Liggingsverschillen

geledu

Liggingsverschillen

Bericht door geledu »

Vandaag een aardige column in het Reformatorisch Dagblad

Ds J.M.J. Kieviet schreef: Liggingsverschillen

Wat een akelig woord: liggingsverschillen. We zouden het helemaal niet moeten gebruiken, niet moeten willen gebruiken.
Goed bezien: het woord bestaat officieel niet eens. In ons taalgebied heeft ”Van Dale, Groot Woordenboek der Nederlandse taal”, een zekere autoriteit. Ik heb de 12e druk van 1995 tot mijn beschikking. Wat blijkt? Daarin komt het helemaal niet voor. ”Liggingsverschil(len)” - onvindbaar.

Ondertussen wordt het wel gebruikt. Het is een woord dat iedereen kent en misschien ook uit onze mond of uit onze pen vloeit. Wat betekent het? En in welke verbanden krijgt het een plaats?

Negenmaal
Ik was er nieuwsgierig naar. Hoe zit dat met de kwalificatie van de zogenaamde liggingsverschillen? Ik wist aanvankelijk niet hoe ik dat op het spoor moest komen. Ik keek de ruggen van mijn boeken eens langs en ik trok de lade met mijn krantenknipsels open. Maar veel verder kwam ik niet. Totdat ik bedacht: we hebben de digitale zoekmachine van Google nog. Toen was het snel gepiept.
Ik moet zeggen: de oogst is vrij mager. Negen verwijzingen maar. De vijfde springt eruit. Het betreft een artikel over de Grootschalige Basiskaart Nederland, een landelijk samenwerkingsverband dat het oppervlak van ons land in kaart heeft gebracht. En nu blijken er geometrische liggingsverschillen... Ik lees al niet verder. Nee, dat geeft weinig herkenning.

Maar eerlijk gezegd: de rest des te meer. Alle andere verwijzingen -acht van de negen dus- brengen me in reformatorisch Nederland. Alle acht! En wel in de hoek die ons heel vertrouwd is: die van de bevindelijk gereformeerden. Ik mag dus zeggen dat de gereformeerde gezindte het monopolie mag claimen op de liggingsverschillen. In ieder geval op de term en ook wel een klein beetje op de realiteit, denk ik.

Waar gaat het op die sites over? Twee ervan zijn gewijd aan een rechtszaak die medio 2006 werd gewonnen door een van de reformatorische colleges in ons land. De school weigerde een scholier toe te laten omdat leefstijl en levensbeschouwing bij de jongen thuis niet strookten met de identiteit van de school. Het is in dat verband dat de commentator van Elsevier schrijft over het liggingsverschil, het kennelijk verschil in geloofsopvatting. Ook al zijn de ouders bij een kerk aangesloten die voorkomt in het voorkeurslijstje van de school. Overigens is het opvallend dat de schrijver van het commentaar flink wat begrip kan opbrengen voor het standpunt van school en rechter. Maar dat terzijde.

Forums
Er blijven nog zes andere sites over waarin de onderwerpelijke aanduiding voorkomt. Welke soorten berichtgeving over de liggingsverschillen vinden daarin plaats? Nou, dat is niet iets om trots op te zijn. Er wordt over gebabbeld en gediscussieerd op een aantal platforms. Elk van die zes sites is zo’n platform. Ze dragen mooie namen die verwijzen naar de gezegende Reformatie. Ik heb de indruk dat het vooral jonge mensen zijn die hier hun mening te berde brengen.
Ik zal er niet zo veel kwaads van zeggen. Maar wel is duidelijk dat we met elkaar nog al wat durven zeggen. Met elkaar over elkaar. Namen van kerkverbanden en van al dan niet inmiddels overleden dienaren van het Woord buitelen over elkaar heen. Liggingsverschillen hier en liggingsverschillen daar. Zelfs binnen een enkele wijk van één en dezelfde gemeente zouden ze voorkomen. En waar ze voorkomen, bevindt de waarheid zich meestal slechts aan één bepaalde zijde van de grens waarlangs ze gemarkeerd worden.
Ik heb begrepen dat je in een column een beetje mag generaliseren en overdrijven. Ik besef dat ik daar flink mee bezig ben. Het gaat me om de prikkel. De prikkel tot herkenning.

