Bekering, wie kan hier iets mee?
Bekering, wie kan hier iets mee?
"Bekering tja waar is het getuigenis van verlorenheid en ter hel waardig en de droefheid naar God zo dat iemand het niet meer uit kan houden en gilt naar God ontferm U mijner en laat mij niet verloren gaan maar wees mij genadig tot behoudenis.,"
Is dít de basis om tot bekering te worden geroepen?
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
m.a.w. het is in de grond een reformatorische gedachtengang c.q. opvatting als grónd om verder te komen door Gods genade?Herman schreef:Bekering is een afkeer van de zonde en een toekeer naar God. Genoemde zin kan best in dat patroon ingevoegd worden.
Moderatorbericht:
In zekere zin heb je gelijk, gillen staat er niet maar als jij in doodsnood bent dan is het goed mogelijk dat je gaat gillen om toch behouden te blijven.Duuk schreef:Ik zit me af te vragen waar in de bijbel staat dat je gegild moet hebben tot God om genade ......
Als het er niet staat is de uitspraak dus onbijbels.
Ik vind gillen ergens wel een mooi krachtig toepasselijk woord, het geeft iets weer van de hevigheid en grote verandering die de bekering is.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Het gaat in deze teksten niet om bekering in de zin van: voor het eerst in God geloven/ gered worden of hoe je dat ook wil omschrijven. Het lijkt me dat in deze teksten de dichter inderdaad in 'doodsnood' is, maar dat vanwege het gebrek aan 'verborgen omgang' met de Heere.geledu schreef:Er wordt wel velen malen gesproken over roepen.
Ps 42 : 2
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God!
Ps 141 : 1
Een psalm van David. HEERE! ik roep U aan, haast U tot mij; neem mijn stem ter ore, als ik tot U roep.
Enz, enz
Het is naast onbijbels ook verwarrend, omdat lang niet alle gelovigen hebben gegild tot God.pierre27 schreef:In zekere zin heb je gelijk, gillen staat er niet maar als jij in doodsnood bent dan is het goed mogelijk dat je gaat gillen om toch behouden te blijven.Duuk schreef:Ik zit me af te vragen waar in de bijbel staat dat je gegild moet hebben tot God om genade ......
Ik vind gillen ergens wel een mooi krachtig toepasselijk woord, het geeft iets weer van de hevigheid en grote verandering die de bekering is.
We moeten met de grootst mogelijke voorzichtigheid spreken over de beleving van Gods kinderen. Te snel leggen we er onze eigen interpretatie in en zeggen we ze omdat ze 'mooi' zijn. Dat mag nooit een criterium zijn om dergelijke uitspraken te doen. We hoeven Gods Woord niet mooier te maken dan het is.
Juist, maar we allen hebben we toch te maken met onze eigen beleving/interpretatie.Duuk schreef:Het is naast onbijbels ook verwarrend, omdat lang niet alle gelovigen hebben gegild tot God.pierre27 schreef:In zekere zin heb je gelijk, gillen staat er niet maar als jij in doodsnood bent dan is het goed mogelijk dat je gaat gillen om toch behouden te blijven.Duuk schreef:Ik zit me af te vragen waar in de bijbel staat dat je gegild moet hebben tot God om genade ......
We moeten met de grootst mogelijke voorzichtigheid spreken over de beleving van Gods kinderen. Te snel leggen we er onze eigen interpretatie in en zeggen we ze omdat ze 'mooi' zijn. Dat mag nooit een criterium zijn om dergelijke uitspraken te doen. We hoeven Gods Woord niet mooier te maken dan het is.
Absoluut bedoel ik het niet als criterium omdat er vele wegen zijn die God gaat met Zijn kinderen.
Maar ik doel meer op de grootheid van het wonder van bekering...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Bekering, wie kan hier iets mee?
Dat kan. Maar het hoeft niet. Genoeg bekeringsverhalen waarin het anders gaat. Het mag dus nooit een soort systeem worden.Rens schreef:"Bekering tja waar is het getuigenis van verlorenheid en ter hel waardig en de droefheid naar God zo dat iemand het niet meer uit kan houden en gilt naar God ontferm U mijner en laat mij niet verloren gaan maar wees mij genadig tot behoudenis.,"
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Wilma van den Berg
Van de Goddelijke verkiezing en verwerpingMarnix schreef:Dat kan. Maar het hoeft niet. Genoeg bekeringsverhalen waarin het anders gaat. Het mag dus nooit een soort systeem worden.Rens schreef:"Bekering tja waar is het getuigenis van verlorenheid en ter hel waardig en de droefheid naar God zo dat iemand het niet meer uit kan houden en gilt naar God ontferm U mijner en laat mij niet verloren gaan maar wees mij genadig tot behoudenis.,"
ZIE: Dordtse leerregels, hoofdstuk 1 §12
Er is geen enkele grond om te spreken over bekering, zonder te spreken over geloof in Christus Jezus.Rens schreef:"Bekering tja waar is het getuigenis van verlorenheid en ter hel waardig en de droefheid naar God zo dat iemand het niet meer uit kan houden en gilt naar God ontferm U mijner en laat mij niet verloren gaan maar wees mij genadig tot behoudenis.,"
-
Dit is niet de basis om tot bekering te komen.Rens schreef:"Bekering tja waar is het getuigenis van verlorenheid en ter hel waardig en de droefheid naar God zo dat iemand het niet meer uit kan houden en gilt naar God ontferm U mijner en laat mij niet verloren gaan maar wees mij genadig tot behoudenis.,"
Maar misschien zijn er wel mensen, waar de Heere op deze manier werkt/gewerkt heeft.
Heilzame wanhoop is niet onbijbels, als het ons maar in de armen van een wachtende Christus brengt.
Heeft dit citaat nog een vervolg?
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
nee, het is een posting op een ander forum, maar het trof me nogal als zijnde één van de "zaken" die náást het geloof in Christus Jezus, de voornaamste dingen zijn, althans zo komt het op mij over.uitgeworpen schreef:Dit is niet de basis om tot bekering te komen.Rens schreef:"Bekering tja waar is het getuigenis van verlorenheid en ter hel waardig en de droefheid naar God zo dat iemand het niet meer uit kan houden en gilt naar God ontferm U mijner en laat mij niet verloren gaan maar wees mij genadig tot behoudenis.,"
Maar misschien zijn er wel mensen, waar de Heere op deze manier werkt/gewerkt heeft.
Heilzame wanhoop is niet onbijbels, als het ons maar in de armen van een wachtende Christus brengt.
Heeft dit citaat nog een vervolg?
Moderatorbericht: