Herstelden formuleren voorwaarden eenheid

Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik geloof echt dat het een kwestie is van terugkeer naar de roots. Heb het lef om je naaste als broeder te nemen wanneer hij belijd dat hij Jezus Christus lief heeft. Nu ben je al niet elkaar broeders en zusters wanneer de kleding niet is zoals men gewend is. Zolang het zo nauw gaat, dan kom je nergens. Wanneer er een eenheid van geest komt (en die is er interkerkelijk onder het gewone volk al heel lang), dan zal dat een stuwende beweging veroorzaken naar kerken die je er nu niet bij wil rekenen en ik geloof dat eventuele noodzakelijke veranderingen dan ook beter zullen gaan, want je hebt een gezamelijk doel en niet meer een zucht naar het uitmelken van elkaars grenspaaltjes.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Tiberius schreef: Maar het is reëler om eerst tot eenheid te komen met hen die nog wel de Bijbelse waarheid volledig onderschrijven.
Dan hoeft er geen water bij de wijn gedaan te worden, alleen zo hier en daar menselijke drempeltjes geslecht.

Maar zolang mensen al een afkeer hebben om gezamenlijk naar de markt te gaan (zoals op de DD), zie ik het gezamenlijk naar de kerk gaan somber in.
Jongere schreef:mensen die zijn opgevoed in onze eigen kring die alleen maar af kunnen geven op de cultuur die is ontstaan. Terwijl juist dat vaak ook de mensen zijn die lopen te mopperen op een gebrek aan eenheid binnen de kerken. Er is bijna een nieuwe cultuur ontstaan van refo's die geen refo's willen zijn,


Ook hier passen deze wijze woorden uit een ander topic van onze Jongere weer ....
Laatst gewijzigd door geledu op 31 jul 2007, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Misschien moeten we eerst het begrip Refo eens defineren? :mrgreen:

Wat is nu een echte refo?
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Zolang men elkaar "vuil" aankijkt, omdat mén de "juiste" kleding niet draagt, en een ánder meent dat er een komma moet staan waar mén een punt wil hebben.........................

dan zal er ook geen bárst van terechtkomen.

Want als het om onbeduidende zaken al fout gaat, hoe te meer gaat het dan fout op de wezenlijke punten?
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Maar even terug naar een vraag die ik nog heb: wat is er mis met de verbondsgedachte van de hersteld geref. kerk?


Wat ik op deze kerk tegen heb is dat het een protestkerk is. Het zit tamelijk vol met verbitterde kerkgangers. Kerkgangers die het ook niet gaan vinden onder een HHK vlag, want dan zingen ze te langzaam en die hoedjes zijn ook niets.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Kaw schreef:Misschien moeten we eerst het begrip Refo eens defineren? :mrgreen:

Wat is nu een echte refo?
Een van de kenmerken is het liefhebben van de naasten , en niet het zich ergeren aan hen, om dat zij zich trachten te houden, met alle fouten en gebreken , (maar wie heeft die niet ?) aan een op de Bijbel gegronde levensstijl.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Kaw schreef:Maar even terug naar een vraag die ik nog heb: wat is er mis met de verbondsgedachte van de hersteld geref. kerk?


Wat ik op deze kerk tegen heb is dat het een protestkerk is. Het zit tamelijk vol met verbitterde kerkgangers. Kerkgangers die het ook niet gaan vinden onder een HHK vlag, want dan zingen ze te langzaam en die hoedjes zijn ook niets.
zie mijn posting van 2.43 uur
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Het beantwoord niet mijn bovenste vraag Rens en daar ben ik voornamelijk nieuwsgierig naar.

Ik weet dat we het wel eens zijn dat het aan zal komen op komma's en dat dit niet zal lukken.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

geledu schreef:
Kaw schreef:Misschien moeten we eerst het begrip Refo eens defineren? :mrgreen:

Wat is nu een echte refo?
Een van de kenmerken is het liefhebben van de naasten , en niet het zich ergeren aan hen, om dat zij zich trachten te houden, met alle fouten en gebreken , (maar wie heeft die niet ?) aan een op de Bijbel gegronde levensstijl.
En ik neem aan dat het andersom ook zo is?