De vraag die ik hier wil stellen, betreft niet zozeer de onderlinge verschillen. Ze zijn er helaas. Akkoord, noem ze liggingsverschillen als dat helderheid geeft. Maar de vraag is naar de wijze hoe de gereformeerde gezindte ermee omgaat. In het kleine reformatorische clubje zijn zo heel snel meningen gevormd over dit en over dat. Aan alles bijkans wordt een oordeel verbonden. We babbelen erop los. Met een beroep op de liggingsverschillen schromen we niet om het gebod dat ik mijns naasten eer en goed gerucht naar vermogen heb voor te staan en te bevorderen, onbekommerd te overtreden. En dat te midden van een Gode vijandige wereld.

Eigene
De liggingsverschillen en het breed uitmeten daarvan zijn het eigene van reformatorisch Nederland, zo lijkt het wel. De kloof met die eerdere gemeente die eendrachtig in de tempel volhardde (Handelingen 2), is schrijnend groot. Van haar staat dat ze te samen aten met verheuging en eenvoudigheid des harten. Ze prezen God en hadden genade bij het ganse volk. Dat is iets om jaloers op te zijn.

Ik vertelde nog niet eens wat de aanleiding tot dit stukje is. Wel, die was flink ’pijnlijk’. Sinds enkele weken heeft de gemeente die ik precies een halfjaar geleden achter moest/mocht laten een nieuwe predikant. Op een tot dankbaarheid stemmende zaterdag werd de jonge kandidaat in zijn dienstwerk ingeleid. En laat nu dit prille domineesechtpaar gisteren mijn vrouw en mij laten weten dat ze een liggingsverschil met ons hebben. U begrijpt: daar raakt een mens ontdaan van. Moet dat nu zo? En dan zo snel al.
Gelukkig blijkt het mee te vallen. Ze hebben in de ruime slaapkamer die wij achterlieten hun echtelijk bed op een andere plek gezet dan waar het onze stond. Dat is het liggingsverschil tussen hen en ons...

Reageren aan scribent? welbeschouwd@refdag.nl

Hier de reultaten van zijn zoektocht op Google, verrassend genoeg wordt Refoforum twee keer in de zoekresultaten vermeld.
Wat me wel opviel in de column dat ook Refoforum dus soms wel erg kritisch op de meelezer overkomt, en dat zullen we ons wel moeten aantrekken.

En Ds Kieviet, als u weer meeleest, het zijn niet alleen jongeren hier...
memento

Bericht door memento »

Een aantal opmerkingen:

1. Waarom heeft deze predikant (die ik hoog heb staan, en graag hoor) moeite met het woordeke liggingsverschil, terwijl hij zelf schrijft in het blad 'Bewaar het Pand' (wat ik zelf graag lees), waarin regelmatig gewezen wordt op het afwijken van de rechte leer (wat m.i. toch niets anders is dan het aanwijzen van een liggingsverschil)

2. De bezoekers van Refoforum zijn over het algemeen geen jongeren, maar van alle leeftijden. Daarnaast hebben wij aardig wat ambtsdrager/studenten/predikanten als meelezer of lid.

3. Zoals ds. Kievit ook opmerkt, liggingsverschillen zijn er. En wie de waarheid aan het hart gaat, zal op die verschillen wijzen, en proberen de ander te overtuigen. Het doen alsof we binnen de gereformeerde gezindte over alles van de leer, en vanuit leven wat daaruit volgt, hetzelfde denken, terwijl een kind de verschillen kan horen, is dwaas en komt op de buitenwereld meer over dan elkaar de handen boven het hoofd houden, dan als eenheid. Want de buitenwereld ziet heus het verschil wel tussen een meisje wat in hedendaagse kleren loopt, en een kind wat altijd in het donkerblauw of zwart loopt (om maar even een pietluttig verschilletje te noemen). Als je dan tegen de buitenwereld zegt dat je er hetzelfde over denkt, is de vraag waarom dat ene kind in het donker er dan zo 'achterlijk' bij loopt onvermijdelijk.

