuwe koninkrijk en het verwachten daarvan.
(........)

Een refo geloofd.
Kaw , ik kan in bepaalde gedeelten , zoals gequoot een heel eind meekomen, verder had ik het idee dat je heiligen of engelen beschreef.
Ik ken een kind van God die heel ver doorgeleid was in het genade leven , of zoals ze het vandaag de dag liever horen : hij had veel mogen groeien in zijn geloof.
En aan het einde van zijn leven moest hij nog steeds belijden : Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? (Rom 7 :24)
Maar gelukkig mocht hij hier wel doorgaan , want toen mocht hij ook roemen in Hem die genade schenkt, : 25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.

Dus als je zegt : een refo geloofd , dan zeg ik , zo hoort het wel ja.
Maar als je zegt dat een refo heilig leeft , dan moet ik erkennen dat de eis daar wel ligt, maar in de praktijk is een gelovige refo maar wat blij, dat het niet ligt in onze eigen verdiensten...
Dit neemt niet weg dat we wel naar de volmaaktheid moeten staan in dit leven zowel in ons gedrag als in ons uiterlijk.
Dan zullen we elkaar op proberen vast te houden en dan zijn we blij als we gelijkgestemden tegen komen op beurzen , fietstochten of in dierenparken , want uiteindelijk is Jakob dun geworden , en dan zijn we blij dat we soms nog medestanders mogen ontmoeten.
Toch ken ik mensen waar ik aan moest denken toen ik dit lijstje maakte. Voorbeelden voor mij. Ook mensen waar ik het van te voren niet van verwachtte.

Aan de andere kant ken ik ook mensen waar men lovend over spreekt omdat deze ver zouden zijn in hun geloof, maar niet kunnen getuigen van de liefde van Christus of liefde voor Christus. Ze gaan in het zwart, beklagen zich de gehele dag (gelegen of ongelegen), weten alles van een stroming oudvaders, verdedigen vurig de leer zoals wij nooit anders gewend waren, lezen en luisteren door de weeks preken van dominees zoals wij die niet meer kennen, hebben een netwerk van de laatsten die hun knieën nog niet gebogen hebben voor Baäl, weten altijd haarfijn de onorthodoxie in bijv. het RD of bij andere dominees aan te wijzen, kunnen je precies vertellen wat voor geloof je hebt en waarin het te kort schiet, gaan niet of echt op het laatste moment schreiend aan het avondmaal, spreken niet over geloofszekerheid maar over tijden dat het licht wel eens doorbreekt, maar als je ze op de man af vraagt wie Christus voor hun is, dan kijken ze je verontwaardigd aan. Ik heb eens meegemaakt dat een dominee wegliep na het stellen van deze vraag. Een andere dominee gaf stamelend antwoord dat hij hoopte dat hij nog eens tot die kennis mocht komen. Dan valt mijn mond open en krijgt voor mij deze groep mensen een hele wrange smaak en vertrouw ik ze ook niet meer. Sorry.
Plaats reactie