Zien is nog geen hebben. Of wel?

helma

Zien is nog geen hebben. Of wel?

Bericht door helma »

Afgewezen schreef:
Kislev schreef:
helma schreef: Preken Ds. J. W. Kersten
Zekers! Heb al z'n boeken.
Dat zijn er toch niet zo veel?
BTW, wat is er voor 'speciaals' aan ds. J.W. Kersten?
de recensie uit CVKoers bij de uitgave van Catechismuspreken van Ds. J.W. kersten:

CV-Koers - december 2002 - recensie door Tjerk de Reus

Onder de vragende titel Wat is uw enige troost? verscheen een bundel preken van ds. J. W. Kersten (1915-1960). Deze predikant van de Gereformeerde Gemeenten had iets bijzonders, wat hem boven de middenmaat uittilde. Zonder twijfel zal dit boek met preken bij de Heidelbergse Catechismus door een grote groep reformatorische lezers worden gekocht en gelezen. Waarom? Allereerst door het specifieke karakter van J.W. Kersten als prediker. Hij preekte niet met een galm, maar op een 'pratende' toon met een bijna boers accent, alsof hij voortdurend met je in gesprek was. Dat merk je ook nog nu het op papier staat. Met simpele typeringen weet Kersten precies te verwoorden met welke moeiten en problemen de mensen in de kerkbanken zitten. In de manier waarop hij dat besprak en op een oplossing aanstuurde, was hij troostvol en beslist ook eigenzinnig.

Maar hij was dat op zo'n manier, dat men binnen het strenge theologische klimaat in de Gereformeerde Gemeenten zich eigenlijk niet met goed fatsoen kon keren tegen Kerstens prediking. Ook voor mogelijke tegenstanders was immers al snel duidelijk dat Kersten geestelijke gesproken veel kennis van zaken had en zeer dicht bij God leefde. Dat hij op bepaalde punten afweek van wat de grote lijn was - en is - binnen dit kerkverband, is echter ook evident en dat is vermoedelijk de achterliggende reden van deze uitgave.

In een preek over Zondag 15 wordt duidelijk waar Kersten voor stond: hij oriënteerde zich op Engelse en Schotse theologen als Owen en Boston en de gebroeders Erskine. Deze stonden pal voor een evangelieprediking die Gods ontferming aanbiedt aan alle hoorders. Dit thema is op veel momenten in de kerkgeschiedenis een heet hangijzer geweest. Hoe 'ruim' mag het Evangelie gebracht worden? Kersten wond er geen doekjes om dat zijn eigen traditie wat dit betreft al te strak in het theologische korset geregen was. Zijn eigen boodschap was even eenvoudig als bijbels: iedereen is uitgenodigd zich tot Jezus te keren om redding en Hij zal beslist niemand weigeren.

Veel collega's van ds. J.W. Kersten erkenden dit uiteindelijk wel, maar wilden de aandacht toch liever leggen bij geschiktheid van de zondaar om zich tot Jezus te keren. Hierbij doet zich het psycho-religieuze effect voor dat men rond blijft draaien in een cirkel van vragen: heb ik zondekennis? Is het genoeg? En is het wel echt? De prediking van J.W. Kersten is van een ongehoorde kwaliteit voor mensen die zijn vastgelopen in deze vragen. Theologisch gesproken zit Kersten dichtbij Kohlbrugge en Luther, die niet allereerst dachten vanuit de persoonlijke beleving, maar vanuit de werkelijkheid van zonde en genade. Kerstens preken zijn als een frisse dronk voor mensen die geestelijk zijn uitgedroogd.

op Prekenweb kun je een preek van hem beluisteren

====================
Moderator opmerking
Dit topic is een splitsing van het topic "Welk boek heeft een onuitwisbare indruk op je gemaakt".
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oké, dank je, Helma.
Kislev

Bericht door Kislev »

Afgewezen schreef:
Kislev schreef:
helma schreef: Preken Ds. J. W. Kersten
Zekers! Heb al z'n boeken.
Dat zijn er toch niet zo veel?
BTW, wat is er voor 'speciaals' aan ds. J.W. Kersten?
Ik tel toch zo'n 9 boekjes van hem. Dat ik ze allemaal heb is nogal bijzonder omdat er moeilijk aan te komen is.

P.S. je moet op prekenweb zijn preek over zondag 7 maar eens beluisteren.
Kislev

Bericht door Kislev »

grmbllbl, zie net op marktplaats een boekje van JW Kersten waarvan ik het bestaan helemaal niet wist: de 14 apostelen. Is helaas al gereserveerd.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Kislev schreef:grmbllbl, zie net op marktplaats een boekje van JW Kersten waarvan ik het bestaan helemaal niet wist: de 14 apostelen. Is helaas al gereserveerd.
Dan koop je toch een boekje van zijn vader? Dan staat er in ieder geval Kersten in je boekenkast.