Ik zie een refo als iemand die oprecht zich richt op de bijbel en daarbij de consequenties voor lief neemt. Dat houdt in dat hij geestelijk wil buigen voor de bijbel inclussief een mishagen over zijn zonden, een dagelijkse bekeringsleven, het uitzien naar het nieuwe koninkrijk en het verwachten daarvan.
Praktisch een liefde naar de naaste als vrucht van zijn ware geloof zoals de bijbel het zelf zegt: "Indien iemand onder u dunkt, dat hij godsdienstig is, en [hij] zijn tong niet in toom houdt, maar zijn hart verleidt, dezes godsdienst is ijdel. De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en den Vader is deze: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking, [en] zichzelven onbesmet bewaren van de wereld." Jezus noemde zelf eerder al het omzien naar de armen, de gevangenen en de zieken.
Een refo is geen farizeeër. Een refo heeft als doel een rein leven, maar zit niet vast aan allerlei regeltjes en zoekt daarin dan niet de grenzen.
Een refo is onderdanig aan de overheid en zijn wet. Dat is inclussief verkeersregels en belasting.
Een gemeente is een hechte gemeenschap van mensen die elkaar liefhebben en dat stralen ze ook uit. Toch zijn ze open naar buiten toe en hun levenswandel is daarmee een lichtend voorbeeld voor de omgeving, ja het is zelfs reclame.
Een refo evangeliseerd niet alleen met zijn levenswandel, maar zal ook wanneer de tijd en plaats daartoe gelegenheid geeft God belijden voor de mensen.
Een refo houdt zijn lichaam gezond en brengt zichzelf of anderen niet in gevaar.
Een refo staat los van de wereldstroom, maar staat er wel in!, om een licht te kunnen zijn.
Een refo gaat wel in liefde om met zijn buren, al hebben ze een tv en komen ze misschien uit het buitenland, want ook de buren hebben ze niet over voor de eeuwigheid.
Een refo veroordeeld zijn broeder niet om het wel of niet houden van menselijke regels.
Refo's vind je niet op plekken waar de wereld gediend wordt. Ook niet wanneer de omgeving het niet ziet zoals op vakantie.
Een refo heeft geen bezittingen die voor hem een schat op aarde vormen.
Een refo heeft heeft zichzelf lief, omdat God hem liefheeft. Een refo is een blije en zelfverzekerde persoonlijkheid en daardoor in staat om zijn omgeving te dienen.
Een refo geloofd.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Marco »

Kaw schreef:
Anti-quoq schreef:Hoe de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt in hersteld verband hierin zouden moeten passen, vermag ik niet in te zien. Dan zal de verbondsgedachte en de veronderstelde wedergeboorte van Kuyper toch besproken en afgewezen moeten worden.
Ik meen dat juist het herstelde verband tegen deze zaken strijden binnen de oude GKV?
En verbondsgedachte? Wie kan mij uitleggen wat daar mee bedoelt wordt?
De veronderstelde wedergeboorte is in de GKV nooit geaccepteerd geweest, en Kuyper is in de NHK - en dus de HHK - nooit geaccepteerd geweest. De hersteld gereformeerden protesteren tegen een aantal zaken die - grof samengevat - erop neerkomen dat de GKV aan vervlakking onderhevig zou zijn. Veronderstelde wedergeboorte is daarbij niet aan de orde.

Veronderstelde wedergeboorte was het punt waarover het synodebesluit ging dat aanleiding was voor het ontstaan van de GKv in 1944/45. Juist de GKV wezen dit af, terwijl de 'synodalen' dit als officiële leer institueerden.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Kaw schreef:
1. Een refo heeft als doel een rein leven, maar zit niet vast aan allerlei regeltjes

2. Een gemeente is een hechte gemeenschap van mensen die elkaar liefhebben en dat stralen ze ook uit.

3. Een refo evangeliseerd niet alleen met zijn levenswandel, maar zal ook wanneer de tijd en plaats daartoe gelegenheid geeft God belijden voor de mensen.


4. Een refo gaat wel in liefde om met zijn buren, al hebben ze een tv en komen ze misschien uit het buitenland, want ook de buren hebben ze niet over voor de eeuwigheid.


5. Een refo veroordeeld zijn broeder niet om het wel of niet houden van menselijke regels.


6. Een refo heeft geen bezittingen die voor hem een schat op aarde vormen.


7. Een refo heeft heeft zichzelf lief, omdat God hem liefheeft.

8. Een refo is een blije en zelfverzekerde persoonlijkheid en daardoor in staat om zijn omgeving te dienen.
Een refo geloofd.
ff zien hoor....................

1. "een refo zit niet vast aan allerlei regeltjes" .................joh, laat me niet van m'n stoel rollen van het lachen...............als er mensen zijn die juist vastzitten aan allerlei regeltjes, dan zijn het refo's wel, zo niet Goddelijke, dan in ieder geval allerhande absurde me'nselijke regeltjes door de kerkenraad of aan elkaar opgelegd...........