4. Kortom, ik denk dat het erkennen van liggingsverschillen nuttig en onvermijdelijk is. Alleen, dat zou moeten vanuit onderlinge liefde, waarin we elkaar erkennen, en vrijlaten wat betreft de invulling van de onbelangrijke dingen, en waar het wezenlijke verschillen betreft in liefde en met een bewogen hart, vermanen tot de rechte leer. Immers, de drang tot eenheid mag nooit zo groot worden, dat het dwalingen op wezenlijke punten der leer toelaat.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ik zal er niet zo veel kwaads van zeggen.
:roll:
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

memento schreef:Een aantal opmerkingen:

1. Waarom heeft deze predikant (die ik hoog heb staan, en graag hoor) moeite met het woordeke liggingsverschil, terwijl hij zelf schrijft in het blad 'Bewaar het Pand' (wat ik zelf graag lees), waarin regelmatig gewezen wordt op het afwijken van de rechte leer (wat m.i. toch niets anders is dan het aanwijzen van een liggingsverschil)
ds. Kieviet schreef:De vraag die ik hier wil stellen, betreft niet zozeer de onderlinge verschillen. Ze zijn er helaas. Akkoord, noem ze liggingsverschillen als dat helderheid geeft. Maar de vraag is naar de wijze hoe de gereformeerde gezindte ermee omgaat.
Ander

Bericht door Ander »

memento schreef: 1. Waarom heeft deze predikant (die ik hoog heb staan, en graag hoor) moeite met het woordeke liggingsverschil, terwijl hij zelf schrijft in het blad 'Bewaar het Pand' (wat ik zelf graag lees), waarin regelmatig gewezen wordt op het afwijken van de rechte leer (wat m.i. toch niets anders is dan het aanwijzen van een liggingsverschil)
Afwijken van de rechte leer kun je geen liggingsverschil noemen. Dan krijg je een leerverschil en dat is niet acceptabel.
Een liggingsverschil is kleiner, dan ga je bijv. de nadruk ergens anders op leggen dan waar je collega de nadruk op legt. Dan hoeft het geen afwijking van de rechte leer te zijn. Dit wezenlijk onderscheid moet je wel voor ogen houden.

Verder goede column. Waar zijn we hier altijd weer eigenlijk helemaal mee bezig!!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

ds. Kieviet schreef:Nou, dat is niet iets om trots op te zijn. Er wordt over gebabbeld en gediscussieerd op een aantal platforms.
Zo is dat: dominees spréken...
babbelen, dat doen léken.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik begrijp dat sommigen zich aangevallen noemen door de betreffende collumn, maar ik denk dat hij gelijk heeft. Laten we ons allen persoonlijk spiegelen aan de volgende raadgeving van de apostel Paulus:

Kolossenzen 4:6
Uw woord zij te allen tijde in aangenaamheid, met zout besprengd, opdat gij moogt weten, hoe gij een iegelijk moet antwoorden.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

J.C. Philpot schreef:Ik begrijp dat sommigen zich aangevallen noemen door de betreffende collumn, maar ik denk dat hij gelijk heeft. Laten we ons allen persoonlijk spiegelen aan de volgende raadgeving van de apostel Paulus:

Kolossenzen 4:6
Uw woord zij te allen tijde in aangenaamheid, met zout besprengd, opdat gij moogt weten, hoe gij een iegelijk moet antwoorden.
Dat laatste mogen we ons allen aantrekken, maar ik heb dan tóch moeite met de denigrerende toon van ds. Kieviet. En waar hij nou precies gelijk in heeft, moet je me dan maar eens uitleggen, want ik vind het een nietszeggende column, met een banaal slot.
henri

Bericht door henri »

