Nieuwe predikant OGGiN/Grafhorst

Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Nieuwe predikant OGGiN/Grafhorst

Bericht door Rens »

Bron: de Stentor dd 3-7-2007


KAMPEN - Dominee H. Molendijk zal zich volgende week woensdag - 4 juli - verbinden als predikant aan de Oud Gereformeerde Gemeente van Grafhorst.


De bevestiger is ds. T. Klok van Urk die tot de komst van de nieuwe predikant consulent van de OGG van Grafhorst is.



Voor de bevestiging en intrede van de nieuwe predikant wordt veel belangstelling verwacht vanuit het gehele land. Omdat men inschat dat het eigen kerkgebouw in Grafhorst te klein zal zijn om de vele belangstellenden te herbergen, wordt uitgeweken naar het kerkgebouw van de Gereformeerde gemeente in Genemuiden.


Woensdag zal vanaf 14.30 uur de bevestigingsgdienst gehouden worden door voorganger Klok en vanaf 19.30 uur zal ds. Molenaar in hetzelfde kerkgebouw te Genemuiden zijn intrede doen als predikant van de OGG van Grafhorst. De Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland is een zelfstandige kerkelijke gemeenschap en staat geheel los van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland.



De Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland tellen rond de zestig gemeenten en hebben slechts vijf predikanten.

Iedere predikant moet gemiddeld twaalf gemeenten bedienen. In verreweg de meeste gemeenten van de OGG is er dan ook elke zondag een leesdienst. De bediening van de sacramenten, doop en avondmaal wordt door de vijf predikanten gedaan die daarvoor meestal een doordeweekse avond voor gebruiken.



Dat Grafhorst opnieuw na een korte vacature een eigen predikant mag verwelkomen is uniek in Nederland. De OGG van Grafhorst bestaat 125 jaar. Grondlegger is de eerste afgescheiden Grafhorstenaar Hendrik Meijer.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: Nieuwe predikant OGGiN/Grafhorst

Bericht door JALP »

Rens schreef:Bron: de Stentor dd 3-7-2007


KAMPEN - Dominee H. Molendijk zal zich volgende week woensdag - 4 juli - verbinden als predikant aan de Oud Gereformeerde Gemeente van Grafhorst.



Woensdag zal vanaf 14.30 uur de bevestigingsgdienst gehouden worden door voorganger Klok en vanaf 19.30 uur zal ds. Molenaar in hetzelfde kerkgebouw te Genemuiden zijn intrede doen als predikant van de OGG van Grafhorst. .


Foutje van de krant...??
Janneman
Berichten: 135
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janneman »

Het is opmerkelijk dat de gemeente Grafhorst in de ruim 120 jaar van haar bestaan ruim 90 jaar een eigen predikant heeft gehad!
Ik wens de gemeente en ds. Molendijk een goede tijd toe.
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Janneman schreef:Het is opmerkelijk dat de gemeente Grafhorst in de ruim 120 jaar van haar bestaan ruim 90 jaar een eigen predikant heeft gehad!
Ik wens de gemeente en ds. Molendijk een goede tijd toe.
Stuur ze een kaartje!
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Bericht door JALP »

refo schreef:
Janneman schreef:Het is opmerkelijk dat de gemeente Grafhorst in de ruim 120 jaar van haar bestaan ruim 90 jaar een eigen predikant heeft gehad!
Ik wens de gemeente en ds. Molendijk een goede tijd toe.
Stuur ze een kaartje!
Kijk, dat noem ik nou een vage reactie... zulke reacties roepen verkeerde reacties op.

Niet doen!


Het is inderdaad bijzonder Janneman. Maar het valt mij wel op dat het meestal dezelfde gemeenten zijn die een predikant hebben. Dat geldt ook voor de GGiN. Er zijn gemeenten die vrijwel altijdeen predikant hebben en andere gemeenten hebben nooit een eigne dominee.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Waarom staat dit niet in topic beroepingswerk?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

vlinder schreef:Waarom staat dit niet in topic beroepingswerk?
Omdat het beroep al is aangenomen, en er dus nu bevestigd, en intrede gedaan wordt.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

vlinder schreef:Waarom staat dit niet in topic beroepingswerk?
heeft wel ergens gestaan. (in dat topic)
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Bericht door JALP »

Lassie schreef:
vlinder schreef:Waarom staat dit niet in topic beroepingswerk?
heeft wel ergens gestaan. (in dat topic)

Dat hij het aangenomen heeft. Maar dit gaat over de intrede en bevestiging... Het is de vraag of je dat zo apart moet vermelden. Want als er van elke bevestiging en intrede een verslag op refoforum komt...

Hoewel... Van de OGGiN is het wel bijzonder. Het gebeurt maar heel erg af en toe dat er een ds. verkast... voordeel van twijfel..??
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

JALP schreef:
Lassie schreef:
vlinder schreef:Waarom staat dit niet in topic beroepingswerk?
heeft wel ergens gestaan. (in dat topic)

Dat hij het aangenomen heeft. Maar dit gaat over de intrede en bevestiging... Het is de vraag of je dat zo apart moet vermelden. Want als er van elke bevestiging en intrede een verslag op refoforum komt...

Hoewel... Van de OGGiN is het wel bijzonder. Het gebeurt maar heel erg af en toe dat er een ds. verkast... voordeel van twijfel..??
nou dat valt opzich nog wel mee. Binnen de ggined is het nog veel minder.
accoord
Berichten: 180
Lid geworden op: 07 jun 2007, 23:12
Locatie: Verweggistan

Bericht door accoord »

Lassie schreef:
JALP schreef:
Lassie schreef:
vlinder schreef:Waarom staat dit niet in topic beroepingswerk?
heeft wel ergens gestaan. (in dat topic)

Dat hij het aangenomen heeft. Maar dit gaat over de intrede en bevestiging... Het is de vraag of je dat zo apart moet vermelden. Want als er van elke bevestiging en intrede een verslag op refoforum komt...

Hoewel... Van de OGGiN is het wel bijzonder. Het gebeurt maar heel erg af en toe dat er een ds. verkast... voordeel van twijfel..??
nou dat valt opzich nog wel mee. Binnen de ggined is het nog veel minder.
? Misschien nu, maar in de toekomst niet meer. D.V. over 2 jaar zijn er binnen de ggin 7 predikanten en een emerituspredikant. En (maar) 47 gemeenten. Hoewel, als er een 'student' binnen de ogg wordt aangenomen, mag deze gelijk gaan preken. Dus misschien is volgend jaar de situatie al weer anders. Er kunnen ook weer predikanten wegvallen...
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Bericht door JALP »

accoord schreef:
Lassie schreef:
JALP schreef:
Lassie schreef: heeft wel ergens gestaan. (in dat topic)

Dat hij het aangenomen heeft. Maar dit gaat over de intrede en bevestiging... Het is de vraag of je dat zo apart moet vermelden. Want als er van elke bevestiging en intrede een verslag op refoforum komt...

Hoewel... Van de OGGiN is het wel bijzonder. Het gebeurt maar heel erg af en toe dat er een ds. verkast... voordeel van twijfel..??
nou dat valt opzich nog wel mee. Binnen de ggined is het nog veel minder.
? Misschien nu, maar in de toekomst niet meer. D.V. over 2 jaar zijn er binnen de ggin 7 predikanten en een emerituspredikant. En (maar) 47 gemeenten. Hoewel, als er een 'student' binnen de ogg wordt aangenomen, mag deze gelijk gaan preken. Dus misschien is volgend jaar de situatie al weer anders. Er kunnen ook weer predikanten wegvallen...
PRecies in de OGG zijn er op dit moment wel erg weinig predikanten...
Janneman
Berichten: 135
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janneman »

Een bevestiging/intrede van een oud-gereformeerd predikant is mijns inziens toch wel zo bijzonder, dat het niet erg is dat dit hier apart vermelding krijgt!
Ik kan me voorstellen dat de gemeente Grafhorst minstens zo gelukkig is als de drie Gereformeerde Gemeenten die een predikant krijgen.
Daarom: mijn gelukwensen aan deze gemeente!
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Janneman schreef:Een bevestiging/intrede van een oud-gereformeerd predikant is mijns inziens toch wel zo bijzonder, dat het niet erg is dat dit hier apart vermelding krijgt!
Ik kan me voorstellen dat de gemeente Grafhorst minstens zo gelukkig is als de drie Gereformeerde Gemeenten die een predikant krijgen.
Daarom: mijn gelukwensen aan deze gemeente!
Alsof de bevestiging/intrede van een predikant uit een ander kerkverband toch stiekem minder bijzonder is... En iig geen eigen topic waard. Wonderlijk. :|
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Bericht door JALP »

Mister schreef:
Janneman schreef:Een bevestiging/intrede van een oud-gereformeerd predikant is mijns inziens toch wel zo bijzonder, dat het niet erg is dat dit hier apart vermelding krijgt!
Ik kan me voorstellen dat de gemeente Grafhorst minstens zo gelukkig is als de drie Gereformeerde Gemeenten die een predikant krijgen.
Daarom: mijn gelukwensen aan deze gemeente!
Alsof de bevestiging/intrede van een predikant uit een ander kerkverband toch stiekem minder bijzonder is... En iig geen eigen topic waard. Wonderlijk. :|
Eigenlijk heb je ook wel gelijk, maar ja.... in de Ger. Gem zijn er al snel 3 bevestigingen en intrede per jaar en in de Oud Ger Gem 1 per 5 jaar of zo.
Plaats reactie