Psalmberijmingen

Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: Psalmberijmingen

Bericht door Oude-Waarheid »

Marnix schreef:Smaken verschillen :) Maar als een nieuwere berijming voor jongeren veel begrijpelijker (en voor jou niet minder begrijpelijk) zijn, zou het dan toch een meerwaarde zijn, niet voor jou, maar omdat dat het voor anderen is?

Wat het liedboek betreft, ik vind dat zeker een meerwaarde, omdat ze de Psalmen in tijd, wat er gebeurd is en wat bezongen wordt aanvullen. :)
Ach Marnix je zou wel gelijk hebben.
Maar ik persoonlijk blijf dan maar in het geen ik geleerd heb
daar heb ik genoeg aan en wat dat betreft rust en vrede in gevonden!!!
En je ziet het er moet alweer een nieuw liedboek komen enz.
Tja en smaken verschillen daar heb je gelijk in.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Psalmberijmingen

Bericht door Erasmiaan »

Hendrikus schreef:
albion schreef:Hoe oud ben je? Wat moet jij dan nog veel leren, zeg :nonnon
Leer van Datheen, Albion. Die vond z'n berijming zelf ook niet zo best. Een "ontijdige geboorte" noemde hij het, haastwerk. Met een betere berijming zou hij blij zijn geweest, zeker weten. Daarom vind ik het altijd zo aandoenlijk als mensen zo fanatiek pro-Datheen...
Uit dit boek: "Geschiedenis der Nederlandsche Hervormde Kerk Door A. Ypeij, F. J. Dermout" maak ik op dat Datheen inderdaad sprak over een "ontydige geboirte" maar dat dat door het volk toen niet zo gezien werd. Zijn berijming verkreeg al snel overal ingang (net als zijn prediking: hij beroerde veler harten met zijn prediking). Deze psalmen werden ook op de brandstapels gezongen en het volk kende er een hartelijke verbondenheid mee. Zozeer dat vele verwoede pogingen om andere berijmingen in te voeren mislukten (tot 1773).

Overigens vind ik de rijm in Datheen ook niet altijd even mooi maar ik kan best begrijpen dat men een berijming lief heeft. Ik vind het dan ook niet "aandoenlijk" als mensen pro-Datheen zijn.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Psalmberijmingen

Bericht door Marco »

Erasmiaan schreef:Uit dit boek: "Geschiedenis der Nederlandsche Hervormde Kerk Door A. Ypeij, F. J. Dermout" maak ik op dat Datheen inderdaad sprak over een "ontydige geboirte" maar dat dat door het volk toen niet zo gezien werd. Zijn berijming verkreeg al snel overal ingang (net als zijn prediking: hij beroerde veler harten met zijn prediking). Deze psalmen werden ook op de brandstapels gezongen en het volk kende er een hartelijke verbondenheid mee. Zozeer dat vele verwoede pogingen om andere berijmingen in te voeren mislukten (tot 1773).

Overigens vind ik de rijm in Datheen ook niet altijd even mooi maar ik kan best begrijpen dat men een berijming lief heeft. Ik vind het dan ook niet "aandoenlijk" als mensen pro-Datheen zijn.
Aandoenlijk, nee. Maar er zit wel ironie in. Datheen zelf zou allang zijn overgestapt, maar zijn fans weten van geen ophouden...

Maar misschien geldt dat ook wel voor aanhangers van andere berijmingen. Men is met een berijming vertrouwd geraakt, en wil niet aan een andere. Los van argumenten die daarvoor of daartegen pleiten.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Psalmberijmingen

Bericht door Erasmiaan »

Marco schreef:
Erasmiaan schreef:Uit dit boek: "Geschiedenis der Nederlandsche Hervormde Kerk Door A. Ypeij, F. J. Dermout" maak ik op dat Datheen inderdaad sprak over een "ontydige geboirte" maar dat dat door het volk toen niet zo gezien werd. Zijn berijming verkreeg al snel overal ingang (net als zijn prediking: hij beroerde veler harten met zijn prediking). Deze psalmen werden ook op de brandstapels gezongen en het volk kende er een hartelijke verbondenheid mee. Zozeer dat vele verwoede pogingen om andere berijmingen in te voeren mislukten (tot 1773).

