verschil tussen een depressie en geestelijke verlatenheid?
-
verschil tussen een depressie en geestelijke verlatenheid?
Wat is het verschil tussen een depressie en het gevoel van geestelijke verlatenheid?
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
- JolandaOudshoorn
Er hoeft geen verschil tussen te zitten.
Wel is het mogelijk dat je:
a) depressief bent, maar je geestelijk niet verlaten voelt
b) je geestelijk verlaten voelt, maar niet depressief bent
c) beide voelt en bent
Ik neem aan dat je een geestelijke verlatenheid door God bedoeld.
Wel is het mogelijk dat je:
a) depressief bent, maar je geestelijk niet verlaten voelt
b) je geestelijk verlaten voelt, maar niet depressief bent
c) beide voelt en bent
Ik neem aan dat je een geestelijke verlatenheid door God bedoeld.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Goede vraag.
Een depressie is eigenlijk een soort ziekte.
Een geestelijke verlatenheid is geen ziekte.
Een depressie hinderd je dagelijkse leven in een flinke mate. Geestelijke verlatenheid kan dat ook veroorzaken, maar dan ben je naar mijn mening depressief. Wanneer je depressief bent dan heb je de grootste moeite om je niet door mensen verlaten te voelen. God is dan vaak een brug te ver, dus ervaar je geestelijke verlatenheid. Maar hier is dan geestelijke verlatenheid een vrucht van de depressiviteit en niet andersom. Dit komt zeer vaak voor. Zo niet altijd bij christenen die depressief zijn.
Een depressie is eigenlijk een soort ziekte.
Een geestelijke verlatenheid is geen ziekte.
Een depressie hinderd je dagelijkse leven in een flinke mate. Geestelijke verlatenheid kan dat ook veroorzaken, maar dan ben je naar mijn mening depressief. Wanneer je depressief bent dan heb je de grootste moeite om je niet door mensen verlaten te voelen. God is dan vaak een brug te ver, dus ervaar je geestelijke verlatenheid. Maar hier is dan geestelijke verlatenheid een vrucht van de depressiviteit en niet andersom. Dit komt zeer vaak voor. Zo niet altijd bij christenen die depressief zijn.
Re: verschil tussen een depressie en geestelijke verlatenhei
Voor degene die deze zaken heeft moeten ervaren is het antwoord op deze vraag van wezenlijk belang.uitgeworpen schreef:Wat is het verschil tussen een depressie en het gevoel van geestelijke verlatenheid?
Het discutabele punt is telkens weer, komen deze gevoelens voort uit een droefheid naar God, of zijn het depressies veroorzaakt door zaken welke (uiteindelijk) niets met Godsdienst te maken hebben.
Deze opmerking is zo maar een schot voor de boeg, ik ben benieuwd naar reacties, die aanleiding geven tot een serieuze bespreking van deze vraag.
Uhm...
Mijn persoon heeft te maken gehad met een depressie (jeugdtrauma). Door Gods goedheid en genade mag ik een toekomst tegemoet gaan zonder weer depressief te zijn/worden. Ik durf dit hard op te zeggen! Omdat ik weet hoe ik moet handelen (die God mij geeft) als mijn gedachten weer terug gaan!
Dit zijn zo enkele woorden/zinnen.
Mijn bijdrage aan dit topic!
Mijn persoon heeft te maken gehad met een depressie (jeugdtrauma). Door Gods goedheid en genade mag ik een toekomst tegemoet gaan zonder weer depressief te zijn/worden. Ik durf dit hard op te zeggen! Omdat ik weet hoe ik moet handelen (die God mij geeft) als mijn gedachten weer terug gaan!
- JolandaOudshoorn
En een hele mooie bijdrageLassie schreef:Uhm...
Wat ik me daarbij afvroeg: kom je altijd sterker uit een depressie?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
hoe bedoel je!?JolandaOudshoorn schreef:En een hele mooie bijdrageLassie schreef:Uhm...
Wat ik me daarbij afvroeg: kom je altijd sterker uit een depressie?
- JolandaOudshoorn
Wijlen ds. A. Elshout heeft met beide zaken in zijn leven te maken gehad. Hij heeft daar een tweetal boekjes over geschreven: "Een helpende hand" en "Nogmaals een helpende hand".
In deze boekjes probeert hij beide zaken te splitsen en op grond van de Bijbel en vanuit zijn eigen ervaring handvaten te bieden.
Vooral in het eerste boekje is hij daar mijns inziens goed in geslaagd. Een aanrader voor mensen die daar mee tobben. Bijkomend voordeel is dat het boekje weinig meer kost. Zie hier bijvoorbeeld of op http://www.marktplaats.nl .
Het tweede boekje is, zoals de titel al doet vermoeden, een beetje meer van het zelfde.
In deze boekjes probeert hij beide zaken te splitsen en op grond van de Bijbel en vanuit zijn eigen ervaring handvaten te bieden.
Vooral in het eerste boekje is hij daar mijns inziens goed in geslaagd. Een aanrader voor mensen die daar mee tobben. Bijkomend voordeel is dat het boekje weinig meer kost. Zie hier bijvoorbeeld of op http://www.marktplaats.nl .
Het tweede boekje is, zoals de titel al doet vermoeden, een beetje meer van het zelfde.
-
Nou, ik heb op zich ook niet zo'n leuke ervaring in mijn jeugd. (stalking). Waardoor ik later depressief werd...Lassie schreef:Uhm...
Toch heb ik af en toe nog wel eens dat het terugkomt, bepaalde angsten.
Al weet ik hoe ik er mee om moet/mag gaan...voel ik me soms nog erg kwetsbaar.

Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
In alle bescheidenheid: Ja! Dat is ook mijn ervaring.uitgeworpen schreef:Nou, ik heb op zich ook niet zo'n leuke ervaring in mijn jeugd. (stalking). Waardoor ik later depressief werd...Lassie schreef:Uhm...
Al weet ik hoe ik er mee om moet/mag gaan...voel ik me soms nog erg kwetsbaar.:
-
Nog niet zo heel lang geleden heeft dr. Visser (of de Visser?) hier op de SRB in Amersfoort een inleiding over gehouden. Een mooie avond, waarin hij het verschil tussen beide heeft uitgelegd. Ik vind het lastig om dit in eigen woorden, en in het kort hier neer te schrijven. Wellicht dat je via de site van de SRB een bandje/ cd van deze avond kan bestellen. Ook de boekjes die Tiberius al noemde, vond hij een echte aanrader....
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
Dat kan ook.jvdg schreef:In alle bescheidenheid: Ja! Dat is ook mijn ervaring.uitgeworpen schreef:Nou, ik heb op zich ook niet zo'n leuke ervaring in mijn jeugd. (stalking). Waardoor ik later depressief werd...Lassie schreef:Uhm...
Al weet ik hoe ik er mee om moet/mag gaan...voel ik me soms nog erg kwetsbaar.:
Het wil ook niet zeggen dat "zoals ik het beschreven heb" het zo bij anderen ook gaat.! (het is ook maar een kleine impressie van mijn ervaring)

(soms heb ik een dipje, maar dat is is wat anders dan weer depressief raken)
Is de term 'geestelijke verlatenheid' wel de juiste? Het doet me denken aan dat je of een geest je heeft verlaten. Kunnen we er wel zo over praten?
Op zich begrijp ik wel wat er bedoeld wordt.
Ik kan me maar van 1 persoon in de bijbel herinneren die door God verlaten was, maar die was verlaten opdat wij wij nimmermeer verlaten zouden worden.
Het gevoel dat God je heeft verlaten komt voort uit een onvoldoende kennis van God en een te weinig zien op Jezus. Daar zouden we ons in moeten oefenen (zeg ik ook tegen mezelf)
Op zich begrijp ik wel wat er bedoeld wordt.
Ik kan me maar van 1 persoon in de bijbel herinneren die door God verlaten was, maar die was verlaten opdat wij wij nimmermeer verlaten zouden worden.
Het gevoel dat God je heeft verlaten komt voort uit een onvoldoende kennis van God en een te weinig zien op Jezus. Daar zouden we ons in moeten oefenen (zeg ik ook tegen mezelf)
Over geestelijke verlating: Zie Brakel
http://www.theologienet.nl/documenten/B ... 8_DLII.pdf (hoofdstuk 48 )
Ook volgende hoofdstukken zijn in het licht van dit onderwerp interessant:
http://www.theologienet.nl/documenten/B ... 0_DLII.pdf
http://www.theologienet.nl/documenten/B ... 8_DLII.pdf (hoofdstuk 48 )
Ook volgende hoofdstukken zijn in het licht van dit onderwerp interessant:
http://www.theologienet.nl/documenten/B ... 0_DLII.pdf