Afgewezen schreef: Dat laatste mogen we ons allen aantrekken, maar ik heb dan tóch moeite met de denigrerende toon van ds. Kieviet. En waar hij nou precies gelijk in heeft, moet je me dan maar eens uitleggen, want ik vind het een nietszeggende column, met een banaal slot.
Over babbelen gesproken...
Het hele stukje is m.i. niet meer of minder dan bladvulling. Wel aardig om te lezen, maar behoorlijk inhoudloos. Dan heb ik hier op het forum van mijn babbelende medeforumers diepzinnigere dingen gelezen waar ik wat aan had.
God heeft ons geen kalme reis beloofd, maar wel een behouden aankomst
geledu

Bericht door geledu »

Ook hier geld weer : juist citeren !
Hij schrijft dat er gebabbeld en gediscusseerd wordt.
Helemaal gelijk, ook ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er vaak meer gebabbeld als gediscusseerd wordt, laten we nu wel eerlijk zijn.

Gelukkig hebben we voor de liefhebbers van dat babbelen tegenwoordig een babbelbox :? , wat dat aangaat zou het forum (theoretisch) van gebabbel gevrijwaard moeten blijven.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

geledu schreef:Ook hier geld weer : juist citeren !
Helemaal gelijk, ook ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er vaak meer gebabbeld als gediscusseerd wordt, laten we nu wel eerlijk zijn.
Dat geldt in zijn algemeenheid niet voor de theologische topics. En wanneer ds. Kieviet het nodig acht het woord 'babbelen' te associëren met het discussiëren op fora, vind ik dat knap denigrerend.
[Natuurlijk is het politiek correct om ons zo'n column aan te trekken... :roll:]
Ander

Bericht door Ander »

Gezien de reacties, die ds. Kieviet binnenkort glimlachend zal doornemen, heeft hij met zijn column de vinger bij de zere plek gelegd. Hij heeft hierin volkomen gelijk, waarvan acte!
Enne, geen banaal slot, een schitterend, pakkend slot, oftewel, liggingsverschillen zijn het niet waard breed uitgemeten te worden!!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

O O O, wat zijn wij weer op zonde teentjes getrapt als iemand maar durft te suggereren dat we fouten maken. Kom op zeg, het is een collum, daar mag je overdrijven, zegt hij zelf ook al. Enja, uit de toon van sommige postings blijkt dat enkele nog steeds niet goed weten hoe men met "liggingsverschillen' om moet gaan :?
Laten we proberen te zoeken wat elkaar bindt,lieve mensen, en niet wat ons scheidt.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
geledu

Bericht door geledu »

Afgewezen schreef:
geledu schreef:Ook hier geld weer : juist citeren !
Dat geldt in zijn algemeenheid niet voor de theologische topics. En wanneer ds. Kieviet het nodig acht het woord 'babbelen' te associëren met het discussiëren op fora, vind ik dat knap denigrerend.
[Natuurlijk is het politiek correct om ons zo'n column aan te trekken... :roll:]
Ach , je moet ook niet vergeten dat een column bedoelt is zoals een column bedoelt is.

Ds Kieviet verwoord het zelf : "Ik heb begrepen dat je in een column een beetje mag generaliseren en overdrijven. Ik besef dat ik daar flink mee bezig ben. Het gaat me om de prikkel. De prikkel tot herkenning. "

Dit is hem dus nu al aardig gelukt bij sommigen onder ons. :wink:

Ook trekt hij het breder als alleen de verschillende fora want hij wijst op het gebabbel in de gehele gezindte , waarbij hij zichzelf er ook heel eerlijk in betrekt :
"Maar de vraag is naar de wijze hoe de gereformeerde gezindte ermee omgaat. In het kleine reformatorische clubje zijn zo heel snel meningen gevormd over dit en over dat. Aan alles bijkans wordt een oordeel verbonden. We babbelen erop los. Met een beroep op de liggingsverschillen schromen we niet om het gebod dat ik mijns naasten eer en goed gerucht naar vermogen heb voor te staan en te bevorderen, onbekommerd te overtreden. En dat te midden van een Gode vijandige wereld."

En als ik nu dit topic, inclusief mijn eigen bijdragen lees, dan kan ik het ook niet anders benoemen als een beetje gebabbel....
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik begrijp het al: mensen die kritiek leveren, hebben altijd gelijk. Zeker in een column...
Sorry, was ik even vergeten. :roll: :?
Plaats reactie