Overigens vind ik de rijm in Datheen ook niet altijd even mooi maar ik kan best begrijpen dat men een berijming lief heeft. Ik vind het dan ook niet "aandoenlijk" als mensen pro-Datheen zijn.
Aandoenlijk, nee. Maar er zit wel ironie in. Datheen zelf zou allang zijn overgestapt, maar zijn fans weten van geen ophouden...
Nu, dat valt wel mee hoor. Ik schat in dat er niet meer dan tien gemeentes zijn die nog Datheen zingen. En voor de rest worden er nog wat "Datheen-curiosa-avonden" belegd. En Datheen heeft bij leven nooit zijn berijming gewijzigd: dat is dan wel weer opmerkelijk. Ik heb eerder het idee dat zijn opmerkingen voort kwamen uit een bepaald soort nederigheid (al is de rijm hier en daar echt kreupel.
Maar misschien geldt dat ook wel voor aanhangers van andere berijmingen. Men is met een berijming vertrouwd geraakt, en wil niet aan een andere. Los van argumenten die daarvoor of daartegen pleiten.
Ach, de belangrijkste functie van het zingen van psalmen is m.i. het loven van God. En dat gebeurt (als God het schenkt) zowel met 1773 als met Datheen.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Psalmberijmingen

Bericht door vlinder »

Erasmiaan schreef:
Marco schreef:
Erasmiaan schreef:Uit dit boek: "Geschiedenis der Nederlandsche Hervormde Kerk Door A. Ypeij, F. J. Dermout" maak ik op dat Datheen inderdaad sprak over een "ontydige geboirte" maar dat dat door het volk toen niet zo gezien werd. Zijn berijming verkreeg al snel overal ingang (net als zijn prediking: hij beroerde veler harten met zijn prediking). Deze psalmen werden ook op de brandstapels gezongen en het volk kende er een hartelijke verbondenheid mee. Zozeer dat vele verwoede pogingen om andere berijmingen in te voeren mislukten (tot 1773).

Overigens vind ik de rijm in Datheen ook niet altijd even mooi maar ik kan best begrijpen dat men een berijming lief heeft. Ik vind het dan ook niet "aandoenlijk" als mensen pro-Datheen zijn.
Aandoenlijk, nee. Maar er zit wel ironie in. Datheen zelf zou allang zijn overgestapt, maar zijn fans weten van geen ophouden...
Nu, dat valt wel mee hoor. Ik schat in dat er niet meer dan tien gemeentes zijn die nog Datheen zingen.
Dan schat je dat verkeerd in! Er zijn er meer dan 50....(als ik tenminste de achterkant van de kerkbode bij mijn vriendin moet geloven)
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Psalmberijmingen

Bericht door Tiberius »

vlinder schreef:
Erasmiaan schreef:Nu, dat valt wel mee hoor. Ik schat in dat er niet meer dan tien gemeentes zijn die nog Datheen zingen.
Dan schat je dat verkeerd in! Er zijn er meer dan 50....(als ik tenminste de achterkant van de kerkbode bij mijn vriendin moet geloven)
Precies.
Ook op "meerdere vergaderingen" van de GG en de GGiN (classes en synodes) wordt Datheen gezongen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Psalmberijmingen

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:Ach, de belangrijkste functie van het zingen van psalmen is m.i. het loven van God. En dat gebeurt (als God het schenkt) zowel met 1773 als met Datheen.
En zelfs met "1968" en "1985" :) Die vergat je nog even ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Psalmberijmingen

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:
vlinder schreef:
Erasmiaan schreef:Nu, dat valt wel mee hoor. Ik schat in dat er niet meer dan tien gemeentes zijn die nog Datheen zingen.
Dan schat je dat verkeerd in! Er zijn er meer dan 50....(als ik tenminste de achterkant van de kerkbode bij mijn vriendin moet geloven)
Precies.
Ook op "meerdere vergaderingen" van de GG en de GGiN (classes en synodes) wordt Datheen gezongen.
Ok, dat is zo.

Maar 50 gemeentes? Misschien overzie ik de breedte van de Gereformeerde Gezindte niet zo maar ik las pas ergens dat er bijvoorbeeld binnen de OGG nog maar zeer weinig zijn terwijl dit juist een van de breekpunten was voor de OGG met de GG.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Psalmberijmingen

Bericht door Marco »

:)

Of het er tien, vijftig of zevenduizend zijn, een beetje fanatiek zijn de Datheen-aanhangers wel.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Psalmberijmingen

Bericht door Marco »

Erasmiaan schreef:Ach, de belangrijkste functie van het zingen van psalmen is m.i. het loven van God. En dat gebeurt (als God het schenkt) zowel met 1773 als met Datheen.
Als je zó begint.. dan kan je ook nog wel gregorisch en in het latijn gaan zingen... Maar misschien moet je je eens in de zoveel tijd afvragen of het beter kan.