2. "een gemeente is een hechte gemeenschap, en straalt dat ook uit"........jongejonge, ik krijg buikpijn van het lachen........zelden een refogemeente gezien waar ze zó afstandelijk ten opzichte van elkaar zijn als juist dáár............

3. Tja, en als ik dat tracht te doen, dan wordt ik bijkans hier gekielhaald en verder genegeerd, want ik vereenzelvig mij met "werelds en ranzig".......merkwaardig dan, dat deze stelling hier zo staat.

4. Een refo die liefdevol met zijn (buitenlandse) buren omgaat? Moet je voor de aardigheid eens de postings napuizen op RF die over buitenlanders gaan.............dan komt er wel een héél ander beeld op, ook in de opstelling in het openbaar!!

5. Ahum...........ahum ahum........ohwee als je niet de juiste kleding draagt................of niet de juiste krant leest, dan is het kerkplein te klein.

6. Mag ik wijzen op de manier waarop omgegaan wordt én opgekeken wordt naar de eigen bezittingen, de wijze waarop men pronkt met hun auto, huis, aantallen cd's e.d.????

7. Juist, zij hebben zichzelf lief, en aan een ander hebben ze bijkans lák, vooral als het een niet-gelovige is....................

8. Oh, vandáár die uitgezakte gezichten waar geen lach op zal verschijnen, want een lach is iets van de satan...............

sorry mensen, maar deze karakterizeringen zijn bijkans karikaturaal, niet-gelovigen kijken naar jullie zoals ik jullie een spiegel voorhoudt!
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Marco schreef:
Kaw schreef:
Anti-quoq schreef:Hoe de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt in hersteld verband hierin zouden moeten passen, vermag ik niet in te zien. Dan zal de verbondsgedachte en de veronderstelde wedergeboorte van Kuyper toch besproken en afgewezen moeten worden.
Ik meen dat juist het herstelde verband tegen deze zaken strijden binnen de oude GKV?
En verbondsgedachte? Wie kan mij uitleggen wat daar mee bedoelt wordt?
De veronderstelde wedergeboorte is in de GKV nooit geaccepteerd geweest, en Kuyper is in de NHK - en dus de HHK - nooit geaccepteerd geweest. De hersteld gereformeerden protesteren tegen een aantal zaken die - grof samengevat - erop neerkomen dat de GKV aan vervlakking onderhevig zou zijn. Veronderstelde wedergeboorte is daarbij niet aan de orde.

Veronderstelde wedergeboorte was het punt waarover het synodebesluit ging dat aanleiding was voor het ontstaan van de GKv in 1944/45. Juist de GKV wezen dit af, terwijl de 'synodalen' dit als officiële leer institueerden.
Dat is juist. Ik bedoelde dit ook in dat licht. Ik geloof dat er in de huidige GKV wel een soort van praktische veronderstelde wedergeboorte heerst. En dan wel in de zin van: mensen die naar de kerk gaan en niet iets doen wat tuchtwaardig is, zijn kinderen van God. Ik ken de GKV van binnen vrij goed en ken genoeg ouders die het vaak genoeg vinden dat hun kinderen naar de cathechisatie gaan en 2 keer naar de kerk op een zondag en veronderstellen dat het dan wel goed komt. Dat is in 99% van de gevallen ook zo. Toch is dit niet hetzelfde als het zoeken naar een levend geloof, ook bij je kinderen.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Rens schreef:
Kaw schreef:
1. Een refo heeft als doel een rein leven, maar zit niet vast aan allerlei regeltjes

2. Een gemeente is een hechte gemeenschap van mensen die elkaar liefhebben en dat stralen ze ook uit.

3. Een refo evangeliseerd niet alleen met zijn levenswandel, maar zal ook wanneer de tijd en plaats daartoe gelegenheid geeft God belijden voor de mensen.


4. Een refo gaat wel in liefde om met zijn buren, al hebben ze een tv en komen ze misschien uit het buitenland, want ook de buren hebben ze niet over voor de eeuwigheid.


5. Een refo veroordeeld zijn broeder niet om het wel of niet houden van menselijke regels.


6. Een refo heeft geen bezittingen die voor hem een schat op aarde vormen.


7. Een refo heeft heeft zichzelf lief, omdat God hem liefheeft.

8. Een refo is een blije en zelfverzekerde persoonlijkheid en daardoor in staat om zijn omgeving te dienen.
Een refo geloofd.
ff zien hoor....................