Overigens, ik heb zijn preek over het Hooglied beluisterd. Prachtige preek, maar daar komt nu net alles in naar voren wat bepaalde personen op dit forum liever niet horen.
refo

Bericht door refo »

Kislev schreef:grmbllbl, zie net op marktplaats een boekje van JW Kersten waarvan ik het bestaan helemaal niet wist: de 14 apostelen. Is helaas al gereserveerd.
Staat meest op naam van Ds Doornebal misschien? Die heeft het boekje indertijd voltooid.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Kislev

Bericht door Kislev »

Erasmiaan schreef:
Dan koop je toch een boekje van zijn vader? Dan staat er in ieder geval Kersten in je boekenkast.

Overigens, ik heb zijn preek over het Hooglied beluisterd. Prachtige preek, maar daar komt nu net alles in naar voren wat bepaalde personen op dit forum liever niet horen.
Idd zeer mooie preek, al diverse keren gelezen. Preek is gehouden op de laatste zondag dat hij preekte. In die week is hij plotseling overleden.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Kislev schreef:
Erasmiaan schreef:

Idd zeer mooie preek, al diverse keren gelezen. Preek is gehouden op de laatste zondag dat hij preekte. In die week is hij plotseling overleden.
Maar als hij er over preekt dan vind je het niet erg dat de gangen van Gods kerk geschilderd worden? En dat er allegorisch over het Hooglied gepreekt wordt? En dat de dochters van Jeruzalem als de bekommerde kerk worden gezien, die nochtans zalig worden maar nog geen geopenbaarde Christus hebben? Of heb ík nu kritiek van sommigen nooit begrepen?
Unionist

Bericht door Unionist »

Kislev schreef: P.S. je moet op prekenweb zijn preek over zondag 7 maar eens beluisteren.
Die is pas bij ons in de kerk gelezen. Prachtig!
geledu

Bericht door geledu »

Wat heb je er voor over ? :wink:

Maar idd misschien moet je ook eens onder Ds Doornenbal zoeken die heeft idd het boekje afgemaakt.
Staat nog regelmatig te koop.
helma

Bericht door helma »

Afgewezen schreef:Oké, dank je, Helma.
@ Afgewezen, ik kwam in een oude brief een stukje tegen wat ik ooit overtypte uit een preek van Ds. J.W. Kersten:

Denk aan die vrouwen; denk aan de discipelen. De discipelen waren helemaal niet meer te vinden! Die zaten ook niet meer te wenen! Hun ogen stonden star van angst en hun hart was een grote steen geworden. Er was geheel geen gevoeligheid, er was geheel geen tederheid, er was geen liefde meer, er was niets meer. Neen, dat hoeft ook niet, want Hij wil álles doen. En nu gáát Hij alles doen, Hij gaat alleen, maar dan ook geheel en al alleen betalen. En dan moeten al onze betaalmiddelen er tussen uit. Volk van God, wat zijn dat toch vreselijke gangen in de weg der ontdekking, wat zijn dat smartelijke gangen! Als we nog maar eens konden wenen nietwaar. Kon u nog maar eens een keertje hartelijk uw knieën buigen. Dan zou u zeggen: O God, nu krijg ik toch nog een beetje lucht. Maar niets meer. Niet meer kunnen zingen, niet meer kunnen klagen zelfs. Kón u nog maar eens een keer klágen dat er niets meer is!
Vreselijk is dat als je nergens meer inkomen kunt.Weet u daar wat van? Niet meer in de dood, niet meer in uw schuld; niet meer in wie God is; in de Heere Jezus niet. Het is weg, volkomen weg.
God zet Zijn volk overal buiten om ze er straks in te zetten.. Maar denk erom dat we dan zullen wéten dat God het gedaan heeft!. Dan zullen we zingen van genade.
…………….
En toch gaat het zo goed, Het zijn de vruchtbaarste tijden en daar wordt het meeste in geleerd. Wij willen maar altijd graag genieten. Waarom? Dat is onze inwonende gerechtigheid, want met onze gestalten en bevindingen en gemoedelijkheid en psalmversjes zijn we toch maar bezig om te betalen. En dan Jezus miskennen en v4erachten en buiten de deur zetten! Dat is ons bestaan en daarom genieten we zo graag om er wat mee te zijn en om ons daaraan vast te klemmen.
We willen wel zalig worden, maar niet zó!
Graag, maar dan als een lief mens. Als een bekend kind des Heeren en als een goede vrouw, die naam heeft.
Ja, zo willen we wel naar de hemel.
Maar hoe is het als het hier op aankomt? Op de lijdensgangen van Christus?Als Hij gaat betalen gaat onze betaling er tussen uit. Dan ben je geen lief kind des Heeren meer.
…………..
Laat ik het zo eens zeggen: dat er tijden geweest zijn van zalige omgang met de Heere Jezus Christus als onze Middelaar, als onze Liefste. Dat we als in Zijn armen hebben gelegen en ons maar lieten zaligen, lieten reinigen door Zijn bloed. Maar ach het was zo gestaltelijk. Het was wel echt en het was wel waar, maar het was zo gestaltelijk. Ik zeg dat niet minachtend. O neen, hadden we die gestalten maar veel. Maar er komen toch ogenblikken in het leven, dat de Heere Jezus zegt: “Niet gij voor Mij, maar Ik voor u, anders zoudt gij de eeuwige dood moeten sterven.. Nu ga Ik het eens alleen doen. En nu heb Ik van u niets nodig, of ge nu wel of niet bekeerd bent, of ge nu wat of niets hebt genoten of gekregen of gevoeld. Ik doe het alleen want dat is het recht Mijns Vaders en daar kan geen traan van een zondaar bij, er kan geen gebedje van een arm kind van God bij, daar kan geen gestalte bij, dat doe Ik alleen..
Want het behaagde de Heere Hem te verbrijzelen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ds. J.W. Kersten komt toch op zijn minst heel dicht in de buurt van de 'standenleer'. Waarom wordt dat van hem wel geaccepteerd?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:Ds. J.W. Kersten komt toch op zijn minst heel dicht in de buurt van de 'standenleer'. Waarom wordt dat van hem wel geaccepteerd?
ja, die vraag had ik ook nog openstaan:
Maar als hij er over preekt dan vind je het niet erg dat de gangen van Gods kerk geschilderd worden? En dat er allegorisch over het Hooglied gepreekt wordt? En dat de dochters van Jeruzalem als de bekommerde kerk worden gezien, die nochtans zalig worden maar nog geen geopenbaarde Christus hebben? Of heb ík nu kritiek van sommigen nooit begrepen?
helma

