Google weet álles van je, Big Brother is Watching You!

Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Google weet álles van je, Big Brother is Watching You!

Bericht door Rens »

Google weet álles van je...........en je hebt het ze zélf verteld!

Zo luidt de omslagtekst van de Groene Amsterdammer van 22 juni j.l.

Het artikel, 3 bladzijden lang, schetst een beeld waarbij de koude rillingen over je rug lopen. De KGB was een kleine jongen vergeleken bij dit Google, juist omdat het wereldwijd is.

Ik heb het complete artikel ingescand, maar het is té omvangrijk om het zomaar hier te plaatsen, tenzij de mods en/of forumleden er geen bezwaar tegen hebben.

Diegenen die het artikel willen hebben geven maar even een seintje via PB of msn..................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33398
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Dan had je het ze niet moeten vertellen, toch?
Als je een weblog hebt, kan je sowieso niet klagen, dat een ander alles van je weet.
Je kan het Google niet kwalijk nemen, dat ze haar werk gewoon goed doet.

En nee, voor mij hoef je dat artikel niet te plaatsen: typisch een komkommertijd-artikel.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Tiberius schreef: Je kan het Google niet kwalijk nemen, dat ze haar werk gewoon goed doet..
Dat zou je ook niet zeggen als je het hele artikel gelezen hebt.............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Ik ken het artikel niet (maar ben er wel in geinteresseerd!). Waarschijnlijk staan er dingen in zoals; Google al je zoektermen en bezochte sites onthoudt. Men zo met een druk op de knop kan nagaan wie hoe of wat.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ach ja, de Albert Heijn weet ook wat ik eet en wat ik lekker vindt...
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

memento schreef:Ach ja, de Albert Heijn weet ook wat ik eet en wat ik lekker vindt...
Als je het ertikel gelezen zou hebben, zou je moeten erkennen dat het véle malen verder gaat dan alleen je eet/koopgedrag......

er wordt getracht een totále controle te krijgen, voor zover die al niet reeds betaat.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Rens schreef:er wordt getracht een totále controle te krijgen, voor zover die al niet reeds betaat.
Bla bla bla. Geloof toch niet alles wat je leest, Rens.

Technisch gezien kan google idd van alles afleiden uit de zoek-historie. Probleem is echter dat dit enorm veel rekencapaciteit vergt, iets waar google geen baat bij heeft.

Daarnaast: Google weet maar heel goed dat het gebruik van hun zoek-machine afhangt van reputatie. Ze zijn in een paar jaar de grootste geworden, maar kunnen als ze één fout maken in een zeer kleine tijd weer de kleinste zijn. Consumenten zijn nogal makkelijk, wat betreft welke zoekmachine ze gebruiken (zie het verleden, wie kent nog de grote zoekmachines van toen?)

Daarnaast, jouw ISP (Internet provider) weet nog veel meer dan google. Die houden namelijk een complete log bij, niet alleen van zoekwoorden, maar ook van websites die je bezoekt, en hoe vaak je die bezoekt, en op welke tijden. Daaruit is veel makkelijker veel meer informatie af te leiden. En dat door een partij die veel dichterbij is, en die ook geld kan verdienen aan de verkoop van die informatie (denk bv aan doelgerichte reclame-campagnes voor een bepaald product).

Nee, we leven in een informatie-gerichte samenleving, en één van de gevolgen daarvan is dat er heel veel over jou bekend is. Wil je dat niet, dan moet je geen internet gebruiken. Alhoewel dat natuurlijk nog steeds geen garantie is dat jouw informatie niet toch beschikbaar wordt...
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

memento schreef:
Rens schreef:er wordt getracht een totále controle te krijgen, voor zover die al niet reeds betaat.
Bla bla bla. Geloof toch niet alles wat je leest, Rens....
Blijkbaar heb je het betreffende artikel in zijn geheel gelezen............of lees je dergelijke "linkse" bladen niet?

