Royal Classic

Plaats reactie
Zander

Royal Classic

Bericht door Zander »

Goedemiddag,

Op de website van Domus Orgels zag ik een nieuw type orgel staan wat ik nog niet ken, de Royal Classic. Kent iemand dit orgel? Hoe is de klank? Vergelijkbaar bijvoorbeeld met de Prestige klank?

gr.
Zander
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Maar dat is niet zo wonderlijk. Ik volg de orgels niet en bovendien is het nieuw.

Kijk op de site en je vindt dit:

• Persoonlijk Control Centre + LCD display voor regelen o.a. intonatie, volume per stem, generaal volume voor het gehele orgel, volumeregeling voor Stereo nagalm, regeling diepte tremulant regeling snelheid tremulant, etc,etc

Je zou zo zeggen: dit orgel lijkt overal en nergens op. Het is gewoon een computer met een paar klavieren.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Een electronicum met registertrekkers en een pijpenfront. Dat wil je toch niet hebben?
Geen wonder dat mensen dan gaan spreken van een Judas-orgel i.p.v. een Johannus.
Hometrainer? Oké, een pijporgel in huis is voor de meesten van ons niet weggelegd. Maar laat dat ding zich dan niet gaan vóórdoen alsof 't een pijporgel is. Want één keer luisteren en het beestje valt toch door de mand.
Zander

Bericht door Zander »

Natuurlijk, een electronisch apparaat kan niet tippen aan een echt pijporgel maar je moet toch iets als je thuis wil musiceren. Dit orgel heeft wel een mooie uitstraling ook al zit er een computer in. Wellicht dat ik eens een waagje moet nemen in hun showroom.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Ik heb een huiskamerpijporgeltje (3 1/2, 2 klaviers, aangehangen pedaal.
Het staat in ons een eeuwoude huis waar het veel last ondervindt van vocht en forse temperatuurschommelingen.
Met alle gevolgen van dien!

Vaak als wil orgelen ondervind ik die gevolgen.
Dan denk ik, ik wil een electronicum.

Maar als tie dan weer doet wat ie moet doen: Géén electronicum.

Advies: Spaar ff door. :wink:
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Naar mijn idee zijn de wat oudere Johannes orgels toch nog wel het minst slecht. Sommige zelfs best goed...
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

Wij hebben een Isaclassic.
Is gaaf, je kunt er zelfs een draaiorgel van maken. :D
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

uitgeworpen schreef:Wij hebben een Isaclassic.
Is gaaf, je kunt er zelfs een draaiorgel van maken. :D
Met draaiboeken? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

uitgeworpen schreef:Wij hebben een Isaclassic.
Is gaaf, je kunt er zelfs een draaiorgel van maken. :D
:shock:

Hendrikus, waar moet dat heen he?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Bericht door judith »

Is Isaclassic een kruising tussen een Johannes-orgel en een....weet ik wat voor orgel?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

judith schreef:Is Isaclassic een kruising tussen een Johannes-orgel en een....weet ik wat voor orgel?
ISA was een bedrijfje in Veenendaal dat het luxe Monarke en het budgetvriendelijker Isaclassic orgel maakte. Ze hebben het zelfstandig niet gered. Monarke is later overgenomen door Johannus. Voor de Isaclassic-lijn had Johannus natuurlijk geen belangstelling, want zoiets maakten ze zelf al.
Isaclassic bood (voor die tijd nogal ongebruikelijk) mogelijkheden om de klanken naar eigen smaak te "intoneren". Vandaar ongetwijfeld de opmerking van Uitgeworpen dat je er ook een draaiorgel van kan maken. Maar er zijn orgeldraaiers die elk orgel als een draaiorgel kunnen laten klinken :mrgreen:
Zander

Bericht door Zander »

Zijn er ook orgeldraaiers die van een draaiorgel een echt orgel kunnen maken :)
Plaats reactie