1. "een refo zit niet vast aan allerlei regeltjes" .................joh, laat me niet van m'n stoel rollen van het lachen...............als er mensen zijn die juist vastzitten aan allerlei regeltjes, dan zijn het refo's wel, zo niet Goddelijke, dan in ieder geval allerhande absurde me'nselijke regeltjes door de kerkenraad of aan elkaar opgelegd...........

2. "een gemeente is een hechte gemeenschap, en straalt dat ook uit"........jongejonge, ik krijg buikpijn van het lachen........zelden een refogemeente gezien waar ze zó afstandelijk ten opzichte van elkaar zijn als juist dáár............

3. Tja, en als ik dat tracht te doen, dan wordt ik bijkans hier gekielhaald en verder genegeerd, want ik vereenzelvig mij met "werelds en ranzig".......merkwaardig dan, dat deze stelling hier zo staat.

4. Een refo die liefdevol met zijn (buitenlandse) buren omgaat? Moet je voor de aardigheid eens de postings napuizen op RF die over buitenlanders gaan.............dan komt er wel een héél ander beeld op, ook in de opstelling in het openbaar!!

5. Ahum...........ahum ahum........ohwee als je niet de juiste kleding draagt................of niet de juiste krant leest, dan is het kerkplein te klein.

6. Mag ik wijzen op de manier waarop omgegaan wordt én opgekeken wordt naar de eigen bezittingen, de wijze waarop men pronkt met hun auto, huis, aantallen cd's e.d.????

7. Juist, zij hebben zichzelf lief, en aan een ander hebben ze bijkans lák, vooral als het een niet-gelovige is....................

8. Oh, vandáár die uitgezakte gezichten waar geen lach op zal verschijnen, want een lach is iets van de satan...............

sorry mensen, maar deze karakterizeringen zijn bijkans karikaturaal, niet-gelovigen kijken naar jullie zoals ik jullie een spiegel voorhoudt!
Misschien zijn de mensen waar jij nu tegen ageert, géén echte refo's. Ik ken iig genoeg mensen die zich wel refo noemen - die zich binnen de refozuil zelfs het beste en meest rechtzinnig noemen - maar die toch alles missen uit het lijstje van Kaw.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

@Freek,

het is géén ageren..............maar het aangeven van hoe er in "de wereld" tegen de refo-wereld wordt aangekeken.............het is zaak om je daar rekenschap van te geven.......................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Rens schreef: ff zien hoor....................

1. "een refo zit niet vast aan allerlei regeltjes" .................joh, laat me niet van m'n stoel rollen van het lachen...............als er mensen zijn die juist vastzitten aan allerlei regeltjes, dan zijn het refo's wel, zo niet Goddelijke, dan in ieder geval allerhande absurde me'nselijke regeltjes door de kerkenraad of aan elkaar opgelegd...........

2. "een gemeente is een hechte gemeenschap, en straalt dat ook uit"........jongejonge, ik krijg buikpijn van het lachen........zelden een refogemeente gezien waar ze zó afstandelijk ten opzichte van elkaar zijn als juist dáár............

3. Tja, en als ik dat tracht te doen, dan wordt ik bijkans hier gekielhaald en verder genegeerd, want ik vereenzelvig mij met "werelds en ranzig".......merkwaardig dan, dat deze stelling hier zo staat.

4. Een refo die liefdevol met zijn (buitenlandse) buren omgaat? Moet je voor de aardigheid eens de postings napuizen op RF die over buitenlanders gaan.............dan komt er wel een héél ander beeld op, ook in de opstelling in het openbaar!!

5. Ahum...........ahum ahum........ohwee als je niet de juiste kleding draagt................of niet de juiste krant leest, dan is het kerkplein te klein.

6. Mag ik wijzen op de manier waarop omgegaan wordt én opgekeken wordt naar de eigen bezittingen, de wijze waarop men pronkt met hun auto, huis, aantallen cd's e.d.????

7. Juist, zij hebben zichzelf lief, en aan een ander hebben ze bijkans lák, vooral als het een niet-gelovige is....................

8. Oh, vandáár die uitgezakte gezichten waar geen lach op zal verschijnen, want een lach is iets van de satan...............

sorry mensen, maar deze karakterizeringen zijn bijkans karikaturaal, niet-gelovigen kijken naar jullie zoals ik jullie een spiegel voorhoudt!
Rens er werd door Kaw geprobeerd om het begrip "refo" te definiëren.
Wat jij nu post is zoals jij tegen, wat jij refo's noemt, aankijkt.
Plaats reactie