Christen & Boedhist?

jvdg

Christen & Boedhist?

Bericht door jvdg »

Tibetaanse monnik en predikant leiden pinksterdienst

VR 25 mei 2007 | 11.34
Een primeur voor Europa en misschien wel voor de gehele wereld. Zo omschrijft predikant Ivo de Jong van de vrijzinnige geloofsgemeenschap NPB in Velp de dienst waarin hij op eerste pinksterdag samen met de hoge Tibetaanse geestelijke Geshe Konchog voorgaat.

Twintig Tibetaanse monniken in traditioneel gewaad wonen de dienst in de kerk in het dorp bij Arnhem bij.

Een aantal leden van de NPB-gemeenschap in Velp voelt zich zeer bij Tibet betrokken en beschouwt zich behalve als christen ook als boeddhist. De Jong zelf zat een maand in een Tibetaans klooster. Hij vindt dat de kerken zich bij de contacten met andere geloofsgemeenschappen te zeer op de islam richten en te weinig oog hebben voor het boeddhisme.

Geshe Konchog verliet Tibet in 1959, nadat de Dalai Lama voor de communisten uit dat gebied was gevlucht. Hij woont al meer dan twintig jaar in Venray en staat volgens De Jong in rang direct onder de Dalai Lama.

Tijdens de dienst, die deels in het Nederlands en deels in het Engels is, spreken de monniken een zegen uit en klingelt De Jong op traditionele wijze op een Tibetaanse bel. Voorts wordt een Tibetaanse bijbel gebruikt. De lezing is zoals op Pinksteren gebruikelijk uit het Boek van de Handelingen der Apostelen.

Secretaris W. Oosterhof-Gankema van de NPB in Velp verwacht dat de dienst tussen honderd en 150 gelovigen zal trekken. Na de godsdienstige plechtigheid is er een programma over Tibet. Er worden momo's (Tibetaanse koekjes) geserveerd en de bezoekers kunnen kijken naar documentaires over de onderdrukking in Tibet. Ook is er aandacht voor de Tibetaanse cultuur.

Bron: ANP

Ik ga me toch maar meer verdiepen inn het boedhisme om te zien of er misschien, héél misschien, raakvlakken zijn met het Christendom.
Adorote

Re: Christen & Boedhist?

Bericht door Adorote »

jvdg schreef:Tibetaanse monnik en predikant leiden pinksterdienst

VR 25 mei 2007 | 11.34
Een primeur voor Europa en misschien wel voor de gehele wereld. Zo omschrijft predikant Ivo de Jong van de vrijzinnige geloofsgemeenschap NPB in Velp de dienst waarin hij op eerste pinksterdag samen met de hoge Tibetaanse geestelijke Geshe Konchog voorgaat.

Twintig Tibetaanse monniken in traditioneel gewaad wonen de dienst in de kerk in het dorp bij Arnhem bij.

Een aantal leden van de NPB-gemeenschap in Velp voelt zich zeer bij Tibet betrokken en beschouwt zich behalve als christen ook als boeddhist. De Jong zelf zat een maand in een Tibetaans klooster. Hij vindt dat de kerken zich bij de contacten met andere geloofsgemeenschappen te zeer op de islam richten en te weinig oog hebben voor het boeddhisme.

Geshe Konchog verliet Tibet in 1959, nadat de Dalai Lama voor de communisten uit dat gebied was gevlucht. Hij woont al meer dan twintig jaar in Venray en staat volgens De Jong in rang direct onder de Dalai Lama.

Tijdens de dienst, die deels in het Nederlands en deels in het Engels is, spreken de monniken een zegen uit en klingelt De Jong op traditionele wijze op een Tibetaanse bel. Voorts wordt een Tibetaanse bijbel gebruikt. De lezing is zoals op Pinksteren gebruikelijk uit het Boek van de Handelingen der Apostelen.

Secretaris W. Oosterhof-Gankema van de NPB in Velp verwacht dat de dienst tussen honderd en 150 gelovigen zal trekken. Na de godsdienstige plechtigheid is er een programma over Tibet. Er worden momo's (Tibetaanse koekjes) geserveerd en de bezoekers kunnen kijken naar documentaires over de onderdrukking in Tibet. Ook is er aandacht voor de Tibetaanse cultuur.

Bron: ANP

Ik ga me toch maar meer verdiepen inn het boedhisme om te zien of er misschien, héél misschien, raakvlakken zijn met het Christendom.

Dit heeft niets meer met kerk te maken maar alles met de diabolos; vrijzinnigheid is de deur naar totaal ongeloof en miskenning van het Kruisoffer van Jezus Christus de Verrezen Heer.

Te meer dat men zich moeten houden aan de leer van Jezus Christus en Zijn Apostelen en Zijn Heilige Kerk.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

jvdg schreef:Ik ga me toch maar meer verdiepen inn het boedhisme om te zien of er misschien, héél misschien, raakvlakken zijn met het Christendom.
ben benieuwd naar je bevindingen.....
memento

Bericht door memento »

Miscanthus schreef:
jvdg schreef:Ik ga me toch maar meer verdiepen inn het boedhisme om te zien of er misschien, héél misschien, raakvlakken zijn met het Christendom.
ben benieuwd naar je bevindingen.....
Zijn genoeg overeenkomsten hoor:
1. Zowel christen als boeddhist zoeken innerlijke vrede
2. Zowel christen als boeddhist wil die vrede bereiken door een weg van bekering
3. Zowel christen als boeddhist ziet zich verplicht zo heilig mogelijk te leven, in vrede met zijn naaste.

Echter, verschillen zijn er ook, en die verschillen zijn heel wezenlijk. Een boeddhist gaat verloren, een christen is in Christus behouden.
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

De Boeddha is geen God en hij heeft nooit beweerd een goddelijk wezen te zijn. Het boeddhisme heeft geen Schepper Gods. De Boeddha was een mens zoals wij mens zijn. Door zijn eigen inspanning heeft hij zichzelf ontwikkeld en de Verlichting bereikt.
(Lees ik ergens op internet...)

Dat lijkt me al genoeg verschil, en verklaart misschien waarom je als christen boedhist kan zijn.
(Zoals in het artikel vermeld.)

In élk geval kunnen we wel veel leren van de boedhisten denk ik...
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Ma Vis schreef:
De Boeddha is geen God en hij heeft nooit beweerd een goddelijk wezen te zijn. Het boeddhisme heeft geen Schepper Gods. De Boeddha was een mens zoals wij mens zijn. Door zijn eigen inspanning heeft hij zichzelf ontwikkeld en de Verlichting bereikt.

Dat lijkt me al genoeg verschil, en verklaart misschien waarom je als christen boedhist kan zijn.

Meen te weten dat we niet, door eigen inspanning, onszelf kunnen ontwikkelen en Verlichting bereiken. Dat is werk-zaligheid.

We zijn, van nature, geneigt God en onze naaste te haten.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
edele strijdster

Bericht door edele strijdster »

Bert Mulder schreef:
Ma Vis schreef:

Meen te weten dat we niet, door eigen inspanning, onszelf kunnen ontwikkelen en Verlichting bereiken. Dat is werk-zaligheid.

We zijn, van nature, geneigt God en onze naaste te haten.
Toch heb ik de ervaring dat boedisthen meer vrede,rust en liefde uitstralen naar hun omgeving dan soms wel meer dan tien christenen bij elkaar... We kunnen heel wat van hen leren. In iedergeval wat dit betreft...
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Een ook in onze kringen gelezen schrijven als Henri Nouwen was zeer ingenomen over het boedhisme, hetgeen hij ook als 1 van de wegen tot God zag. Veel (meditatie)principes die hij bij het boedhisme heeft geleerd, zijn voorzien van christelijk jargon, en worden in zijn boeken gretig gelezen door reformatorische en evangelische christenen...

Citaat Henri Nouwen:
Today I personally believe that while Jesus came to open the door to God's house, all human beings can walk through that door, whether they know about Jesus or not. Today I see it as my call to help every person claim his or her own way to God.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Moeten we hier niet gaan proberen te zeggen dat het Boeddisme een weg is die tot Christus leidt.

En er is maar 1 weg om tot bekering te komen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:Een ook in onze kringen gelezen schrijven als Henri Nouwen was zeer ingenomen over het boedhisme, hetgeen hij ook als 1 van de wegen tot God zag. Veel (meditatie)principes die hij bij het boedhisme heeft geleerd, zijn voorzien van christelijk jargon, en worden in zijn boeken gretig gelezen door reformatorische en evangelische christenen...
Levensgevaarlijk dus!
Er is maar één Weg ten leven.
Want er is ook onder den hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden.
Adorote

Bericht door Adorote »

Toch nog maar is weer een keer,zou niet nodig moeten zijn op een Christelijk forum.............................................................................

BUITEN JEZUS CHRISTUS EN ZIJN KRUISOFFER EN DE KERK GEEN HEIL!!!
jvdg

Bericht door jvdg »

memento schreef:Zijn genoeg overeenkomsten hoor:
1. Zowel christen als boeddhist zoeken innerlijke vrede
2. Zowel christen als boeddhist wil die vrede bereiken door een weg van bekering
3. Zowel christen als boeddhist ziet zich verplicht zo heilig mogelijk te leven, in vrede met zijn naaste.
Niet mee eens:

1. Een christen zoekt ten diepste geen innerlijke vrede, maar herstel van de breuk met God. Dat daardor innerlijke vrede ontstaat is een gevolg maar geen doel ansich.

2. Een christen bereikt geen vrede door een weg van bekering, maar uiteindelijk uitsluitend door een geschonken geloof in de de Heere Jezus Christus.

3.Mee eens, maar met de toevoeging Liefde tot God en de naaste. Uit die bron volgt de heiligmaking.

Kortom, zowel weg als doel zijn verschillend.
Boedhisme is uitsluitend mensgericht, terwijl het Christendom is gericht op de drieënige God.
Jongere

Bericht door Jongere »

Eerlijk gezegd heeft zo'n topic als dit weinig nut op een forum als dit. Alle stellige uitspraken - die ongetwijfeld waar zijn - worden uiteraard door iedereen beaamt. Het lijkt me zinvoller om eens het gesprek aan te gaan met overtuigde boedhisten. Dat kan voor allebei leerzaam zijn.
Ik ben het wel met edele strijdster eens wat dat betreft.

Blijft natuurlijk wel dat het zinvol kan zijn om je erin te verdiepen. Ik ben benieuwd hoe jvdg dat gaat doen en wat de uitkomsten zijn.
Josephus

Bericht door Josephus »

Als je meer wilt weten over de verhouding tussen oosterse en christelijke meditatie, raad ik de onderstaande boeken aan:

(ds.) Kick Bras
- Tussen hemel en aarde
- Talen naar stilte

(ds.) Jos Douma
- Op het spoor van meditatie
jvdg

Bericht door jvdg »

Josephus schreef:Als je meer wilt weten over de verhouding tussen oosterse en christelijke meditatie, raad ik de onderstaande boeken aan:

(ds.) Kick Bras
- Tussen hemel en aarde
- Talen naar stilte

(ds.) Jos Douma
- Op het spoor van meditatie
Waarom de titel tussen "haakjes" geplaatst?
Plaats reactie