Vakantie noodzakelijk of niet.

Adorote

Vakantie noodzakelijk of niet.

Bericht door Adorote »

Is het wel zo nodig dat mensen dure vacantie genieten en dan toch doodmoe thuis komen , dus eigenlijk geen vacantie gehad hebben .In dit geval hadden ze beter op bezinning kunnen gaan , en dan uitgerust zowel lichamlijk als geestelijk thuis komen .
Lassie

Re: Vacantie noodzakelijk of niet.

Bericht door Lassie »

Adorote schreef:Is het wel zo nodig dat mensen dure vacantie genieten en dan toch doodmoe thuis komen , dus eigenlijk geen vacantie gehad hebben .In dit geval hadden ze beter op bezinning kunnen gaan , en dan uitgerust zowel lichamlijk als geestelijk thuis komen .
Je gaat er gelijk vanuit dat als je op vakantie gaat, het gelijk duur is. Dat hoeft totaal niet.

De vakantie die ik als kind en puber heb mee gemaakt vondt ik zo heerlijk. Lekker even in een andere omgeving. Wij gingen vrij veel naar het strand (omdat mijn vader een huidziekte heeft) en ik genoot daar altijd van. Het hoeft niet eens duur te zijn.
En ik ben nog nooit doodmoe thuis gekomen van een vakantie! Wat doe ik fout?
memento

Bericht door memento »

Een vakantie zie ik als luxe. Het is dus niet persee noodzakelijk, en absoluut geen kenmerk van armoede als men er het geld niet voor over heeft (hoe zeer onze vrienden ter linkerzijde ons daar ook van proberen te overtuigen). Vakantie is iets typisch moderns, van pas ná de oorlog.

Daarbij moeten we ook oppassen met verkwisting. Er zijn mensen met een paar buitenlandse (en dus dure) vakanties per jaar. M.i. komt dit niet overeen met de deugd die God Zijn kinderen allemaal wil leren, nl. de deugd van de matigheid. Jezelf teveel in de watten leggen, en teveel verwennen, is slecht voor je geestelijke leven.

Maargoed, het goede gebruik van vakantie heeft een groot voordeel, namelijk dat:
1. We ontspannen van onze dagelijkse arbeid, zodat we na uitgerust te zijn des te beter de taak, die God op onze schouders gelegd heeft, kunnen vervullen.
2. We mogen genieten, en mogen opmerken, al het goede wat God ons geeft, als we de natuur aanschouwen.
3. We mogen genieten van de gemeenschap der heiligen (dat zijn toch onze vrienden, dat is toch ons reisgezelschap, als het goed is?)
4. Dat we extra tijd hebben om onze God te zoeken, in gebed, in het lezen van de Schrift, goede boeken, etc etc

Wie dit 'te vroom' vindt moet zich bedenken dat ons hele leven in de dienst van God gesteld hoort te wezen, en dat Hij altijd ons middelpunt moet zijn, ook op vakanties!
Marnix

Bericht door Marnix »

Mooi gesproken Memento.

Of vakantie noodzakelijk is? Ik denk dat het woord Noodzakelijk wat te groot is, maar heel goed en gezond is het denk ik wel. Maar dat verschilt vast per situatie. Ik ben 2 jaar lang niet weggeweest maar toen was ik student en sliep ik genoeg en had ik niet zo'n druk leven, veel vrije tijd enzo. Nu werk ik 40 uur in de week, met aardig wat reizen erbij, sta ik om omgeveer 6 uur op en slaap ik niet zo veel omdat ik er niet elke avond vroeg in lig / kan liggen en tja, al die dingen bij elkaar maken het erg belagrijk om er even helemaal uit te zijn, uit te rusten etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Rens

Bericht door Rens »

Vakantie heb ik sedert 1980 elke dag.

Maar een dag de bossen in, lekker met een tas vol broodjes, koffie en wat dies meer zij, hond mee en wat balletjes voor het spelen........hééérlijk, je komt opgemonterd en uitgerust (en blij) weer thuis..........

gewóón, 1 dagje er zó tussenuit, en je kunt er weer een tijdje tegen!!

twee weken (bijv) met een reisgezelschap?? nee, dank je, ik ben pas ziek geweest.

wél bijvoorbeeld 10 dagen naar de Moezel, maar dan sámen, gewoon lekker je eigen plan kunnen trekken. geen zin om iets te doen die dag, nou dan toch niet. wil je de dag daarop linksom of rechtsom, nou dan doe je dat zonder gebonden te zijn aan een gezelschap die volgens een vastgesteld reisschema overal naar toe gaat, waar je misschien die dag helemaal geen zin in hebt!!
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Noodzakelijk... het is wel een zwaar woord. maar aan de andere kant, zonder een vakantie in het buitenland kan mijn man heel moeilijk eens een hele dag heerlijk ontspannen met de kinderen. En eigenlijk moeten we de telefoon ook thuis laten, heb ik de afgelopen weken gemerkt :(
Verder, er gewoon eens even tussenuit zijn in een heel andere omgeving is gewoon heerlijk voor lichaam en geest. En duur hoeft het niet te zijn. Ook in het (verre) buitenland niet!!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Daphne

Bericht door Daphne »

Rens schreef:twee weken (bijv) met een reisgezelschap?? nee, dank je, ik ben pas ziek geweest
Is goed voor je sociale contacten joh!
Daphne

Bericht door Daphne »

lekker dichtbij dus
mayflower

Bericht door mayflower »

Ik ga pas in november op vakantie, en zoals elke 2 jaar, gaan we naar het geboorteland India van mijn vrouw.
Daphne

Bericht door Daphne »

Ik mag heerlijk in Juli een weekje weg
en in Aug./Sept. twee weken weg :D
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik heb zojuist de tickets geboekt :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Rens

Bericht door Rens »

Stelletje bofkonten!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Maar voor iedereen nú alvast:

EEN HELE FIJNE VAKANTIETIJD EN BEHOUDEN THUISKOMST
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Nou, na drie weken ronddolen door Scandinavië kom ik absoluut uitgerust (lichamelijk én geestelijk) thuis...!
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ervaar zelf dat het batterijtje eens in de zoveel tijd echt weer opgeladen moet worden. En als ik dan alleen maar passief thuis blijf hangen, word mijn stemming er niet beter op. Echt er even tussen uit zijn is zeer goed, dan kun je er geestelijk weer helemaal tegenaan. Uiteraard heeft de ene persoon hier meer behoefte aan als de ander.
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

"vakantie noodzakelijk" is te zwaar uitgedrukt, maar ooit kreeg ik van een collega die afscheid nam een lijst met (volgens hem) 45 belangrijke punten. Eén daarvan is Once a year, go someplace you've never been before. Dat vind ik wel mooi. Bewust zijn of worden van het feit dat er leven is buiten je eigen wereldje.

Voor de rest ben ik niet zo'n vakantieganger. Het mooiste moment is voor mij het thuiskomen. Ik rij de polder in, het water, de knotwilgen, een koe op een dammetje, de kikkers, de vogels. Dan denk ik, ik ben toch eigenlijk gek om weg te gaan. Als je de schoonheid wil zien ist-ie altijd dichtbij.
Plaats reactie