Zo niet, dan kun je je dus ook geen oordeel vormen over de inhoud en de gronden waarop het stuk geschreven is.

BTW.............het stuk kan ik alleen uitprinten en per post opsturen, puur omdat het bestand té groot is om per e-mail te verzenden.............(voor de belangstellenden dus)
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Blijkbaar heb je het betreffende artikel in zijn geheel gelezen............of lees je dergelijke "linkse" bladen niet?
Ik lees idd geen linkse bladen, omdat ik een btje moe wordt van alle conspiracy theories die ze verspreiden, vaak zonder gedegen onderbouwing.

Vanuit mijn interesse voor techniek en privacy volg ik het Google-verhaal wel, maar dan vanuit artikelen uit de IT-hoek, simpelweg omdat die wat meer kennis van zaken hebben om wat ze schrijven ook te onderbouwen.

Daarnaast is Google een jongen die veel weet, maar onderschat Microsoft niet. Hun zoekmachine wordt goed gebruikt, en zij hebben alle hotmail-gebruikers erbij (hotmail wordt veel gebruikt in NL, veel meer dan Googles Gmail).

Daarnaast is het zo dat (theoretisch!) google veel zou kunnen. Alleen, je internet provider kan veel, veel meer. Hetzelfde geldt voor de politie en veiligheidsdiensten in europa, die de gegevens die internet providers vastleggen, kunnen opvragen en inzien, indien zij willen.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

memento schreef:
Blijkbaar heb je het betreffende artikel in zijn geheel gelezen............of lees je dergelijke "linkse" bladen niet?
Ik lees idd geen linkse bladen, omdat ik een btje moe wordt van alle conspiracy theories die ze verspreiden, vaak zonder gedegen onderbouwing.
Als je het betreffende artikel niet gelezen hebt, kun je je dus ook geen oordeel vormen over de al dan niet "gedegen onderbouwing".

Dat informatie uit de IT-hoek een schat aan informatie kan geven, ok, prima, maar hebben ze niet de insteek van "onderzoeks-journalistiek", gegeven ook dat de Groene niet zómaar een obscuur blaadje is dat moet scoren met wilde verhalen (het bestaat dan ook al 130 jaar) zoals meerdere "rechtse" kranten en bladen.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Google weet álles van je, Big Brother is Watching You!

Bericht door BJD »

M'n pa te zien is op google streetview :haha :haha
Grappig :)

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 3,,0,12.73
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10457
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Google weet álles van je, Big Brother is Watching You!

Bericht door Orchidee »

BJD schreef:M'n pa te zien is op google streetview :haha :haha
Grappig :)

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 3,,0,12.73
Wat leuk zeg :super
-DIA-
Berichten: 32822
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Google weet álles van je, Big Brother is Watching You!

Bericht door -DIA- »

Er is nog een andere Big Brother.

Die weet ook alles.

Een eenmaal, zal voor de ogen van de hele wereld
alles openbaar komen.
Van de kleinste zonden, waarvan we meenden dat niemand
die wist, en de zonden die wij allang vergeten waren...

Niet door deze Big Brother,
Want Zijn oordeel is rechtvaardig en goed.

Laten we daar maar eens over nadenken.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10457
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Google weet álles van je, Big Brother is Watching You!

Bericht door Orchidee »

-DIA- schreef:Er is nog een andere Big Brother.

Die weet ook alles.

Een eenmaal, zal voor de ogen van de hele wereld
alles openbaar komen.
Van de kleinste zonden, waarvan we meenden dat niemand
die wist, en de zonden die wij allang vergeten waren...

Niet door deze Big Brother,
Want Zijn oordeel is rechtvaardig en goed.

Laten we daar maar eens over nadenken.
Wie zegt, dat wij dat niet weten, en daar aan denken :quoi
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Google weet álles van je, Big Brother is Watching You!

Bericht door Marnix »

Hm, ja, wat dat betreft heb ik het niet zo op Google.... een van de redenen waarom in geen Google Chrome gebruik :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie