Paranormale zaken

Marnix

Paranormale zaken

Bericht door Marnix »

Naar aanleiding van de grap over paranormaliteit.

Is het paranormale per definite fout en van de duivel? Of kunnen buitenzintuigelijke waarnemingen ook van God komen? Heeft het woord "paranormaal" door de paranormaal-beurzen enzo een wat te negatieve bijklank?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
geledu

Bericht door geledu »

Interessante vraag idd.
Volgens mij is het Voetius geweest die een duidelijke scheiding heeft gegeven van "witte" of "zwarte" magie.

Witte magie zou dan niet afkomstig zijn van de duivel, ja zelfs het werk van de O.T. profeten kan dan zelfs als witte magie benoemd worden.

Een andere vraag kan dan weer zijn of deze "witte magie" ook nu nog onder ons voorkomt ?

Om deze visie beter te onderbouwen, zal ik proberen het citaat even op te zoeken.
Marnix

Bericht door Marnix »

geledu schreef:Interessante vraag idd.
Volgens mij is het Voetius geweest die een duidelijke scheiding heeft gegeven van "witte" of "zwarte" magie.

Witte magie zou dan niet afkomstig zijn van de duivel, ja zelfs het werk van de O.T. profeten kan dan zelfs als witte magie benoemd worden.

Een andere vraag kan dan weer zijn of deze "witte magie" ook nu nog onder ons voorkomt ?

Om deze visie beter te onderbouwen, zal ik proberen het citaat even op te zoeken.
Witte magie is wat van de Geest komt? Of wat op een goede manier gebruikt wordt?

De vraag is natuurlijk ook of magie hier een goed woord voor is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
olfie

Bericht door olfie »

Ik denk zeker niet dat het woord magie, zoals we dat kennen niet toepasbaar is.
www.vandale.nl schreef: ma·gie (de ~ (v.))
1 alle manieren waarop de mens de natuurlijke krachten probeert te domineren met behulp van bezweringen, drankjes enz. => toverij

ma·gi·ër (de ~ (m.), ~s)
1 tovenaar
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

9 Wanneer gij komt in het land, dat de HEERE, uw God, u geven zal, zo zult gij niet leren te doen naar de gruwelen van dezelve volken.
10 Onder u zal niet gevonden worden, die zijn zoon of zijn dochter door het vuur doet doorgaan, die met waarzeggerijen omgaat, een guichelaar, of die op vogelgeschrei acht geeft, of tovenaar.
11 Of een bezweerder, die met bezwering omgaat, of die een waarzeggenden geest vraagt, of een duivelskunstenaar, of die de doden vraagt.
12 Want al wie zulks doet, is den HEERE een gruwel; en om dezer gruwelen wil verdrijft hen de HEERE, uw God, voor uw aangezicht, uit de bezitting.
13 Oprecht zult gij zijn met den HEERE, uw God.
14 Want deze volken, die gij zult erven, horen naar guichelaars en waarzeggers; maar u aangaande, de HEERE, uw God, heeft u zulks niet toegelaten.

Kortom: verre van houden!
Soof

Bericht door Soof »

Verre van houden, va de manier waarop die heidense volken het deden!!

Maar wat als het van God komt?
J.C. Philpot

Soof schreef:Maar wat als het van God komt?
De wonderen die van God afkomstig zijn verheerlijken Zijn Zoon Jezus Christus. Is dit niet het geval, dan is het van de duivel, en dienen we ons er zeer verre van te houden.
Jongere

Bericht door Jongere »

Hoewel het niet de doorslag geeft maakt in veel gevallen het doel van het gebruik van de gaven al duidelijk hoe je er tegenover moet staan. 'Tot eer van God' klinkt misschien oubollig, maar is m.i. de kern.
J.C. Philpot

Aanvulling op mijn posting: dat de naam van Jezus Christus word gebruikt is nog geen bewijs dat het e.e.a. ook daadwerkelijk van Hem afkomstig is:

Mattheus 7:
Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Daphne

Bericht door Daphne »

Deuteronomium 13

1 Wanneer een profeet, of dromen-dromer, in het midden van u zal opstaan, en u geven een teken of wonder;
2 En dat teken of dat wonder komt, dat hij tot u gesproken had, zeggende: Laat ons andere goden, die gij niet gekend hebt, navolgen en hen dienen;
3 Gij zult naar de woorden van dien profeet, of naar dien dromen-dromer niet horen; want de HEERE, uw God, verzoekt ulieden, om te weten, of gij den HEERE, uw God, liefhebt met uw ganse hart en met uw ganse ziel.
4 Den HEERE, uw God, zult gij navolgen, en Hem vrezen, en Zijn geboden zult gij houden, en Zijn stem gehoorzaam zijn, en Hem dienen, en Hem aanhangen.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

En wanneer het je nu overkomt?
Daphne

Bericht door Daphne »

Wanneer het je overkomt, ga je hiermee naar de Heere God. Hij is het die zei: Kom tot Mij allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven.
Marnix

Bericht door Marnix »

J.C. Philpot schreef:
Soof schreef:Maar wat als het van God komt?
De wonderen die van God afkomstig zijn verheerlijken Zijn Zoon Jezus Christus. Is dit niet het geval, dan is het van de duivel, en dienen we ons er zeer verre van te houden.
Dat denk ik ook. En dan kan het dus zeker wel van God komen. Nogmaals, paranormaal heeft een hele negatieve klank in christelijk nederland, maar wat het betekenis is gewoon: Wat buiten de zintuigen om toch wordt waargenomen.

Zondag vertelde de dominee dat hijeen keer zou voorgaan in een gemeente. Hij beklom de preekstoel maar voelde dat er iets niet goed was, hij voelde een blokkade. Alsof het heel bedrukt was en dat ook op hem drukte. Hij draaide zijn preek wel af, het koste hem moeite. na afloop in de kerkenraad sprak hij dit uit naar de ouderlingen en die zeiden: Dat kan kloppen, 2 families met veel mensen in die gemeente hadden een conflict gehad die week. De ouderlingen hadden dit gezien, zagen dat ze elkaar geen blik waardig keurden enzo. De dominee had daar niets van gemerkt. Hij wist ook niets van het conflict. En toch had hij de blokkade gevoeld. Dat is ook een waarneming buiten de zintuigen en wat hij wist om.

Er is meer op aarde dan we kunnen zien. Er zijn demonen, en er zijn engelen. Als christen kan je daar ook een antenne voor hebben en daar dan dingen van merken. God kan mensen dingen ingeven, mensen kunnen ook de macht van de duivel voelen als die aanwezig is. We hebben niet te strijden tegen de machthebbers van deze wereld maar tegen de geestelijke machten in de lucht.
refo

Bericht door refo »

Die dominee nam dus wel degelijk iets waar.
Hij zag het met zijn ogen, maar alleen het onderbewustzijn interpreteerde het juist. Is dat paranormaal? Nee toch.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

refo schreef:Die dominee nam dus wel degelijk iets waar.
Hij zag het met zijn ogen, maar alleen het onderbewustzijn interpreteerde het juist. Is dat paranormaal? Nee toch.
Misschien is die dominee hoog sensitief? Dat betekent dat hij emotioneel laag-drempelig is en de stemming van anderen zonder moeite oppikt in/met onderbewustzijn...etc. Het hoeft niet gelijk paranormaal te zijn. :idea:
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Plaats reactie