Boeken over kerkverbanden
Boeken over kerkverbanden
Ik ga me verdiepen in het ontstaan en de geschiedenis van allerlei kerkverbanden. Hiervoor ben ik op zoek naar boeken, die me meer informatie kunnen geven. Ook boeken die specifiek over 1 kerkverband gaan, kan ik gebruiken. Verder zijn boeken met allerlei gegevens over hedendaagse kerkverbanden bruikbaar. Wie helpt me aan titels? Heel hartelijk dank!
- Oude-Waarheid
Re: Boeken over kerkverbanden
Misschien is het boek: Kaart van kerkelijk Nederland watKlaas-Jan schreef:Ik ga me verdiepen in het ontstaan en de geschiedenis van allerlei kerkverbanden. Hiervoor ben ik op zoek naar boeken, die me meer informatie kunnen geven. Ook boeken die specifiek over 1 kerkverband gaan, kan ik gebruiken. Verder zijn boeken met allerlei gegevens over hedendaagse kerkverbanden bruikbaar. Wie helpt me aan titels? Heel hartelijk dank!
van Dr.C.N. Impeta uitg. Kok Kampen
wel oud zie ik 1972 en 319 blz.
- Christiaan
Afwachten of verwachten? van Dr. Van der Zwaag
Laatst gewijzigd door Christiaan op 14 mei 2007, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Dit boek hoop ik morgen binnen te krijgenOude-Waarheid schreef:Misschien is het boek: Kaart van kerkelijk Nederland watKlaas-Jan schreef:Ik ga me verdiepen in het ontstaan en de geschiedenis van allerlei kerkverbanden. Hiervoor ben ik op zoek naar boeken, die me meer informatie kunnen geven. Ook boeken die specifiek over 1 kerkverband gaan, kan ik gebruiken. Verder zijn boeken met allerlei gegevens over hedendaagse kerkverbanden bruikbaar. Wie helpt me aan titels? Heel hartelijk dank!
van Dr.C.N. Impeta uitg. Kok Kampen
wel oud zie ik 1972 en 319 blz.

Klaas-Jan, ik wens je van harte heel veel sterkte en geduld.
Als jij in staat bent die (kleine) kerkgeschiedenis op die manier in kaart te brengen dan heb je een mega-klus geklaard.
Nuttig? Ja, maar laat het doel van dit onderzoek zijn: eenheid en samenbinding van allen die Zijn Naam ootmoedig vrezen.
Succes!!
Als jij in staat bent die (kleine) kerkgeschiedenis op die manier in kaart te brengen dan heb je een mega-klus geklaard.
Nuttig? Ja, maar laat het doel van dit onderzoek zijn: eenheid en samenbinding van allen die Zijn Naam ootmoedig vrezen.
Succes!!
Het is vooralsnog niet de bedoeling om er iets over te gaan schrijven, maar ik wil eerst proberen om voor mezelf duidelijk op een rijtje te krijgen hoe de kerkelijke kaart van Nederland is ontstaan!jvdg schreef:Klaas-Jan, ik wens je van harte heel veel sterkte en geduld.
Succes!!
En je hebt helemaal gelijk: de verschillen worden jammergenoeg vaker naar voren gebracht dan de overeenkomsten!
-
De Gereformeerden Agnes Amelink ISBN 90-351-2504-5
In De gereformeerden vertelt Agnes Amelink die geschiedenis. Beknopt wordt het ontstaan van de gereformeerde kerken geschetst als één van de woelige ontwikkelingen in de negentiende eeuw. Het boek besteedt uitgebreid aandacht aan de betekenis van het gezin, de 'scholen met den Bijbel' de positie van de kerk in de Tweede Wereldoorlog. Ook komen veranderingen van de laatste dertig jaar aan de orde. Veel getuigen van de hoogtijdagen van het rijke gereformeerde leven vertellen hun verhaal.
De gereformeerden is een onmisbare uitgaven voor iedereen die iets wil begrijpen van het typisch Nederlandse fenomeen van de gereformeerde kerken, en daarmee van Nederland
Misschien heb je hier iets aan?
In De gereformeerden vertelt Agnes Amelink die geschiedenis. Beknopt wordt het ontstaan van de gereformeerde kerken geschetst als één van de woelige ontwikkelingen in de negentiende eeuw. Het boek besteedt uitgebreid aandacht aan de betekenis van het gezin, de 'scholen met den Bijbel' de positie van de kerk in de Tweede Wereldoorlog. Ook komen veranderingen van de laatste dertig jaar aan de orde. Veel getuigen van de hoogtijdagen van het rijke gereformeerde leven vertellen hun verhaal.
De gereformeerden is een onmisbare uitgaven voor iedereen die iets wil begrijpen van het typisch Nederlandse fenomeen van de gereformeerde kerken, en daarmee van Nederland
Misschien heb je hier iets aan?
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
Er zijn zo verschrikkelijk veel boeken over de kleine en grote kerkverbanden geschreven, het end is er van weg.
Ik zou niet weten wat ik je moest adviseren.
Misschien maar gewoon het boek van Kole en Leertouwer, 'Kerken, sekten en wereldgodsdiensten', voor een eerste oriëntatie. Dan kun je later altijd nog kijken in welk kerkgenoot je verder wilt gaan verdiepen.
Ik zou niet weten wat ik je moest adviseren.
Misschien maar gewoon het boek van Kole en Leertouwer, 'Kerken, sekten en wereldgodsdiensten', voor een eerste oriëntatie. Dan kun je later altijd nog kijken in welk kerkgenoot je verder wilt gaan verdiepen.
Klaas-Jan schreef:Ik ga me verdiepen in het ontstaan en de geschiedenis van allerlei kerkverbanden. Hiervoor ben ik op zoek naar boeken, die me meer informatie kunnen geven. Ook boeken die specifiek over 1 kerkverband gaan, kan ik gebruiken. Verder zijn boeken met allerlei gegevens over hedendaagse kerkverbanden bruikbaar. Wie helpt me aan titels? Heel hartelijk dank!
Als we het over de reformatie hebben zijn er maar drie verbanden Anglicana,Lutherana en de volgelingen van Calvijn,al de kleine onbeduidende scheuringkjes zijn niet relevant te noemen.Des te meer het verband in de Westers Kerk sinds 1517 gescheiden van elkaar Rome -Reformatie, Zo ook de drie grote verbanden in de Christenheid,Katholiciteit,.protestantisme,Orthodoxie, en het verband van de drie grote tradities ten aanzien van de Moederkerk in Jeruzalem.
- JolandaOudshoorn
Aanvulling:Kislev schreef:Er is ook een boek van Den Hertog over kerkelijk nederland en ingaat op alle afgescheiden gemeenten e.d. Boek met veel foto's van predikanten erin.
Weet hoe het boek eruit ziet maar weet titel niet meer. 'beeld van kerkelijk nederland' oid.
Hebbes: wat is marktplaats toch handig