En dan wordt het vast geen gregoriaans-latijn.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmberijmingen

Bericht door Hendrikus »

Erasmiaan schreef:Maar 50 gemeentes? Misschien overzie ik de breedte van de Gereformeerde Gezindte niet zo maar ik las pas ergens dat er bijvoorbeeld binnen de OGG nog maar zeer weinig zijn terwijl dit juist een van de breekpunten was voor de OGG met de GG.
Het zijn er 31 volgens http://www.petrusdatheenstichting.nl/

Gereformeerde Gemeente in Nederland

Arnemuiden
Bruinisse
Goes
Kruiningen
Middelburg
St. Annaland
St. Maartensdijk
Terneuzen
Zierikzee

Gereformeerde Gemeente in Nederland (Buiten verband)

Middelburg
Nieuwerkerk (Zld)

Gereformeerde Gemeente

St. Annaland
Scherpenisse
Kruiningen
Borssele

Oud Gereformeerde Gemeente

Achterberg
Amersfoort
Ederveen
Elst
Geldermalsen
's-Gravenpolder
's-Gravendeel
Oostburg
Oosterland
Rhenen
St. Maartensdijjk
St. Philipsland
Stavenisse
Terneuzen
Waddinxveen
Zierikzee

Dus: niet overdrijven jongens :bobo
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Psalmberijmingen

Bericht door vlinder »

ik overdrijf naar de andere kant. In ieder geval stukken meer dan 10. Zoals altijd ligt de waarheid in het midden... :fouet ;)
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Psalmberijmingen

Bericht door Marco »

Hendrikus schreef: Het zijn er 31 volgens http://www.petrusdatheenstichting.nl/
Dat bedoelde ik dus. De psalmberijming (en de schrijver daarvan) zijn eerst zalig, en vervolgens heilig verklaard. Voortaan spreken we van Sint Dathenum. :OO

Even zonder gekheid: Ik krijg meer en meer de indruk dat het zingen van deze berijming vooral van doen heeft met het geborgen voelen bij de taal en de klanken; meer dan met de inhoud van de psalmen zelf. Anders kan ik het fanatisme waarmee deze berijming wordt verdedigd niet verklaren.

Maar dat geldt niet alleen voor deze berijming...
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Psalmberijmingen

Bericht door albion »

wim schreef:
albion schreef:
Marnix schreef:Wat ik er van gezien en gehoord heb ben ik zwaar anti Datheen, het is slecht zingbaar, soms moeilijk begrijpbaar (hoewel af en toe ook wel weer heel goed direct vertaald) en er zijn veel betere alternatieven.
Hoe oud ben je? Wat moet jij dan nog veel leren, zeg :nonnon
Wat moet 'ie dan leren? Dat Datheens berijming perfect past op de muziek en dat zijn rijmkunst van een hoog niveau is? Of dat zijn berijming je erg na aan het hart ligt?

dat zwaar anti Datheen, kan hij dat niet wat relativeren? Er is zoveel mis met welke berijming dan ook, de een valt hier over en de ander weer over een ander ritme en zo blijf je aan de gang. Maar daarom hoef je niet zo (naar mijn mening) cru te reageren.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Psalmberijmingen

Bericht door albion »

Marnix schreef:
albion schreef:
Ach, ik heb nooit uit Datheen en 1773 gezongen.... Ik ben met een fijne begrijpelijke goed zingbare berijming opgegroeid. Geef me eens 1 reden waarom ik nog de Datheen-berijming zou moeten leren en vooral leren waarderen. Omdat er een paar eeuwen terug uit gezongen werd? Dat lijkt me geen goede reden. Zoals al aangegeven, Datheen was ook niet zo te spreken over zijn berijming.

Maar goed, onderbouw maar waarom ik dat nog zou moeten leren...
Ik heb niet gezegd dat je het moet waarderen of dat je het nog zou moeten leren, maar je kunt je wel wat anders uitdrukken.
Ik ben zelf grootgebracht met eerst Datheen (Den Haag) op zondag, door de week zat ik op een christelijke school, waar wij veel gezangen zongen (ritmisch), in Engeland hymns gezongen, daarna heb ik heel lang 1773 gezongen (Doorn, Leersum, Urk) en nu ben ik terug in Zeeland en zing ik weer Datheen en daar is naar mijn gevoel niets mis mee. (het Zeeuwse dialect heeft er nog wel overeenkomst mee)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie