Reizen op zondag (?)

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Tja, de relevante vraag is: Hoe zou Jezus reageren op de kerkelijke regeltjes van nu? Totaal anders dan toen?

Wat zou Hij zeggen? Jullie hebben gelijk, weiger die tv-gangers en broekdragers maar aan het avondmaal, ze houden zich immers niet aan jullie regels? Om maar een bekend voorbeeld te noemen.....

Volgens mij zouden er een hoop overeenkomsten in zijn reactie zitten...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marnix schreef:Tja, de relevante vraag is: Hoe zou Jezus reageren op de kerkelijke regeltjes van nu? Totaal anders dan toen?

Wat zou Hij zeggen? Jullie hebben gelijk, weiger die tv-gangers en broekdragers maar aan het avondmaal, ze houden zich immers niet aan jullie regels? Om maar een bekend voorbeeld te noemen.....

Volgens mij zouden er een hoop overeenkomsten in zijn reactie zitten...
Je kan ook kijken naar de andere kant. Hoe zou Jezus reageren op al die tv-kijker en broekdragers die dat doen om expres tegen de kerk aan te schoppen?
In een gemeente die daar geen punt van maakt. ligt dat anders dan een gemeente die wat meer regeltjes heeft...
Ik weet, mijn Verlosser leeft
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Erasmiaan schreef:
parsifal schreef:
Erasmiaan schreef:
Vroeger was overigens deze opvatting veel algemener. Het is de tijdsgeest dat deze opvatting nu haast niet meer uit te leggen is.
Het was net zo goed de tijdgeest die maakte dat men autorijden als werk opvatte...
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Bericht door Bonny »

We hebben het nu over met welk vervoermiddel we naar de kerk gaan. Ik denk niet dat dat veel uitmaakt, het is belangrijker dat we naar de kerk gaan en naar het Woord des HEEREN luisteren.

INderdaad, "zes dagen zult gij arbeiden [...] Op de zevende dag zult gij geen werk doen". Beschouwen wij fietsen/ lopen/ rijden naar de kerk arbeid? Nee toch mensen?
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:
Marnix schreef:Tja, de relevante vraag is: Hoe zou Jezus reageren op de kerkelijke regeltjes van nu? Totaal anders dan toen?

Wat zou Hij zeggen? Jullie hebben gelijk, weiger die tv-gangers en broekdragers maar aan het avondmaal, ze houden zich immers niet aan jullie regels? Om maar een bekend voorbeeld te noemen.....

Volgens mij zouden er een hoop overeenkomsten in zijn reactie zitten...
Je kan ook kijken naar de andere kant. Hoe zou Jezus reageren op al die tv-kijker en broekdragers die dat doen om expres tegen de kerk aan te schoppen?
In een gemeente die daar geen punt van maakt. ligt dat anders dan een gemeente die wat meer regeltjes heeft...
Tja, maar waar ligt dan de grens tussen regels niet opvolgen omdat mensen van je vragen wat God niet van je vraagt, en schoppen tegen de kerk? Waarom wordt die regel dan uberhaupt nog opgelegd. Die discussie is natuurlijk al uitgebreid gevoerd... En daar lopen we denk ik op vast... Ik vind niet dat de kerk zomaar allemaal regels mag bedenken en instellen, die niet van God komen... dan wordt de kerk een autonome instelling die zelf de regels bepaalt... gebaseerd op wat een paar mensen vinden (dat rokken vrouwenkleren zijn en de tv sowieso slecht is, no matter what.)

Als men mij zou verbieden tv te kijken zou ik dat naast me neerleggen, niet om te schoppen, maar omdat God het me niet verbiedt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Tja, maar waar ligt dan de grens tussen regels niet opvolgen omdat mensen van je vragen wat God niet van je vraagt, en schoppen tegen de kerk? Waarom wordt die regel dan uberhaupt nog opgelegd.
De kerk heeft gewoon het recht, ja zelfs de plicht, om regels op te leggen als het haar belieft. Als het maar niet in strijd met Gods Woord is.
Evenals ouders en de overheid dat recht heeft.

Maar je hebt gelijk: we hebben het er al vaker over gehad, dus laat ik de bewijzen maar even zitten. :wink:
Eiger
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jun 2007, 15:37
Locatie: Steffisburg(CH)

Bericht door Eiger »

Kleine vraag tussendoor, waarmee ik de relativiteit van al deze posts wil aangeven.
Ik woon in Zwitserland ( :shock: ). In de winter betekent dat, dat ik -indien er sneeuw ligt- wéken lang niet naar de kerk zou kunnen gaan, of ik pak de skies & de auto.
:? Als ik toch preken wil horen moet ik dat of via Internet doen, of - zoals vroeger, en dat gaat best - per casette. Maar...daar heb ik stroom voor nodig. Om stroom te produceren, moet er iemand voor me werken.....enzovoort, enzovoort. Laten we niet roomser dan de paus worden, of - om het wat gereformeerder uit te drukken - wettelijker worden dan het evangelie. :shock:
Nou, nu kun je er op los.... :lol:
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

Eiger schreef:Kleine vraag tussendoor, waarmee ik de relativiteit van al deze posts wil aangeven.
Ik woon in Zwitserland ( :shock: ). In de winter betekent dat, dat ik -indien er sneeuw ligt- wéken lang niet naar de kerk zou kunnen gaan, of ik pak de skies & de auto.
:? Als ik toch preken wil horen moet ik dat of via Internet doen, of - zoals vroeger, en dat gaat best - per casette. Maar...daar heb ik stroom voor nodig. Om stroom te produceren, moet er iemand voor me werken.....enzovoort, enzovoort. Laten we niet roomser dan de paus worden, of - om het wat gereformeerder uit te drukken - wettelijker worden dan het evangelie. :shock:
Nou, nu kun je er op los.... :lol:
Als het mogelijk is pak je de auto's en anders de ski's.
Nood breek wet :lol:
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Eiger schreef:Kleine vraag tussendoor, waarmee ik de relativiteit van al deze posts wil aangeven.
Ik woon in Zwitserland ( :shock: ). In de winter betekent dat, dat ik -indien er sneeuw ligt- wéken lang niet naar de kerk zou kunnen gaan, of ik pak de skies & de auto.
:? Als ik toch preken wil horen moet ik dat of via Internet doen, of - zoals vroeger, en dat gaat best - per casette. Maar...daar heb ik stroom voor nodig. Om stroom te produceren, moet er iemand voor me werken.....enzovoort, enzovoort. Laten we niet roomser dan de paus worden, of - om het wat gereformeerder uit te drukken - wettelijker worden dan het evangelie. :shock:
Nou, nu kun je er op los.... :lol:
Hoe je d'er komt maakt niet uit. Als je d'r maar komt.

Bekend is wellicht het verhaal van iemand die in Schotland bij geloofsgenoten op bezoek was.
's Zondags vóór de kerkdienst, na een copieus breakfast stak die iemand een cubaan op.
Onthutst commentaar van de familie over het het lichaam verontreinigende roken.
Vervolgens belde de gastheer om een taxi welke hen naar de kerk zou brengen....................
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Marco »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Tja, maar waar ligt dan de grens tussen regels niet opvolgen omdat mensen van je vragen wat God niet van je vraagt, en schoppen tegen de kerk? Waarom wordt die regel dan uberhaupt nog opgelegd.
De kerk heeft gewoon het recht, ja zelfs de plicht, om regels op te leggen als het haar belieft. Als het maar niet in strijd met Gods Woord is.
Evenals ouders en de overheid dat recht heeft.

Maar je hebt gelijk: we hebben het er al vaker over gehad, dus laat ik de bewijzen maar even zitten. :wink:
.. En de kerk heeft de plicht, niemand in verzoeking te brengen. Dus om geen regeltjes voor te schrijven die niet overeenkomstig Gods Woord zijn. Het mag niet zo zijn dat als de kerkenraad toevallig uit fervente fietsers bestaat, de kerkenraad voor moet schrijven dat de gemeente uitsluitend per fiets de kerkdiensten mag bezoeken. En al helemaal niet, dat degene die dan lopend komt onder tucht wordt gezet. Toch?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Dat is inderdaad de keerzijde, de kerk mag niet een zwaarder juk opleggen dan het juk van Christus. De kerk mag niet zomaar allerlei regels doorvoeren als God dingen niet verbiedt... (zie bijv. Kol 2 vanaf vers 16)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Marco schreef:.. En de kerk heeft de plicht, niemand in verzoeking te brengen. Dus om geen regeltjes voor te schrijven die niet overeenkomstig Gods Woord zijn. Het mag niet zo zijn dat als de kerkenraad toevallig uit fervente fietsers bestaat, de kerkenraad voor moet schrijven dat de gemeente uitsluitend per fiets de kerkdiensten mag bezoeken. En al helemaal niet, dat degene die dan lopend komt onder tucht wordt gezet. Toch?
Je haalt twee dingen een beetje door elkaar: de verantwoordelijkheid van de kerkenraad jegens God en hun gezag op basis van het vijfde gebod.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Het lijkt me logisch dat Gods geboden ook concreet gemaakt worden. Dat meteen te bestempelen als 'regeltjes' vind ik een beetje kinderachtig.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:Het lijkt me logisch dat Gods geboden ook concreet gemaakt worden. Dat meteen te bestempelen als 'regeltjes' vind ik een beetje kinderachtig.
Natuurlijk, maar niet op basis van de cultureel bepaalde interpretatie van een paar mensen in de kerk... Als men Gods geboden concreet zou maken zou men ook geen dingen verbieden die God niet verbiedt...

Ik snap wat je bedoelt maar men probeert Gods geboden wel concreet te maken maar doen dat in de praktijk niet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:
Afgewezen schreef:Het lijkt me logisch dat Gods geboden ook concreet gemaakt worden. Dat meteen te bestempelen als 'regeltjes' vind ik een beetje kinderachtig.
Natuurlijk, maar niet op basis van de cultureel bepaalde interpretatie van een paar mensen in de kerk.
Flauw. :roll:
Plaats reactie