Beeld van God
Beeld van God
Hoe moet je God zien?
Vooral als Vader? En wat zijn dan Zijn eigenschappen als Vader?
of vooral als Rechter?
of vooral als Rechter?
- Christiaan
Re: Beeld van God
Als de eeuwige, ondoorgrondelijk, almachtig en drie-enig.arti schreef:Hoe moet je God zien?
of vooral als Rechter?
Schepper van ons mensen en degene die het allerbeste met ons voor heeft, Zijn Zoon heeft gegeven voor de zonden tot ons eeuwig behoud. De Geest die in ons wonen en werken wil.
Enkele zaken, maar te gelijkertijd moet ik zeggen eigelijk is God,
onbeschrijvelijk!
Aangaande eigenschappen zie ook de Nederlandse Geloofsbelijdenis.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
In de eerste plaats (in dit tijdelijke leven) als onze hemelse Vader, krachtens schepping, onderhouding en regering.
Paulus zegt dit tegen de mensen van Athene:
Want in Hem leven wij, en bewegen ons, en zijn wij; (...)
Wij dan, zijnde Gods geslacht, ...
Op de jongste dag zal Hij Rechter zijn van hemel en aarde.
Paulus gaat verder met:
Daarom dat Hij een dag gesteld heeft, op welken Hij den aardbodem rechtvaardiglijk zal oordelen, door een Man, Dien Hij [daartoe] geordineerd heeft, ...
Zijn vaderlijke eigenschappen worden zo mooi verwoord in HC vr+antw 26:
Wat gelooft gij met deze woorden: Ik geloof in God den Vader, den Almachtige, Schepper des hemels en der aarde?
Dat de eeuwige Vader onzes Heeren Jezus Christus, Die hemel en aarde, met al wat er in is, uit niet geschapen heeft, Die ook door Zijn eeuwigen raad en voorzienigheid ze nog onderhoudt en regeert, om Zijns Zoons Christus wil mijn God en mijn Vader is; op Welken ik alzo vertrouw, dat ik niet twijfel of Hij zal mij met alle nooddruft des lichaams en der ziel verzorgen, en ook al het kwaad dat Hij mij in dit jammerdal toeschikt, mij ten beste keren; dewijl Hij zulks doen kan als een almachtig God, en ook doen wil als een getrouw Vader.
Paulus zegt dit tegen de mensen van Athene:
Want in Hem leven wij, en bewegen ons, en zijn wij; (...)
Wij dan, zijnde Gods geslacht, ...
Op de jongste dag zal Hij Rechter zijn van hemel en aarde.
Paulus gaat verder met:
Daarom dat Hij een dag gesteld heeft, op welken Hij den aardbodem rechtvaardiglijk zal oordelen, door een Man, Dien Hij [daartoe] geordineerd heeft, ...
Zijn vaderlijke eigenschappen worden zo mooi verwoord in HC vr+antw 26:
Wat gelooft gij met deze woorden: Ik geloof in God den Vader, den Almachtige, Schepper des hemels en der aarde?
Dat de eeuwige Vader onzes Heeren Jezus Christus, Die hemel en aarde, met al wat er in is, uit niet geschapen heeft, Die ook door Zijn eeuwigen raad en voorzienigheid ze nog onderhoudt en regeert, om Zijns Zoons Christus wil mijn God en mijn Vader is; op Welken ik alzo vertrouw, dat ik niet twijfel of Hij zal mij met alle nooddruft des lichaams en der ziel verzorgen, en ook al het kwaad dat Hij mij in dit jammerdal toeschikt, mij ten beste keren; dewijl Hij zulks doen kan als een almachtig God, en ook doen wil als een getrouw Vader.
Ik ben wel aardig sociaal. Ik werk bij de EO. Ik ben lid van een vrijgemaakte kerk. Ik hou van sporten.arti schreef:Hoe moet je God zien?
of vooral als Rechter?
Hoe moet je mij nu zien?
Als sociaal? Als EO-medewerker? Als sportief? Als GKv'er?
Volgens ben ik het allemaal. Een wat erg simpel voorbeeld maar zo is het wel. We creeeren hier vaak een tegenstelling die er niet is, omdat het voor ons zo lijkt, maar het is geen tegenstelling.
Overigens moet je dit ook persoonlijk zien. God is Rechter, God is ook de Vader. Dat is het algemene verhaal. Voor wie niet geloven is God Rechter maar is Hij niet hun Vader. Voor wie geloven is Hij de Rechter die hen vrijspreekt en ook hun Vader. God de Vader is de Vader van hen die in Hem geloven, en de Rechter van allen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
God openbaart Zich in Zijn Woord. Meer is er niet te weten.
God zegt Zelf dat de mens naar Zijn beeld geschapen is. Door de mens te bezien, zie je iets van God.
God zegt Zelf dat de mens naar Zijn beeld geschapen is. Door de mens te bezien, zie je iets van God.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Als je God gaat zien als zijnde één van Zijn eigenschappen, heb je niet de ware God voor ogen, maar een zelfverzonnen god.arti schreef:Hoe moet je God zien?
of vooral als Rechter?
Vergelijk het met iemand die een appel beschrijft als een rode bol. Hij noemt dan 2 eigenschappen van die appel (de kleur, en de vorm), maar toch raakt zijn omschrijving kant noch wal.
Kortom, laten we Gods eigenschappen maar allemaal laten staan...
Ik ben bang dat wij het beeld van God totaal verloren hebben, hoe kan er anders staan: Er is niemand die goed doet, ook niet één. Als dat een beeld van God zou moeten zijn........ Laten we dus maar niet naar de mens kijken om iets van God te zien.refo schreef: God zegt Zelf dat de mens naar Zijn beeld geschapen is. Door de mens te bezien, zie je iets van God.
Gevoelens zijn meer dan woorden, woorden zijn slechts uitingen van gevoelens.
-
Er zijn toch nog 'sprankjes'van dat beeld over?Ad Kalle schreef:Ik ben bang dat wij het beeld van God totaal verloren hebben, hoe kan er anders staan: Er is niemand die goed doet, ook niet één. Als dat een beeld van God zou moeten zijn........ Laten we dus maar niet naar de mens kijken om iets van God te zien.refo schreef: God zegt Zelf dat de mens naar Zijn beeld geschapen is. Door de mens te bezien, zie je iets van God.
Ik heb het ergens gelezen maar weet niet waar
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Moeilijke vraag. Als ik naar mezelf kijk.... moet ik helaas zeggen: Nee, zelfs geen sprankje.uitgeworpen schreef: Er zijn toch nog 'sprankjes'van dat beeld over?
Van nature zijn wij onnut en geneigd tot alle kwaad. Dat zegt de Bijbel en dat is helaas ook mijn ervaring. En dat is toch echt niet het beeld wat ik van God heb.
MAAR.... God vernieuwd gelukkig nog mensen. En dan zie je inderdaad sprankjes van het beeld van God. Dat is alleen een genadegave van God.
Gevoelens zijn meer dan woorden, woorden zijn slechts uitingen van gevoelens.
Volgens mij, maar je moet het wel even nazoeken, in de formulieren (HA/huwelijk), met expliciete verwijzing naar de bijbel.uitgeworpen schreef:Er zijn toch nog 'sprankjes'van dat beeld over?Ad Kalle schreef:Ik ben bang dat wij het beeld van God totaal verloren hebben, hoe kan er anders staan: Er is niemand die goed doet, ook niet één. Als dat een beeld van God zou moeten zijn........ Laten we dus maar niet naar de mens kijken om iets van God te zien.refo schreef: God zegt Zelf dat de mens naar Zijn beeld geschapen is. Door de mens te bezien, zie je iets van God.
Ja, door Hem, door Hem om het eeuwig welbehagen.Ad Kalle schreef:Moeilijke vraag. Als ik naar mezelf kijk.... moet ik helaas zeggen: Nee, zelfs geen sprankje.uitgeworpen schreef: Er zijn toch nog 'sprankjes'van dat beeld over?
Van nature zijn wij onnut en geneigd tot alle kwaad. Dat zegt de Bijbel en dat is helaas ook mijn ervaring. En dat is toch echt niet het beeld wat ik van God heb.
MAAR.... God vernieuwd gelukkig nog mensen. En dan zie je inderdaad sprankjes van het beeld van God. Dat is alleen een genadegave van God.
Een klein beginsel........
Klopt, hoewel we dat beginsel ook weer niet te klein moeten maken. ... dat doen we soms wel... of ons geloof is te klein. Maar we zullen daarin hier nooit de volmaaktheid bereiken..... Maar aan de andere kant, vaak is ons geloof gewoon klein en doen we veel minder dan we kunnen. Wie geloof kan bergen verzetten... alleen doen we dat (figuurlijk gezien) zo weinig. We kunnen om wonderen vragen en God zal ze geven... toch gebeurt het weinig... en voor veel mensen is het gewoon om niet te evangeliseren, daar heb je een commissie voor. Liefde? We veroordelen. Kortom, we moeten meer op Hem zien en Hem volgen, dan gaan we meer op Hem lijken... we kunnen dat wel, Godzijdank, we doen het alleen zo weinig.jvdg schreef:Ja, door Hem, door Hem om het eeuwig welbehagen.Ad Kalle schreef:Moeilijke vraag. Als ik naar mezelf kijk.... moet ik helaas zeggen: Nee, zelfs geen sprankje.uitgeworpen schreef: Er zijn toch nog 'sprankjes'van dat beeld over?
Een klein beginsel........
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
In de krant (RD) las ik een stukje over bevrijdingspastoraat. Dat doet hier niet zo ter zake. Wel vond ik de opmerking die erbij gemaakt werd bijzonder.
Ik vind dit herkenbaar. Hoe zien jullie de verhouding tussen Gods verhevenheid en Gods 'beschikbaarheid'?Prof. dr. G. Glas schreef:Wat ik in het gereformeerde geloof steeds meer ben gaan waarderen is het accent op Gods verhevenheid, Zijn anders- zijn, Zijn niet-beschikbaarheid. Wij kunnen Hem en ook onze relatie met Hem niet op onze maat snijden.
De misplaatste concreetheid in het spreken over God leidt tot afplatting van het godsbeeld. Ik zie die afplatting vooral in de verregaande psychologisering en therapeutisering van de relatie met God: God als Degene die mij helemaal begrijpt en tegen Wie ik alles kan zeggen; God als Degene bij Wie ik als het ware op schoot zit, om getroost te worden; God als Degene bij Wie ik al mijn woede kwijt kan, als ware Hij een wijze psychiater. Het past allemaal zo in onze tijd waarin alles beschikbaar, consumeerbaar en voorhanden moet zijn.
Dat juist gereformeerden, die altijd zo’n voortreffelijke antenne hadden voor het anders- zijn van God, zo meedeinen op de golven van de tijd, is treurig.