Bericht door helma »

ik weet niet of jullie nu van mij een antwoord verwachten. Ik heb hier nooit iets gezegd over een standenprediking.

Wat mij aantrekt in de prediking van Ds J.W. Kersten dat hij zo heenwijst naar Christus en dat niets uit de mens mee kán doen en mee hoeft te doen. Hij moet wassen en ik minder worden
Vaak geeft hij precies aan waarmee ik worstel en dan tot mijn schaamte moet ik beamen een grote dwaas te zijn die het weer in zichzelf gezocht heeft in plaats van op Christus te zien.
Zijn prediking is vaak het middel geweest om me weer aan de voeten van Christus te brengen.
geledu

Bericht door geledu »

Afgewezen schreef:Ds. J.W. Kersten komt toch op zijn minst heel dicht in de buurt van de 'standenleer'. Waarom wordt dat van hem wel geaccepteerd?

Of je het nu direct "standenleer" kan noemen, is nog maar de vraag.
Dat hij verschillenden bevindingen afschilderd die ondervonden zouden kunnen worden, dat is waar, maar hij legt er niet de nadruk op dat eerst dit en dan dat meegemaakt zou moeten worden .
Het verhelderende in de prediking van deze prediker is het feit dat hij echt een onvoorwaardelijk Evangelie brengt.
Ruim zonder ook maar enige benodigde gestalte's of bevindingen onzerzijds.
Ook als je nu de door Helma geciteerde gedeelten leest, dan is er niet iets van, je beleefd eerst dit en dat, nee hij wijst er op dat er nu niets van de mens bij hoeft.
Er was geheel geen gevoeligheid, er was geheel geen tederheid, er was geen liefde meer, er was niets meer. Neen, dat hoeft ook niet, want Hij wil álles doen. En nu gáát Hij alles doen, Hij gaat alleen, maar dan ook geheel en al alleen betalen. En dan moeten al onze betaalmiddelen er tussen uit.
En hoe anders is dat als de prediking die zo menigmaal verkondigd wordt, van een mens uitschilderen in zijn gestaltes voordat Christus dierbaar zou worden voor een zondaar.
En wat is het dan rijk als je de boodschap leest dat er juist niets meer bij hoeft: Ik ben de Heere die alles doet.
Want als er toch iets van ons bij zou moeten , dan kan het nooit, en dan weet ik wel, deze uitspraken worden zo menigmaal van de kansel gedaan , maar dan toch met de waarschuwing van : als u u dit of dat nooit gevoelt heb , kijk het dan maar na.
De mens is zo arglistig, we willen zograag wat meebrengen , een gestalte, een traantje, een teksje of een versje, maar om nu te leren dat het enkel en alleen genade is voor een dode zondaar.
En een dode zondaar kan niets meer dan alleen "dood" te zijn in zijn gehele wezen.
En tot zulke komt nu die grote Koning het toe te roepen : Leef , ja in uwe bloede , Leef !!

En die ruime verkondiging voor doden , die zich misschien nog niet eens zo gevoelen, dat is de rijke Bijbelse Boodschap, die Ds JW Kersten nu mocht brengen , en die heden ten dage helaas zo menigmaal onder een deksel gepredikt wordt.
Plaats reactie